Personligen är jag lite tveksam överhuvudtaget hur väl DXO och andra lab-siffror avspeglar verkligheten.
Mer praktiska försök verkar visa att Sony idag gör en bättre sensor än Canon klarar med nuvarande produktionsteknologi.
Fast även dessa försök görs ofta genom extrema lyft av skuggor mm.
Det blir som att basera sitt bilinköp på tester om vilken som är snabbast 0-100. Ett bilinköp kräver att man väger in fler faktorer om man skall långsiktigt skall vara nöjd med sitt val.
Kameror är ju på samma sätt en produkt med många egenskaper som som avgör hur den passar just mig. Det mesta nu verkar drivet av att Nikon gänget drabbats av hybris därför att Nikon nu har en 36 mpix med en sensor som kanske är snäppet bättre än Canons.
Detta är ju 2 ganska olika kameror och borde tilltala olika målgrupper. Så frågan man bör ställa sig är väl vilken kamera tillgodoser bäst mina behov?
Att Canon skapat en betydligt bättre kamera om man ser till helheten med 5DMKIII än tidigare 5DMKII verkar vara utom allt tvivel.
Jag tycker det är konstigt att ni så förringar sakernas tillstånd. Canon har en del att bevisa. Redan för några år sedan kom ju Sonys 16 Megapixel sensor (Nikon D7000, Sony A580 m.fl) som i jämförelse med Canons 7D gav över två hela steg bättre DR på basiso. Två hela steg i ett enda tekniskt språng.
DR
Canon 7D 11,7 mot 13,9 i D7000
Low light ISO
Canon 7D 854 mot 1167 i D7000
Sammanvägt index
Canon 60 mot 80 i D7000
Det är ju i sammanhanget rena utskåpningen.
Det finns ju siffror jag sett där Canon inte lyckats sluta detta gap i jämförelse med D800.
Jag tycker inte i detta lilla exempel att det handlar bara om att välja den bil som vara snabbast 0-100 i test.
7D torskar klart i varje diciplin.
Det finns ju siffror jag sett som jag tror kommer från dPreview, där Canon inte verkar lyckats sluta detta gap i jämförelse med D800 på låga ISO. Sensorn i D800 är Sonys andra generation med den nya sensortekniken som introducerades i 16 megapixelsensorn. Den nya generationen är ytterligare förbättrad.
Så frågan kokar väl ner till om det då är helt meningslöst att ha två stegs bättre DR på basiso. Grejen är ju trots allt att jag förmodligen tar över 80% av mina bilder på ISO 100-200 om inte mer och säkert mer än 95% mellan ISO 100 och 400. Jag är nog ganska typisk i det tror jag. Kör ni här alltid på ISO 800+ där kurvorna börjar gå ihop bara för sakens skull eller?
Att prata om hur det ser ut i färdig bild blir väl konstigt. I RAW-konverterare eller i kamerans JPEG-rendering så går man ju ner på ett DR kring 8-9 för att det tycks passa våra ögon bättre (det är ju populärt med kontrastrika bilder idag), men det måste väl ändå var bättre att få tillgång till dessa valörer i bildskapandet än att inte ha det. Att jämföra DR i färdig bild verkar ju rätt svårt av detta skäl att få någon mening i.