Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 5D Mk3 vs. Nikon D800

PS? Vad är de? Jag bildbehandlar bara i rå-format och spar bara rå-filerna med recept av allt jag framkallar ur rå-konverteraren. Jpg-filer slänger jag när jag laddat upp dom på webben och filer för utskrift har jag slutat med att ta fram då jag skriver ut direkt från rå-konverteraren.

Jo, för kännedom så hade jag även hoppat över en 5DIII idag om den kommit med lika många eller fler pixlar av samma orsak som jag hade hoppat över D800 idag om jag suttit med en D700. Med en D700 hade jag hellre hoppat på en 5DIII direkt...trots prisskillnad och krångel med byte av objektiv mm.

Maken till galen strategi med D800 från Nikon har jag då aldrig sett!

Ok, coolt arbetssätt! Säkert bra för dig, men inte så vanligt tror jag.

Olika åsikter kan man ju ha och såklart finns det de som föredrar Canon-kameran före Nikon av nån anledning, men någon dålig strategi av Nikon att producera en bättre kamera med högre upplösning till ett lägre pris för att öka försäljningen tror i alla fall inte jag att det är.

Tror snarare att de allra flesta marknadsbedömare tycker det är ett smart drag och jag är i alla fall säker på att det blir framgångsrikt och att det är rejält fler som byter från Canon till Nikon än tvärtom pga det här.

Du kan såklart tycka tvärtom, men jag tror att du är ganska ensam om det.
Vi får väl se så småningom.


/Mats
 
Fast med tanke på dina tolkningar och hur du går loss om att alla i hela världen redan har avbeställt floppen 5D till förmån för D800, så är det kanske dax att fundera över hur tveksam betydelse de där 20-22 procenten har för en del konsumenter. På fullt allvar så skulle jag kunna klara mig den upplösningen jag har i min billiga 1100D. Upplösningen min 7D har är i 95% av alla tillfällen meningslös. Brorsan börjar först nu fundera på att byta upp sig från sin 20D. Min bästa vän ser ingen som helst fördel hos D800:ans upplösning jämfört med hans D5000. Vad vi alla däremot önskar är mindre brus, bättre färger och enkelt handhavande. Megapixelstorleken är för många ganska meningslöst.
Jag hade lika gärna kunnat köpa Nikon som Canon. Har haft Nikon tidigare. Om det var något som gjorde att jag valde Canon nu, så var det att jag kunde låna gluggar och blixtar av brorsan.
Det som avgjorde minst i valet var antalet megapixel.

Det har inget med upplösningen att göra, har aldrig sagt att D800 är en bättre kamera än 5D3 pga upplösningen. Är alldeles säker på att D800 hade varit lika bra även om den låg på 22mp. Det är Sony som har en mycket mer utvecklad sensorteknologi än Canon. Nikon kameran som använder sig av sonysensorn skulle vara bättre än nya 5d:n även om den låg på 18mp. Men att den ligger på 36mp är en bonus och en uppvisning av vad Sony kan. Canon kommer att få gå med svansen mellan benen tills dom löser sina problem. Både fysiska som "sensorer" och psykiska "stjärnorna som prissatte nya 5D:n"
 
Du menar alltså att om man idag har en 12mpixel-kamera (D700) så bör man byta till en med 22mp (5Dmk3) men INTE till en 36mp-kamera (D800)??? Likaså tycker du det är rationellt att byta från 21mp (mk2) till 22mp (mk3) men INTE till 36mp (D800)? Jag förstår inte hur du tänker, kan du utveckla ditt resonemang?

Mpix är inte allt som gäller för ett kameraval samt idag så har jag inte datorkapacitet för att rå-behandla så stora filer. Jag tror dessutom att många andra hobbyfotografer inte har det heller. Om två år tror jag däremot att marknadet är redo för det, så oxå jag, t.o.m. för lite fler än 36 Mpix. Små och många pixlar är bra och inom en överskådlig framtid så ligger pixelmängden på +100 Mpix, kanske även 200. Först då börjar vi oxå få nytta av mängden då vi kan "binna" ner till en fjärdedel eller en sextondel i pixelmängd om vi vill. Då får vi nytta av mängden. 36 Mpix är varken hackat eller malet idag.
 
Senast ändrad:
jag har inte smutskastat D800 utan tycker att det är för tidigt att utse vinnare utan att kamerorna har testats mot varandra. Canon har säkerligen förbättrat sin nya o hur det kommer räcka mot Nikon det får vi se när dom testats mot varandra. Jag har vetat att D800 är bra varför tror du jag beställt den för? Sedan tycker jag du är lite väl hysterisk för en kamera, men visst att gå från 12 milj till 36 kanske är en kick själv så tog jag ett steg mellan med D3x.

Jag tycker det inte är för tidigt att utse en vinnare.

Nikon har definitivt tagit täten här och D800 fullkomligt krossar ju Canon 5Dmk3 på alla plan. För den skull inte sagt att Canon-kameran skulle vara bra, det är ju en fantastisk kamera liksom även föregångaren 5Dmk2 som varit en enorm framgång för Canon.

Den gamla modellen har dock 3 år på nacken och det är klart dags för en uppfräschning. Troligen så är största skillnaden att sensorn är bättre i den nya modellen, men väldigt mycket talar för att Canon inte alls tagit in på försprånget som ffa Sony har med sin sensor-teknologi och som Nikon drar nytta av. Bildkvaliten är säker mer än good enough för de flesta och video-systemet är yterligare förbättrat, så den kommer nog att sälja hyggligt ändå till en del som redan kör Canon, men många kommer nog att strunta i uppgraderingen alls för att skillnaden är så pass liten som den är och det kommer att bli en ström som byter från Canon till Nikon, helt klart.

Det riktigt roliga är att det för en gångs skull faktiskt hänt något på kamerafronten som inte bara är de vanliga små uppdateringarna av tidigare modeller. Det nya kommer dock inte från Canon som går på i gamla hjulspår och förmodligen blivit lite tagna på sängen. Nikon har nu istället tagit ett betydligt större kliv och dessutom prissatt kameran mycket attraktivt som ger dem en chans att ta ett riktigt kraftigt grepp om den här marknaden.

Det är därför jag blivit så uppslukad av det här. Kan säkert uppfattas som att jag är väldigt anti-Canon, men det är lite fascinerande att se Canon-anhängare försvara det här med näbbar och klor när det är så uppenbart att 5Dmk3 är en fjuttig uppgradering utan nåt nytänkande alls egentligen.

Jag har inte haft tankar på systembyte från Sony alls egentligen innan, men det Nikon gör nu är förbaskat kul och D800 ger verkligen ett ha-begär. Fantastiskt fin kamera.

När det gäller sensor-teknologi så har snarare försprånget ökat. Jag tror det blir rejält jobbigt för Canon när det finns riktiga mätvärden från dessa bägge nya kameror och att övertaget blir ännu större för Nikon. Många tycks klamra sig fast vid att Canons lägre upplösning ska ge bättre egenskaper vid svagt ljus, men jag tror det kan bli tvärtom även på pixelnivå.

Tar man sedan hänsyn till förbättringen som blir vid nedskalning och fördelarna som den högre upplösningen ger så kommer på bild-nivå Nikon att vara totalt överlägsen Canon-kameran.

Det här är spännande och ett exempel på när marknaden med konkurrens verkligen fungerar och det kommer tvinga Canon att lägga på ett kol och verkligen göra märkbara frbättringar framöver och det är till stort gagn för de som fortsätter med märket och alla oss konsumenter oavsett vad vi väljer. Nu verkar Canon ha stannat av och ridigt lite för länge på tidigare framgångar. Det här är en välbehövlig spark i ändan på Canon.

Det som förvånar är att det inte hörs mer högljudda protester från det egna lägret. Om ens "eget märke" inte sköter sig ska man väl inte släta över det.

Jag har tidigare fått mycket kritik för att jag uttryckt mig för mycket positivt om mitt "eget märke", Sony, men när de klantat sig och jag har uttryckt kritik mot det så har jag fått höra precis det omvända. Tror det skulle vara lite sundare om fler faktiskt tittade lite utifån och faktiskt säger vad de tycker istället för att foga sig efter sin leverantör.

Kul är det att det är så stor skillnad tycker jag och Nikon har enligt min mening fullständigt överträffat Canon i det här fallet.


/Mas
 
Mpix är inte allt som gäller för ett kameraval samt idag så har jag inte datorkapacitet för att rå-behandla så stora filer. Jag tror dessutom att många andra hobbyfotografer inte har det heller. Om två år tror jag däremot att marknadet är redo för det, så oxå jag, t.o.m. för lite fler än 36 Mpix. Små och många pixlar är bra och inom en överskådlig framtid så ligger pixelmängden på +100 Mpix, kanske även 200. Först då börjar vi oxå få nytta av mängden då vi kan "binna" ner till en fjärdedel eller en sextondel i pixelmängd om vi vill. Då får vi nytta av mängden. 36 Mpix är varken hackat eller malet idag.

Självklart är upplösningen bara en parameter när man ska byta kamera, men jag förstår inte varför du tycker att 21-22mp är "rätt mängd" men 36mp är för mycket? Jag fotar idag med två olika kamerahus på 12mp resp 24mp och de har båda sina för/nackdelar och därför olika användningsområden.

Om man vill ha hög upplösning så känns ju D800 som en oslagbar uppgradering med sitt relativt måttliga pris medan 5Dmk3 känns lite sådär och dessutom med ett aningen högt pris. För den som idag fotar med en mk2 låter ju snabbare serietagning och bättre AF som en ganska liten uppgradering för ganska mycket pengar. Om man fotar sport med Canon idag är väl 1Dx eller 7D ett mycket bättre val?

Att din dator/råkonverterare klarar 21mp men inte 36mp låter väldigt konstigt, det värsta som kan hända är väl att du får vänta lite längre tid per bild vid batchkonverteringen? Jag köper inte argumenten för att just 21mp skulle vara ett optimum ;)
 
Det som förvånar är att det inte hörs mer högljudda protester från det egna lägret. Om ens "eget märke" inte sköter sig ska man väl inte släta över det.
Kul är det att det är så stor skillnad tycker jag och Nikon har enligt min mening fullständigt överträffat Canon i det här fallet.
Jag svär vid min dotter, hade det varit tvärtom så hade jag gjort samma sak. Alltså om canon hade kommit med en attraktivare produkt och haft ett rimligare pris på den. Skulle inte tveka en sekund, och jag skulle spy galla över nikon. Jag som kund vill ha det bästa som mina pengar kan ge mig. Personligen så använder jag mig bara av en 50 1.4 eller 1.8. Så ett systembyte är absolut inga problem för mig, har ju bara ett par billiga men jäkligt bra objektiv. Man ska inte försvara det som canon har gjort. Dom ska lära sig att bry sig om sina kunder och inte vara så arroganta.
 
Vad vi alla däremot önskar är mindre brus, bättre färger och enkelt handhavande.

Håller med. Det ska bli intressant att se jämförelser. Dpreview kommer säkert att ha sådana.

Jag misstänker att D800 kommer att vinna den matchen[1] helt enkelt beroende på att Sonys sensorteknik är bättre än Canons. Att D800 har fler pixlar spelar ingen större roll

[1] Nu förutsätter jag att Nikon D800 har en sensor från Sony, men det kanske är ett förhastat antagande. Någon som vet?

PS. Vad gäller handhavande så är det rätt mycket en personlig preferens, så det är nog inte så lätt att utse en vinnare där. DS.
 
........ Jag köper inte argumenten för att just 21mp skulle vara ett optimum ;)

Om du verkligen läst de jag skrivit så är det ett argument som jag aldrig framlagt som ett optmum.

I dag är det däremot en väldigt bra mängd för de flesta. Om ett år ligger den "bra mängden" högre o.s.v. allt efter datorteknikens utv vad gäller för gängse kunder/fotografer. Sen finns det säkert enstaka genrer inom fotografin som drar nytta av/orkar med upp mot 80 Mpix idag, reklam- och studiofotografer t.ex. men de är nog ingen större kundgrupp för en kameratillverkare som sysslar med massproduktion.
 
Nikon har definitivt tagit täten här och D800 fullkomligt krossar ju Canon 5Dmk3 på alla plan.

Nej, det gör den inte.

Eftersom det inte finns några jämförande tester än så är specifikationerna det enda vi har att gå på. Det finns ett antal punkter där D800 är bättre, och det finns ett antal punkter där EOS 5DIII är bättre. Något "krossande" är det inte tal om.

På punkten "pris" är dock D800 rätt mycket bättre än 5DIII, och det spelar rätt stor roll för min del.
 
Fast med tanke på dina tolkningar och hur du går loss om att alla i hela världen redan har avbeställt floppen 5D till förmån för D800, så är det kanske dax att fundera över hur tveksam betydelse de där 20-22 procenten har för en del konsumenter. På fullt allvar så skulle jag kunna klara mig den upplösningen jag har i min billiga 1100D. Upplösningen min 7D har är i 95% av alla tillfällen meningslös. Brorsan börjar först nu fundera på att byta upp sig från sin 20D. Min bästa vän ser ingen som helst fördel hos D800:ans upplösning jämfört med hans D5000. Vad vi alla däremot önskar är mindre brus, bättre färger och enkelt handhavande. Megapixelstorleken är för många ganska meningslöst.
Jag hade lika gärna kunnat köpa Nikon som Canon. Har haft Nikon tidigare. Om det var något som gjorde att jag valde Canon nu, så var det att jag kunde låna gluggar och blixtar av brorsan.
Det som avgjorde minst i valet var antalet megapixel.

För mig (som fotar med 12 megapixlar idag) så är det skitsamma att D800 har 36. Jag ser bara till hur bra bildkvalitén är, om det då är 22 eller 36 megapixlar kunde inte ha spelat mindre roll för mig.

Vet inte varför men det verkar som att de flesta här tror att vi som förespråkar Nikon gör det för att den har fler megapixlar.
 
Jag tycker man kan undvika ord som "fullständigt krossar", "springer åttor runt" etc. Det skapar bara en onödig polarisering i en intressant debatt.

Själv tycker jag sensorn bara är en del i ekvationen. Ungefär som när man köper bil. Visst kolla man hur många hästkrafter motorn ger men inte är det väl allena avgörande?
 
Jag tycker det inte är för tidigt att utse en vinnare.

.....

/Mas

Och hur ska nån kunna utse en "vinnare" av två kameror som vänder sej till totalt olika genrer inom fotografin???

5DIII, en förbannat bra presskamera mm som släpps lagom till sommarens OS och D800, som blir lika bra för en porträtterande studiofotograf e.d.

Varför inte två vinnare?...om nu det allmäna intresset för D800 blir så bra som några här i trådarna tror...

En mas sa... ;-)
 
För mig (som fotar med 12 megapixlar idag) så är det skitsamma att D800 har 36. Jag ser bara till hur bra bildkvalitén är, om det då är 22 eller 36 megapixlar kunde inte ha spelat mindre roll för mig.

Vet inte varför men det verkar som att de flesta här tror att vi som förespråkar Nikon gör det för att den har fler megapixlar.

Det är väl ordval som "krossar" som gör att man får de tankarna. Då mest på grund av att det enda som vi vet med säkerhet att D800:an är otvetydig bättre på är just megapixeltalet.
 
Det är väl ordval som "krossar" som gör att man får de tankarna. Då mest på grund av att det enda som vi vet med säkerhet att D800:an är otvetydig bättre på är just megapixeltalet.

Håller med helt och hållet, därför jag inte använder mig av ord som krossar.
Men vi vet också att Nikon har tillgång till en modernare sensorteknologi, och att Canon inte har visat några direkta tecken på att ha kommit ifatt, men jag hoppas att de har det.
 
Ok, coolt arbetssätt! Säkert bra för dig, men inte så vanligt tror jag.
/Mats
Hur jobbar du då?
Hans arbetsflöde ser ut som mitt och PS/Gimp försvinner mer och mer från mitt liv.

Bara uppgången från 12 mpix till 18 märks på min dator, och då kör jag SSD och överklockad fyrkärnig prolle. 22 mpix som finns i 5DIII är redan där för mycket för min smak.
 
Så bra, då har du lärt dig nåt nytt! :)

Bruset finns såklart från början, men genom nedskalningen så jämnas det ut så att effekten blir mindre. Bilderna blir helt enkelt renare efter nedksalning, så är det och det är en av fördelarna med högre upplösning.

Och ja, det gäller alla kameror, även Nikon D3. Brus och andra artefakter blir mindre tydliga vid nedskalning, men sen kanske inte 8 megapixel räcker till för att ge bra detaljering vid stora utskrifter, men det är en annan sak.

Generellt blir alla bilder bättre om man skalar ned dem c:a 30%. De blir också lite mjukare (beroende på vilken algoritm som används) så att det är oftast bäst att lägga på ett skärpefilter för att höja kontrasten i gränsövergångar.


/Mats

Jag vill också lära mig något nytt ...

Den här bilden som du själv skapat är med all säkerhet nedskalad
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2075372.htm?set=mp
och således ska den enligt vad du säger ha blivit renare och vidare har brus och andra artefakter blivit mindre tydliga.
Stilla min nyfikenhet med att berätta lite om hur ursprungsbilden då såg ut.

Själv har jag aldrig noterat fenomenet men man kan alltid lära sig något nytt.
 
Och hur ska nån kunna utse en "vinnare" av två kameror som vänder sej till totalt olika genrer inom fotografin???

5DIII, en förbannat bra presskamera mm som släpps lagom till sommarens OS och D800, som blir lika bra för en porträtterande studiofotograf e.d.

Varför inte två vinnare?...om nu det allmäna intresset för D800 blir så bra som några här i trådarna tror...

En mas sa... ;-)

Jag anser att du har rätt här i resonemanget om "vinnare". Dock är det ju så att för närvarande finns "bara" 20+ Mp ännu så länge till försäljning inom FF-segmentet. (5DMkII, 1DsMkIII, Nikon D3x och Sony A900/A850). Variationen är inte stor i pixlar räknat. 21-24 Mp ligger spannet i.

Samtliga dessa befintliga kameror kan leverera väldigt stora och detaljerade printar så en 5DMkIII ser jag inte som någon vinnare för specifikt pressfoto. Lika lite som jag ser D800 som en vinnare för specifikt porträttfotografen.

I min värld finns inga dedikerade vinnare rent allmänt sett. Vilken kamera som helst med vilket Mp-antal som helst blir en vinnare först när den hamnar i händerna på en fotograf som trivs just med den kameran därför att den har de egenskaper han/hon verkligen anser sig behöva.

Vi känner ju varandra ganska väl och jag har "tvingat" dig att se på en del av mina större printar. Vi plåtar lite olika motiv men är för det mesta överens om just det mesta vad gäller det egna behovet.

Jag är nog mer detaljeringsbenägen än du och jag dristar mig till att trots att kamerorna den här tråden handlar om ännu är oprövade i våra kretsar så är D800 sannolikt ett bättre val för mig än 5DMkIII.

Så jag vänder mig inte mot din skrivning av vinnare. Tvärtom! Men mer hos vilka de skulle bli vinnare.
Personligen hoppas jag ju att Sony själva gör en uppföljare till A900 eftersom de redan förser Nikon med D800-sensorn så jag kan få större glädje av mina Zeissgluggar. Och det kommer säkert. Men jag hade hoppats på en 50+ Mp (d v s att man använt sig av pixeldensiteten som idag sitter i APS-C modellen A77 på 24 Mp) för min typ av fotografering.

Efter att sagt detta undrar jag när f-n du ska få ordning på bilskrället och komma förbi och hälsa på igen.

Intill dess ha det bra och hälsa Gisela så kan vi slåss om eventuella åsiktsskillnader när du kommer förbi. Hoppas du kan simma för den här gången ska vi ut på sjön.

//Lennart
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.