Annons

Canon EOS 5D Mk3 vs. Nikon D800

Rätt, det är NEX7 som specifik modell som kritiseras.

I en DSLR används ca 80% av bildytan (på höjden) för filmning. Av dessa 80% används sedan ungefär en tredjedel av pixlarna, så ca 0.3*0.8 = 24% då.... Detta är lika för i stort sett alla kameror (utom 4/3, som ju cropppar hårdare "på höjden" först för att få 16/9).

Lite snabbt kan man då säga att en fjärdedel av sensorns pixlar används för att fånga in ljus.

Högupplösta stillbilden utan att avbryta filmsekvensen vet jag faktiskt ingen kamera som gör just nu. 4K-kamerorna tar ju ganska bra "single--frames", men det är ju 60 papp för en FS700.

Du citerar fel. Mattias skrev: "Av hans test att döma verkar Sony'n inte ha så mycket att tillföra i videoavdelningen." Det syftade på testet där NEX-7 var en av kamerorna, och "Sony'n" (notera bestämd form) syftar rimligen på just den kameran, och inte på kameratillverkaren Sony.

Bah, ordmärkare, men du har rätt i petitesserna.
Vide borde inte vara så stor skillnad mellan A77 och NEX förutom att man har tillgång till bättre objektiv på A77an (TMThar ingen praktisk betydelse vid filmning och, jo jag vet det där med adaptrar osv.).

Såg också videoklippen och kommenterade också den i jämförelse kassa bilden med NEX-7, men det måste vara nåt "fel" för andra reviews visar inte alls samma sak. Tror inte det är rätt inställt eller fel på kameran eller nåt i just det här caset faktiskt för andra A77-filmer på nätet är "stunning" även i jämförelse med andra kameror, dock inte 5DmkIII och D800 för det har jag inte sett.

Det som för en dag sedan kändes självklart att byta till Nikon känns nu helt enkelt inte alls självklart utan precis tvärtom. A77 har massa irriterande brister och brist på inställningar, men för den nivå som jag befinner mig på vid filmning kanske det inte gör så mycket och den kan duga under en period tills Sony släpper sin nya FF, kanske den blir helt awesome för filmning. Blir lite enklare också att slippa byta hela objektivhögen.

Men kom gärna med något övertygande argument! För min del verkar fokuseringsproblemet vara ett oöverstigligt hinder. Det spelar ingen roll hur bra kvalitet det är om fokus ligger fel och hjälpmedlen för att få det rätt är ganska obefintliga i DSLR-kamerorna och kostar massor i form av extraskärmar osv och blir dessutom klumpigt. Så ser jag det just nu i alla fall.

/Mats

Då har du sett ungefär samma begränsningar i DSLR-filmandet som jag har. Funktionen är till för de gånger man lite snabbt vill dokumentera något, och då använder man tillräckligt skärpedjup för att vara på den säkra sidan. Och då fungerar det PRECIS lika bra med en bra kompaktkamera.

Sony har ju t.ex ett par kompaktmodeller som har mycket trevligare och bättre filmfunktioner än både D800 och 5D3, frånsett att man inte kan få kort skärpedjup.

Vill man utnyttja potentialen i en DSLR för filmning är kameran ofta den absolut minsta delen av kostnaden, vikten och storleken. Tillbehören man behöver för att göra något riktigt snyggt är ofta dubbelt så dyra som kameran. Och man behöver ganska stor erfarenhet bakom spakarna i efterbehandlingen.

Rätt, det är NEX7 som specifik modell som kritiseras.

Ok, jag inser det, men är det nån egentlig skillnad i videoimplementationen mellan NEX-7 och A77? Sensorn är ju samma och man kan ju gissa att eftersom det är samma företag att de använt samma mjukvara och inte haft två avdelningar som kodat samma sak.

I en DSLR används ca 80% av bildytan (på höjden) för filmning. Av dessa 80% används sedan ungefär en tredjedel av pixlarna, så ca 0.3*0.8 = 24% då.... Detta är lika för i stort sett alla kameror (utom 4/3, som ju cropppar hårdare "på höjden" först för att få 16/9).

Lite snabbt kan man då säga att en fjärdedel av sensorns pixlar används för att fånga in ljus.

Tack för klargörandet. Då borde det finnas en viss skalningsfaktor ändå kan man tycka.

Lumixen verkar bra och sensorstorleken skiljer ju inte vid fillmning eftersom Sonyn tyligen croppar lite i filmläget av någon anledning och tyvärr inte utnyttjar hela sensorbredden, men det är inte ett alternativ för mig att skaffa ytterligare ett system bara för detta, vill absolut ha FF i slutändan ändå.

FF ger ju bra mycket större sensorbredd och ljusinfångande yta, så det är konstigt att GH2 presterar så bra i jämförelse med Canon och Nikons nya FF-modeller tycker jag.

Högupplösta stillbilden utan att avbryta filmsekvensen vet jag faktiskt ingen kamera som gör just nu. 4K-kamerorna tar ju ganska bra "single--frames", men det är ju 60 papp för en FS700.

Märkligt tycker jag. Speciellt som t.ex. A77 ju kan ta stillbilder med "electronic first curtain", så det borde kunna implementeras med minimal störning av video. Finns väl något tekniskt hinder i dagsläget. Kommer väl så småningom, men i så fall från någon tillverkare som är lite mer innovativ i sin läggning än de mer traditionella och där har jag en uppfattning om var det i så fall kan tänkas dyka upp först och var inte...

/Mats

Nu filmar jag knappt alls. Är för mycket stillbildsfreak för det, men ibland vill jag dokumentera vissa saker i filmsekvenser. Gjorde det tidigare med 5DMkII och 7D.

Utan att ha större vana från efterbearbetning av film/video blev jag emellertid glatt överraskad av Sonys SLT A77. Orsak: Dokumentationen blev bra nog och skärpan satt i princip hela tiden. Kunde köra handhållet och använda den vanliga sökaren (tja vanlig och vanlig, det är ju en EVF). Vill jag filma via LCD-displayen var det oerhört mycket enklare jämfört med Canonkamerorna p g a att skärmen går att vinkla i de flesta riktningar.

//Lennart

När jag videofilmar med min Canonkamera så använder jag skärmen som kan vikas ut och vinklas i de flesta riktningar. :)

När jag videofilmar med min Canonkamera så använder jag skärmen som kan vikas ut och vinklas i de flesta riktningar. :)

Jo, det är ju klart, det skiljer från modell till modell. 7D och 5DMkII som Lennart refererade till har ju inte den lyxen.

Dessutom, anser jag, är just Canons displayvinkling lite avig vid filmning. Man måste först vinkla ut skärmen åt sidan helt för att sedan vända den om så att displayen hamnar bredvid kameran, vilket inte är helt optimalt.

Men oavsett detta, hur sätter du fokus på ett exakt sätt med din Canon?

Det är ju knäckfrågan i det här. Med MF och kort skärpedjup så är det riktigt svårt att lägga skärpeplanet där man vill och om man då istället bländar ned för att få större område som man upplever som skarpt så försvinner ju hela vitsen med DSLR-filmning med stor sensor. Då kan man som Jaokim säger lika gärna använda en vanlig billig full-HD videokamera eller en HX9V eller nåt.

Jag har filmat lite med min A580 och visst, om det man filmar befinner sig på konstant avstånd funkar det genom att sätta skärpan innan man börjar filma, men annars är det ju hopplöst.

Att ha hög kvalitet och kort skärpedjup är ju totalt bortkastat om man inte kan sätta det korta skärpeplanet på precis rätt ställe. Jag ser det som en show-stopper för DSLR-video, utom för Sony TMT-kameror som har en annan lösning med AF och peaking. Avgörande skillnad, men jag hade hoppats bli emotsagd och att det fanns ett bra sätt, men det verkar ju inte så tyvärr.

/Mats

Jag fortsätter offtopic i vad jag tycker hör mer hemma i ämnet Filma med din kamera..

För att upplysa Mats så fungerar det helt ok att sätta fokus med både 5Dmk2, 7D och med andra märken också med en sån här på: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/11209920/lcdvf-lcd-soekarlupp
Att använda en LCDVF gör också att det blir stabilare genom att du får ännu en stödpunkt. Att filma med tex EF135L handhållet utan denna blir det hopplöst skakigt men med en LCDVF mot ögat så fungerar det. Enda nackdelen jag upplevt är att om man är för varm så kan den imma igen men det går nog att lösa med nåt medel. En annan nackdel för de som bär glasögon är att du kan inte korrigera om du har synfel. Jag har dock sett på youtube nån som har monterat dit nåt filter. På dyrare VF-varianter så finns det diopterjustering.

Dessutom, anser jag, är just Canons displayvinkling lite avig vid filmning. Man måste först vinkla ut skärmen åt sidan helt för att sedan vända den om så att displayen hamnar bredvid kameran, vilket inte är helt optimalt.
Det beror allt på det. I vissa lägen är det mycket bättre med en skärm som sitter bredvid kameran.

Men oavsett detta, hur sätter du fokus på ett exakt sätt med din Canon?

Att videofilma med en digital spegelreflex är krångligare än att videofilma med en kompaktkamera, och framförallt mycket krångligare än att använda en liten digital videokamera.

Jag har videofilmat ganska lite med min EOS men jag brukar börja med att fokusera i Live View. Under själva filmningen fokuserar jag oftast inte.

För att göra en videofilm som är uthärdlig att se på krävs en hel del planering. Mycket mer planering än för att göra en stillbild som är uthärdlig att se på. Det är inte bara att filma på och hoppas på att det blir bra. Ändring av fokus under inspelningen måste göras kontrollerat och planerat så att inte publiken blir sjösjuk.

Jag fortsätter offtopic i vad jag tycker hör mer hemma i ämnet Filma med din kamera..

För att upplysa Mats så fungerar det helt ok att sätta fokus med både 5Dmk2, 7D och med andra märken också med en sån här på: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/11209920/lcdvf-lcd-soekarlupp
Att använda en LCDVF gör också att det blir stabilare genom att du får ännu en stödpunkt. Att filma med tex EF135L handhållet utan denna blir det hopplöst skakigt men med en LCDVF mot ögat så fungerar det. Enda nackdelen jag upplevt är att om man är för varm så kan den imma igen men det går nog att lösa med nåt medel. En annan nackdel för de som bär glasögon är att du kan inte korrigera om du har synfel. Jag har dock sett på youtube nån som har monterat dit nåt filter. På dyrare VF-varianter så finns det diopterjustering.

Det är inte ett endaste dugg off-topic att diskutera hur Canon 5DMkIII och Nikon D800 fungerar med skärpeinställning vid filmning och att även jämföra det med andra kameror.

Jo, jag har sett de där strutarna och undrat hur väl de fungerar i verkligheten. Det blir ju som sökaren i A77, fast utan focus peaking. Jag tror inte det riktigt räcker för att få det exakt och att det inte skulle märkas när man tittar på det på stor skärm, men lite bättre än utan är det väl iofs.

Konstigt som sagt att inte Canonn och Nikon lagt in focus peaking i live view-läget. Kan det ha patentorsaker eller något?, för tekniken är vad jag förstår inte så svår och går att göra med enbart mjukvara.

Det här är i alla fall en viktig aspekt för filmfunktionen i DSLR.

Läste just om Sony NEX FS-700. Jädrar vilken häftig filmkamera! 240 fps i full-HD och 920 fps super slowmotion i SD, samt möjlighet till 4K video och kostar som en Nikon D4 ungefär. Den är dessutom 11,9 megapixel och kan ta stillbilder.

Kanske skulle satsa på en filmkamera som kan ta stillbilder istället för en stillbildskamera som kan filma :)

Det finns en liten prylgalning i oss alla...

/Mats

Ändring av fokus under inspelningen måste göras kontrollerat och planerat så att inte publiken blir sjösjuk.

Kul att du nämnde det. Just det hände idag när jag var ute med min frus NEX 5 och filmade med AF,. Hopplöst dåligt gick det. Långsam AF, och en AF som inte vill sätta skärpan där jag vill (typ objektet som är närmast mig!). Väl hemma tittade jag och min fru på filmerna och min fru kunde inte titta så mycket då hon fick huvudvärk och mådde illa!

Kvaliteten är bra när skärpan sitter där.

MF däremot fungerar bättre. Gör precis som du, förfokuserar och sen börjar inspelningen.

AF som kanske skulle kunna fungera vore om man kunde peka på skärmen (tillräckligt stor) var den ska fokusera på och sen gjorde den det. Givetvis ska det gå blixtsnabbt :)

Det beror allt på det. I vissa lägen är det mycket bättre med en skärm som sitter bredvid kameran.

Att videofilma med en digital spegelreflex är krångligare än att videofilma med en kompaktkamera, och framförallt mycket krångligare än att använda en liten digital videokamera.

Jag har videofilmat ganska lite med min EOS men jag brukar börja med att fokusera i Live View. Under själva filmningen fokuserar jag oftast inte.

För att göra en videofilm som är uthärdlig att se på krävs en hel del planering. Mycket mer planering än för att göra en stillbild som är uthärdlig att se på. Det är inte bara att filma på och hoppas på att det blir bra. Ändring av fokus under inspelningen måste göras kontrollerat och planerat så att inte publiken blir sjösjuk.

Självklart inte bara filma och hoppas att det ska bli bra.
Nä, jag är ingen stjärna för filming, men har för länge sedan jobbat lite som video-fotograf med broadcastutrustning, så grunderna har man ju snappat upp och självklart ska det inte zoomas, panoreras och skärpeförflyttas i onödan enligt grundkurs 1A. Vi hade riktiga hjulstativ med motorzoom på ena handtaget och manuell fokus sm ett gashandtag ungefär på det andra.

Jag tror ingen som nagelfar videomöjligheterna på det här sättet är ute efter semesterfilmande som man lika gärna kan göra med en kompakt. De som spenderar 30 000 på kameran och det dubbla till på riggar osv är väl ute efter något annat.

Mitt intresse är främst för mina söner som jobbar med det här och ska utbilda sig till filmproducenter. Vill hitta en fungerande lösning för att komma närmare verktygen som pro film-makers har, men det har varit ouppnåeligt prismässigt tills nyss tack vare DSLR filmtekniken.

Det finns situationer där man måste fokuser om vid filmning, eller vill göra det av andra anledningar. Såg t.ex. på the Mentalist idag på TV och noterade ett antal tillfällen då de flyttade fokus från en person i bakgrunden till en i förgrunden osv. Ett mycket vanligt knep som verkar vara "inne" just nu i tv-serier.

Om man har ett fast utsnitt och ett huvudmotiv som rör sig i bilden, t.ex. människor som går emot en och förbi och vill lyfta fram dem med hjälp av skärpedjupet så måste man ha en jämn och följande fokusering på dem. Där kan mycket väl AF med face-detection användas med framgång.

Samma sak vid olika sport-händelser där det oftast är snabbare förlopp.

Kontrastfokus funkar inte för det blir väldigt fult med gafflingen.

Skärmstruten är inte heller så bra ur skakningshänseende om man panorerar med stativ och en riktig separat skärm är nog ett måste, men peaking ser jag som en mycket värdefull finess.

/Mats

Det är inte ett endaste dugg off-topic att diskutera hur Canon 5DMkIII och Nikon D800 fungerar med skärpeinställning vid filmning och att även jämföra det med andra kameror.
---------
Jo, jag har sett de där strutarna och undrat hur väl de fungerar i verkligheten. Det blir ju som sökaren i A77, fast utan focus peaking. Jag tror inte det riktigt räcker för att få det exakt och att det inte skulle märkas när man tittar på det på stor skärm, men lite bättre än utan är det väl iofs.

/Mats

Att det inte är offtopic när det handlar om Canon 5dmk3 vs Nikon D800 kan jag hålla med om men när det börjar spånas iväg mer och mer om tex Sony så tycker jag att det borde höra till ämnet Filma med din kamera.

Varför tror du inte det räcker när man tittar på stor skärm? Testa innan du trashar..
[sorry för offtopic igen..]

Det finns situationer där man måste fokuser om vid filmning, eller vill göra det av andra anledningar. Såg t.ex. på the Mentalist idag på TV och noterade ett antal tillfällen då de flyttade fokus från en person i bakgrunden till en i förgrunden osv. Ett mycket vanligt knep som verkar vara "inne" just nu i tv-serier.
Ja, och den fokusändringen gjordes planerat och kontrollerat (som jag skrev i förra inlägget). Man använde antagligen förinställda fokuslägen som man bytte mellan under tagningen.

Att det inte är offtopic när det handlar om Canon 5dmk3 vs Nikon D800 kan jag hålla med om men när det börjar spånas iväg mer och mer om tex Sony så tycker jag att det borde höra till ämnet Filma med din kamera.

Varför tror du inte det räcker när man tittar på stor skärm? Testa innan du trashar..
[sorry för offtopic igen..]

Vad bra, då vet vi din åsikt om vad som är on/off-topic.
Förstår inte den här rädslan för att det blir fel om man inte sortera allt i olika små fack. Så fungerar inte diskussioner i andra sammanhang, inte ens en frågestund i riksdagen är så strikt att det inte finns plats för minimala avsteg för att få perspektiv och jämförelser som kan föra diskussionen framåt.

Då är det alltså inga problem med filmning och möjlighet att sätta exakt fokus på en 3 tums skärm. Bra, då slipper Canon och Nikon att arbeta vidare när redan det perfekta finns. Jag kan bara tala för mig själv som inte klarar att sätta fokus manuellt helt perfekt med min Sony A900 som har en av marknadens absolut bästa optiska sökare och Zeiss 135 mm F/1,8 där skärpedjupet inte blir speciellt stort. Även om jag inte använt strutarna så tror jag det finns problem att få det perfekt på en display på det sättet och tror att elektroniska hjälpmedel kan göra stor skillnad. Med phase detect AF kan man använda AF-confirm och då är det en fördel att kunna ha det även vid filmning. Peaking mäter ju kontrast och implementeras i mjukvara och jag tycker det är en riktigt bra finess och tycker som sagt att det är konstigt att det inte implementeras av C & N.

/Mats

Ja, och den fokusändringen gjordes planerat och kontrollerat (som jag skrev i förra inlägget). Man använde antagligen förinställda fokuslägen som man bytte mellan under tagningen.

Jo,det är redan avhandlat, men hur använder man förinställda fokuslägen på ett USM-objektiv?
Gamla mekaniska objektiv med lång fokusbana är en sak, men xxx-sonic fokusringar har ju inget bestät läge, de kan ju snurras hur många varv som helst.

Men även om man övar först och kan markera lägena så måste man ju hitta dem först, eller hur? :)

/Mats

Jo,det är redan avhandlat, men hur använder man förinställda fokuslägen på ett USM-objektiv?
Man vrider på fokuseringsringen som vanligt. De allra flesta av Canons USM-objektiv har en mekanisk fokuseringsring (man vrider runt hela USM:en med en friktionskoppling). Det är inte "focus-by-wire" alltså (utom för ett fåtal objektiv). Ja, man kan vrida fokuseringsringen förbi oändligheten och förbi närgränsen, men det är knappast ett problem.

Men även om man övar först och kan markera lägena så måste man ju hitta dem först, eller hur? :)

Visst, men det är inte vrålbråttom så det duger med en trött kontrastfokus i värsta fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar