Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 5D Mk3 vs. Nikon D800

Han är ju jättetydlig i filmen om att han talar om 1:1 crops och att tycker det är relevant att påpeka för underutbildade entusiaster som köper en kamera för att få ut alla pixlarna.

Man måste aktivt anstränga sig för att missförstå honom, med tanken på hur tydlig han är?
 
Han är ju jättetydlig i filmen om att han talar om 1:1 crops och att tycker det är relevant att påpeka för underutbildade entusiaster som köper en kamera för att få ut alla pixlarna.

Man måste aktivt anstränga sig för att missförstå honom, med tanken på hur tydlig han är?

Det är stor skillnad på en potentiell "downside" och en potentiell möjlighet ;-)
 
Som sagt, vem tittar på bilder på det sättet?

Någon som vill göra hårda crops eller vill göra stora utskrifter. Han är ganska tydlig med vilket scenarios han avser i början.

Speciellt crops är något som en nybörjare med för mycket pengar lär åka på när den köper dyr kamera :)
 
Det är stor skillnad på en potentiell "downside" och en potentiell möjlighet ;-)

Ja, namnet på filmen är lite dumt. Men vad han säger känns korrekt. "Vad krävs för att få pixelskarpa bilder på en riktigt högupplöst kamera" eller något kanske varit ett bättre namn.

Det är självklarheter för många i detta forumet, men kanske inte för alla hans tittare eller folk på nätet.

(Många tror att man bara viftar med en dyr kamera och får bra bilder. Konceptet med hur skak & rörelseoskärpa påverkar bilder, speciellt 1:1 crops, är nog inte känt för alla.)

För övrigt kanske namnet på filmen är valt just för att bli omdebatterat i trådar som denna. Lite konstig betoning i namnet på videon så folk kan bli lite upprörda.
 
Ja, namnet på filmen är lite dumt. Men vad han säger känns korrekt. "Vad krävs för att få pixelskarpa bilder på en riktigt högupplöst kamera" eller något kanske varit ett bättre namn.

Det är självklarheter för många i detta forumet, men kanske inte för alla hans tittare eller folk på nätet.

(Många tror att man bara viftar med en dyr kamera och får bra bilder. Konceptet med hur skak & rörelseoskärpa påverkar bilder, speciellt 1:1 crops, är nog inte känt för alla.)

För övrigt kanske namnet på filmen är valt just för att bli omdebatterat i trådar som denna. Lite konstig betoning i namnet på videon så folk kan bli lite upprörda.

Människan har ofta en förmåga att glorifiera både sej själv och något materiellt i ägo genom att påsta att den här prylen är fantastisk och även lite farlig för den kräver så mycket av både mej och andra prylar den är avsedd att använda tillsammans med. Det blir liksom lite mer status att äga en sådan pryl. Ofta är de verkliga förhållanden de motsatta.

D800 kräver faktiskt inte ett smack mer än vad en D700 gör utan det handlar mer om att D800 ger fler möjligheter. De objektiv man redan har för D700 får större möjlighet att komma mer till sin rätt med D800 t.ex. Och det fina i kråksången är att det finns inte några objektiv idag som inte räcker till för D800 så påståendet i filmen att D800 kräver objektiv i yppersta världsklass för att komma till sin rätt är rent nonsens.

Så länge vi pratar om pixelskärpa så är sensorerna för grovpixliga.

Hmmm...får nog börja som försäljare på Nikon tror jag :)

(Jo en sann sak kom fram i början av filmen och det är att D800 kräver ~3 ggr lagringsutrymme för filerna än vad D700 gör.)

Apropå 1/1-crop (100%) skrev jag så här i tråden om A77, tror jag, sommaren 2011.

"100% är aldrig bra för det sänder helt fel signaler till vanliga brukare och speciellt nu när pixelmängden på en APS-C börjar gå över 20 Mpix och det pratas om +35 Mix FF. Detta är ju oxå en stor del av orsaken till många och kommande "fokusproblem". Det blir helt enkelt lägre kontrast mellan två mindre pixlar jämfört med två större. "Pixelskärpan" avtar alltså med ökande pixeltäthet och först när vi slutar prata om "pixelskärpa" har pixlarna blivit tillräckligt små skulle jag tro...

Vi måste nog, som jag skrev tidigare, börja använda de allt högre upplösningarna till nåt vettigare än 100%-glutterier..."
 
Vi måste nog, som jag skrev tidigare, börja använda de allt högre upplösningarna till nåt vettigare än 100%-glutterier..."

Vilket förmodligen är precis vad många köpare vill/förväntar sig av en kamera med många MP. Din insikt är sannolikt inte representativ för merparten av konsumenterna.

Edit: konsumenterna som filmen adresserar ;)
 
Någon som vill göra hårda crops eller vill göra stora utskrifter. Han är ganska tydlig med vilket scenarios han avser i början.

Speciellt crops är något som en nybörjare med för mycket pengar lär åka på när den köper dyr kamera :)

För beskärningsändamål ger det föga att betrakta bilderna i 100% förstoring på en skärm.
 
Som alltid gäller att ingen kedja är starkare än sin svagaste länk, och det hjälper inget hur stark den starkaste länken än är. Bilderna blir ju inte sämre med en mer högupplöst kamera om den inte kan hållas still eller om motivet rör sig, men det blir inte heller bättre, däremot syns felen lättare vid noggrann granskning. Det har förts fram som argument för D700:s rel. låga upplösning att den "är mer förlåtande" samma argument kan nu inte användas för att framhålla D800. Att fler MP ger högre upplösning, om allt annat också stämmer, är ju en självklarhet liksom att större filer blir mer tungarbetade i datorn. Det är långt till att upplösningen blir så bra att inget mer kan hämtas ur ett motiv, men frågan är vad man behöver, och där skiljer det sig mellan olika behov, utmärkt att valmöjligheten finns. D800 och 5DmIII är två utmärkta kameror men med olika användningsområden, vilka givitvis överlappar varandra, så det borde kanske inte vara någon större motsättning mellan dem utan valet mer beroende på egna behov. 1DX och D4 är väl mer direkta konkurenter.
 
[...] men frågan är vad man behöver, och där skiljer det sig mellan olika behov, utmärkt att valmöjligheten finns. D800 och 5DmIII är två utmärkta kameror men med olika användningsområden, vilka givitvis överlappar varandra, så det borde kanske inte vara någon större motsättning mellan dem utan valet mer beroende på egna behov. 1DX och D4 är väl mer direkta konkurenter.
Nu är det ju inte alltid som behov och rationella beslut styr våra val, då hade väl knappast Porsche, Lamborghini eller Ferrari existerat. Eller 65 tums Panasonic plasma TV för den delen. Så därför är valet givetvis D800E!
 
Nu är det ju inte alltid som behov och rationella beslut styr våra val, då hade väl knappast Porsche, Lamborghini eller Ferrari existerat. Eller 65 tums Panasonic plasma TV för den delen. Så därför är valet givetvis D800E!
Äh du pratar i nattmössan, valet är givetsvis D800! Jag har hellre 5dmk3 än både 1DX och D4 för den delen också, kalla mig galen, men jag tycker den och D800 verkar vara både roligare och av det jag sett hittils så presterar dom bättre bildmässigt också. Rent bildmässigt så tror jag att D800 blir herren på täppan följt av 5d3, D4 och 1DX har inte briljerat så värst med tanke på dom samples som finns.
 
Äh du pratar i nattmössan, valet är givetsvis D800! Jag har hellre 5dmk3 än både 1DX och D4 för den delen också, kalla mig galen, men jag tycker den och D800 verkar vara både roligare och av det jag sett hittils så presterar dom bättre bildmässigt också. Rent bildmässigt så tror jag att D800 blir herren på täppan följt av 5d3, D4 och 1DX har inte briljerat så värst med tanke på dom samples som finns.

Ljuset gör bilden, inte kameran :)

/Janne
www.helikopterbild.se
 
Helt OK! Då blir kön till min D800E kortare. Blur-filter har jag redan i Photoshop! ;-)
Jag ser redan Fotosidan-trådar framför mig...

"Hur tar jag bäst bort moiré?"
"Hjälp, mitt moiré-verktyg tar bara bort färgmoirén!!!!"
"Ska moiré-verktyget i LR verkligen försämra själva bilden?"
"Jävla Nikon!!! Varför sa dom inget??? Nu blir det Canon för mig!!!"
 
"Novel colour filter array to suppress colour moiré, no optical low-pass filter" i X-Pro1 verkar väldigt enkel när man läser om den. Känns som om Canon & Nikon borde öppna plånboken och licensiera rätt att använda tekniken för framtida systemkameror, eller uppfinna något liknande. (Appropå D800 vs D800e debatten.)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.