Det beror allt på det. I vissa lägen är det mycket bättre med en skärm som sitter bredvid kameran.
Att videofilma med en digital spegelreflex är krångligare än att videofilma med en kompaktkamera, och framförallt mycket krångligare än att använda en liten digital videokamera.
Jag har videofilmat ganska lite med min EOS men jag brukar börja med att fokusera i Live View. Under själva filmningen fokuserar jag oftast inte.
För att göra en videofilm som är uthärdlig att se på krävs en hel del planering. Mycket mer planering än för att göra en stillbild som är uthärdlig att se på. Det är inte bara att filma på och hoppas på att det blir bra. Ändring av fokus under inspelningen måste göras kontrollerat och planerat så att inte publiken blir sjösjuk.
Självklart inte bara filma och hoppas att det ska bli bra.
Nä, jag är ingen stjärna för filming, men har för länge sedan jobbat lite som video-fotograf med broadcastutrustning, så grunderna har man ju snappat upp och självklart ska det inte zoomas, panoreras och skärpeförflyttas i onödan enligt grundkurs 1A. Vi hade riktiga hjulstativ med motorzoom på ena handtaget och manuell fokus sm ett gashandtag ungefär på det andra.
Jag tror ingen som nagelfar videomöjligheterna på det här sättet är ute efter semesterfilmande som man lika gärna kan göra med en kompakt. De som spenderar 30 000 på kameran och det dubbla till på riggar osv är väl ute efter något annat.
Mitt intresse är främst för mina söner som jobbar med det här och ska utbilda sig till filmproducenter. Vill hitta en fungerande lösning för att komma närmare verktygen som pro film-makers har, men det har varit ouppnåeligt prismässigt tills nyss tack vare DSLR filmtekniken.
Det finns situationer där man måste fokuser om vid filmning, eller vill göra det av andra anledningar. Såg t.ex. på the Mentalist idag på TV och noterade ett antal tillfällen då de flyttade fokus från en person i bakgrunden till en i förgrunden osv. Ett mycket vanligt knep som verkar vara "inne" just nu i tv-serier.
Om man har ett fast utsnitt och ett huvudmotiv som rör sig i bilden, t.ex. människor som går emot en och förbi och vill lyfta fram dem med hjälp av skärpedjupet så måste man ha en jämn och följande fokusering på dem. Där kan mycket väl AF med face-detection användas med framgång.
Samma sak vid olika sport-händelser där det oftast är snabbare förlopp.
Kontrastfokus funkar inte för det blir väldigt fult med gafflingen.
Skärmstruten är inte heller så bra ur skakningshänseende om man panorerar med stativ och en riktig separat skärm är nog ett måste, men peaking ser jag som en mycket värdefull finess.
/Mats