Annons

Canon EOS 5D Mk3 vs. Nikon D800

"You really need to have your technique right on point, to get the best results." (1:15).

Ja, för det behöver man ju inte med kameror som har färre pixlar ....

Jag orkade inte se resten. Sa han något vettigt senare i videon?

Det handlar i stort om att hög pixeltäthet ökar risken för rörelseoskärpa, Nikon påstår detta. Jag vet personligen inte om detta stämmer men gissar att Nikon har bra koll på läget.
 
Jepp, struntprat direkt från Nikons egna dokument.

De Nikon vill säga är nog mer hur man ska få ut max upplösning från kameran men samma sak gäller ju alltid, oavsett kamera. Felet är att den där "nikongrabben" tolkar det helt fel och indirekt sprider felaktig information som "expert". Själv föredrar jag att många små pixlar löser upp blurret än att dras med få stora pixlar som fina detaljer försvinner i, för det är ju mycke lättare att skärpa upp små detaljer som finns än att skärpa upp något som inte ens finns. För övrigt handlar det mest om den svårbotade 100%-sjukan. :)
 
Rörelseoskärpa brukar beteckna sådan oskärpa som beror på att motivet har rört sig, och den är tämligen oberoende av pixeldensiteten,

Skakningsoskärpa beror däremot på att fotografen inte lyckades hålla kameran tillräckligt stadigt. Jag förstår faktiskt inte hur denna kan bero på pixeldensiteten heller. Ingen jämför väl bilder från två kameror med olika antal pixlar (men samma sensorstorlek) i 100% skärmförstoring?
 
De Nikon vill säga är nog mer hur man ska få ut max upplösning från kameran men samma sak gäller ju alltid, oavsett kamera. Felet är att den där "nikongrabben" tolkar det helt fel och indirekt sprider felaktig information som "expert". Själv föredrar jag att många små pixlar löser upp blurret än att dras med få stora pixlar som fina detaljer försvinner i, för det är ju mycke lättare att skärpa upp små detaljer som finns än att skärpa upp något som inte ens finns. För övrigt handlar det mest om den svårbotade 100%-sjukan. :)

Tycker nog att det han läser från Nikons dokument är mer detaljerat än din tolkning, se så olika man kan uppfatta saker.
 
Rörelseoskärpa brukar beteckna sådan oskärpa som beror på att motivet har rört sig, och den är tämligen oberoende av pixeldensiteten,

Skakningsoskärpa beror däremot på att fotografen inte lyckades hålla kameran tillräckligt stadigt. Jag förstår faktiskt inte hur denna kan bero på pixeldensiteten heller. Ingen jämför väl bilder från två kameror med olika antal pixlar (men samma sensorstorlek) i 100% skärmförstoring?

Ber om ursäkt för felaktigt ordval.
 
Absolut, det är struntprat från Nikons egna manual. Helt allvarligt så är det så. Det är bara att använda sunt förnuft, absolut inga problem med vibrationoskärpa från D7000 och samma sak gäller D800. Som sagt... Sony´s 24mp sensor motsvarar 54mp i småbildsformat, och inte ens där är det några problem. Alltid när det lanseras nya produkter så vill youtube experterna försöka göra sig märkvärdiga genom att göra videoinlägg där dom vill framhäva sig själva som dom som tänker efter lite mer och vet lite mer. Men i det här fallet så står killen och bara gör bort sig. Nikon ligger många steg före honom och jag antar att dom vet vad dom gör. Sony vet dessutom verkligen hur man gör sensorer =D

"Helt allvarligt så är det så" Tillåt mig le en smula :)
 
Tycker nog att det han läser från Nikons dokument är mer detaljerat än din tolkning, se så olika man kan uppfatta saker.
I många manualer så står det att produkten i fråga inte är ätbar och man ska inte tända eld på dom. Elbe har faktiskt helt rätt, i en manual så står det hur du ska göra för att uppnå maximal resultat, hur många tror du får ut det bästa ur sin kamera vid varje exponering? Inte många, men bilderna kan ju se riktigt bra ut i alla fall.
 
I många manualer så står det att produkten i fråga inte är ätbar och man ska inte tända eld på dom. Elbe har faktiskt helt rätt, i en manual så står det hur du ska göra för att uppnå maximal resultat, hur många tror du får ut det bästa ur sin kamera vid varje exponering? Inte många, men bilderna kan ju se riktigt bra ut i alla fall.

Varför frågar du vad jag tror?
 
Både skriv och lässvårigheter, är nämligen från bällgijen, men som tur är så har jag inte förståndssvårigheter ;-)

OT men killen som gjort videon har 500 andra videos om allt från reviews till intervjuer med framgångsrika fotografer i Australien, en del intressant, rekommenderas om du har tid över.
 
Försöker bara förklara för dig att det som du såg i videon inte stämmer och att det som står i manualen är väldigt överdrivet många ggr. D800 är inte mer pixeltät än D7000.

Du behöver inte lägga tid på att förklara för mig hur jag ska tolka det jag läser och ser. Har ett eget intellekt.
 
OT men killen som gjort videon har 500 andra videos om allt från reviews till intervjuer med framgångsrika fotografer i Australien, en del intressant, rekommenderas om du har tid över.
Må så vara, men han läser bara ur en manual, och det är fel. Jag ger upp, tro vad du vill =)
 
Jag tror ingenting, länkade bara till en video som intresserade mig och trodde att det kunde intressera någon annan.

De är bara de att de han säger gäller generellt och är inte specifikt för just D800. Du får aldrig ett sämre resultat med D800 på 1/70 vid 70 mm än vad du får med D700 på 1/70 vid 70 mm handhållet. Tack vare den högre upplösningen hos D800 har du däremot alltid möjligheten att få ett bättre resultat, även vid 1/70 och 70mm.
 
De är bara de att de han säger gäller generellt och är inte specifikt för just D800. Du får aldrig ett sämre resultat med D800 på 1/70 vid 70 mm än vad du får med D700 på 1/70 vid 70 mm handhållet. Tack vare den högre upplösningen hos D800 har du däremot alltid möjligheten att få ett bättre resultat, även vid 1/70 och 70mm.

OK (10 tecken)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.