Annons

Canon EOS 5D Mk3 vs. Nikon D800

Lätt =) Canon kameror med bra af... 7D,1dmk4? Nikon D3,D700,D3s,D300,D300s D7000 har hyfsad af. Lite modernare kameror syftar jag på nu, vet inte hur det var för några år sen.


Håller inte med då AF prestandan vid lite sämre ljus är avsevärt sämre i D7000 en D300!
 
Utan att dra några exakta nuffror här hänger den mindre sensorn med betydligt längre än man först tror vid skärmbetraktelse när det gäller utskrift. Som du vet interpolerar jag ganska kraftigt och sitter här med en utprintning som är mycket detaljerad på en A3. Utsnittet är taget från en interpolerad fil från en A77 på 24MP ursprungligen och utgör en fjärdedel av den totala bilden som alltså hade krävt 4 st A3. Hela bilden såg sämre ut vid 50% skärbetraktelse. För att få vad som motsvarade utseendet på printen skulle jag nog få gå ned till 35-40%.

Nu pratar vi interpolering här och även skrivaren gör ju en förbättring. Proportionerna 50 resp 70-75% mellan APS-C och FF verkar hålla rätt bra på just denna skärm.

Hoppas det är ett hyfsat svar. Nu ska vi nog inte stjäla tråden mer. Frågan är hur en D800-fil hade sett ut på skärm resp utskrift vid samma motiv. Testbilder från D800 kan man ju ladda hem, men jag kan inte plåta exakt samma motiv med mina kameror av naturliga orsaker.

Slutligen tror jag faktorn skärmkvalitet gör det svårt att ha generella siffror, men om vi tar "normalskärm" så är nog dina nuffror inte helt fel.

//Lennart

De var nog onödigt invecklat de jag hade i tankarna. Jag skulle tro att det är enklare att göra som DxO-Mark med 8 Mpix för A4. Då bör det ju innebära att skala allt till16 Mpix för A3, 32 Mpix för A2 o.s.v...

Men vi lämnar det här OT tills vidare :)
/Leif
 
Inte för att jag fattar mycket av vad ni pratar om runt sensorn, men det är intressant att Canon halkat efter gällande sensorteknologi, så mycket tror jag att jag fattat. När jag valde system 2005 var det precis tvärt om och jag valde Canon just för att jag behövde hyfsade bilder på ISO 1600, det hade 300D och 20D men inte någon Nikonkamera då.
Idag behöver jag bra bilder på ISO 3200 samt hyfsade på 6400 och det har alla kameror. Tycker att både pixel och ISO racet har passerat vad som är praktiskt användbart. Har beställt en kamera med max ISO över 100000 men räknar med att använda max 6400 under dom tre år jag kommer att äga den. Jag undrar vad som blir nästa mål för både tillverkarna och oss "konsumenter"l.
Jag hoppas det blir ett användbarhets-race där man struntar i ISO 570000 och 100000 Mp och koncentrerar sig på något vi verkligen har nytta av, här förutsätts att vi pratar om småbildsformat och dess användningsområden.
Jag skulle tex ha nytta av BRA AF i liveview så jag slapp slamra med spegeln under bröllop, vad skulle ni ha nytta av?
 
Jag hoppas det blir ett användbarhets-race där man struntar i ISO 570000 och 100000 Mp och koncentrerar sig på något vi verkligen har nytta av, här förutsätts att vi pratar om småbildsformat och dess användningsområden.
Jag skulle tex ha nytta av BRA AF i liveview så jag slapp slamra med spegeln under bröllop, vad skulle ni ha nytta av?
Jag skulle gärna vilja se 50-60MP som konkurrerar fullt ut med mellanformat till DSLR-priser!
 
Jag skulle gärna vilja se 50-60MP som konkurrerar fullt ut med mellanformat till DSLR-priser!

Det kommer ändå inte bli mellanformatkänsla i bilderna och kommer inte att konkurrera med Hasselblad mfl. Tittar jag på mina gamla Mamaya bilder bredvid småbilds-dito är det inte upplösningen som skiljer. Skillnaden ligger i känslan och vad filmstorleken gör för bilden.

Jag är helt säker på att 50 mp i småbild vore meningslöst.
 
Det kommer ändå inte bli mellanformatkänsla i bilderna och kommer inte att konkurrera med Hasselblad mfl. Tittar jag på mina gamla Mamaya bilder bredvid småbilds-dito är det inte upplösningen som skiljer. Skillnaden ligger i känslan och vad filmstorleken gör för bilden.

Jag är helt säker på att 50 mp i småbild vore meningslöst.
Kanske har du rätt... Vi får se när vi får tag i raw-filer från D800e och kan jämföra. Jag tror det blir rätt bra storformatsutskrifter!

Framöver är 50MP nog inga problem att klämma in på en 24x36-sensor.
 
kan bara hålla med om att analoga mellanformats bilder har en speciell känsla som kan vara svår att återskapa digitalt. Det är en konst att få en digital bild att se ut som en analog. Det finns visserligen program etc som kan hjälpa till så att det går fortare o gillar man Jonas Peterson bröllopsbilder så finns detta tex
http://visualsupply.co/film/details/STUDIO-01B
för att återgå till tråden så pratade jag med en fotohandlare idag om bla köerna o priser på canons produkter. Kölistan på D800 är betydligt längre än till nya 5 o det är inget konstigt med det för nu har Nikon användare chansen att köpa sin första ff med mer än 12 mil pixel för D3x var inte i rätt prisklass för amatörerna.
Sedan diskuterade vi priset på nya 24-70 från canon o det är helt uppåt väggarna för hur kan dom få den till ett pris som ligger i klass med 70-200 2,8L is som är större etc o tillverknings kostnaden måste vara betydligt dyrare på den. Sedan så är nya blixten typ 50% dyrare än gamla o tydligen vill canon få upp priserna o är på gång med höjningar på objektiven oxå. Om huset säger jag inte så mycket för Nikon köper marknad när dom lägger sig på samma pris som D700 hade för 4 år sen. (Rätt pris) på D800 hade nog varit 28000 o jag är rätt säker på att Nikon sålt lika många ändå.
Jag undrade om inte canon skulle vara rädda att tappa kunder enligt honom så är 5 mark2 är stor säljande kamera som otroligt många yrkes fotografer valt o canon är så stora så dom säljer ändå. Det ska bli ytterst spännade att testa D800 o jämföra med canon o se om skillnaden på sensorer syns i tryck, jag är inte övertygad utan tror att bildkvaliten idag är så hög så snart sätter papper/media stop för att kunna se skillander.
 
Det kommer ändå inte bli mellanformatkänsla i bilderna och kommer inte att konkurrera med Hasselblad mfl. Tittar jag på mina gamla Mamaya bilder bredvid småbilds-dito är det inte upplösningen som skiljer. Skillnaden ligger i känslan och vad filmstorleken gör för bilden.

Jag är helt säker på att 50 mp i småbild vore meningslöst.

Då blir det alltså meningslösa kameror som kommer ut på marknaden om ca 1 år och framåt. För inte stannar väl sensorutvecklingen av nu?

/K
 
Det ska bli ytterst spännade att testa D800 o jämföra med canon o se om skillnaden på sensorer syns i tryck, jag är inte övertygad utan tror att bildkvaliten idag är så hög så snart sätter papper/media stop för att kunna se skillander.
Men du måste väl ha sett stora utskrifter tagna med t ex Phase One P65+ bakstycken? Sådana filer finns annars att ladda ner. Numera finns dessutom 80MP bakstycken, så det borde vara ännu mer detaljerat i större utskrifter. Möjligen når inte en DSLR-sensor upp till samma pixelkvalitet, men nog kommer man att kunna skilja ut detaljer långt mycket högre än Nikons 36MP om man printar på ett bra barytapapper eller motsvarande.
 
kan bara hålla med om att analoga mellanformats bilder har en speciell känsla som kan vara svår att återskapa digitalt. Det är en konst att få en digital bild att se ut som en analog. Det finns visserligen program etc som kan hjälpa till så att det går fortare o gillar man Jonas Peterson bröllopsbilder så finns detta tex
http://visualsupply.co/film/details/STUDIO-01B
för att återgå till tråden så pratade jag med en fotohandlare idag om bla köerna o priser på canons produkter. Kölistan på D800 är betydligt längre än till nya 5 o det är inget konstigt med det för nu har Nikon användare chansen att köpa sin första ff med mer än 12 mil pixel för D3x var inte i rätt prisklass för amatörerna.
Sedan diskuterade vi priset på nya 24-70 från canon o det är helt uppåt väggarna för hur kan dom få den till ett pris som ligger i klass med 70-200 2,8L is som är större etc o tillverknings kostnaden måste vara betydligt dyrare på den. Sedan så är nya blixten typ 50% dyrare än gamla o tydligen vill canon få upp priserna o är på gång med höjningar på objektiven oxå. Om huset säger jag inte så mycket för Nikon köper marknad när dom lägger sig på samma pris som D700 hade för 4 år sen. (Rätt pris) på D800 hade nog varit 28000 o jag är rätt säker på att Nikon sålt lika många ändå.
Jag undrade om inte canon skulle vara rädda att tappa kunder enligt honom så är 5 mark2 är stor säljande kamera som otroligt många yrkes fotografer valt o canon är så stora så dom säljer ändå. Det ska bli ytterst spännade att testa D800 o jämföra med canon o se om skillnaden på sensorer syns i tryck, jag är inte övertygad utan tror att bildkvaliten idag är så hög så snart sätter papper/media stop för att kunna se skillander.

Det kan vara intressant att reflektera över hur kopior av stora glasplåtar ser ut på papper, jämfört med mindre format. Det är väl trots allt ganska enkelt att se skillnaden mot exempelvis småbild eller mellanformat. Är vi verkligen i närheten av när mediet sätter gränsen för sensorns upplösning? Jag tror inte det.

Sen är jag övertygad om att Nikon har ganska bra koll på vad som är rätt pris för D800.

/K
 
De var nog onödigt invecklat de jag hade i tankarna. Jag skulle tro att det är enklare att göra som DxO-Mark med 8 Mpix för A4. Då bör det ju innebära att skala allt till16 Mpix för A3, 32 Mpix för A2 o.s.v...

Men vi lämnar det här OT tills vidare :)
/Leif

Inte alls OT, inte över huvud taget.

Detta är en kamera vs kamera tråd, och kamerorna som jämförs har olika upplösning. Alltså är det bra om jämförelsemetodiken diskuteras.
 
Då blir det alltså meningslösa kameror som kommer ut på marknaden om ca 1 år och framåt. För inte stannar väl sensorutvecklingen av nu?

/K

Åtminstone om man tror att det är ett substitut för mellanformat. Jag hoppas också att sensor-utvecklingen fortsätter men om högre upplösning är målet för den så är den ganska trist.
 
Jag undrar vad som blir nästa mål för både tillverkarna och oss "konsumenter"l.
Jag hoppas det blir ett användbarhets-race där man struntar i ISO 570000 och 100000 Mp och koncentrerar sig på något vi verkligen har nytta av, här förutsätts att vi pratar om småbildsformat och dess användningsområden.

Dynamiken är något som Canon har halkat efter med. Jag tycker det är viktigare än hur brusig bilden är vid hög förstärkning (även om de båda sakerna förstås inte är oberoende).

Större dynamik borde allså vara åtminstone Canon nästa mål.
 
Jag skulle tex ha nytta av BRA AF i liveview så jag slapp slamra med spegeln under bröllop, vad skulle ni ha nytta av?

Jag har redan bra liveview-AF i min Olympus m4/3-kamera. :)

Det går alltså att åstadkomma, men frågan är väl hur mycket Nikon och Canon vill prioritera det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.