** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 60D

Produkter
(logga in för att koppla)
Snabba minnesbuffrar spelar större roll idag än på din tid. Fotar du i högsta bildhastighet med en 50D så är CF och SD kort för långsamma för den datamängd som genereras. Samma gäller f.ö. också för en 500D. Buffrarna är det som gör att det går. Mitt tips är att du ska vara lite uppmärksam innan du shoppar loss nästa gång.

Hade gärna slängt ur mig något om min uppfattning av "dagens ungdom", men jag nöjer mig med att påpeka att snabba minnesbuffrar var lika viktigt för ett par år sen som de är nu, enda skillnaden är att tekniken har avancerat (8MP/8fps var lika imponerande på sin tid som 10MP/10fps är nu). "Snabbt" är relativt, speciellt när det gäller kameror och datorer...

Angående 60D så lär väl Canon överge CF-formatet över hela rangen förr eller senare. Eftersom 500D kör på de där irriterande mini-korten vore det logiskt att ha det så även på 60D. högre upplösning är väl givet, likaså filmning i HD. Hastighet kanske, men knappast 8fps för då kan den ju bli ett alternativ till 1D (speciellt om den får bättre vädertätning, vilket också känns rimligt) och det tror jag inte att canon vill. Förbättrad autofokus för rörliga motiv kanske eftersom man ändå fått leva med att nikon får bättre betyg för sin autofokus även om den är något långsammare på stillastående motiv...

Osis för dig om den får SD kort då. Ett Extreme III kort på 8GB får du för några hundralappar. Det ÄR kaffepengar jämfört med ett hus för 10.000+.

Snabba minnesbuffrar spelar större roll idag än på din tid. Fotar du i högsta bildhastighet med en 50D så är CF och SD kort för långsamma för den datamängd som genereras. Samma gäller f.ö. också för en 500D. Buffrarna är det som gör att det går. Mitt tips är att du ska vara lite uppmärksam innan du shoppar loss nästa gång.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9039377
895 kronor är också pengar och inte bara några hundralappar
Även med det här alternativet blir summan 2685 för samma antal gb men inte samma hastighet

Jag fotograferar bröllop och tar betalt för det.

Det är viktigt för mig att kunna använda full kapacitet eftersom ett missat kort vid altaret gör att min klient kanske blir missnöjd.
Därför har jag ett Extreme IV för kort i kyrkan och ett lite större kort men lite långsammare för kort på festen.

Sedan litar jag mer på byggkvalitén och säkerheten på dessa kort på mina utlandsresor än på billiga kort.

Det finns ju ingen som helst anledning att göra en 60D mindre än en 50D (vill man ha en liten kamera finns ju 500D), så jag kan inte se varför man inte kan behålla CF? Ett hus som 40D/50D borde ju kunna rymma både CF och SD, liksom 1D gör, men sådana finesser har ju inte 5D Mark II, så det blir väl problem med revirpinkandet i så fall.

UDMA-stöd har ju 50D redan, så där är det bara att traska på.
Filmning är inget jag skriker mig hes för. Det krävs så mycket jobb för att få ihop några minuter bra film, så jag är inte så förtjust i det, trots att jag har videokamera som var en värsting för ett antal år sedan.

Men förbättrad AF, kanske med tio assistpunkter till de som redan sitter i 50D, det hade varit trevligt.

50D är förresten inte långsammare i serietagning än 40D. Skillnaden lär visst vara att när 40D kom avrundade de till närmsta halva bild per sekund, men nu anger de på tiondelen när. 6,3 avrundat till halvor blir 6,5. Mer imponerande att de lyckas trycka ut 50% fler pixlar på samma tid.

Det finns ju ingen som helst anledning att göra en 60D mindre än en 50D (vill man ha en liten kamera finns ju 500D), så jag kan inte se varför man inte kan behålla CF?

som sagt, 450D/500D blev ju inte mindre än 350D, så det är nog inte det som är tänket bakom övergången till SD. Det är nog snarare så att eftersom kompaktkamerorna använder SD så vill de kunna använda sina befintliga kort när de köper en systemkamera (därav SD för 450D/500D). När de sedan vill uppgradera till en bättre systemkamera vill de troligen gärna fortsätta med SD, därav att 60D kan misstänkas använda SD.

själv tycker jag att CF är trevligare att jobba med. Tillräckligt små för att man ska få plats med en handfull kort i fickan men inte så små att de läggs i bakfickan och glöms bort (till skillnad från saker i samma storleksordning och viktklass som plektrum). Om både Sony och Canon går över till SD får jag väl acceptera det, men tills dess är det en faktor jag väger in.

själv tycker jag att CF är trevligare att jobba med. Tillräckligt små för att man ska få plats med en handfull kort i fickan men inte så små att de läggs i bakfickan och glöms bort (till skillnad från saker i samma storleksordning och viktklass som plektrum).
Jag föredrar också de fysiskt större CF-korten - lättare att hantera med handskar. Och till skillnad från t.ex SD-kort så är kontakterna inte exponerade.

Största nackdelen med SDHC är dock annars att det är begränsat till 32 GB. Det kommer inte komma större kort i det formatet vilket kan vara en stor nackdel i en kamera med många megapixel och framförallt HD-filmfunktion.

Just problemet med SDHC-kortens maxkapacitet är i och för sig åtgärdat med den nya standarden SDXC (eXtended Capacity) som skall klara upp till 2 TB. Baksidan är förstås att den nya standarden kräver att hårdvaran (kamera, kortläsare etc.) anpassas, idag finns ingen utrustning som kan nyttja SDXC-kort.

Fast personligen föredrar jag ändå CF-korten, känns mer gedigna på något sätt och maxkapaciteten kommer alltid att vara större än för SD-kort.

Något som är mer eller mindre givet:
- HDfilm med separat micingång (1080/30p)
- 15mp (tror inte att man bumpar mpn faktiskt, skulle väl vara 16mp för sakens skull)
- 6.5fps möjligtvis 7fps
- fler korsformade af-punkter
- CF without a doubt
- Mer vädertätning
- Samma batteri som 50D

Önskelista:
- Bättre batterier
- 100% sökare med rejäl förstoring (men jag tror sökaren kommer hamna i samma nivå som 50D)

I princip tror jag att det blir en 50d med filmläge. 50D kommer prissättas aggresivt och 40D kommer att fasas ut.

Alltid intressant med spekulation, få se hur många rätt det blir till slut?

Hade för ett par dagar sedan en 50D med BG i min hand och får säga att den verkar vara en mycket trevlig och duglig kamera. Det jag uppskattade var att den i stort sett är en kopia på min 1DmkIII med vissa reservationer.

Vad 60D skall bjuda på blir intressant att få se sedermera för att inte nämna 1DmkIV??, helt klart går vi en spännande framtid till mötes och Canon har allt halkat lite efter en del av Nikons utbud men det oroar mig på intet sätt därför att Canon kommer inte låta detta få pågå helt enkelt (hoppas jag).

CF eller SD? Använder båda samtidigt idag i mina 1DmkIII och 1DmkIIN och vid uppladdning till datorn är det SD jag väljer, lite snabbare. Så visst, får man önska så vore det trevligt med både och i 60D men blir nog knappast inte så.

//Ronney

Senast ändrad:
Det som gör det mest spännande är att allt som har skett än så länge har varit lätt att förutse.
Dvs bra prestanda vid höga ISO och fler megapixlar.

Det som kommer att hända i framtiden är mer i dunkel för mig.

GPS i huset kanske och annat spännande?

Alltid intressant med spekulation, få se hur många rätt det blir till slut?

Hade för ett par dagar sedan en 50D med BG i min hand och får säga att den verkar vara en mycket trevlig och duglig kamera. Det jag uppskattade var att den i stort sett är en kopia på min 1DmkIII med vissa reservationer.

Vad 60D skall bjuda på blir intressant att få se sedermera för att inte nämna 1DmkIV??, helt klart går vi en spännande framtid till mötes och Canon har allt halkat lite efter en del av Nikons utbud men det oroar mig på intet sätt därför att Canon kommer inte låta detta få pågå helt enkelt (hoppas jag).

CF eller SD? Använder båda samtidigt idag i mina 1DmkIII och 1DmkIIN och vid uppladdning till datorn är det SD jag väljer, lite snabbare. Så visst, får man önska så vore det trevligt med både och i 60D men blir nog knappast inte så.

//Ronney
Jo, under Nikons senaste två år har de ju släppt riktigt bra grejer. Och det säkert som ett resultat av att Canon länge varit i förarsätet. Man tvingades helt enkelt tänka till och tänka annorlunda. På sikt är deras inbördes konkurrens oerhört bra för oss som konsumenter, vare sig man kör Nikon eller Canon.

Det verkar ju också som man kastat handskarna bland instegsmodellerna. D5000 och 500D kostar ungefär samma och då är frågan om 60D på allvar kommer att försöka skjuta D300 i sank. Det kunde ju vara lite trevligt, även om man får räkna med ett svettigare pris.

Jo, under Nikons senaste två år har de ju släppt riktigt bra grejer. Och det säkert som ett resultat av att Canon länge varit i förarsätet. Man tvingades helt enkelt tänka till och tänka annorlunda. På sikt är deras inbördes konkurrens oerhört bra för oss som konsumenter, vare sig man kör Nikon eller Canon.

Det verkar ju också som man kastat handskarna bland instegsmodellerna. D5000 och 500D kostar ungefär samma och då är frågan om 60D på allvar kommer att försöka skjuta D300 i sank. Det kunde ju vara lite trevligt, även om man får räkna med ett svettigare pris.

Vad gäller priset så går många fortfarande efter megapixlar per krona och där leder väl Canon rätt så rejält med tanke på att förutom D3 och D3X på Nikon så är Nikonkameror knappast några högmegapixlare

Jag kommer nog aldrig att ge upp Canon själv.
Det känns som mer min typ av kamera. Det är viktigare för mig med bra studiobilder i låga ISO än bra bilder i höga ISO.
Nikon har ju inte ens ISO100 utan börjar väl på ISO200?

Vad gäller priset så går många fortfarande efter megapixlar per krona och där leder väl Canon rätt så rejält med tanke på att förutom D3 och D3X på Nikon så är Nikonkameror knappast några högmegapixlare

Jag kommer nog aldrig att ge upp Canon själv.
Det känns som mer min typ av kamera. Det är viktigare för mig med bra studiobilder i låga ISO än bra bilder i höga ISO.
Nikon har ju inte ens ISO100 utan börjar väl på ISO200?
Jag har inga problem med att ge upp Canon om ett annat företag släppte en helt ny serie med nya produkter som var bättre och billigare. Vad gäller höga iso var det ju inte länge sedan Canon ledde rejset. Det svänger i hockey...

Man skjuter sig i foten om man låser fast sig vid ett kameramärke. Den ena sidan kommer alltid att leda över den andra.

Det här är inte Millwall mot West Ham. Även om man kan tro det. Om ni tror det föreslår jag ett besök i London.

Hur som helst...

Det närmar sig väl kamerasläpp. Min gissning:

* Nytt AF-system (Nja, mest förhoppning).
* 15 mpixlar
* ISO 25600 (och rejält förbättrad brushantering).
* Filming i nuvarande 5D Mk II-klass
* 8 bilder/sekund
* Förbättrad vädertätning
* Bättre batteri
* Förbättrat menysystem

Därtill tror jag vi kommer att få se en jävla massa nya objektiv under hösten/Vintern.

Varför vill folk att man ska kunna filma? Trodde detta mest var en fotokamera och att man hade en videokamera på sidan om!?
Dessutom tycker jag den känns tung och klumpig för att filma med så nää..

CF-kort gillar jag också. Bättre hanteringskänsla. Använder Sandisk Extreme IV och funkar mycket bra.

Varför vill folk att man ska kunna filma? Trodde detta mest var en fotokamera och att man hade en videokamera på sidan om!?

Varför använder folk SLR-kameror när det finns jättebra små smidiga kompaktkameror? Känns jävligt onödigt att släpa runt på, och dyrt är det också.

Etc etc.

CF-kort gillar jag också. Bättre hanteringskänsla. Använder Sandisk Extreme IV och funkar mycket bra.

Vill jag filma så har jag en utmärkt filmkamera ifrån videokameratilverkaren Sony... tyvärr lär vi inte slippa detta otyg i våra framtida DSLR, men det är ju bara att låta bli att använda eländet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar