På
http://www.sfoto.se/f/artiklar/Tester har jag lagt upp en test av Sony RX100 III, Canon G7X och Panasonic LX-100. I de utskrifter som jag gjorde under testen jämförde jag bilderna med bilder tagna med en Canon 5D mkII. I A4 format och vid normalt betraktningsavstånd hade jag svårt att se skillnader på bilder tagna i registret 35-50 mm, där jag gjorde mera noggranna tester.
Tack, en riktigt bra genomgång och lagom lång text dessutom.
Jag har en Sony RX100 mk I (även kallad originalet), sedan den kom ut på marknaden 2012, kan bara instämma i nästan allt du har skrivit, om RX100 mk III, skärpan i hörnen är något sämre än i mitten, även på min RX100 mk I (det har jag kompenserat med inställning, skärpning +2, så har jag lurat ögat, ha-ha.), det dynamiska omfånget, nivå 3, tillsammans ger detta utmärkta bilder, svårt att se skillnad på tagna motsvarande med en Sony FF, som jag också har.
Ergonomin, inställningar gav mig inga problem faktiskt, kameran är ju liten, nästan som ett cigarett paket, så det är inte möjligt med rattar och knappar på den kamerakroppen.
I övrigt, standardinställningar, S-läge, lilla ratten på baksidan, - vänstertryck ger val av matningsläge, - högertryck ger val av blixtläge, av/på, - nertryck ger val av exp. komp.
Kan det bli enklare?
Med fin jpg inställning blir även bildresultaten förbluffande bra, raw inställning ger ännu bättre bildresultat givetvis.
Från början blev jag alltid förvånad över bildkvalitén, nu har jag vant mig, det är självklart att det blir perfekt, om inte, - då beror på mig själv.