Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 5D Mk3 vs. Nikon D800

(URL-kodningen fungerade för mig.)

Intressant svängning för EOS 5DIII. Andra Canon-kameror har uppvisat liknande beteende har jag för mig. Man bör uppenbarligen bara använda "helstegs-ISO" under ISO 650 (vilket jag gissar motsvarar ISO 800 i kamerans inställningar).

Tillägg: intressant också att EOD 5DIII är bättre än en idealisk småbildsensor vid ISO 102400. :)

Det man ska undvika är egentligen bara "tredjedels-steget" över helsteg, annars inget speciellt. Det Bill inte har gjort är att kompensera mot mättnad, då hade kurvan blivit aningens jämnare. Bruskompenseringen på högre ISO är inte att leka med... :-/

Därom är vi överens! Vi får ju lita till diagrammet i så fall. För mig som företrädesvis håller till i de lägre regionerna av iso, d v s 100-1600 med tyngdpunkten lagd på 100-400 och vill ha mycket DR så visar det ju tydligt vad jag gentligen borde ha för kamera.

Det intressanta fortsätter ju också där peakarna i början av diagrammet (sett från vänster) planat ut.
Förresten, hälsa stora G! :)

//Lennart

På filmens tid använde jag alltid oftast ilmer på 200 - 400 ISO (ASA). Ibland någon på 64 och någon pressad sv till 800.

Min första dslr blev en Canon och den ställde jag som standard på ISO 400 och på den vägen kör jag än då jag ställer iso manuellt. Autoiso i 40D var perfekt för mej då det endast undantagsvis gick under ISO400. På 50D, 5DII och 7D lät tyvärr Canon autoiso spela fritt från ISO100 och uppåt. Tack ock lov så har Canon i 5DIII lagt in möjlighet att själv begränsa iso och jag kommer att låta autoiso spela fritt från 400 till 3200 med den.

Om jag läst PDR-diagrammen rätt så skulle jag som grundiso köra lägst ISO200 på D800, lägst ISO400 på D4 och naturligtvis alla canonkameror, utom då vid speciella situationer som kräver lägre iso.

Vad är det för typ av fotografering/exponering och efterbehandling som gör att man inte skall ligga på ISO100 med en Canon 5D?

Vad är det för typ av fotografering/exponering och efterbehandling som gör att man inte skall ligga på ISO100 med en Canon 5D?

Det är en fördel med iso400 vid rå-format då man exponerar sensorn två steg lägre/mindre än vid iso100 så det är mindre risk att bränna högdagrarna. (Det finns information att hämta även om rå-konverteraren visar brända högdagrar då den tolkar bilden efter iso400)

Det blir även mindre läsbrus i lågdagrarna och då det blir lättare att lyfta skuggorna om man vill. Mellandagrarna kanske får lida en aning men det är inget jag märkt nåt av.

På filmens tid använde jag alltid oftast ilmer på 200 - 400 ISO (ASA). Ibland någon på 64 och någon pressad sv till 800.

Min första dslr blev en Canon och den ställde jag som standard på ISO 400 och på den vägen kör jag än då jag ställer iso manuellt. Autoiso i 40D var perfekt för mej då det endast undantagsvis gick under ISO400. På 50D, 5DII och 7D lät tyvärr Canon autoiso spela fritt från ISO100 och uppåt. Tack ock lov så har Canon i 5DIII lagt in möjlighet att själv begränsa iso och jag kommer att låta autoiso spela fritt från 400 till 3200 med den.

Om jag läst PDR-diagrammen rätt så skulle jag som grundiso köra lägst ISO200 på D800, lägst ISO400 på D4 och naturligtvis alla canonkameror, utom då vid speciella situationer som kräver lägre iso.

Då D800 har ISO 100 som basiso och omfånget är som störst på just 100, så bör det väl vara som mest fördelaktigt att exponera just där... Väl?

/K

Ja, det skulle jag tro.

D800 är ganska lik D7000 vad gäller karaktäristiken för dynamik, läsbrus och mättnadskapacitet. D7000 kan man exponera med ISO100 inställd och strunta i att gå högre (man höjer nivåerna i efterhand istället), så man borde kunna göra samma sak med D800.

Det ska bli spännade att prova det!

Då D800 har ISO 100 som basiso och omfånget är som störst på just 100, så bör det väl vara som mest fördelaktigt att exponera just där... Väl?

/K

Du skyddar högdagrarna ett steg om du kör iso200 istället för iso100 vid råformat men eftersom D800 är så linjär enl dxomarks DR-redovisning så kan man ju bara köra på iso100 och och "öka iso" genom att underexponera ett steg (iso200) o.s.v. så många steg rå-konverteraren klarar att återlyfta.

Ser man på Bill Claffs PDR så verkar D800 plana ut nånstans mellan iso100 och iso200, om jag läst hans diagram rätt, så då kan det kanske iso200 vara att föredra?

Det är möjligt. Kan du visa på några gigantiska trådar där detta syns? Jag pratade om hantverket och inte om vad som är konst eller inte.

Nä, det kan jag inte. Och det kanske är en del av poängen. Att diskutera tekniken i kamerorna är lättare än att diskutera tekniken bakom kamerorna. Alltså blir det lätt många och långa tekniktrådar. Sen tror jag att om man har ett specifikt handhavande kanske man inte är lika benägen att "dela med sig" av sina tips och trix. Själv har jag ett antal vilande projekt som jag är livrädd att någon skall hinna före (och med tanke på hur lite tid jag har att lägga på foto för tillfället är det väl ganska stor risk att åtminstone någon skall hinna före med "mina" bildidéer...) Men du har naturligtvis rätt i sak. Det är vanligare med "skit bakom kameran" än att kameran i sig ger dåliga bilder. Däremot vet jag inte vilka trådar du efterlyser. Tycker det är ganska vanligt med trådar där folk behöver hjälp med "nybörjarfel".

Ot

Appropå dels mitt svar innan, dels diskussionen om ISO/underexponering. OM ni har ett motiv med ganska lågt dynamiskt spann, brukar ni då överexponera ett eller ett par steg och sedan korrigera i konverteringen för att på så sätt minska brus? Eller är detta något som förpassats till den digitala erans historia?

Appropå dels mitt svar innan, dels diskussionen om ISO/underexponering. OM ni har ett motiv med ganska lågt dynamiskt spann, brukar ni då överexponera ett eller ett par steg och sedan korrigera i konverteringen för att på så sätt minska brus? Eller är detta något som förpassats till den digitala erans historia?

Nä, det tror ja inte. Är spannet smalt så brukar jag hålla det på övre halvan. Det brukar räcka med kring + 1 steg. Är spannet brett så är jag oftast men inte alltid mer rädd om högdagrarna än lågdagrarna sen får motivet avgöra hur mycket som ska lyftas ur det mörka men ofta så låter jag något vara svart och detaljlöst för bildens skull. Om något ointressant bränner ut ibland spelar ju heller ingen roll av samma skäl. Det finns nog tusen sätt...

Man bör egentligen inte använda ordet "exponera" när ISO är inblandat. Eller menar du vid de tillfällen då man redan är på bas-ISO, och alltså kan välja själv?

Exponeringen bestäms av slutartid, bländare och ljuset på / från det du fotograferar. ISO bestämmer sedan hur ljus denna exponering ska bli i bilden.

Man skyddar inte alls högdagrar hgenom att köra ISO200 i stället för ISO100. Man klipper dem med ett helsteg. Visst, du lämnar plats "på sensorn" för ett steg ljus, men detta klipps obönhörligen bort när datan som mätts upp sparas ner till filen.

På bas-ISO används 100% av sensorns omfång. Om detta är ISO100:
ISO100: 0-100% exponering blir 0-100% i råfilen
ISO200: 0-50% exponering blir 0-100% i råfilen
ISO400: 0-25% exponering blir 0-100% i råfilen
ISO800: 0-12% exponering blir 0-100% i råfilen

Vid 100% i råfilen är det ju tvärstopp, värdet kan inte bli högre. Vad gör det då för skillnad att man bara utnyttjat en liten del av sensorns mättnadsförmåga? En gång i tiden när CCD-sensorer var överkänsliga för övermättning och man fick laddningsblödningar om man överexponerade en pixel kanske detta vara bra, men knappast nu längre.

Om vi jämför ISO100 (1Ev underexponerad) med ISO200 i D800 händer följande:
ISO100-bilden kommer få ca 1/6Ev mer brus vid svartpunkten, men 5/6Ev mer högdagerutrymme.
ISO200-bilden kommer få 1/6Ev mindre brus vid svartpunkten, men 5/6Ev mindre högdagerutrymme.
Från 200 och uppåt är det helt linjärt, dvs man byter 1Ev svartpunktsbrus mot 1Ev högdagerutrymme.

Om vi säger att jag lämnar 7(!) helsteg högdagerskydd och alltså underexponerar bas-ISO 7Ev ser det ut så här i en D800. 100% crop, taget från en jämförelse jag gjorde för att titta på hur multiskottsfunktionen påverkar svartpunktsbruset. Den "svarta" infällda rutan är hur bilden ser ut innan jag lyft den.
https://lh4.googleusercontent.com/-...I/AAAAAAAAET8/JbBblMMjmyc/s0/shadow-noise.jpg

För varje steg jag sen höjer ISO minskar högdagermarginalen med ganska exakt ett helsteg.

Om vi säger att jag lämnar 7(!) helsteg högdagerskydd och alltså underexponerar bas-ISO 7Ev ser det ut så här i en D800. 100% crop, taget från en jämförelse jag gjorde för att titta på hur multiskottsfunktionen påverkar svartpunktsbruset. Den "svarta" infällda rutan är hur bilden ser ut innan jag lyft den.
https://lh4.googleusercontent.com/-...I/AAAAAAAAET8/JbBblMMjmyc/s0/shadow-noise.jpg

Snyggt. Man kan alltså fotografera "ISO-löst" med D800. Det är toppenbra att slippa behöva bry sig om ISO-inställningen.

Vad är skönt med det? Hur ska du kontrollera skärpan på rejält underexponerade bilder?

Inte bara skärpan som blir svårt att bedöma...blir även svårt att bedöma uttryck på tex modell,komposition,att panoreringen blev som man ville mm på en rejält underexponerad/kolsvart bild.

Dessutom blir det ganska omständigt/mer jobb att gå igenom/sålla bort dom dåliga bilderna efter en fotorunda/uppdrag när alla bilder är rejält underexponerade/kolsvarta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar