Annons

Canon 60D

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill jag filma så har jag en utmärkt filmkamera ifrån videokameratilverkaren Sony... tyvärr lär vi inte slippa detta otyg i våra framtida DSLR, men det är ju bara att låta bli att använda eländet.

Precis, man har ju en separat kamera för just det ändamålet att filma.
Näe, vi lär ju inte slippa den funktionen.. finns ju ingen filmingsmöjlighet i min kamera så de är skönt :)

Vill jag filma kan jag enkelt använda min mobil :)
 
Vill jag filma så har jag en utmärkt filmkamera ifrån videokameratilverkaren Sony... tyvärr lär vi inte slippa detta otyg i våra framtida DSLR, men det är ju bara att låta bli att använda eländet.

Ja, för t ex Canon gör ju inga videokameror? Den här typen av argumentation är rent ut sagt löjlig. Kan du förklara för mig VAD som är nackdelen med att man implementerar en videofunktion i en avancerad kamera när de allra flesta delar redan sitter där OCH det ger en konkurrensfördel gentemot de som inte har det, för tro mig, det FINNS köpare som inte vill släpa runt på en extra kamera från videokameratillverkaren Sony...? Hur kan någonting sånt störa er så till den mildaste grad så att det hela tiden dras upp i tråd efter tråd?

Kapten Stofil skulle varit stolt.
 
Ja, för t ex Canon gör ju inga videokameror? Den här typen av argumentation är rent ut sagt löjlig. Kan du förklara för mig VAD som är nackdelen med att man implementerar en videofunktion i en avancerad kamera när de allra flesta delar redan sitter där OCH det ger en konkurrensfördel gentemot de som inte har det, för tro mig, det FINNS köpare som inte vill släpa runt på en extra kamera från videokameratillverkaren Sony...? Hur kan någonting sånt störa er så till den mildaste grad så att det hela tiden dras upp i tråd efter tråd?

Kapten Stofil skulle varit stolt.

Själv kommer jag nog att byta min 10D till en 60D just för videofunktionens skull. Jag är inte så intresserad av video att jag är beredd att släpa runt på en kamera till. Att få den inbyggd gör att jag ändå kan ta lite rörliga bilder om när andan faller på - perfekt. Hade 5D haft inbyggd blixt så hade den varit ett alternativ.
 
Vill jag filma så har jag en utmärkt filmkamera ifrån videokameratilverkaren Sony... tyvärr lär vi inte slippa detta otyg i våra framtida DSLR, men det är ju bara att låta bli att använda eländet.

Hur kan de någonsin vara störigt att ha funktionen där ? Vill du ej använda den så är de ju bara att ignorera den som du själv säger. Fattar ej hur man orkar klaga på sådant.
Vad är de för videokamera du har ifall jag får fråga ?
 
Det är väl 99% säkert att 60D kommer att ha en filmfunktion.
Så jag har en fundering, rätt ljussatt. kan man göra seriösa produktioner med förhoppning att sälja dessa till TV?

Exempelvis dokumentär eller dramaproduktion, håller kameran så långt?
Jag tänker att om man kopplar på en 50mm F1.2 så borde det hålla yttersta kvalité
 
inte en 60d bara en 5dmk2 killen filmade på Malmö Ultra Bowl i helgen och det såg riktigt trevligt ut i hans dator.
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    80.5 KB · Visningar: 773
Det ser ju helt klart trevligt ut.
Vad är det för tillbehör till kameran?
Framförallt, vad är det som sitter längst ut på objektivet? Motljusskydd?
 
det var olika filter längst ut på objektivet. ljudupptagning i stereo och sen hängde det tändare till blixtar som han kunde använda när han tog vanliga bilder
 
Ser ju kompakt och smidigt ut.
Jag förstår finessen med att ha video inbyggt i kameran, så man får en lättransporterad enhet.
 
De där stora längst ut är inte ett filter. Det är ett kompendium och det är till för att HÅLLA filter och även agera som motljusskydd då du avlägsnar optikens vanliga vid byte till detta.

Ett kompendium kan man få tag på hos ex. Scandinavian Photo.
Micen ser ut att vara en RØDE, men de är ganska svårt att se på dessa foton.
 
De där stora längst ut är inte ett filter. Det är ett kompendium och det är till för att HÅLLA filter och även agera som motljusskydd då du avlägsnar optikens vanliga vid byte till detta.

Ett kompendium kan man få tag på hos ex. Scandinavian Photo.
Micen ser ut att vara en RØDE, men de är ganska svårt att se på dessa foton.

Har du någon koll på vad det är som sitter i blixtskon?
 
Ratten till vänster är klart intressant. Skulle gärna ha en avståndsratt där jag snabbt kunde växla mellan två givna avstånd.

Filmning med 5DMKII (och säkerligen kommande 60D) har sina begränsningar, men möjligheten att byta objektiv är verkligen intressant.

Filmade i helgen med 5DMKII + 35/1.4 delfinshowen på Kolmården, och trots deras "nattläge" i showen, fungerade filmningen riktigt bra (lite mer brus, men absolut acceptabelt). Med en vanlig videokamera hade det med största sannolikhet blivit rätt svart i sökaren.

60D tror jag kommer att ha filmning i 30b/s full HD och möjlighet att välja bländare/tid. Med nya bildstabiliseringen för filmning tror jag det kommer ett paket med:
60D + EF-S 15-50/2.8 HIS

Säkerligen släpps också i augusti ett normalzoom för FF, 28-135/4L HIS
 
Han verkar ha spänt fast ett kugghjul på optikens avståndsring, för att fixa kraftöverföringen från ratten vid sidan.

Det är väl en EF 24-70 mm f/2,8L USM som sitter på, eller hur?
 
Ratten till vänster är klart intressant. Skulle gärna ha en avståndsratt där jag snabbt kunde växla mellan två givna avstånd.

Filmning med 5DMKII (och säkerligen kommande 60D) har sina begränsningar, men möjligheten att byta objektiv är verkligen intressant.

Filmade i helgen med 5DMKII + 35/1.4 delfinshowen på Kolmården, och trots deras "nattläge" i showen, fungerade filmningen riktigt bra (lite mer brus, men absolut acceptabelt). Med en vanlig videokamera hade det med största sannolikhet blivit rätt svart i sökaren.

60D tror jag kommer att ha filmning i 30b/s full HD och möjlighet att välja bländare/tid. Med nya bildstabiliseringen för filmning tror jag det kommer ett paket med:
60D + EF-S 15-50/2.8 HIS

Säkerligen släpps också i augusti ett normalzoom för FF, 28-135/4L HIS

Vad menar du med möjlighet att välja bländare/tid?
Jag vet vad bländare är men i kombination till tid?

Jag har en teori, jag som inte är jättekunnig inom rörlig film
Fade to white skapas väl av att man öppnar bländaren och fade to black innebär att man stänger den?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.