snap01
Aktiv medlem
With all due respect - som jänkarna brukar säga - den relativa skillnaden mellan D700 och 5DMkII är helt irrelevant i sammanhanget. Den relativa skillnaden mellan 5DMkIII och D800e likaså. Vad det handlar om är att en D800e fil kan skrivas ut på A2-format i 'native' upplösning, dvs 40x60cm @300ppi helt utan interpolering. 36MP är något för litet, jag skulle vilja klara A2-format fullt ut @360ppi på min Epson. Varje 5DMkII fil behöver interpoleras i dessa storlekar och beroende på hur mycket man måste beskära bilden kan den visa sig vara alldeles för lågupplöst för att överhuvudtaget printas större än A3.
Om man skriver ut stora bilder så är det aldrig fel med stora bilder där håller jag med dig, men vad jag menar är att jag o många behöver sällan filer större än A3 men självfallet ska jag printa ut en större bild än det så är det inte fel med D800 upplösning. Visserligen använder jag blow up från alien skin o har faktiskt förstorat bildfiler 4x med det programmet med riktigt bra kvalitet, sedan vet du som jag att det är många parametrar som påverkar kvaliten på en utskrift o dess storlek.