Man bör egentligen inte använda ordet "exponera" när ISO är inblandat. Eller menar du vid de tillfällen då man redan är på bas-ISO, och alltså kan välja själv?
Exponeringen bestäms av slutartid, bländare och ljuset på / från det du fotograferar. ISO bestämmer sedan hur ljus denna exponering ska bli i bilden.
Man skyddar inte alls högdagrar hgenom att köra ISO200 i stället för ISO100. Man klipper dem med ett helsteg. Visst, du lämnar plats "på sensorn" för ett steg ljus, men detta klipps obönhörligen bort när datan som mätts upp sparas ner till filen.
På bas-ISO används 100% av sensorns omfång. Om detta är ISO100:
ISO100: 0-100% exponering blir 0-100% i råfilen
ISO200: 0-50% exponering blir 0-100% i råfilen
ISO400: 0-25% exponering blir 0-100% i råfilen
ISO800: 0-12% exponering blir 0-100% i råfilen
Vid 100% i råfilen är det ju tvärstopp, värdet kan inte bli högre. Vad gör det då för skillnad att man bara utnyttjat en liten del av sensorns mättnadsförmåga? En gång i tiden när CCD-sensorer var överkänsliga för övermättning och man fick laddningsblödningar om man överexponerade en pixel kanske detta vara bra, men knappast nu längre.
Om vi jämför ISO100 (1Ev underexponerad) med ISO200 i D800 händer följande:
ISO100-bilden kommer få ca 1/6Ev mer brus vid svartpunkten, men 5/6Ev mer högdagerutrymme.
ISO200-bilden kommer få 1/6Ev mindre brus vid svartpunkten, men 5/6Ev mindre högdagerutrymme.
Från 200 och uppåt är det helt linjärt, dvs man byter 1Ev svartpunktsbrus mot 1Ev högdagerutrymme.
Om vi säger att jag lämnar 7(!) helsteg högdagerskydd och alltså underexponerar bas-ISO 7Ev ser det ut så här i en D800. 100% crop, taget från en jämförelse jag gjorde för att titta på hur multiskottsfunktionen påverkar svartpunktsbruset. Den "svarta" infällda rutan är hur bilden ser ut innan jag lyft den.
https://lh4.googleusercontent.com/-...I/AAAAAAAAET8/JbBblMMjmyc/s0/shadow-noise.jpg
För varje steg jag sen höjer ISO minskar högdagermarginalen med ganska exakt ett helsteg.