Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 5D Mk3 vs. Nikon D800

De flesta "stora kända filmare" som uttalar sig i sådana här fall tycker att Canons "1080p" är helt lysande. Kan vi få en gissning på vilken av följande bilder som är video i max kvalitet med ett riktigt bra objektiv på 5D3, och vilken bild som är tagen från stillbild?

Det handlar över huvud taget inte om att tycka, det är bara kalla fakta. För att ha lite kul lade jag till en bild som är nerskalad till 55% från stillbilden (till ca1000 pixlar bredd då alltså) och sedan tillbaka upp till 1920 igen. Den ser faktiskt ut att innehålla mer detaljer än videosignalen, men det är en synvilla pga skärpan.

1: Det finns ingen 8-bit 4:2:2 standard, så antingen har Nikon hittat på en egen standard, eller så kör de på proffs-standarden i HD-SDI över HDMI-kontakter, vilket verkar lite korkat. Men inte otänkbart.
2: Inget ljud? Var fick du att det skulle var aviktigt från? Om man anstränger sig för att köra direkt till hårdisk INGÅR det faktiskt ljudhanteringselektronik, förförstärkare, analog>digital omvandling och ibland också muxning i hårddiskinspelaren - för direktsynk. Av betydligt högre klass än den inbyggd i kameran, oavsett kameramodell.

Nåväl, bilder. Hade inte D800 med ute, så det får bli en senare jämförelse.

Öhh nej har jag påstått eller sagt det....alla säger samma sak även där att alla DSLR är lika dåliga i stort sätt och är långt ifrån att levererar äkta 1080p.....dock är dom flesta överrens om att Canons filer är att föredrar eftersom dom dras inte morie och går att skärpas upp snyggare utan att det uppstår fulheter plus att den är mycket bättre när det gäller bruset.

Så säger Nikon själva i alla fall....bla annat sa dom så till Dan Chung när han frågade om HDMI.

Har jag sagt att det skulle avikt från något....ja men alla som kör med HDMI och recorder har inte tillgång eller råd till sådan dyrt utrustning....o har man inte det så är en time-codec för att synka ljudet väldigt bra/användbart vilket inte D800 har vilket innebär att det är svårare,mer tidskrävande mm att synka ljudet...det är synd och märkligt att den inte ha.

Ja o gör du samma test/jämförelse med stillbild o video från D800 så ser du precis samma sak ovs om det är via HDMI eller ej....den är långt ifrån riktig 1080p när "hela" sensorn utnyttjas/används vid filmning.

Har tråkigt en lååångfredag så jag lekte lite med dpreviews bilder.

Enligt lightroom så kunde jag öka exponering med 0,8 tills jag blåste ut högdagrarna så det justerade jag.
Sen lite basjusteringar jag gör ex, lite clarity, mediun contrast, adobes profilering så jag inte råkade ha nikon eller canons profiler. Manuellt vitbalansering, lite skärpa etc etc. Exakt justerring för både Nikon och Canon

Sen blåste jag upp båda filstorlekarna för att båda skulle få likvärdig algroitmer och skärpa. Orättvist att inte göra likadant för båda. Så långsidan blev 8000 px.
Output jpg 100% och skära för skärm. Varför inte visa bilderna som de är i original... Mjo för det gör jag inte med mina bilder ändå- Är det RAW så måste man handpålägga det på nåt sätt och ska man jämföra bör man försöka göra det likvärdigt. Dvs ska man glo på brus och detaaljer bör båda filerna ha genomgått uppskalning eller nerskalning.

Test 1. skuggomrpdet
På ISO100, ingen som helst brusreducering, dock 100 % shadow recovery för att få fram detaljer i skuggområdet. (Att beakta att jag redan dragit upp expnering 0,8 steg för båda)

http://dl.dropbox.com/u/3697094/test/1 100 shadow .jpg
vs
http://dl.dropbox.com/u/3697094/test/2 100 shadow.jpg

Test 2. ISO6400
Samma basjustering som oavn fast standard brusreducering som jag gör vid högre isotal. Dock ingen shadow recovery
http://dl.dropbox.com/u/3697094/test/1 6400.jpg
vs
http://dl.dropbox.com/u/3697094/test/2 6400.jpg

Helt tråkig studiobild som inte har nåt med verkligehten att göra. Men säkert roligt för andra att glo på.
Håller på o laddas upp på slö lina så den är nog online om nån timme.

Vaddå, det var ju inte Nikon-kameran han slog sönder.
Det var bara en Canon och det är ju inte så stor förlust...

Hade det varit en Sony A900 hade städet spruckit.

:)
/Mats

Visst var det en förlust (om det nu hade varit verkligt) du hade ju behövt den då du nu ska sälja din a900 och någon D800 du var inne på ett tag går ju inte att få tag på. Eller du kanske, om du inte tagit till släggan på mina gamla Konica FT1 kan använda någon av dem, då slipper du också ödsla tid på att ta hand om några bilder, slösa inte heller med pengar att köpa film till den, det bli bara sopor i alla fall.
Glad påsk på dig Mats (-:

Öhh nej har jag påstått eller sagt det....alla säger samma sak även där att alla DSLR är lika dåliga i stort sätt och är långt ifrån att levererar äkta 1080p.....dock är dom flesta överrens om att Canons filer är att föredrar eftersom dom dras inte morie och går att skärpas upp snyggare utan att det uppstår fulheter plus att den är mycket bättre när det gäller bruset.

Så säger Nikon själva i alla fall....bla annat sa dom så till Dan Chung när han frågade om HDMI.

Har jag sagt att det skulle avikt från något....ja men alla som kör med HDMI och recorder har inte tillgång eller råd till sådan dyrt utrustning....o har man inte det så är en time-codec för att synka ljudet väldigt bra/användbart vilket inte D800 har vilket innebär att det är svårare,mer tidskrävande mm att synka ljudet...det är synd och märkligt att den inte ha.

Ja o gör du samma test/jämförelse med stillbild o video från D800 så ser du precis samma sak ovs om det är via HDMI eller ej....den är långt ifrån riktig 1080p när "hela" sensorn utnyttjas/används vid filmning.

Jotack, det vet jag redan. Men att 5D3 är bättre så länge man inte har tillgång till allt det övriga har jag redan sagt... Faktum i saken kvarstår, Canon har som bäst en TREVLIG men ganska låg upplösning. På ett ungefär 720p. Det kvittar fullständigt hur mycket du skärper, upplösningen ökar inte för det. Nikon har mer upplösning, men den är också mer svårtillgänglig. Men har du en HD-recorder och filmar på "det sättet" har du med all säkerhet redan allt som behövs för att plocka ut det lilla extra som finns i en D800 jmf en 5D3.

Själv skulle jag inte för mitt liv rekommendera NÅGON av dem för seriös filmning. De är kul hobbyverktyg, med en extra bonus för många reportage-journalister. De går inte ens att jämföra med en riktig dedikerad filmkamera - som kräver mindre petande för att få det "rätt" från början. Det ENDA de egentligen kan är att få kort skärpedjup, något som knappast egentligen har något filmatiskt värde i sig självt. Det är lite som överdriven tonmappning i HDR, visst ger det en effekt, men är det en BRA och BILDFRÄMJANDE effekt - eller är det bara ett sätt att hävda sig som annorlunda, ett sätt att visa högst ordinärt och alldagligt material på ett iögonfallande sätt?

Vill man filma på riktigt finns det verktyg som bara kostar enstaka tusenlappar mer som gör jobbet mycket bättre. Eller så köper man en Pana GH2, som fortfarande slår både 5D3 och D800 på samtliga punkter utom "kort skärpedjup" och möjligtvis hög-ISO-egenskaper...

Jotack, det vet jag redan. Men att 5D3 är bättre så länge man inte har tillgång till allt det övriga har jag redan sagt... Faktum i saken kvarstår, Canon har som bäst en TREVLIG men ganska låg upplösning. På ett ungefär 720p. Det kvittar fullständigt hur mycket du skärper, upplösningen ökar inte för det. Nikon har mer upplösning, men den är också mer svårtillgänglig. Men har du en HD-recorder och filmar på "det sättet" har du med all säkerhet redan allt som behövs för att plocka ut det lilla extra som finns i en D800 jmf en 5D3.

Själv skulle jag inte för mitt liv rekommendera NÅGON av dem för seriös filmning. De är kul hobbyverktyg, med en extra bonus för många reportage-journalister. De går inte ens att jämföra med en riktig dedikerad filmkamera - som kräver mindre petande för att få det "rätt" från början. Det ENDA de egentligen kan är att få kort skärpedjup, något som knappast egentligen har något filmatiskt värde i sig självt. Det är lite som överdriven tonmappning i HDR, visst ger det en effekt, men är det en BRA och BILDFRÄMJANDE effekt - eller är det bara ett sätt att hävda sig som annorlunda, ett sätt att visa högst ordinärt och alldagligt material på ett iögonfallande sätt?

Vill man filma på riktigt finns det verktyg som bara kostar enstaka tusenlappar mer som gör jobbet mycket bättre. Eller så köper man en Pana GH2, som fortfarande slår både 5D3 och D800 på samtliga punkter utom "kort skärpedjup" och möjligtvis hög-ISO-egenskaper...

Är det inte så att Canon har lyckats extra bra med DSLR-filmning. De har ju tagit precis det konceptet och överfört till dedicerade videokameror.

Den här är väl i princip en 5DMkIII fast omgjord till filmning:
http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=1327AAc300ef

På samma sätt som Sony gör med NXCam FS100 osv.
Med tanke på prisbilden så är väl ändå en DSLR för filmning ett riktigt bra alternativ med bra sensor och tillgänglighet av olika objektiv. Finns vad jag förstår många independent film-makers som gör det istället och därmed får mycket nära samma kvalitet för bara en femtedel av kostnaden för pro-video utrustning.

Reklamfilmen för Nikon där D800 används för produktion av en musikvideo tyckte jag var ganska övertygande.

/Mats

Ursäkta en fråga från en novis som aldrig filmat med vare sej det ena eller det andra. Upplösning är ju alltid bra men vad har skärpan i varje enskild ruta för betydelse vid spelfilm typ "Borta med vinden"? Eller vilken annan film som helst? Är inte knallskärpa på varje enskild filmruta lite kontraproduktivt för upplevelsen av en film?

Är det inte så att Canon har lyckats extra bra med DSLR-filmning. De har ju tagit precis det konceptet och överfört till dedicerade videokameror.

Den här är väl i princip en 5DMkIII fast omgjord till filmning:
http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=1327AAc300ef

På samma sätt som Sony gör med NXCam FS100 osv.
Med tanke på prisbilden så är väl ändå en DSLR för filmning ett riktigt bra alternativ med bra sensor och tillgänglighet av olika objektiv. Finns vad jag förstår många independent film-makers som gör det istället och därmed får mycket nära samma kvalitet för bara en femtedel av kostnaden för pro-video utrustning.

Reklamfilmen för Nikon där D800 används för produktion av en musikvideo tyckte jag var ganska övertygande.

/Mats

Nej, den sensorn är inte ens i närheten av att kunna liknas vid det som sitter i en 5D3... Den är perfekt avpassad för att kunna fånga en full-HD-bild (fyra in-pixlar per bildpixel, två gröna, en röd och en blå per videopixel). Förutom detta har den en hel del videoanpassningar i utläsningen - saker som 5D2 och 5D3 inte kan göra.
Den har dock samma pixeldimensioner som 5D3, så antagligen har de lånat det allra mesta av själva fotocellskonstruktionen från dessa kameror.

Anledningen till att jag är skeptisk är att det gång efter gång visas hur mycket sämre en 30.000kr stillbildskamera är på att filma video än vad t.o.m enkla konsument-videoinspelare är. De kan man få för under 10.000.
Det man INTE kan få med dem är onödigt kort skärpedjup - men det verkar ju vara den enda godtagbara kvalitetsmätningen nu.

Det Canon lyckats med är att blurra bilden snyggt. Anledningen till att den inte har någon moire är som sagt att den halverar upplösningen i höjdled så fort efterbehandlingen ser att det kan finnas risk för färgfel. Praktiskt och bra, och det ger ganska bra 720p-bild (om man spelar in till 1080p och skalar ner i efterbehandlingen).

Vill man bra filmningsmöjligheter finns som sagt också Pana GH2, som är 20.000+ kr billigare, går att använda med billigare och bättre anpassade objektiv - förutom då att den har mycket bättre videobild.

Ursäkta en fråga från en novis som aldrig filmat med vare sej det ena eller det andra. Upplösning är ju alltid bra men vad har skärpan i varje enskild ruta för betydelse vid spelfilm typ "Borta med vinden"? Eller vilken annan film som helst? Är inte knallskärpa på varje enskild filmruta lite kontraproduktivt för upplevelsen av en film?

Fotograferat en del har du ju gjort. Vad har skärpa och färg och bildsammanhängande med fotograferande att göra? Många av de största konstverken samtida med "borta med vinden" är ju inte ens i färg, och dessutom gryniga och felfokuserade.

Skärpa har naturligtvis samma effekt som vid fotografering. Oftast behöver man inte mer än "tillräckligt" för att det ska funka vid den presentationsstorlek man tänkt sig. Men att alltid ligga på gränsen lämnar NOLL i marginaler. Du får aldrig misslyckas med något, du får aldrig vara 2 hundradelar sen, du får aldrig bli lurad av autoexponeringen - då har du trillat under gränsen för vad som är synbart i bilden.

Ska man fotografera i verkligheten för en planerad produktion så bör man alltid sikta på - och ligga på! - en upplösning (fel ord, jag menar "MP", dvs detaljupplösning...) som är dubbelt så hög som den som slutpresentationen kräver. Då är man ganska (inte helt) säker på att det mesta man trycker av går att använda. Vissa kommer naturligtvis trilla bort i alla fall, men det ingår ju i det man helt enkelt "får räkna med". Ingen är perfekt.

DSLR-filmning siktar på en full-HD-visning, men har redan från grunden en taskig utgångspunkt - deras kameror klarar inte att visa mer än ca 1200x800 i verkligheten, hälften av formatet de tänker visa resultatet i. Därför lägger man ner hundratusentals kronor på extratillbehör som gör att man verkligen kan krama ut ALLT ur kameran. Sedan lägger man ner ett par hundra tusen till på efterbehandling som gör att man slätar över de mest synliga bristerna på ett så snyggt sätt sätt som möjligt. SEN använder man videomaterialet.

Det man INTE kan få med dem är onödigt kort skärpedjup - men det verkar ju vara den enda godtagbara kvalitetsmätningen nu.

Det är för att man ska få "filmkänsla". Film inspelad på video är helt underlägsen film inspelad på film, uppenbarligen, om man får tro folk med konstnärlig ådra ...

Det klagades och gnälldes i åratal över att filmproduktioner gjorda med video var så "platta och livlösa", så man ska nog inte vara förvånad över att möjligheten att spela in video med samma korta skärpedjup som med 35mm-film togs emot med entusiasm.

Jag hänger på Leif här. Har inte heller någon erfarenhet av filmning, men är intresserad av området.

Alltå "Full-HD" är ju inte speciellt höh upplösning, bara knappt 2,5 megapixel ju, vilket ju bara är en tiondel av det som sensorn kan registrera vid stillbild.

Hur funkar filmningen egentligen, är det typ bara var tionde pixel som används, eller används alla pixlarna vid inspelningen och sen skalas om?

Antar att det sistnämnda skulle kräva ohyggligt med cpu och buffertminne för att vara realistiskt, men det finns ju definitivt utrymme för att kunna skala ner till hälften som du säger så det borde väl inte behöva ligga på gränsen.

Vad har förresten de dedicerade videokamerornas sensorer för upplösning? Det behövs ju inte speciellt mycket.

Funderade på den där filmen här nyss som i slutet visade skillnaden mellan en filmruta och en stillbild. Det är väl egentligen upplösningen som gör det.

Finns det nån av de här kamerorna som klarar att fotografera stillbilder under filmning. Alltså inte bara en lågupplöst frame-grab, utan jag menar att om man filmar något så ser man något man vill kunna ta en stillbild av och kan göra det med full upplösning mitt i.

Är ev. på väg att skifta över till Nikon och skaffa en D800, eller så stannar jag i Sony-systemet och köper en A77 och väntar in nästa FF. Mycket intresserad av filmfunktionerna.

Fast D800 är alltså inte så vidare bra på filmning om jag tolkat dig rätt. Hur står den sig mot förra generationens filmande FF, dvs Canon 5DMkII?

Hur värdefullt är egenskapen med AF vid filmning? Även om man kör MF så tycker jag sonys fördelar med focus peaking måste vara suveränt för filmning. Hur sätter man skärpan exakt med manuellt fokus på D800, finns det andra mattskivor med snittbild osv.

Sorry för alla nybörjarfrågor, men tänkte passa på tillfället när man har dig Joakim på tråden :)

/Mats

Hur funkar filmningen egentligen, är det typ bara var tionde pixel som används, eller används alla pixlarna vid inspelningen och sen skalas om?

Antar att det sistnämnda skulle kräva ohyggligt med cpu och buffertminne för att vara realistiskt, men det finns ju definitivt utrymme för att kunna skala ner till hälften som du säger så det borde väl inte behöva ligga på gränsen.

Vad har förresten de dedicerade videokamerornas sensorer för upplösning? Det behövs ju inte speciellt mycket.

Funderade på den där filmen här nyss som i slutet visade skillnaden mellan en filmruta och en stillbild. Det är väl egentligen upplösningen som gör det.

Finns det nån av de här kamerorna som klarar att fotografera stillbilder under filmning. Alltså inte bara en lågupplöst frame-grab, utan jag menar att om man filmar något så ser man något man vill kunna ta en stillbild av och kan göra det med full upplösning mitt i.

...

Hur värdefullt är egenskapen med AF vid filmning? Även om man kör MF så tycker jag sonys fördelar med focus peaking måste vara suveränt för filmning. Hur sätter man skärpan exakt med manuellt fokus på D800, finns det andra mattskivor med snittbild osv.

Hur många pixlar som används varierar mellan kameror. Men inte alla iaf.

Canon C300 videokamera för 60papp har 8MP sensor.

Vad jag vet tar ingen kamera kort under en filmsekvens utan avbrott/störningar. På Canon kan du välja "all-i" om du vill ha bättre bilder i filmen.

AF används inte vid film. Det är manuellt fokus. Magic Lantern gör fokus peaking (inte jättebra) på 5DmarkII. Live view och större externa monitors används vid fokuseringen. Det finns *dyra* monitors som t.ex. kan var det finns fokus (skarpa kontraster).

Fokus/mattskivor är inte relevant. Den stora bristen med SLR är att sökaren är bortkopplad när man filmar.

Hur många pixlar som används varierar mellan kameror. Men inte alla iaf.

Canon C300 videokamera för 60papp har 8MP sensor.

Vad jag vet tar ingen kamera kort under en filmsekvens utan avbrott/störningar. På Canon kan du välja "all-i" om du vill ha bättre bilder i filmen.

AF används inte vid film. Det är manuellt fokus. Magic Lantern gör fokus peaking (inte jättebra) på 5DmarkII. Live view och större externa monitors används vid fokuseringen. Det finns *dyra* monitors som t.ex. kan var det finns fokus (skarpa kontraster).

Fokus/mattskivor är inte relevant. Den stora bristen med SLR är att sökaren är bortkopplad när man filmar.

Intressant! Hur många pixlar är det som används på en systemkameras drygt 20 megapixel då?

Man borde väl egentligen kunna filma i högre upplösning, säg dubbelt så mycket som Full-HD och sen skala om, eller beskära om man vill i efterbehandlingen. Hursomhelst borde det finnas det utrymmet som Joakim nämnde att ta till.

Störning i filmen vid stillbildstagning kan jag leva med, vill ändå ha möjligheten att kunna ta stillbilder. På min enkla DLSR som kan filma, Sony A850, går det öht. inte. Då måste man stoppa filmningen helt vilket tar någon sekund och sen ta bilden och sedan starta filmning igen.

Vad är "all-i", gör det alltså detta möjligt?

"AF används inte vid filmning"
Är det helt enkelt inte bara för att det tidigare inte har funnits någon fungerande teknik för det?

Kontrastsökande AF går ju inte att använda, den måste ju fokusera förbi och sen vända och gaffla in på slutet och det blir ju fult på film, men nu har ju Sony fullt fungerande Phase-detect AF som funkar vid filmning, med dämpning och bra motivigenkännande målföljning osv. Det måste vara en enorm fördel, särskilt som det funkar också i sökarläget och har inbyggd focus peaking från början?

Synd att A77 bara är APS-C och att FF-modellen är framskjuten till hösten. Den kanske är ett bättre alternativ ändå, men vet inte hur den står sig filmkvalitetsmässigt. Jag trodde att D800 skulle vara überbra för film, men efter att ha läst Joakims inlägg så har jag förstått att den inte är det. Man kan få trevligt skärpesläpp även med APS-C med riktigt ljusstarka objektiv. Super-135 sensorerna är väl också mindre än FF och bara aningen bredare än APS-C?
Sony NEX videokamerorna har ju såna och de funkar med E-objektiv som inte täcker FF.

Det där med mattskiva/snittbild :) Sorry, jag fick tillfälligt hjärnsläpp, självklart funkar det inte när man använder Live View ,kunde jag räknat ut själv om jag kopplat in ett par hjärnceller innan jag skrev :).

Märkligt att det finns focus peaking i externa tillbehörsskärmar, men att varken Canon eller Nikon byggt in det i kamerorna. Särskilt om man bara har MF och får så kort skärpedjup och att då enbart ha möjligheten att avgöra skärpan på displayen verkar som en helt diskvalificerande faktor, speciellt för mig som inte har perfekt synkärpa. Snudd på helt oanvändbart i praktiken ju!

Det är skillnad på planerad inspelning av en spelfilm där det finns en regissör och man vet innan exakt vad som kommer att hända och man kan göra tejpmarkeringar på fokusringen osv. (fast det funkar ju inte med ultraljudsdriven AF som inte har ett bestämt läge), men vid dokumentärfilmning där man inte vet och ändå vill kunna följa ett motiv med fokus på något som rör sig, t.ex. Fasdetect AF måste ju vara lite som en revolution för det, eller åtminstone peaking och att man dessutom får det i sökaren så man slipper besvär med att se på en LCD-display som kan vara knepigt vid solljus.

Gräset kanske inte är grönare på andra sidan ändå, ska nog fundera en gång till innan märkesbyte trots att FF med filmning lockar.

Hur värdefullt är det där med 1080p i 50/60Hz. Sony A77 har ju det, hur är det med Nikon?
Är det bara en gimmick för att få slow-motion, eller kan man använda det och i efterbehandling göra om det till vanlig hastighet för att få ännu bättre följsamhet och minska rolling shutter-effekter osv.?

Kanske NEX-7 är bättre helt enkelt för att man då kan använda äldre MF-objektiv som har mycket precisare manuell fokusering med lång fokusbana och noggranna avståndsskalor. Linjeupplösning lär definitivt räcka till med den låga pixeltätheten som används vid filmning även om dessa objektiv normalt inte riktigt håller måttet jämfört med de finaste AF-objektiven idag.

Ursäkta sidospåret med att dra in andra kameror i den här debatten, men finns det någon teknisk jämförelse vid filmning hur Sony A77 och NEX-7 står sig kvalitetsmässigt mot Nikon D800 och Canon 5DMkII och 5DMkIII? Jag trodde att de nya FF-kamerorna skulle vara väldigt mycket bättre, men om skillnaden är minimal så känns inbyggd focus peaking och fasdetekt AF vid filmning som mycket lockande egenskaper.

Att köpa till extra skärmar och en rigg för ganska dyra pengar känns som ett måste med DSLR för att få det att funka och förutom att det kostar mer så blir det besvärligt och klumpigt och riskerar att stanna hemma vid ad-hoc filmning.

/Mats

Senast ändrad:
Ursäkta sidospåret med att dra in andra kameror i den här debatten, men finns det någon teknisk jämförelse vid filmning hur Sony A77 och NEX-7 står sig kvalitetsmässigt mot Nikon D800 och Canon 5DMkII och 5DMkIII?

Nått sånt här?
http://www.eoshd.com/content/7722/5d-mark-iii-vs-gh2-vs-nex-7

Ett par citat:
In my opinion unless you really need a full frame sensor the GH2 is still the best ‘DSLR’ to do video on.
Now the $1200 Sony NEX 7 – there is a lot to like about this camera but I’ve not used it as much as I have the GH2 simply because the video quality falls short.

Av hans test att döma verkar Sony'n inte ha så mycket att tillföra i videoavdelningen.

Nått sånt här?
http://www.eoshd.com/content/7722/5d-mark-iii-vs-gh2-vs-nex-7

Ett par citat:
In my opinion unless you really need a full frame sensor the GH2 is still the best ‘DSLR’ to do video on.
Now the $1200 Sony NEX 7 – there is a lot to like about this camera but I’ve not used it as much as I have the GH2 simply because the video quality falls short.

Av hans test att döma verkar Sony'n inte ha så mycket att tillföra i videoavdelningen.

Inte särskilt uttömmande med bara en one-liner "haven´t used it because it falls short".
Vad är det som är "sämre"???

Jag tror ärligt talat inte riktigt på detta då Sony har rejält know-how om video och har samma grundteknik i FS-100 och liknande videokameror. Inom pro-video har de varit ledande under lång tid och har dokumenterad förmåga att överföra kunskaper inom koncernen. A77 har dessutom mer fördelar jämfört med NEX-7, framförallt bättre sökare och AF vid filmning, samt inte minst stabilisering vilket inte finns alls på Canon och Nikon med ljusstarka objektiv.

Att "fabrikatet" Sony är uselt för filmning rent generellt finns det knappast fog för, fast flmsekvenserna i början av videon såg inte alls smickrande ut för NEXen i jämförelse.

Om det inte finns bra verktyg att sätta fokus exakt när man arbetar med stora bländare så spelar det ingen roll hur bra den tekniska kvaliteten är. En liten skärm som inte är vinklingsbar, med bara manuell fokusering och inga hjälpmedel alls som t.ex. focus peaking är väl i realiteten en icke-fungerande lösning? Eller är jag ute och cyklar här.

Vad behövs för att det ska fungera att filma med dessa kameror i praktiken?
Hur gör ni som filmar med dem?
Måste man ha stor skärm och skynke över som i fotografins barndom, eller?

Tror många, mig inkluderad, inte är beredda att köpa tillbehör för dubbelt så mycket som själva kamerainvesteringen för att kunna få det att fungera hjälpligt.

Att enbart använda kameran som den är med ett t.ex. ett F/1,4 normal-objektiv på full glugg lär ju knappast fungera i alla fall, eller? Kan inte riktigt förstå hur man ska kunna sätta fokus rätt på rörliga motiv med detta.

Ska läsa det refererade testet mer noga och leta efter andra referenser, men det skulle vara kul att veta hur ni här löser fokuserings-problemet som jag i alla fall tycker verkar oöverstigligt.
/Mats

Har letat runt lite mer nu och den allmänna uppfattningen bland videographers tycks vara precis tvärtom när det gäller A77. T.ex. den här http://www.cinema5d.com/news/?p=7709
Filmsekvenserna i slutet av videon är ju fantastiska.

Det verkar som att alla tester är gjorda precis i början när kameran släpptes och drogs med en del problem som fixades i firmware-uppgraderingar. Dessutom nämns inte ens focus peaking, vilket vär underligt, men det verkar som att testarna inte hunnit ta till sig detta helt enkelt, för det måste ju vara en enorm fördel.

Nackdelen är ju annars att det saknas en del manuell kontroll som finns i Canon och att sensorn inte är FF. Passande tillbehör för att göra den till en riktig video-rig finns i alla fall.
a77-videorig.jpg

Kan man sammanfatta det så att Nikon D800 och ffa Canon 5DMkIII kan ge högre kvalitet vid video, men för att få det och kunna hantera fokusering så behövs en massa extra utrustning och inte minst en mycket stor skicklighet, medan man med A77 kan få nästan samma kvalitet, men det blir betydligt enklare om man inte är superskicklig och har fördelar med fokusering och stabilisering bl.a. (och bara behöver betala halva priset för själva kameran och sparar in massor på nödvändiga tillbehör).

Sorry att jag "kapat" diskussionen, men jag vill gärna ha lite motargument - fast lite mer uttömmande helst än "Sony verkar inte ha mycket att komma med när det gäller video". :)

Jag var bara för en dag sedan helt bestämd att jag skulle sälja all min fotoutrustning och sedan införskaffa en Nikon D800 och bygga ett system kring det, bl.a. för videofunktionens skull, men nu har jag nog ändrat mig och kör på A77 tills Sony släpper sin FF med samma teknik.

Stora hindret tycker jag verkar vara hur man sätter fokus exakt vid filmning med DSLR. Förklara gärna hur ni gör det på ett bra sätt. Bildstabilisering känns också extremt viktigt att ha vid filmning och det finns ju inte att tillgå alls med vare sig Canon eller Nikon då man använder ljusstarka objektiv.

/Mats

Sorry att jag "kapat" diskussionen, men jag vill gärna ha lite motargument - fast lite mer uttömmande helst än "Sony verkar inte ha mycket att komma med när det gäller video". :)

Du citerar fel. Mattias skrev: "Av hans test att döma verkar Sony'n inte ha så mycket att tillföra i videoavdelningen." Det syftade på testet där NEX-7 var en av kamerorna, och "Sony'n" (notera bestämd form) syftar rimligen på just den kameran, och inte på kameratillverkaren Sony.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar