Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 60D

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror du? Tänk på att EF 24-70 mm f/2,8L USM blir rätt långt på kortaste brännvidden, fast det syns inte med det normala motljusskyddet på, för det sitter på den icke rörliga delen av objektivet.
 
1 st Sennheiser mottagare för trådlös microfon och xlr boxen är en mixer, sådan finns special till 5d mkII

http://www.beachtek.com/dxa5d.html


Microfonen är en shotgun förmodlige inte Röde utan Sennheiser (Röde ser nästan lika dan ut men vindskyddets utformning är ej identsikt med Rödes.

//Photographer
 
Vill jag filma så har jag en utmärkt filmkamera ifrån videokameratilverkaren Sony... tyvärr lär vi inte slippa detta otyg i våra framtida DSLR, men det är ju bara att låta bli att använda eländet.

Men shit, kom ut ur grottan människa.

Ett annat förslag är att fundera på skillnaden mellan en filmkamera och en videokamera.
 
Men shit, kom ut ur grottan människa.

Ett annat förslag är att fundera på skillnaden mellan en filmkamera och en videokamera.

om man analyserar en 5D Mark II så är det ju varken eller egentligen eftersom den är helt digital. Spelar varken in på video eller film
i hans fall så menade han nog en videokamera, betvivlar att han har en filmkamera från sony
 
om man får tro dom så kommer inte 60D att vara en fullformatare.
Det gör att intresset för mig svalnar lite då jag hade hoppats på att 60D skulle ta över många av specsen från 5D Mark II på samma sätt som 500D är som en 50D kopia

Fast det är väl lite önsketänkande om man ser till hur det ser ut idag? Jag skulle inte kalla 500D en 50D-kopia på något vis. Det är en modell i en annan serie kameror. Det de har gemensamt är att de är av samma generation.

Förutsatt att de inte håller på med ett jätteskifte i modellutbudet (vilket iofs mycket väl kan vara på gång iom den nya instegsserien) så funkar det ju så att
  • 1000D, 450D och 500D är APS-C med lite mindre hus och enklare reglage.
  • 40D, 50D är APS-C med lite större hus, enkel vädertätning och mer komplexa reglage (ratt i stället för d-pad, samt liten joystick mm) samt hög FPS.
  • 5D och 5D Mk II är småbildsformat ("fullformat"). Lägre FPS än 40D/50D.
  • (1D och dess varianter är APS-H)
  • (1Ds och dess varianter är Småbildsformat)

Om man nu räknar med att alla modeller förr eller senare kommer att få filmfunktion är det ju sjukt ologiskt att ge 60D fullformatsensor då 5D MkII är rätt ny och det totalt skulle döda intresset för den.

Angående de förra specarna på canonrumors tror jag att APS-H skulle göra 60D till en vettig kamera - snabbare och billigare än 5D, bättre bildkvalitet än 50D (15,1 Mpix på APS-C). Men jag undrar över priset.

Canon har ju faktiskt gett lite utrymme för att flytta om i sina kamerasegment. Att skapa 1000D som instegskamera ger dem utrymme att flytta upp 500D i prisläge, vilket i sin tur skulle fylla igen tomrummet 50D lämnar efter sig om den serien hoppar upp till APS-H och strax under 20 000 kronor i pris.

Men jag tror ändå vi får räkna med att 60D blir en APS-C-kamera med filmfunktion och så få andra godbitar som möjligt.. ;)
 
Fast det är väl lite önsketänkande om man ser till hur det ser ut idag? Jag skulle inte kalla 500D en 50D-kopia på något vis. Det är en modell i en annan serie kameror. Det de har gemensamt är att de är av samma generation.

Förutsatt att de inte håller på med ett jätteskifte i modellutbudet (vilket iofs mycket väl kan vara på gång iom den nya instegsserien) så funkar det ju så att
  • 1000D, 450D och 500D är APS-C med lite mindre hus och enklare reglage.
  • 40D, 50D är APS-C med lite större hus, enkel vädertätning och mer komplexa reglage (ratt i stället för d-pad, samt liten joystick mm) samt hög FPS.
  • 5D och 5D Mk II är småbildsformat ("fullformat"). Lägre FPS än 40D/50D.
  • (1D och dess varianter är APS-H)
  • (1Ds och dess varianter är Småbildsformat)

Om man nu räknar med att alla modeller förr eller senare kommer att få filmfunktion är det ju sjukt ologiskt att ge 60D fullformatsensor då 5D MkII är rätt ny och det totalt skulle döda intresset för den.

Angående de förra specarna på canonrumors tror jag att APS-H skulle göra 60D till en vettig kamera - snabbare och billigare än 5D, bättre bildkvalitet än 50D (15,1 Mpix på APS-C). Men jag undrar över priset.

Canon har ju faktiskt gett lite utrymme för att flytta om i sina kamerasegment. Att skapa 1000D som instegskamera ger dem utrymme att flytta upp 500D i prisläge, vilket i sin tur skulle fylla igen tomrummet 50D lämnar efter sig om den serien hoppar upp till APS-H och strax under 20 000 kronor i pris.

Men jag tror ändå vi får räkna med att 60D blir en APS-C-kamera med filmfunktion och så få andra godbitar som möjligt.. ;)

APS-H är en godtagbar förbättring som skulle kunna nytända mitt intresse för en 60D men bara om priset är max 13.000 för ett hus.
Skulle 60D hamna på strax under 20.000 i pris så skulle jag hellre köpa en 5D MK II för nästan samma pengar och få FF

Om Canon säger att det blir samma bildkvalité på filminspelning med APS sensor som FF så tror jag inte att det är någon som går på det.
Däremot så hoppas jag på att 60D isånafall hör till andra generationens kameror med filminspelning och bjuder på lite nya funktioner. Exempelvis okomprimerad inspelning
 
Ifall man nu är så satans "expert" på detta borde man fatta att det är video vi snackar om nu, i digital form. Ettor och nollor helt enkelt. Filmkameror spelar in på film och inget annat.

För övrigt gör Sony inga filmkameror, jag tror de mest högkvalitativa format de gör kameror för är HD-CAM SR.
Jag tycker att ifall man ska vara så j*vla petig med alla andra termer så borde folk sluta kalla videofunktionen i SLR kameror för filmfunktion, de låter bara löjligt enligt mig.

Vad som också är störigt är att de specifierar så otroligt lite info om dessa fina "filmfunktioner". Att säga att den spelar in i full HD låter som att man är på Elgiganten och handlar en semesterkamera. Lite mer info om format, dataflödeshastigheter och dylikt hade inte skadat.

Exempelvis okomprimerad inspelning

Ifall du menar helt okomprimerat så är de bara ren galenskap då de inte finns många som har datorer för att hantera de dataflödena. Något annat format hade dock varit lockande.
 
Senast ändrad:
Jag menar alternativ såsom att exempelvis spela in i rent raw format a la RED.

Redcode RAW är inte okomprimerad data. Redcode RAW baseras på en komprimession i form av variabla bithastigheter, en så kallad "lossy" komprimering.
Tror man kan välja mellan 28MB/sek och 36MB/sek, i max datahastighet då det är VBR vi snackar om.

Okomprimerad data är något helt annat. Då snackar vi dataflöde. =)
 
Magic lantern

Nu har jag inte läst allt i denna tråden, men om ingen sagt det så spana in http://magiclantern.wikia.com/

Med den hackade 5D II så kan kameran styra fokus, och man kan enkelt koppla in en trådlös focus puller och miljoner med andra fördelar.

Ser ut att bli väldigt bra det där.
 
Ifall man nu är så satans "expert" på detta borde man fatta att det är video vi snackar om nu, i digital form. Ettor och nollor helt enkelt. Filmkameror spelar in på film och inget annat.

För övrigt gör Sony inga filmkameror, jag tror de mest högkvalitativa format de gör kameror för är HD-CAM SR.
Jag tycker att ifall man ska vara så j*vla petig med alla andra termer så borde folk sluta kalla videofunktionen i SLR kameror för filmfunktion, de låter bara löjligt enligt mig.

Vad som också är störigt är att de specifierar så otroligt lite info om dessa fina "filmfunktioner". Att säga att den spelar in i full HD låter som att man är på Elgiganten och handlar en semesterkamera. Lite mer info om format, dataflödeshastigheter och dylikt hade inte skadat.



Ifall du menar helt okomprimerat så är de bara ren galenskap då de inte finns många som har datorer för att hantera de dataflödena. Något annat format hade dock varit lockande.



Hej David.

Jag har en 40D nej fel jag har två 40D ;-) jag köpte en Canon XH A1S den kan man spela in film med i HD.

Väntar nu på en ny kamera från Canon ;-) hoppas den kommer snart.

//Photographer
 

Menar du att AF-hjälplampan skulle vara blixten? Det där är nog bara ett photoshopjobb skulle jag gissa.

Jämför bilden med Canon EOS D60 från 2000:
http://www.canon.com/camera-museum/...002_eos-d60.html?lang=us&categ=crn&page=1995-

Eller varför inte originalet som de har photoshoppat:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneosd60/

Observera märkena på handgreppet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.