Mina inlägg byggde mest på att gamla objektiv som då Canons EF-objektiv var/är så välanpassade för dom senaste spegelfria värsting kamerorna. Det var aldrig så för Sony där man behövt trimma objektiven med senaste tekniken vad gäller fina motorer i objektiven för att redan första A9 skulle mäkta med 20 bilder/sekund och sedan då A1 med sina 30 bilder/sekund som då också förstås hade 50mp att skyffla med. Det är ju bara tacksamt att både Canon och Nikon inte har det problemet utan kan använda 20 år gamla objektiv utan några problem.
Canon och Nikon har ju äldre DSLR IDX och D5 som klarade 14-16 bilder/sekund med kontinuerlig autofokus, det mäktade aldrig Sonys tidiga A7R modeller med utan stannade vid 10 bilder/sekund, deras sista DSLR A900/A850 stannade vid 5 bilder/sekund, Sony tyckte då att det var inte ekonomiskt möjligt att ta upp kampen mot speciellt då Canon där 58% av pressen använde Canon vid en kontroll 2014.
Bengt, nu är du väl ändå lite väl historielös eller hur?
A99 II som ju var en kamera med fast spegel klarade 12 bilder/sek och hade byggt bort det som begränsade DSLR-kamerorna. Det var den sista SLT som gjordes och därför vet vi inte ett dugg var seriebildtagningsfrekvensen skulle hamnat med SLT om den fortsatt utvecklas. Det som teoretiskt begränsade den designen DÅ var väl utläsningshastigheten från sensorn och processorerna och slutarna möjligen. Om SLT funnits idag så hade de säkert haft ett elektroniskt silent mode som våra spegellösa Sony haft sedan A6300 kring årsskiftet 2015-2016.
Redan 2010 kom A55 enligt en recension av DPreview:
The company has rejected the traditional DSLR design and instead created a hybrid that, like a compact camera, is from the ground up built around live view, but one that is also capable of offering full-time DSLR-style phase-detection autofocus.
The combination means they can offer features such as phase-detection AF during movie recording and extremely fast continuous shooting rates (10 frames per second on the A55), previously unthinkable at this price. ................
................The designation 'SLT' stands for single lens translucent and it's the 'translucent' bit that's the key to what differentiates these new models both from conventional DSLRs and mirrorless interchangeable lens cameras. The SLTs do have mirrors, but they're mirrors that let the majority of the light pass straight through to the sensor, rather than having to swing out of the way to allow exposure. As a result they are fixed in position, always reflecting a portion of the light emerging from the back of the lens onto a phase-detection AF array housed in the top of the camera. (A newly-developed 15-point array in the case of these two cameras).
Jag har själv haft en A55 ett par veckor innan jag bytte den rakt av på Sony Center till en A580. Denna Toy-Camera för konsumentmarknaden var så snabb då att den jämfördes av dPreview med Canons dåtida flaggskepp, vilket ju i sig var löjligt. Men denna skitkamera hade även inbyggd GPS som då inte fanns inbyggd i en enda DSLR vad jag vet..
Det du möjligen ska jämföra då med är kanske en kamera som 5D MK III som recenserades av samma källa 2012.
Canon EOS 5D Mark III key specifications
- 22MP full frame CMOS sensor
- ISO 100-25600 standard, 50-102,800 expanded
- 6 fps continuous shooting
Gemensam med båda dessa kameror är fokusprecisionen som by design i båda fallen var nyckfull och problematisk. Jag bytte min A55 just för att mitt ex. inte fokuserade schysst trots en reparation hos Sonys partner. SLT-hade e specifik AF-sensor precis som DSLR-kamerorna hade.
Sen kan ni glömma att köra 15-20 år gamla EF med adapter på de kommande ännu snabbare Canon-husen. Om det var så fantastiskt bra med adapterkombon så skulle väl proffsen finna få skäl att köpa R-objektiven eller hur. Finns det något exempel på Canon-fotografer som kört gamla EF med adapter på exv. R5 på senaste OS eller kanske en R3 rentav?
Äntligen har de flesta Canon-fotograferna börjat fatta att DSLR-designen var en dead-end och börjat migrera till spegellöst fullt ut, men det finns fortfarande de som fastnat där någonstans kring 2010-2012 och de har jag inget större hopp om att de ska irra runt i den labyrinten. Synd för dem oavsett vilket kameramärke de använder.
Karl G lyfte också vikten av tysta objektiv vid filmning. Har själv blivit smått galen av Ett Sigma 17-70mm med Canon-fattning jag använde på mina spegellösa med Sigmas MC-adapter till Sony. Oljudet var huvudorsaken till att jag bytte bort allt detta mot ett knäpptyst Zeiss istället. istället.
Inga av mina nya objektiv - vare sig Sonys, Tamrons eller Sigmas stör video. Ytterligare ett skäl att göra sig av med gammalt mög. Ett annat är att slipp hantera den där jäkla adaptern, som alltid sitter på fel objektiv - vilket blir särskilt tydligt när man använder både gamla och nya objektiv om vartannat.