Petsan
Aktiv medlem
skillnaden är att filerna från min 5D mark 2 räcker nästan jämnt till vilket inte filerna från D700 alltid gör. När man kommer upp i så hög upplösning som 22 så räcker det oftast till så jag kan förstå dom som tycker det däremot så kan man lätt säga vart tog ni vägen alla Nikon förespråkare som hävdade att 12 milj var bättre än 21 o det var bättre med högre dynamsikt omfång o bättre iso än högre pixel antal nu enligt er så är 22 hopplöst för lite ;-)
Men jag tackar inte nej till mer upplösning som jag får i min D800 men har ett par fråge tecken o det är bla kommer man kunna skala ner bilderna snabbt utan att tappa kvalitet( det är väldigt få kunder som vill ha 36 milj upplösning) o är den tystare än D700 o D3x vilka kunde väcka upp döda utanför kyrkan när man körde med dom.
...fast det är ju fortfarande väldigt många som ojar sig över att just D800 blev en "D3x-light-men-med-mer-MP" och inte en "D700s". Efterfrågan på en "strippad FF-kamera med hanterliga filstorlekar i RAW", tycks vara stor i alla läger (eller en liten men mycket högljud och desperat grupp). Så om du letar efter MP-belackare i Nikon-lägret säger jag bara: den som söker, han skall finna...
Roligt att du just säger att 22MP "räcker oftast till". Faktum är att 12MP oftast räcker till... eller 10 eller 8. Om bildbyråerna höjer sina krav kommer 8, 10 eller 12 MP plötsligt inte räcka till, men i övrigt är filstorleken (upplösningen) ofta inte särskilt begränsande. Naturligtvis är 22 MP mindre begränsande (men också tyngre filer). 36 MP är än mindre begränsande och ännu tyngre att hantera, såklart. Den stora sensationen med D800 är ju inte att den har 38 MP (det kommer fler, och de kommer vara mer högupplösta) utan priset. Faktum är att i Nikon-lägret har det funnits ganska många som suktat efter en 5DII (och många 5DII-ägare hade tidigare en Nikon-kamera), inte pga att den hade "endast" 22 MP, utan att den inte kostade som en D3x. De tidigare 5DII-belackarna (dvs D3/D700-förespråkarna) knorrar alltjämt, men inte i vs.-trådarna. En billig, modern, "lagom" upplöst FF-kamera hade säkert varit populär, men frågan är hur det påverkat den totala försäljningen av systemkameror hos Nikon. Att lansera en D800 var naturligtvis viktigare, rent kommersiellt.
Själv sitter jag som på nålar i väntan på en riktigt högupplöst APS-C-kamera...
Senast ändrad: