Annons

Canon EOS 5D Mk3 vs. Nikon D800

Ove och Mahdad gjorde ju en jämförelse med ett par stora utskrifter och båda hävdade att någon skillnad kunde man inte se. Det hade varit intressant att ha med några bedömare vid det tillfället som inte fick veta vilken bild som var tagen med vilken kamera.

Ove, kan inte du tala om för oss vilka fotograferingsparametrar som användes på de båda kamerorna vid det tillfället?

Vad jag förstått är testet dom gjorde väldigt oavslöjande, frågan är om det ens gått att urskilja en D700 eller 5Dmk1 i det testet.

/Karl
 
Tyvärr NEJ... när man pushar exponering i efterhand så görs det vanligen med en mask så att man bevarar högdagern. I det här exemplet så skulle tv-bilden blivit helt vit om kameran exponerade m a p det mörka rummet, oavsett C eller N :)

OK, jag läste att den var lyft 5 steg så jag antog att det gällde hela bilden, men som du säger är ju tv-bilden lyft mindre än övriga delar.

Sådan här extrem dynamik ger onekligen intressanta möjligheter för många.

Absolut!

Liknande gäller ju upplösningen. Det finns ju en del riktigt häftiga fågelbilder från D800 där man fotat med modest tele och långt avstånd och sedan beskurit extremt mycket och fått suverän detaljupplösning. Det blir verkligen intressant när man slipper skaffa supertele för att komma nära.

Helt klart ger en bra sensor nya möjligheter i vissa situationer.
 
Han menar i M-läget. Saknar det också i det läget.

/Stefan

Åh, i det läget kan jag inte ens välja Auto ISO. Det är ju helt ointelligent i M för där väljer man ju själv sina bländar och slutartidskombinationer.

Det är väl annars rätt logiskt att det inte finns. Manuellt ska väl just vara manuellt eller ....?

Räcker det inte annars rätt bra med programshift i A-läget där man kan välja vilken kombination bländare/tid man önskar. Där funkar ju både AutoISO och exponeringskompensationen även på era kameror antar jag. Exponeringskompensation i min kamera kan ju ställas i +- 5 steg och det borde väl räcka för det flesta. Det måste väl era tjockkameror också fixa? Tycker ni att det är ett stort problem?
 
Senast ändrad:
1+ på detta.

Har i några år plåtat med en instegskamera, det jag störde mig mest på var dåliga isoegenskaper och fps i underkant. DR har jag ärligt talat inte funderat så mycket på. Privat ligger förmodligen 50% av bilderna på iso 800 och uppåt. I arbetet ofta 100-400 men där kontrollerar jag ljus och skuggor med boxar och paraflax.

Proffs har förmodligen helt andra krav.

Nu tror jag få här tycker att ISO-prestanda är oviktigt. Tittar man på bilder från en 5Dmk3 och en D800 i samma storlek så presterar ju dock D800 bättre än vad 5Dmk3 gör. I 100% crop är det ganska jämt skägg mellan kamerorna.
5Dmk3 verkar dock vara betydligt bättre på höga ISO när det gäller filmning.

/Karl
 
Blir bara mer och mer förbannad när jag läser vissa inlägg här i vs forumet, många är mer blinda än Stevie Wonder. Jag tar en paus från alla fotosidans forum så länge och ägnar mig åt fotografin istället. Älskar er alla, och min kamera som inte klarar av att ta ett kort på ett elefantanus i savannens mörker. Eller som inte klarar av en högisobild utan att ett ägg ser ut som en apelsin istället. Håller mig till forum där det finns neutrala kunniga. Pekar inte ut några, men jag har hört för mycket skitsnack för att kunna ta allt på allvar. Det här blir mitt sista inlägg i fotosidans forum på läääänge, men bloggen ska kanske gå lite varmare och jag ska försöka få ut mer bilder. Puss och kram alla =)

Allt blir nog bra när du får tag på den kamera som du först tänkte köpa. Då kan du känna dig hemma här hos oss igen, för vi vill ju bara ditt bästa och du är värd en Nikon Eos 800D helt klart !

Sommringa hälsningar från en som också väntar.
/LEE
 
Åh, i det läget kan jag inte ens välja Auto ISO. Det är ju helt ointelligent i M för där väljer man ju själv sina bländar och slutartidskombinationer.

Det är väldigt intelligent i M-läget, om man som jag tycker att bländare och slutartid är parametrar som hör till komponeringen av bilden. Auto-ISO är perfekt i M-läget. Det jag saknar lite är dock låg-ISO-lägen, varför gör ingen en kamera som klarar ner till ISO1, nu behöver man ju använda gråfilter för att få rätt komposition på sin bild i vissa lägen.

/Karl
 
Åh, i det läget kan jag inte ens välja Auto ISO. Det är ju helt ointelligent i M för där väljer man ju själv sina bländar och slutartidskombinationer.

aktiverar man autoiso i M-lähet så låser man bländare och slutartiderna, men inte ISO. Då använder sig kameran av ljusmätaren. Här tycker jag man borde valt en ny knapp, typ ISO. Typ. Där i ISO förvalet låser bländare och slutartide och låter kameran välja ISO. M ska vara M.

P, Av, Tv, ISO, M, Bulb


/Stefan
 
aktiverar man autoiso i M-lähet så låser man bländare och slutartiderna, men inte ISO. Då använder sig kameran av ljusmätaren. Här tycker jag man borde valt en ny knapp, typ ISO. Typ. Där i ISO förvalet låser bländare och slutartide och låter kameran välja ISO. M ska vara M.

P, Av, Tv, ISO, M, Bulb


/Stefan

Då är jag bättre med Stefan.
 
OK, jag läste att den var lyft 5 steg så jag antog att det gällde hela bilden, men som du säger är ju tv-bilden lyft mindre än övriga delar.



Absolut!

Liknande gäller ju upplösningen. Det finns ju en del riktigt häftiga fågelbilder från D800 där man fotat med modest tele och långt avstånd och sedan beskurit extremt mycket och fått suverän detaljupplösning. Det blir verkligen intressant när man slipper skaffa supertele för att komma nära.

Helt klart ger en bra sensor nya möjligheter i vissa situationer.

Hmm, att beskära extremt mycket och ändå få suverän detaljupplösning??

Tycker det är lite av ett motsatsförhållande! Antag att du beskär till DX-format då har du 16 MPix kvar... en ganska "normal" bild :) Och det "motsvarar" 1,5 gånger på fokallängden... Visst 400 är ju billigare än ett 600 men det är ju inte så att man kan knalla ut och fota småfåglar med ett normalobjektiv och ISO 100 i sommarnatten bara för att man lyckats få leverans av sin D800 :)

Men nu fotar jag inte fåglar så vad vet jag?? ;)
 
Nu tror jag få här tycker att ISO-prestanda är oviktigt. Tittar man på bilder från en 5Dmk3 och en D800 i samma storlek så presterar ju dock D800 bättre än vad 5Dmk3 gör. I 100% crop är det ganska jämt skägg mellan kamerorna.
5Dmk3 verkar dock vara betydligt bättre på höga ISO när det gäller filmning.

/Karl

Ok, vad har detta med mitt inlägg att göra?
 
Han menar i M-läget. Saknar det också i det läget.

Jag menar faktiskt oberoende av vilket exponeringsläge jag använder. Exponeringskompensationen i autoexponeringslägena påverkar ju inte ISO-inställningen utan ändrar kamerans val av slutartid och/eller bländare.

En exponeringskompensation som påverar förstärkningen istället skulle automatiskt fungera i alla exponeringslägen (inklusive M-läget).
 
aktiverar man autoiso i M-lähet så låser man bländare och slutartiderna, men inte ISO. Då använder sig kameran av ljusmätaren. Här tycker jag man borde valt en ny knapp, typ ISO. Typ. Där i ISO förvalet låser bländare och slutartide och låter kameran välja ISO. M ska vara M.

P, Av, Tv, ISO, M, Bulb


/Stefan

Någon duktig kodknackare kanske kan lägga detta på C1-3 med en fulfirmware, håller tummarna.
 
Liknande gäller ju upplösningen. Det finns ju en del riktigt häftiga fågelbilder från D800 där man fotat med modest tele och långt avstånd och sedan beskurit extremt mycket och fått suverän detaljupplösning. Det blir verkligen intressant när man slipper skaffa supertele för att komma nära.

Helt klart ger en bra sensor nya möjligheter i vissa situationer.

Men det kunde man redan göra med t.ex. Nikon D7000 och Canon EOS 60D. Båda har flera pixlar per millimeter än Nikon D800. Sony A77 har ännu lite fler.
 
Hmm, att beskära extremt mycket och ändå få suverän detaljupplösning??

Tycker det är lite av ett motsatsförhållande! Antag att du beskär till DX-format då har du 16 MPix kvar... en ganska "normal" bild :) Och det "motsvarar" 1,5 gånger på fokallängden... Visst 400 är ju billigare än ett 600 men det är ju inte så att man kan knalla ut och fota småfåglar med ett normalobjektiv och ISO 100 i sommarnatten bara för att man lyckats få leverans av sin D800 :)

Men nu fotar jag inte fåglar så vad vet jag?? ;)


Den här typen av resultat tänkte jag på:

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1105224

Jag tycker nog att det öppnar upp för att använda t ex en 70-200 till fågelfoto.
 
Åh, i det läget kan jag inte ens välja Auto ISO. Det är ju helt ointelligent i M för där väljer man ju själv sina bländar och slutartidskombinationer.

Det är väl annars rätt logiskt att det inte finns. Manuellt ska väl just vara manuellt eller ....?

Räcker det inte annars rätt bra med programshift i A-läget där man kan välja vilken kombination bländare/tid man önskar. Där funkar ju både AutoISO och exponeringskompensationen även på era kameror antar jag. Exponeringskompensation i min kamera kan ju ställas i +- 5 steg och det borde väl räcka för det flesta. Det måste väl era tjockkameror också fixa? Tycker ni att det är ett stort problem?

(Programskift har mina kameror i P-läget, så jag gissar att det var det du menade).

I det läget föredrar kameran att ändra slutartid/bländare om ljuset ändras, innan den ändrar ISO. Då är det mycket bekvämare med M-läge och auto-ISO. Då bestämmer jag helt själv slutartid och bländare men överlåter till kameran att välja förstärkning.

Nackdelen är då, som sagt, att det inte går att kompensera förstärkningen.
 
Men det kunde man redan göra med t.ex. Nikon D7000 och Canon EOS 60D. Båda har flera pixlar per millimeter än Nikon D800. Sony A77 har ännu lite fler.

Det är möjligt men av de exempel jag sett så tycker i alla fall jag att D800 verkar ge bättre kvalitet på en crop oavsett antal pixlar per millimeter, se exemplet ovan.

Jag tycker t ex att min 5D mk3 ger bättre resultat vid beskärning än vad jag får med min 7D, trots att 7D har betydligt fler pixlar per millimiter.

Men jag går bara på känsla här - har inget som egentligen verifierar det.
 
aktiverar man autoiso i M-lähet så låser man bländare och slutartiderna, men inte ISO. Då använder sig kameran av ljusmätaren. Här tycker jag man borde valt en ny knapp, typ ISO. Typ. Där i ISO förvalet låser bländare och slutartide och låter kameran välja ISO. M ska vara M.

P, Av, Tv, ISO, M, Bulb

Jag förstår inte riktigt vilken ytterligare funktionalitet det skulle ge.
 
Jag förstår inte riktigt vilken ytterligare funktionalitet det skulle ge.

Jag vill kunna bestämma viss skärpedjup med en viss slutartid med en gnutta överexponering ibland.
Auto-ISO är redan bestämd mellan vilka spann jag kan acceptera för uppdraget.
Ex vid hästhoppning vill jag kunna dessa egenskaper. Oftast kör jag ändå Av, med auto-iso med låst lägsta slutartid. Funkar bra.

Här är en bild tagen ett bröllop i lördags. Tagen i motljus, ISO100, fyllnadsblixt och F:1.4 (med förutsättningarna så kommer man tyvärr inte undan CA)

http://dl.dropbox.com/u/3697094/20120421-256B0457.jpg

/Stefan
 

Bilagor

  • 20120421-256B0457.jpg
    20120421-256B0457.jpg
    12.5 KB · Visningar: 308
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.