Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS10D eller Nikon D100?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

runt 11-12 tusen.. vilket ger 18 reell brännvidd mm på befintliga D100,S2 D1x mm.. billigt.. mycket dyrare att få riktig vidvinkel för en Canon ägare, eller hur.. 1Ds+16-35/2.8 mm, strax över 100 papp.

Nej, Dx-serien är ett klart lyft.. vidvinkel till överkomligt pris OCH fortfarande telegluggar med kul prestanda till vettig peng.

Med vänlig hälsning
Johan

Jösses.. det var oxå en jämförelse.. en D100 mot en 1Ds...Inte bara nästan dubbelt med pixlar, men även tätad och gjord för extrema förhållande. Jag tycker också det är intressant med Nikkors satsning, du ska inte missförstå mig. Men jag är nog böjd att hålla med att nikon har "målat in sig i ett hörn"..

Sen är det frågan om man behöver 18mm brännvidd... naturligtvis är det bra att ha..

Nåväl.. Jag har fått starka indikationer att Canon kommer att fortsätta på fullsensorvägen och kommer således inte att tillverka en serie objektiv speciellt anpassade för Aps-sensorer.

Hej

nu blandar du o ger.. vi diskuterade sensorns storlek inte kamerahusen i sig. Nikons idé är intressant.. erbjuda riktigt vidvinkel till nuvarande sensorstorleken. D1x-huset har ett antal år på nacken och ligger inte långt efter 1ds i byggkvalitet. D2 lanseras inom kort med en ny uppdaterad sensor och priset kommer definitivt ligga under 1ds priser om ca 85 papp.

Att du inte är intresserad av 18 mm är väl för att du inte kan få det... ;-)

Förklara att de har målat in sig i ett hörn är du snäll.

Canon däremot erbjuder bara digital vidvinkel för extrema pengar.. snacka om att 10d ägare har målat in sig i ett hörn då med 1.6 x förlängning och inga motsvarande DX objektiv. Ni får väl hoppas på Tamron eller Sigma (aj då.. Sigmorna fungerar ju inte på 10d)

Slutligen. Fullformat används ofta som ett kvalitetsmått. Varför det? Packa dubbelt eller tredubbelt antal dioder på motsvarande APS-stora ccd'n och voila. Bara fördelar. Särskilt om detta mer eller mindre börjar anta någon form av norm tillverkare emellan. Förutom Canon förvisso.

Med vänlig hälsning
Johan

Jeppe skrev:
Jösses.. det var oxå en jämförelse.. en D100 mot en 1Ds...Inte bara nästan dubbelt med pixlar, men även tätad och gjord för extrema förhållande. Jag tycker också det är intressant med Nikkors satsning, du ska inte missförstå mig. Men jag är nog böjd att hålla med att nikon har "målat in sig i ett hörn"..

Sen är det frågan om man behöver 18mm brännvidd... naturligtvis är det bra att ha..

Nåväl.. Jag har fått starka indikationer att Canon kommer att fortsätta på fullsensorvägen och kommer således inte att tillverka en serie objektiv speciellt anpassade för Aps-sensorer.

Johan: hur jag än gör lyckas jag inte få lika snyggt kort skärpedjup med 10D motför 1Ds. Den stora sensorn har ju helt klart en fördel om man vill separera motiv från bakgrunden.

Och åter igen: nej nej nej, det är inte bara 1ds som ger kromatisk abberation, jag har upplevt det både på D30, D60 och 1D.
Dessutom har jag inte upplevt en enda bild med kromatisk abberation på DS:en ännu efter x tusen exponeringar :)
Har hört rykten om att DS:en ska vara mer ka-framhävande men det har jag själv inte upplevt.

Hej!

Jag förstår verkligen inte hur man kan kalla nikons idé med DX-objektiven för att "måla in sig i ett hörn". De(t) erbjuder någon form av mervärde för vissa kameror. Det finns inga kameror som är beroende av DX-objektiv. Alltså: man kan lägga ner produktlinan när som helst utan att någon står med ett hus som det inte går att köpa nya objektiv till.

Å andra sidan kommer kanske en person med ett DX-objektiv att vilja ha ett fullformatsensorhus när/om Nikon släpper ett sådant och kommer då inte att ha så stor glädje av sin DX-lins... Men det är egentligen inte "värre" problem än att man inte kan matrismäta etc med gamla hederliga gluggar på sitt något moderna hus.

Däremot kan jag ha förståelse för att man anser att det är en felaktig / dum strategi och att det bara kommer att bli ett litet sidospår i historien. Men att kalla det för att "måla in sig i ett hörn" är att vara lite väl onyanserad.

/Magnus

Nej.. de har väl inte målat alls ?

De som köper 10D idag VET ju om att den har 1.6x FOV crop. Det får man ju ta med i beräkningen när man handlar. Vet man med sig att man kommer att använda kameran under 22 mm så är den inget alternativ idag. Canon KAN göra en glugg som Nikons, men gör det inte då de tänker satsa på fullformatssensorer istället.

Nikon däremot lanserar objektiv som är gjorda specifikt för en FOV crop sensor. Då kan de ju INTE ta steget mot fullsize, eftersom DX-serien inte klarar detta. Därför är denna serien inte speciellt framtidssäker, men säkerligen hur bra som helst på nuvarande modeller (och kommande med FOV crop).

Canon har sedan EOS-serien lanserades sett till att vara bakåtkompatibel och kommer att fortsätta vara detta. Nikons lansering av DX innebär ju att de kommer att fortsätta med APS-sensorer och det börjar bli riktigt trångt på sensorn nu.. Det är så jag menar med "att måla in sig i ett hörn"

Naturligtvis är det lite tråkigt för de Canonanvändarna som önskar sig extrema vidvinklar. Men både sigmas 14mm (22) och sigmas 15-30 (24-48) erbjuder ju hyffsade vidvinklar.

Herman, hur kort är kort då?

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=96297

Tycker själv det blev ganska snyggt ;)

Jeppe: snyggt foto! :)

hur kort tja, det blir lite annorlunda imo. Det skarpa känns mer skarpt på något sätt :)
Detta är givetvis både på gott och ont. T:ex. fotbollsbilder med 300mm är egentligen smidigare med 10D eftersom skärpan blir mindre kritisk då skärpedjupet "flyter ut" mera.. svårt att beskriva.
Har mina prylar på service och kan ej jämföra just nu.
/Herman.. som just ska sova efter ett 14.5 timmars arbetspass.

Att dra slutsatsen att Nikon inte kommer att satsa på full size sensorer som följd av DX gluggen är lika begåvat som att klura ut att de satsade på gluggar som ger distorsion när de lanserad förra 24-120 eller att Kodak satsar på dålig film bra för att Ultra finns eller ....

Sedan kan man ju fråga sig vad det är som är så självklart med 24*36. Area kan väl inte vara viktigare än innehåll? För det är lika dumt som att påstå att LP-skivor är bättre än CD för att de har en större yta. Eller att det bor mer människor i Sverige än Bangladesh.

Varför är det så svårt för canonfrälsta att acceptera att Nikon har gjort något förbannat kreativ – i motsats till att måla in sig i hörn - då det har löst problemet med brännviddsförlängningen på ett annat sätt än det ”självklara”?

Full size är ball men frågan är om inte kreativitet är mer ball …

Jeppe skrev:
...men gör det inte då de tänker satsa på fullformatssensorer istället.

Fakta eller önsketänkande?

Med tanke på hur stor skillnad det tycks vara i tillverkningskostnad mellan sensortyperna, tror du verkligen att Canon skulle kunna göra en kamera med en dubbelt så stor sensor som Nikons och ändå konkurrera i pris?

Jeppe skrev:
De som köper 10D idag VET ju om att den har 1.6x FOV crop. Det får man ju ta med i beräkningen när man handlar. Vet man med sig att man kommer att använda kameran under 22 mm så är den inget alternativ idag. Canon KAN göra en glugg som Nikons, men gör det inte då de tänker satsa på fullformatssensorer istället.

Nikon däremot lanserar objektiv som är gjorda specifikt för en FOV crop sensor. Då kan de ju INTE ta steget mot fullsize, eftersom DX-serien inte klarar detta.
Det intressanta är att folk vet så mycket;-) Jag ska bookmarka denna diskussion för framtida bruk...! Vad Canon planerar inför framtiden vet de nog bara själva.
Jag kan ju bara spekulera, men det kan ju vara så att Nikon inte planerar FF sensorer till sin enklare hus a´la D100, men att D1X efterföljare får det. Nikon har ju faktiskt inte lanserat någon "yrkesoptik" med fast ljusstyrka, typ 12-24/2.8.

Mats: Visst gillar jag Canon, det är väl svårt att ta miste på. Jag håller med om att det är väldig kreativ lösning på vidvinkelfrågan med APS-sensorer. Att det är "självklart" med 24x36 är det ju kanske för att alla 35mm-objektiv bygger på det formatet (ja förutom DX då).
Kanske var lite onyanserad när jag sa "målat in sig i et..." Jag tycker det är ett smidigt sätt att få vv NU. Men hur ska det bli i framtiden om marknaden vill ha 24x36mm ??

Nej.. Johan..jag har inget behov av 18mm. 22mm hade varit bra och då får jag köpa ett Sigma 14/2.8.

Göran: Det är nog ett säkert kort. Jag samtalade med Per Karlsson (har hand om yrkesverksamheten på Canon) och han hade undrat över just detta och Canon Japan skakade direkt på huvudet och sa..nejnej.. inga objektiv som är anpassade för en kamera (fast då på engelska ;))

Calle: mmm jag vet en del..långt ifrån allt.. Men efter en kväll med ovanstående person så är jag bra mycket klokare. Kan mycket väl bli som du säger. Att de kommer att ha 2 "system" då är det ju bra.

Mats: är jag sådär obstinat nu igen och hyllar bara Canon ?? ;)

Jeppe skrev:

... Canon KAN göra en glugg som Nikons, men gör det inte då de tänker satsa på fullformatssensorer istället.

Mnja, enligt hörninmålningsteorin så KAN ju inte Canon gör en glugg á la DX-serien: Om de skulle göra det så KAN de ju inte göra en fullformatssensorkamera, eftersom Nikon inte kan det p.g.a av DX-serien. Och då Canon redan har en fullformatssensorkamera så blir det logiskt omöjligt... :)

/Magnus

...och om det som hände i Harrisburg verkligen har hänt...

Mmm jag sa kan... inte kommer..
Men det är rätt observerat. Eftersom de kommer att satsa mer på större sensorer så...

Skillnaden var då att Nikon inte kan göra hus till DX-serien.. Men som sagt.. det kanske blir som Calle säger.. att det blir en "enklare" serie och en lite dyrare. Canon har det ju så nu..men bara objektiv till ett system..

Hej

Kort skärpedjup har diskuterats förut.. att anföra detta som ett argument för fullframe känns ytterst tveksamt. Kort skärpedjup åstadkommer jag enkelt med mina gluggar o S2.

Illa att färgförskjutning förekommer så pass genom modell sortimentet.. jag har då aldrig sett det på min S2 trots kritisk granskning.

Med vänlig hälsning
Johan

herminator skrev:
Johan: hur jag än gör lyckas jag inte få lika snyggt kort skärpedjup med 10D motför 1Ds. Den stora sensorn har ju helt klart en fördel om man vill separera motiv från bakgrunden.

Och åter igen: nej nej nej, det är inte bara 1ds som ger kromatisk abberation, jag har upplevt det både på D30, D60 och 1D.
Dessutom har jag inte upplevt en enda bild med kromatisk abberation på DS:en ännu efter x tusen exponeringar :)
Har hört rykten om att DS:en ska vara mer ka-framhävande men det har jag själv inte upplevt.

Jeppe skrev:
Mmm jag sa kan... inte kommer..

Mnja, nu var det ju just det med KAN som var det centrala. Du på stod att nikon INTE kan göra en fullformatssensor: "Då kan de ju INTE ta steget mot fullsize, eftersom DX-serien inte klarar detta." Ergo: gör man linser för små sensorer KAN man inte göra en fullformatssensorkamera. Vilket ger att Canon inte KAN göra objektiv för små sensorer.

Jag håller helt och fullt med om mitt resonemang är orimligt, fast mitt resonemang är bara en konsekvens av "hörninmålningsteorin". Och då konsekvensen är orimlig är alltså teorin orimlig.

/Magnus

PS
Om det inte framgår så skriver jag detta med ett leende på läpparna och en pilsner vid tangetbordet.. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar