Nu hänger jag ännu en gång inte med överhuvudtaget. D800 kan jag inte yttra mig om, då jag inte känt på den alls, men D700 har då definitivt INTE ett dåligt grepp, och jag har ärlig talat aldrig hört någon påstå detta innan du gjorde det
Ljusår bättre än 5D Mark II som sagt. Fast meningen därefter avslöjar väl kanske anledningen till att åtminstone du tycker detta, det faktum att du "aldrig varit imponerad av ergonomin på Nikons kameror", en åsikt jag ärlig talat inte tror majoriteten delar. Skiljer D3x sig formmässigt från D3? Om inte har jag ingen som helst aning vad du pratar om, då jag anser att det är helt klockrent, även om jag inte heller har något emot Canons 1-serie. Har för övrigt slitit dag in och dag ut med min D700, så att det skulle vara en fråga om att använda kameran hela dagen köper jag inte
Anledningen till att jag överhuvudtaget valde Nikon över Canon ursprungligen VAR ju just ergonomin samt den upplevda kvalitetskänslan (då givetvis inte gällande Canons 1-serie, som inte var ett alternativ p.g.a. begränsad plånbok).
Ungefär det enda jag håller med dig om är att det helt klart vore vettigt av Nikon att ha något motsvarande sRAW i sina kameror, framför allt i och med D800.
Kan det vara något så enkelt som att jag helt enkelt har större händer än du? För jag kan mycket väl tänka mig att D700 inte ligger perfekt i ens hand om man har små händer.