Å då väcker vi denna tråd igen...
Mycket intressant att läsa denna tråd eftersom den har sträckt sig under så lång tid.
"Hörninmålningsteorin" höll alltså inte iom Canons introduktion av sina EF-S objektiv.
Men åter till själva ämnet:
Låt höra era åsikter idag om att stå i valet o kvalet mellan de båda systemen?
Jag vill spendera upp till 15000:- på en bra digitalkamera med ett hyfsat allround objektiv,
naturligtvis med optionen att uppgradera linsparken efterhand med ljuskänsligare/skarpare linser.
Nu är jag ruskigt nära en beg D100 men överväger fortfarande 300D eller ev en 10D men beg priserna är ju rent ohyggliga på Canonkamerorna.
Ja, ok, även på Nikonsidan faktiskt.
Så valet är för mig inte självklart:
Beg D100 ca 12-14Kkr - bra DSLR med goda inställningsmöjligheter i ett hyfsat chassi.18-70DX verkar sitta som en smäck på denna och kostar inte skjortan.
Beg D10 ca 15-20Kkr - Något bättre bildresultat men förmodligen inget jag märker förutom vid en bild/bild-jämförelse, samt ett gediget metallchassi. Dyr optik om man vill ha skaplig vidvinkel.
Ny 300D ca 11Kkr med en hyfsad allround optik och bra bildresultat dock i ett mindre gediget chassi och med begränsade inställningsmöjligheter.
Ny D70 ca 13Kkr med bra allroundoptik (inbillar jag mig) Bildresultaten vet man ju inte så mycket om men jag förutsätter att den håller ungefär samma kvalitet som de andra i detta gäng. Dock utan möjlighet till grepp, som är rätt viktigt för mina blaffiga händer.
Råd mig, snälla ni!
Min sista riktiga kamera var en F4 men jag har inget emot Canon, gillar deras prispolicy i kombination den fina kvaliten.