Annons

Canon EOS 5D Mk3 vs. Nikon D800

Kontaktkopia eller ljusbord och lupp, väl? Förmodligen mycket färre bilder att gå igenom för de flesta på den tiden jämfört med dagens digitala negativ.

Det var väl digitalteknikens första framsteg att man fick feedback direkt i form av histogram och en suddig skärmbild av vad man plåtat.
Med negativfilm eller dia så tog det oftast någon vecka innan man såg vad man åstadkommit och då var det för sent att korrigera exponeringen eller ta en bild med bättre skärpa.
Dessutom kostade ju varje bild pengar i form av film och framkallning så man gödslade inte med exponeringar på samma motiv.
Allt detta ändrades radikalt med den digital tekniken.
Sedan tog det några år innan de digitala bilderna var bättre än filmtekniken. Fast det hände relativt snabbt beroende på hur man räknar.
Om man räknar från att digitala kameror blev överkomliga för vanligt folk runt år 2000 då en simpel Olympus OM-10 kostade lika mycket som en Nikon F4 proffskamera så tog det ungefär 3 år.

Man bör egentligen inte använda ordet "exponera" när ISO är inblandat. Eller menar du vid de tillfällen då man redan är på bas-ISO, och alltså kan välja själv?

Exponeringen bestäms av slutartid, bländare och ljuset på / från det du fotograferar. ISO bestämmer sedan hur ljus denna exponering ska bli i bilden.

Man skyddar inte alls högdagrar hgenom att köra ISO200 i stället för ISO100. Man klipper dem med ett helsteg. Visst, du lämnar plats "på sensorn" för ett steg ljus, men detta klipps obönhörligen bort när datan som mätts upp sparas ner till filen.

På bas-ISO används 100% av sensorns omfång. Om detta är ISO100:
ISO100: 0-100% exponering blir 0-100% i råfilen
ISO200: 0-50% exponering blir 0-100% i råfilen
ISO400: 0-25% exponering blir 0-100% i råfilen
ISO800: 0-12% exponering blir 0-100% i råfilen

Vid 100% i råfilen är det ju tvärstopp, värdet kan inte bli högre. Vad gör det då för skillnad att man bara utnyttjat en liten del av sensorns mättnadsförmåga? En gång i tiden när CCD-sensorer var överkänsliga för övermättning och man fick laddningsblödningar om man överexponerade en pixel kanske detta vara bra, men knappast nu längre.

Om vi jämför ISO100 (1Ev underexponerad) med ISO200 i D800 händer följande:
ISO100-bilden kommer få ca 1/6Ev mer brus vid svartpunkten, men 5/6Ev mer högdagerutrymme.
ISO200-bilden kommer få 1/6Ev mindre brus vid svartpunkten, men 5/6Ev mindre högdagerutrymme.
Från 200 och uppåt är det helt linjärt, dvs man byter 1Ev svartpunktsbrus mot 1Ev högdagerutrymme.

Om vi säger att jag lämnar 7(!) helsteg högdagerskydd och alltså underexponerar bas-ISO 7Ev ser det ut så här i en D800. 100% crop, taget från en jämförelse jag gjorde för att titta på hur multiskottsfunktionen påverkar svartpunktsbruset. Den "svarta" infällda rutan är hur bilden ser ut innan jag lyft den.
https://lh4.googleusercontent.com/-...I/AAAAAAAAET8/JbBblMMjmyc/s0/shadow-noise.jpg

För varje steg jag sen höjer ISO minskar högdagermarginalen med ganska exakt ett helsteg.

Älskar dina inlägg :)

Skriv en bok, jag skulle köpa den direkt, "Kamerateknik för intresserade ingenjörer"

Kontaktkopia eller ljusbord och lupp, väl? Förmodligen mycket färre bilder att gå igenom för de flesta på den tiden jämfört med dagens digitala negativ.

Det jag ville komma till var att man kollade skärpan efter framkallningen...

Det funkar det naturligtvis alldeles utmärkt att fotografera utan att hela tiden kunna kolla hur resultatet blev, men man vänjer sig snabbt vid tekniska förenklingar av den här typen.

/K

Det funkar det naturligtvis alldeles utmärkt att fotografera utan att hela tiden kunna kolla hur resultatet blev, men man vänjer sig snabbt vid tekniska förenklingar av den här typen.

Problemet borde väl vara mer eller mindre det samma, oavsett om man vill gallra bilderna direkt på kamerans skärm, eller i datorn efteråt. Fotar man konstant på iso 100 och får mestadels underexponerade bilder som man sedan tänker lyfta med datorns hjälp, så blir det nog lika svårt att se vilka man ska lägga jobb på bland alla de mörka bilderna oavsett metod.

Förvisso kanske jag missförstod hela problemet, jag brukar vilja exponera rätt från början eftersom jag inte har lyxen av en "iso-lös" sensor i det kameramärke jag valt. ;)

/K

Ja men hur kul är det o komma hem o där ser att man missat/bommat tex skärpan på en bild eller flera bilder som man kanske hade kunnat ta om på plats bara man hade kollat/kunnat kolla snabbt på kamerans skärm.

Visst gör det man har ju gjort så innan vi fick alla dessa finesser som kom med digitalkameran men det är ju rätt korkat att offra många av dom viktigaste och bästa hjälpmedlen när dom väl finns där i kameran för att fota iso-löst.

Vad är skönt med det? Hur ska du kontrollera skärpan på rejält underexponerade bilder?

Jag brukar aldrig kontrollera skärpan på kamerans skärm.

Annars har du rätt i att bilden antagligen kommer att vara väldigt mörk på skärmen i de flesta fall. Jag hoppas att kameratillverkarna i framtiden kommer att införa en funktion för att visa bilden med normal ljusnivå oavsett hur man har exponerat den, men än så länge är de nog lite för fast i gamla hjulspår.

Man bör egentligen inte använda ordet "exponera" när ISO är inblandat. Eller menar du vid de tillfällen då man redan är på bas-ISO, och alltså kan välja själv?

Exponeringen bestäms av slutartid, bländare och ljuset på / från det du fotograferar. ISO bestämmer sedan hur ljus denna exponering ska bli i bilden.

Man skyddar inte alls högdagrar hgenom att köra ISO200 i stället för ISO100. Man klipper dem med ett helsteg. Visst, du lämnar plats "på sensorn" för ett steg ljus, men detta klipps obönhörligen bort när datan som mätts upp sparas ner till filen.

På bas-ISO används 100% av sensorns omfång. Om detta är ISO100:
ISO100: 0-100% exponering blir 0-100% i råfilen
ISO200: 0-50% exponering blir 0-100% i råfilen
ISO400: 0-25% exponering blir 0-100% i råfilen
ISO800: 0-12% exponering blir 0-100% i råfilen

Vid 100% i råfilen är det ju tvärstopp, värdet kan inte bli högre. Vad gör det då för skillnad att man bara utnyttjat en liten del av sensorns mättnadsförmåga? En gång i tiden när CCD-sensorer var överkänsliga för övermättning och man fick laddningsblödningar om man överexponerade en pixel kanske detta vara bra, men knappast nu längre.

Om vi jämför ISO100 (1Ev underexponerad) med ISO200 i D800 händer följande:
ISO100-bilden kommer få ca 1/6Ev mer brus vid svartpunkten, men 5/6Ev mer högdagerutrymme.
ISO200-bilden kommer få 1/6Ev mindre brus vid svartpunkten, men 5/6Ev mindre högdagerutrymme.
Från 200 och uppåt är det helt linjärt, dvs man byter 1Ev svartpunktsbrus mot 1Ev högdagerutrymme.

Om vi säger att jag lämnar 7(!) helsteg högdagerskydd och alltså underexponerar bas-ISO 7Ev ser det ut så här i en D800. 100% crop, taget från en jämförelse jag gjorde för att titta på hur multiskottsfunktionen påverkar svartpunktsbruset. Den "svarta" infällda rutan är hur bilden ser ut innan jag lyft den.
https://lh4.googleusercontent.com/-...I/AAAAAAAAET8/JbBblMMjmyc/s0/shadow-noise.jpg

För varje steg jag sen höjer ISO minskar högdagermarginalen med ganska exakt ett helsteg.

Tack! De var väldigt korkat de jag skrev. Naturligtvis är det förstärkt efter inställt iso redan i rå-filen. De jag var ute efter är att det måste väl vara bättre att börja köra "isolöst" där kameran nörjar bli linjär? T.ex som i din demonstration underexponera 6 steg vid iso200 istället för 7 steg vid iso100 för D800 om man ser till PDR. För Canon skulle det motsvara 5 steg vid iso400 för att få mindre läsbrus. Blir det nån skillnad?

Läste igenom en del av tråden och det verkar som MR har lite hårdare motstånd där. Jag gillade ofta Mikaels kunniga inlägg men hade svårt för hans syn att det bara fanns en syn på saken.
Engelsmännen verkar inte tolerera detta alls utan kapar honom vid anklarna.

Läste igenom en del av tråden och det verkar som MR har lite hårdare motstånd där. Jag gillade ofta Mikaels kunniga inlägg men hade svårt för hans syn att det bara fanns en syn på saken.
Engelsmännen verkar inte tolerera detta alls utan kapar honom vid anklarna.

Jag vet inte om jag håller med om den beskrivningen. Ankelhöjd, alltså. I sakfrågorna blir det väl som i vs-trådar ofta. Folk håller på sina märken. Men visst får han mothugg, men knappast i ankelhöjd. Läser man argumenten noga så räcker de i en del fall knappt till en hårföning. Jag kollade tråden och det är väl mest folk som inte tycker att D800:s DR-fördelar hör hemma i ett Canon-forum samt fortfarande tror att objektiven inte är bra nog ens för en 5DMkIII och ännu mindre för en D800.

Jag upplevde väl att han här på FS visst kunde ändra synsätt när han fick kunniga motkommentarer med argument som kunde bevisas.

Tycker inte vi ska använda uttryck som "kapar vid anklarna" mot någon och kanske speciellt inte personer som inte kan gå i svaromål här.

//Lennart

Senast ändrad:
Tack! De var väldigt korkat de jag skrev. Naturligtvis är det förstärkt efter inställt iso redan i rå-filen. De jag var ute efter är att det måste väl vara bättre att börja köra "isolöst" där kameran nörjar bli linjär? T.ex som i din demonstration underexponera 6 steg vid iso200 istället för 7 steg vid iso100 för D800 om man ser till PDR. För Canon skulle det motsvara 5 steg vid iso400 för att få mindre läsbrus. Blir det nån skillnad?

Ja, det är teoretiskt sett bättre - OM det finns högdagerinformation att rädda... Nackdelen med att köra helt "ISO-löst" är att man får sämre värdesupplösning i skuggorna. De blir tilldelade "färre bitar" om man säger så... Om skuggpartiet tidigare täcktes av värdena "0" - 100 sträcks ju detta ut av den analoga förstärkningen så att samma värden i stället täcks av 0-200 på ISOt ett steg över. Eftersom det mesta ändå är brus gör detta inte mycket skillnad, men det blir LITE lättare för brusreduceringen att räkna rätt.

Så -6Ev rekommenderar jag definitivt inte. Men -2Ev, efter att kameran blivit linjär, är ganska trevligt. Då kan man få in färg i t.ex spotlights med färgade lampor osv, i stället för att de bara ska bli utfrätt vita. Samma sak med högdagrar på kinder osv.

I direkt solljus ställer jag i stort sett alltid efter det vitaste jag kan hitta i närheten (-3Ev), om det sedan är en vit häst eller en handduk eller ett moln kvittar. På häst-tävlingar är ljuset ofta väldigt konstant om inte himlen är fläckvis molnig - då blir det auto, -2/3 Ev.

DPR: Återigen den manliga varianten; om något annat är bättre är ju med automatik det jag har sämre. Om något annat är bäst är det jag har sämst. Osv. Tråkig argumentering. DPR kan mycket väl liknas vid en varg-grop - det finns de som strider för "sin sak" med näbbar och klor (och med hundratals meningslösa inlägg) vare sig den är meningsfull / korrekt eller inte.

Man måste hitta guldkornen för att DPR ska vara lönt att läsa i. Det finns många guldkorn också, folk som gör en liten extra ansträngning för att faktiskt ta fram verkliga jämförelse-exempel, folk som faktiskt är ganska väl sedda inom halvledarbranschen OCH inom fotobranschen av goda skäl. I övrigt är det väl mest snarare personliga bloggar än diskussionsinlägg som dominerar inläggs-antalet.

Canon-folket verkar dock ha gått amok, det är precis som det är en personlig skymf för vissa av dem att D800 är ett par tiondelar bättre här, ett helsteg där, och (trots?) en högre upplösning. För de flesta av de argaste argument-kastarna gäller nog dock att en fotoblogg är det närmaste verklig fotografering de kommer.

5D3 var en mycket positiv överaskning för min del när jag upplevde den i verkligheten en stund, såna små saker som den gummiklädda tumlovsdelen bara gör enorm skillnad för hanteringen av kameran. Att AF bland mycket annat blivit bättre verkar nästan kommit i skymundan för att Nikon lyckats med att få ännu högre upplösning utan att tumma på bruskvaliten.

Det finns ingen anledning att vara missnöjd med 5D3 som Canon-ägare. Den är helt klart en uppgradering, och prisvärd. Sen är det bara fakta att D800 faktiskt ger högre upplösning, bättre DR och samma hög-ISO-prestanda, fakta som inte på något sätt kan ta ifrån 5D3 de framsteg som gjorts. D800 har ju då andra begränsningar, som t.ex sekvenshastighet och filstorlek - två saker som kan påverka vissa typer av fotografer väldigt negativt.

Senast redigerad av en moderator:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar