MrDip
Aktiv medlem
Där säger han en massa självklarheter som gäller för alla spegelreflexkameror. D800 är inte speciell i det avseendet.
OK (10 tecken)
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Där säger han en massa självklarheter som gäller för alla spegelreflexkameror. D800 är inte speciell i det avseendet.
Han är ju jättetydlig i filmen om att han talar om 1:1 crops och att tycker det är relevant att påpeka för underutbildade entusiaster som köper en kamera för att få ut alla pixlarna.
Man måste aktivt anstränga sig för att missförstå honom, med tanken på hur tydlig han är?
Som sagt, vem tittar på bilder på det sättet?
Det är stor skillnad på en potentiell "downside" och en potentiell möjlighet ;-)
Ja, namnet på filmen är lite dumt. Men vad han säger känns korrekt. "Vad krävs för att få pixelskarpa bilder på en riktigt högupplöst kamera" eller något kanske varit ett bättre namn.
Det är självklarheter för många i detta forumet, men kanske inte för alla hans tittare eller folk på nätet.
(Många tror att man bara viftar med en dyr kamera och får bra bilder. Konceptet med hur skak & rörelseoskärpa påverkar bilder, speciellt 1:1 crops, är nog inte känt för alla.)
För övrigt kanske namnet på filmen är valt just för att bli omdebatterat i trådar som denna. Lite konstig betoning i namnet på videon så folk kan bli lite upprörda.
Vi måste nog, som jag skrev tidigare, börja använda de allt högre upplösningarna till nåt vettigare än 100%-glutterier..."
Någon som vill göra hårda crops eller vill göra stora utskrifter. Han är ganska tydlig med vilket scenarios han avser i början.
Speciellt crops är något som en nybörjare med för mycket pengar lär åka på när den köper dyr kamera
Nu är det ju inte alltid som behov och rationella beslut styr våra val, då hade väl knappast Porsche, Lamborghini eller Ferrari existerat. Eller 65 tums Panasonic plasma TV för den delen. Så därför är valet givetvis D800E![...] men frågan är vad man behöver, och där skiljer det sig mellan olika behov, utmärkt att valmöjligheten finns. D800 och 5DmIII är två utmärkta kameror men med olika användningsområden, vilka givitvis överlappar varandra, så det borde kanske inte vara någon större motsättning mellan dem utan valet mer beroende på egna behov. 1DX och D4 är väl mer direkta konkurenter.
Äh du pratar i nattmössan, valet är givetsvis D800! Jag har hellre 5dmk3 än både 1DX och D4 för den delen också, kalla mig galen, men jag tycker den och D800 verkar vara både roligare och av det jag sett hittils så presterar dom bättre bildmässigt också. Rent bildmässigt så tror jag att D800 blir herren på täppan följt av 5d3, D4 och 1DX har inte briljerat så värst med tanke på dom samples som finns.Nu är det ju inte alltid som behov och rationella beslut styr våra val, då hade väl knappast Porsche, Lamborghini eller Ferrari existerat. Eller 65 tums Panasonic plasma TV för den delen. Så därför är valet givetvis D800E!
Äh du pratar i nattmössan, valet är givetsvis D800! Jag har hellre 5dmk3 än både 1DX och D4 för den delen också, kalla mig galen, men jag tycker den och D800 verkar vara både roligare och av det jag sett hittils så presterar dom bättre bildmässigt också. Rent bildmässigt så tror jag att D800 blir herren på täppan följt av 5d3, D4 och 1DX har inte briljerat så värst med tanke på dom samples som finns.
Helt OK! Då blir kön till min D800E kortare. Blur-filter har jag redan i Photoshop! ;-)Äh du pratar i nattmössan, valet är givetsvis D800!
Helt OK! Då blir kön till min D800E kortare. Blur-filter har jag redan i Photoshop! ;-)
Jag ser redan Fotosidan-trådar framför mig...Helt OK! Då blir kön till min D800E kortare. Blur-filter har jag redan i Photoshop! ;-)
Läs här av en som har lite mer erfarenhet av kameror utan lågpassfilter:Jag ser redan Fotosidan-trådar framför mig...
"Hur tar jag bäst bort moiré?"
"Hjälp, mitt moiré-verktyg tar bara bort färgmoirén!!!!"
"Ska moiré-verktyget i LR verkligen försämra själva bilden?"
"Jävla Nikon!!! Varför sa dom inget??? Nu blir det Canon för mig!!!"
Mina erfarenheter av Nikonkameror MED filter, räcker gott för att inte välja en utan.Läs här av en som har lite mer erfarenhet av kameror utan lågpassfilter:
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/nikon_d800_or_d800e.shtml