Falumas
Aktiv medlem
Och vad hade det med mitt inlägg att göra?
Handlade inte det om att hög-ISO skulle vara viktigt? Gör det inte det så missförstog jag det hela och ber om ursäkt.
/Karl
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Och vad hade det med mitt inlägg att göra?
Jag vill kunna bestämma viss skärpedjup med en viss slutartid med en gnutta överexponering ibland.
Exp kompensationen funkar helt enkelt inte i M-läget trots auto-iso som använder ljusmätaren.Vad jag inte förstår är hur din ISO-knapp skiljer sig från att använda M-läget med auto-ISO.
Är det bara ett alternativt sätt att åstadkomma samma sak?
(Programskift har mina kameror i P-läget, så jag gissar att det var det du menade).
I det läget föredrar kameran att ändra slutartid/bländare om ljuset ändras, innan den ändrar ISO. Då är det mycket bekvämare med M-läge och auto-ISO. Då bestämmer jag helt själv slutartid och bländare men överlåter till kameran att välja förstärkning.
Nackdelen är då, som sagt, att det inte går att kompensera förstärkningen.
Exp kompensationen funkar helt enkelt inte i M-läget trots auto-iso som använder ljusmätaren.
Exp kompensationen funkar helt enkelt inte i M-läget trots auto-iso som använder ljusmätaren.
/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
Nej, jag menar en möjlighet att justera förstärkningen antingen uppåt eller neråt från det värde som kameran har valt (baserat på exponeringsmätningen).Jag antar att du menar en möjlighet att ställa ner den elektroniska förstärkningen och ersätta den med en rent digital förstärkning för att få samma ISO-tal och på så sätt enklare och bekvämare kunna utnyttja fördelen hos moderna sensorerna.
Det har tagit många år att få överhuvudtaget någon annan bildparameter upp på dagordningen än brusegenskaper på höga ISO vid dåligt ljus. Så fort det kommit en ny kameramodell har detta brusmantra upprepats av en oändlig mängd megafoner i en aldrig sinande ström kommentarer. Så fort en kamera lanserats med fler pixlar än tidigare så har man förfasats över det igen och igen och igen...
Av det skälet var Micke Risedals insats där han redde ut begreppen kring DR och sensorstorlekens och pixlarnas storleks inverkan på DR i DR-tråden tillsammans med Lars Kjellberg (grundaren av Photodo), helt avgörande. Med sina exempel öppnade han ögonen på ganska många och han mötte precis samma reaktioner i den tråden som i denna. I ren chock så slog många ägare av Canon 5D MK II dövörat till. Det var fel på exempel och mätmetoder även då för en sketen APS-C kamera som D7000 kunde ju per definition inte ha bättre DR än en FF (oavsett märke)... ...
För er som missat jag meddela att Ken Rockwell sågat D800 men tycker däremot att Canon 5d mII är fantastiskt bra. Bäst av alla just nu är Fuji X PRO 1 tycker han dock.
Stark köprekommendation på D800, med andra ord...För er som missat jag meddela att Ken Rockwell sågat D800 men tycker däremot att Canon 5d mII är fantastiskt bra.
Då får du väl bidra med något själv också till det som är intressanta fakta och inte bara klaga på att den information som hitintills framkommet inte passar just dig?
Michael - Bidrar inte med mycket -
Stark köprekommendation på D800, med andra ord...
Ja, han verkar tycka att den är rejält usel:Många konstiga sågningar har jag läst, Kens sågning är så konstig att den ser ut som en hyllning.
http://kenrockwell.com/nikon/d800.htm
Ja det var en glidning - mitt fel. Det borde stått att allt blir bättre om man inte tar bilder på onödigt höga ISO. Så låga ISO det bara går är att föredra med hänsyn till situationen. Jag blir förbannad på mig själv varje gång jag glömt att återställa ISO efter att ha skruvat upp det för resultatet syns ju direkt ofta i onödigt orena bilder.
Ibland svär man speciellt när man upptäcker att det hänt efter man lämnat en plats man aldrig kommer besöka igen eller i ett sammanhang som inte går i repris.
Kör du på högre iso så tycker jag att 5 an ger snyggare filer än D800 se exempel från kens sida
Ja, han verkar tycka att den är rejält usel:
"The D800 is the best DSLR ever made by anyone at any price."
Kör du på högre iso så tycker jag att 5 an ger snyggare filer än D800 se exempel från kens sida
Dom flesta andra saker man kan jämföra på kameran är mjuka värden, dvs helt beroende på tycke och smak. Börjar man diskutera dom så kommer tråden urarta som många andra C vs N trådar.
- Jag tycker att Canons tumhjul sitter fel och är kasst.
- Canons tumhjul är mycket bättre och jag fattar inte hur man kan leva utan det.
osv. tills alla tröttnat utan att ha kommit fram till något eftersom bägge hade rätt.
5Dmk2 är en jättebra kamera, 5Dmk3 är bättre. Ingen av dom kamerorna blir sämre för att Nikon fått till en fullträff med D800.
/Karl