Det är ju precis detta jag tänkt på. Visst, man får en FF-sensor med allt vad det för med sig. Postivt är möjlghet till ett kort skärpedjup men hur viktigt är det vid filmning? Sen är det ju en overkill som heter duga och där man tvingas dels processa en väldig massa data i onödan i värsta fall och sedan slänger man bort den till stor del i alla fall. Det är ju lite som förhållandet RAW/JPEG utan någon annan jämförelse. Massor av data och sedan ändå någon form av kombinerad interlace och komprimeraingsteknik eller någon annan mer avancerad algoritm som gör effekterna av tekniken mindre störande.
Uppväger fördelarna nackdelarna för en vanlig vardagsfilmare? När sedan kompakten har både bättre bildkvalitet, motorzoom och hyfsat ljud, där DSLR:en i värsta fall är sämre på allt och dessutom tvingar användaren att släpa på våldsamt mycket utrustning i en jämförelse så borde folk tänka en extra gång och gå in och kolla i någon affär på de kompakter som har de vassaste filmfunktionerna. När jag köpte frugans kamera var det Panasonic och Sony som gällde och HX9V håller fortfarande ställningarna som en stor försäljningssucce för Sony fortfarande. De goda filmfunktionerna har nog spelat en stor roll för intresset för kameran. Panasonic och Sony håller säkert ställningarna och det kan säkert ha kommit fram bra alternativ för de som mår bättre om det är en Canon-logga på kameran.
Beträffande möjligheten att byta objektiv så kan jag bara säga att kolla det man får i kompakterna. Den objektiv som sitter i en HX9V är en G-klassad optik som är det bästa Sony har vid sidan av Zeiss. Den är förbluffande bra. Den har ett zoomområde mellan 24 och 380mm tror jag utan att kolla det närmare. Nu kommer en ny generation med upp till 500mm och det vet jag inte om det ställer till mer problem än tillför något mervärde. Det är ju handhållet som dessa små kameror lyser. Visst, det kan vara en fördel att kunna välja fritt bland objektiv men i en vardagssituation är man nog mer betjänt av den stora flexibiltet dessa zoomar ger och sedan slipper man riskera damm på sensorn
.
I julas filmade jag en hästintagning till stallet på Resarö sent på eftermiddagen då det började skymma. Den lilla kameran var helt fantastisk att hantera det ljuset tycker jag. Det kan ju bero också på de nya bakbelysta sensorerna som ger dessa små sensorer förbluffande bra egenskaper.