Annons

Canon EOS 5D Mk3 vs. Nikon D800

With all due respect - som jänkarna brukar säga - den relativa skillnaden mellan D700 och 5DMkII är helt irrelevant i sammanhanget. Den relativa skillnaden mellan 5DMkIII och D800e likaså. Vad det handlar om är att en D800e fil kan skrivas ut på A2-format i 'native' upplösning, dvs 40x60cm @300ppi helt utan interpolering. 36MP är något för litet, jag skulle vilja klara A2-format fullt ut @360ppi på min Epson. Varje 5DMkII fil behöver interpoleras i dessa storlekar och beroende på hur mycket man måste beskära bilden kan den visa sig vara alldeles för lågupplöst för att överhuvudtaget printas större än A3.

Om man skriver ut stora bilder så är det aldrig fel med stora bilder där håller jag med dig, men vad jag menar är att jag o många behöver sällan filer större än A3 men självfallet ska jag printa ut en större bild än det så är det inte fel med D800 upplösning. Visserligen använder jag blow up från alien skin o har faktiskt förstorat bildfiler 4x med det programmet med riktigt bra kvalitet, sedan vet du som jag att det är många parametrar som påverkar kvaliten på en utskrift o dess storlek.
 
uppgradering av D700 är D 800, ska du vänta på D900? du kanske behöver 100 milj pixel ;-)

Det återstår att se. Vissa spår en något snabbare kamera med fler bps som efterträdare till D700. Och att D800 är ett nytt segment. Det som styrker det antagandet är att D700 ska fortsätta tillverkas enligt Nikon.

/K
 
Är Du så säker på att den svängt, att det är samma personer som tuggar om? För det mesta här är ju bara tugg..

Det är iofs ett fullt tänkbart scenario att det faktiskt i "båda läger" i CaNikon finns en grupp som vill ha "hanterliga filer, ISO-prestanda och lågt pris" och en annan som vill ha "maximal upplösning" och att det är dessa grupper som hörs när de "skjuter" mot varandra, bara det att man selektivt kopplat argumenten till kameraanvändare, dvs:

Tidigare: Nikon - lågMPare låter mest; Canon - högupplösning nödvändigt
Idag: omvänt

Men jag har ändå en känsla av att det åtminstone vad gäller debatten som sådan, har svängt. Sen kan det vara så att det fortfarande är samma personer, bara det att de låter höra av sig vid olika tillfällen, dvs just nu är lågMParna ganska tysta hos Nikon och de som efterfrågar högre upplösning än 22 MP (de är kanske inte så oerhört många, av förklarliga skäl) av Canonägarna är ganska tysta.

Hur som helst var det hela en reflektion på ett tidigare inlägg där det undrades var alla Nikonägare som hävdade att 12 MP räckte gott och väl tagit vägen idag, så jag kommenterade mest att denna svängning i debatten oifs var kul, inte att jag går in som garant för att den de facto HAR skett, so, so...
 
Javisst tog Canon i or
dentligt med sin prishöjning, men det gjorde Nikon också med antalet pixlar... Nikon-användarna får nog punga ut med en del extra pengar när man inser att efterbehandlingen av en 36 Mp bild kräver avsevärt mera datorkraft än en 12 Mp bild.

// Thomas

Som tur så betalar jag inte med pix hmmmm pixlar utan priset kan bli avgörande.
Nu vill man ju se tester så man inte byter system för något man sedan ångrar. Just nu lutar det väldigt mycket åt D800 med eller utan E.

Mvh. /Lennart Erik Edlund
 
Det återstår att se. Vissa spår en något snabbare kamera med fler bps som efterträdare till D700. ...Det som styrker det antagandet är att D700 ska fortsätta tillverkas enligt Nikon

Är inte det snarare ett tecken på att den inte kommer att uppgraderas? Jag vet att det finns en ganska stark grupp som vill ha en uppgraderad D700 men jag ser inga tecken i skyn på att det är mer än starka förhoppningar.
 
Jag har bara så svårt att förstå behovet att kunna beskära, jag är en studiofotograf,

...och just för att du är en studiofotograf och kan ta dina bilder under helt kontrollerade förhållanden så borde behovet av att beskära/komponera i efterhand vara minimalt. Har du kontroll över hur dina bilder skapas och saknar behovet av mer högupplösta bilder, ja, då är inte den kameran för dig. Råger end Aut!
 
Är inte det snarare ett tecken på att den inte kommer att uppgraderas? Jag vet att det finns en ganska stark grupp som vill ha en uppgraderad D700 men jag ser inga tecken i skyn på att det är mer än starka förhoppningar.

Jag tolkar det som att Nikon fortsätter att sälja D700 tills en riktig ersättare kan släppas.

Men min teori är bara en i mängden naturligtvis ; )

/K
 
Jag tolkar det som att Nikon fortsätter att sälja D700 tills en riktig ersättare kan släppas.

Men min teori är bara en i mängden naturligtvis ; )

/K

Hur hade du tolkat det om den slutat tillverkas? Att en ersättare är på gång? ; )

Det jag ser som "oroande"* är bristen på signaler från Nikon.


* vad gäller den modellen, alltså. Personligen är detta inte kameran som skulle passa optimalt till mitt fotograferande
 
Efter 30-ish sidor i tråden så tror jag ändå att det bara är ungefär 5 skribenter som verkligen har ett behov av VERKTYGET d800/5d3. Resten vill mest argumentera för att det är häftigt att göra på internet, eller köpa nytt för att ha den som någon slags skev statussymbol... Det är en kamera!

Jag har ingen digital småbildskamera, men vill gärna ha en. Jag vill kunna fotografera i mycket svagt ljus med bästa möjliga kvalitet, och jag vill kunna videofilma lite grann. Priset är en viktig faktor eftersom jag är amatör och inte kan skriva av kameran som inventarie.

Vilken digital småbildskamera tycker du att jag ska köpa?
 
Utskriftsimulering för skärmgranskning

Provade idag att simulera utskrifter i A2 på skärm från tre kameror. En FF, en APS-C och en kompaktkamera. Inte för att få fram optimal bildkvalitet från respektive kamera utan med så lika behandling som möjligt för alla för att se skillnader.

Här nedan utsnitt i 100% från dessa simulerade utskrifter. Bilderna är framkallade i Capture One, vitbalanserade mot gråkort och normalskärpta enl COs förslag för resp kamera. Ingen brusreducering. (OBS! Canon G6 skall vara G9)
 

Bilagor

  • elobe_46784.jpg
    elobe_46784.jpg
    82.6 KB · Visningar: 489
  • elobe_46817.jpg
    elobe_46817.jpg
    94 KB · Visningar: 500
  • IMG_3173.jpg
    IMG_3173.jpg
    96.1 KB · Visningar: 496
Provade idag att simulera utskrifter i A2 på skärm från tre kameror. En FF, en APS-C och en kompaktkamera. Inte för att få fram optimal bildkvalitet från respektive kamera utan med så lika behandling som möjligt för alla för att se skillnader.

Här nedan utsnitt i 100% från dessa simulerade utskrifter. Bilderna är framkallade i Capture One, vitbalanserade mot gråkort och normalskärpta enl COs förslag för resp kamera. Ingen brusreducering. (OBS! Canon G6 skall vara G9)

Liknar vad jag fått fram också.

//Lennart
 
Hel bild ....................................
 

Bilagor

  • elobe_46817-1.jpg
    elobe_46817-1.jpg
    80.7 KB · Visningar: 499
Liknar vad jag fått fram också.

//Lennart

Kul! Har du provat hur skillnaderna på papper blir?

Jag får lite mindre skillnader på papper än på skärm men dom finns där men papper är mer utan tvekan ännu mer förlåtande, kanske beroende på tätare "raster".
 
Kul! Har du provat hur skillnaderna på papper blir?

Jag får lite mindre skillnader på papper än på skärm men dom finns där men papper är mer utan tvekan ännu mer förlåtande, kanske beroende på tätare "raster".

Ja, skillnaderna tycker jag blir uppskattningsvis c:a 25% bättre. Beror givetvis på vilken skrivare man har, men det verkar ske en typ av utjämning. Exempelvis kan man knappt se skillnad om man skrivit ut en verkligt bra bild i 240 eller 300ppi.

Skrivaren är alltså en faktor man också måste lägga in beräkningen om man nu skulle ha det helt exakt.
Själv använder jag en 8 patroners Canon i9950.

Fast egentligen räcker det väl att veta att det blir lite bättre vid utskrift än det man ser på skärm.

//Lennart
 
Ooops!

Ber om ursäkt! Det var visst simulerade A1or i förra inlägget.
Här kommer de i skärmsimulerat A2-format som oxå stämmer riktigt bra med utskrifterna i A2-storlek. Inte riktigt men väldigt nära. I samma ordning som ovan...
 

Bilagor

  • elobe_46784A2.jpg
    elobe_46784A2.jpg
    85.8 KB · Visningar: 457
  • elobe_46817A2.jpg
    elobe_46817A2.jpg
    95.2 KB · Visningar: 452
  • IMG_3173A2.jpg
    IMG_3173A2.jpg
    97 KB · Visningar: 458
Vi ska vara otroligt glada att konkurrensen fungerar. Om jag hade Nikon skulle jag vara jätteglad att Canon släpper en bättre kamera för då kommer Nikon bli tvungen att svara med en bättre modell och tvärt om naturligtvis. Detta gagnar alla som älskar att fotografera.

Herregud, kameror ser snart i mörker i upplösningar som är absurt bra. Vi har kameror som känner igen ansikten etc... Till det kan vi kan köpa skrivare under 10 000 som producerar resultat som håller i utställningar.

Det är rätt kul att vara både fotointresserad och prylnörd dessa tider :)

Ja, visst är det fantastiskt? Det är otroligt vad mycket krav man faktiskt kan ställa på sin utrustning i dessa tider. :)
 
Senast ändrad:
Provade idag att simulera utskrifter i A2 på skärm från tre kameror. En FF, en APS-C och en kompaktkamera. Inte för att få fram optimal bildkvalitet från respektive kamera utan med så lika behandling som möjligt för alla för att se skillnader.

Här nedan utsnitt i 100% från dessa simulerade utskrifter. Bilderna är framkallade i Capture One, vitbalanserade mot gråkort och normalskärpta enl COs förslag för resp kamera. Ingen brusreducering. (OBS! Canon G6 skall vara G9)

Med risk att som dyslektiker drabbas av stavningspolisen vill jag ändå påstå att det var väldigt intressanta utskriftsprov! och att det visar att det utan problem går att skriva ut A1 (594 mm × 841 mm) från både 5DII och 7DII eftersom skillnaden i brushantering är ca ett steg mellan de två kamerorna vore det intressant att se utskrift stimulering i A1 med 1600 ASA inställning, jst den som många tycker är taket för min D300 för att nu acceptabel nivå (Har du lust gör samma med kompakten med vet dock inte vad som är rekommenderat högsta ISO) Jag gjorde några intressanta utskrifter i veckan med naturbilder bla. en björnbild tagen med 1600 ISO och D80 och utskriven 500mm x 700mm inte en optimal kombination men det blev kanon!
Sen att 38Mpixelbild 100ISO D7000 blev lite mer detaljerad från en bokskog spelar liksom inte någon större roll...
 
Jag har ingen digital småbildskamera, men vill gärna ha en. Jag vill kunna fotografera i mycket svagt ljus med bästa möjliga kvalitet, och jag vill kunna videofilma lite grann. Priset är en viktig faktor eftersom jag är amatör och inte kan skriva av kameran som inventarie.

Vilken digital småbildskamera tycker du att jag ska köpa?

En begangnad 5D2. :)
 
Med risk att som dyslektiker drabbas av stavningspolisen vill jag ändå påstå att det var väldigt intressanta utskriftsprov! och att det visar att det utan problem går att skriva ut A1 (594 mm × 841 mm) från både 5DII och 7DII eftersom skillnaden i brushantering är ca ett steg mellan de två kamerorna vore det intressant att se utskrift stimulering i A1 med 1600 ASA inställning, jst den som många tycker är taket för min D300 för att nu acceptabel nivå (Har du lust gör samma med kompakten med vet dock inte vad som är rekommenderat högsta ISO) Jag gjorde några intressanta utskrifter i veckan med naturbilder bla. en björnbild tagen med 1600 ISO och D80 och utskriven 500mm x 700mm inte en optimal kombination men det blev kanon!
Sen att 38Mpixelbild 100ISO D7000 blev lite mer detaljerad från en bokskog spelar liksom inte någon större roll...


Ok, kommer inom kort.

Den här simuleringen i A-format på skärm jag håller på och experimenterar med bygger på skalningar, oftast nerskalningar eftesom jag söker något på skärm som ser lika förlåtande ut som utskrifter

Jag anser att om det finns några galenskaper här i världen så är utan tvekan en av dom att sitta och jämföra bilder från olika kameror pixel för pixel på skärmar som är mil efter mil efter vad skrivare presterar.

Och som vanligt så är det sensorstorleken som är viktigast för de kvalitetsskillnader som syns. :)

Tillägg

Skalan för utskriftsimuleringen som jag experimenterar med ser just nu ut så här::

A6 = 700 pixlar längs längsta sidan
A5 = 1000
A4 = 1400
A3 = 2000
A2 = 2800
A1 = 4000
A0 = 5600
 
Senast ändrad:
Leif och Lennart,
Tack för att ni ger debatten i denna långa tråd lite perspektiv. En tråd fylld av fördomar av dumheter och varje gång någon försöker ge det hela lite perspektiv så körs de över av några fanboys.
För de flesta av oss skall väl vår kamera vara ett praktiskt instrument som ger bilder som sedan skall hamna i något media och förmedlas till andra.
Vi kan visa våra bilder på en TV-skärm, bildspel på dataskärmen, en projektor, fotobok, i tidningen eller som en utskriven förstoring från en bra inkjet i A0 format.
Av dessa är det bara ink-jet skrivaren som kommer kunna närma sig gränsen för där eventuella skillnader framkommer mellan 22 Mpix och 36 Mpix.
Som era simuleringar visar kommer dessa skillnader vara marginella.
Så diskussionen borde ju handla om hur dessa kameror är att fotografera med i olika situationer. Vilken är mest tålig, känns bäst att jobba med och ger oss flest keepers med hem. För 5DMKIII och D800 vet vi ännu inget om detta.

Vad vi kan se i våra raw-konverterare kan ju vara intressant för nörden men så länge det inte syns skillnad i slutresultatet förblir det en diskussion för insnöade nördar.

Om vi inte förstår att våra kameror är verktyg som skall leverera bilder som kan upplevas av andra så har vi verkligen snöat in i en debatt där vi verktygens tekniska skillnader och inte vad de kan leverera.

Jag se fram emot rapporterna om hur dessa båda kameror uppför sig i verkligheten när de börjar levereras under senvåren.

Innan dess är käbblet i den här typen av trådar till största delen "religiös märkesfanatism" och spekulation.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.