The_SuedeII
Aktiv medlem
OK, jag har också tagit några stadsbilder i mina dar, däribland från London, och det utan att reagera på just moaré som specifikt problem.
Hur stort skulle du säga att problemet är, om du uppskattar på en skala från 1 till 10?
Hur många bilder tog du under ditt Londonbesök och hur står andel av dem uppvisar problematisk moaré? Den andelen är intressantare än eventuella produktbilder med moaré som du hittar på internet.
Utan AA-filter uppvisar en kamera ALLTID, UTAN UNDANTAG samma bildfel som det som orsakar moire-mönster - i alla kontraster och skarpa kanter i bilden. Men eftersom de är ganska kaotiskt utspridda över ytor/kanter bildar de inte upprepade mönster, och då syns dom inte lika tydligt (vår hjärna är ganska fantastisk på att hitta mönster och igenkännbara kontraster - det är i stort sett det all hjärnkapacitet för bildigenkänning går ut på så fort impulserna lämnat ögat). I stället uppfattar många bildfelen som "skärpa" - eftersom de orsakar överkontrast och konstanta högfrekventa färgfel på pixelnivå (1/f).
"Ser trevligt och skarpt ut" vs "en bild som motsvarar verkligheten".
Personligt val. Själv vet jag inte, 4.7um pixel är ganska ok för att undvika moire, men när det slår så slår det hårt.