Annons

Canon 60D

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad tror ni om AF?

De videokameror jag har haft har ändå haft en bra AF vilket är ett måste för mig eftersom de projekt jag kommer att göra med kameran knappast är nästa hollywoodfilm.

Det tror att det skulle vara omöjligt för mig att filma med bara manuell fokus då jag vill ha bländaren rätt så öppen.
Det skulle vara jobbigt att behöva fokusera om manuellt så fort någon tar ett steg bakåt.

Hur ser det ut på 5D och 500D?

AF på 500D funkar okej, i klass med normala videokameror eller kanske något osäkrare. Vad som dock (för)stör är att ljudet från autofokusmotorn (även med USM-objektiv) hörs rejält mycket på filmen.
 
AF på 500D funkar okej, i klass med normala videokameror eller kanske något osäkrare. Vad som dock (för)stör är att ljudet från autofokusmotorn (även med USM-objektiv) hörs rejält mycket på filmen.

Det låter ju inte så trevligt, ska man göra något vettigt så ska man alltså försöka ha en extern mikrofon
 
Extern mikrofon.

Det är ganska vanligt på video kameror med inbyggda mikrofoner att ljud fortplantar sig så motorer zoomar mm hörs vid filmninge.

Så en extern stereo mikrofon på bom som sticker ut ögonen på folk samt ett puffskydd iform av en hemma stickad ylle sccka blir kul att se när ni filmar.

Att det sedan blir skakiga filmer pga. den sämre fattningen vid längre filmning känns inte som en höjdare. Har ni försökt hålla en kamera i 10 minuter framför ögat utan att tappa fokus på den ni filmar så förstår ni hur det kan gå/bli.

Med batteri greppet så får man en förbättring men också en extra vikt tyvärr.

Det är tillräckligt svårt med vanliga små videokamror som handhålls utan stöd. Men man kan förstås använda stativ.

Svar till Tobias på tidigare fråga blir att jag har inte sett en enda vink på att Canon kommer att presentera en ny modell av 50D än och skulle det vara möjligt att dom inte läckt denna gången så blir 1 September mest troligt.

Mvh. /LEE Cordon Bleu
 
Svar till Tobias på tidigare fråga blir att jag har inte sett en enda vink på att Canon kommer att presentera en ny modell av 50D än och skulle det vara möjligt att dom inte läckt denna gången så blir 1 September mest troligt.

Tycker Canon brukar vara rätt bra på att hålla tätt. Vad jag vet har dom inte läckt om någon annan produkt heller.
Så skulle teorin stämma blir det varken kompakter, DSLR:er, skrivare eller objektivsläpp imorgon...
 
Jodå en ny serie skrivare samt Videokamera med bredbild 16:9 med hög upplösning
Videoredigering med DV in och AV in och
Avancerade stillbildsfunktioner känner jag vibbar om. Men tyvärr inga DSLR:er. Den som lever få se !

Mvh. /LEE Cordon Bleu
 
Tycker Canon brukar vara rätt bra på att hålla tätt. Vad jag vet har dom inte läckt om någon annan produkt heller.
Så skulle teorin stämma blir det varken kompakter, DSLR:er, skrivare eller objektivsläpp imorgon...

Mjä, vid nån av de senare DSLR-lanseringarna (450D, 1000D eller 50D, har redan glömt) var ju i princip allt om kameran redan ute och välkänt. Canon själva tyckte att det var deras bäst bevarade hemlighet hittills.. :)

Även för 5DmkII fanns info ute några veckor i förväg. Men det brukar inte vara så här tyst. Jag tror på kompakter/instegskameror idag och mer spännande grejer senare.

Fast 60D borde väl egentligen inte komma förrän i vinter, men de kan ju korta av cyklerna iom att de vill ha ut en ny generation kameror med filmfunktion på marknaden.
 
Mjä, vid nån av de senare DSLR-lanseringarna (450D, 1000D eller 50D, har redan glömt) var ju i princip allt om kameran redan ute och välkänt. Canon själva tyckte att det var deras bäst bevarade hemlighet hittills.. :)

Även för 5DmkII fanns info ute några veckor i förväg. Men det brukar inte vara så här tyst. Jag tror på kompakter/instegskameror idag och mer spännande grejer senare.

Fast 60D borde väl egentligen inte komma förrän i vinter, men de kan ju korta av cyklerna iom att de vill ha ut en ny generation kameror med filmfunktion på marknaden.

Det vara bara ett år mella 40D och 50D och inte någon pålitlig förhandsinfo om 50D heller. Jag tror mycket väl att en 60D kan komma nu mest för att få in filmfunktionen i den kameraklassen.

5D mkII rönte ett sådant jätteintresse att det spekulerades om den år i förväg, men det var inte förrän tätt inpå releasen det började komma någorlunda korrekta gissningar.

Jag tror vi ser en 60D idag eller inom några veckor.
 
Det vara bara ett år mella 40D och 50D och inte någon pålitlig förhandsinfo om 50D heller. Jag tror mycket väl att en 60D kan komma nu mest för att få in filmfunktionen i den kameraklassen.

5D mkII rönte ett sådant jätteintresse att det spekulerades om den år i förväg, men det var inte förrän tätt inpå releasen det började komma någorlunda korrekta gissningar.

Jag tror vi ser en 60D idag eller inom några veckor.

Antar att Canon är mycket intresserade av att ersätta den bespottade 50D - detta var troligen orsaken till att de fortsatte köra 40D samtidigt som 50D. Dock så är ju tillverkningen av 40D nerlagd sedan några månader tillbaka och den kapaciteten används gissar jag att tillverka 60D. Hoppas bara att det blir en kamera som är värd att köpa, men om canon förljer sin varannan princip så skall ju 60D vara en bra kamera (både 30D och 50D var ju mer eller mindre floppar)

10D = 762
20D = 1428
30D = 1124
40D = 2054
50D = 491

Detta visar att fotosidans medlemmar också till stor del håller med om Canons varannan kamera princip.
 
Antar att Canon är mycket intresserade av att ersätta den bespottade 50D - detta var troligen orsaken till att de fortsatte köra 40D samtidigt som 50D. Dock så är ju tillverkningen av 40D nerlagd sedan några månader tillbaka och den kapaciteten används gissar jag att tillverka 60D. Hoppas bara att det blir en kamera som är värd att köpa, men om canon förljer sin varannan princip så skall ju 60D vara en bra kamera (både 30D och 50D var ju mer eller mindre floppar)

10D = 762
20D = 1428
30D = 1124
40D = 2054
50D = 491

Detta visar att fotosidans medlemmar också till stor del håller med om Canons varannan kamera princip.

Jag tror att om 60D bara har en filmfunktion så kommer även den att floppa om den inte är mycket bättre än på 500D.
Kommer 60D däremot även att ha lite fler roliga uppgraderingar som GPS, APS-H (främst det sistnämnda) så kommer nog kameran att bli en succe
 
Fast 60D borde väl egentligen inte komma förrän i vinter, men de kan ju korta av cyklerna iom att de vill ha ut en ny generation kameror med filmfunktion på marknaden.
40D presenterades i augusti 2007, 50D i augusti 2008. Om 60 presenteras i dag (eller om ett par veckor) är det alltså lika lång "cykel".
 
Spännande !

Canon Eos 50D bespottad hmmmm en så jäkla bra kamera har nog mest kommit i fel tidpunkt eftersom nu försäljningen inte gått så bra. Det har ju varit en del kriser på den ekonomiska marknaden som satt sina spår.

Allt på den kameran känns helt rätt och min kommer att hänga med länge.

Nu väntar vi på rätt svar !
Mvh. /LEE Cordon Bleu
 
Jag väntar på att iallafall något ska presenteras... För om man hittar pressreleaser om Powershot etc. Då vet man ju att D60 iallafall inte påannonseras idag.

Av någon skum anledning så verkar canonrumours ligga nere
 
Canonrumors funkar fint för mig, men har bytt server nyligen. Ibland blir man ompekad till länken du skickade. Den danska sidan vet nog inget mer än de andra som har läst Canons inbjudan.
 
Canons xxD kameror är alltid sågade när de är nya, den med bra minne kanske minns jättetråden om den onödiga skillnaden i upplösning mellan 30D och 40D. Inte heller att förglömma är att 40D har mycket brusigare bilder än 30D som därför är ett bättre och billigare alternativ.

Kritiken brukar alltid vara att den nya modellen har för lite nyheter och för få uppgraderingar, man önskar sig i princip alltid en 1D i xxD format (vilket lär dröja). De uppdateringar som kameran faktiskt har brukar skrivas ned som onödiga (video...) eller sämre än föregående modell (brus...).

Om vi har förmågan att se modellerna i ett lite större perspektiv så finns det en uppenbar strategi, det är inte dem med den förra modellen som skall fås att uppgradera utan dem som fortfarande kör med förförra modellen. Strategin är egentligen inte alls dum, de med förra modellen kan fortfarande vara nöjda med sin kamera och slipper känna tryck på att uppgradera då skillnaderna är för små. De med äldre kameror är istället mer intresserade, de har ofta skippat den förra modellen då skillnaderna mot deras nuvarande kamera var för små, men nu med de sammanlagda uppgraderingarna från två generationer ökar trycket på att uppgradera.

Så det handlar hela tiden om evolution inte revolution. Själv gick jag från 10D till 5D, skippade 20D då skillnaderna var för små. Jag hade sannolikt köpt 30D om den hade funnits, då denna modell faktiskt hade åtgärdat de "brister" som jag tyckte fanns i 20D. Mina vänner som startade med 20D skippade 30D men uppgraderade sedemera till 40D.
 
Canon har ofta släppt 50 till 70 produkter per halvår men under våren var det tunnare med nyheter. Under våren var det lite tunnare än vanligt, men till hösten ska det vara business as usual. Totalt kommer över 100 nya produkter under året.
http://www.kamerabild.se/nyheter/kameror/Over-100-nya-produkter-fran-Canon-i-ar-1.99173.html

Helt otroligt att så mycket kommer varje år från alla dessa tillverkare. Slit och släng samt byt så snuurrar världen !

Stämmer nog det du skrev Sara att man byter nog typ varannan modell eftersom den närmaste nya modellen inte har så stora förändringar.

Kommer det en 60D så är det nog endast detta med videofunktionen som är nytt och då byter inte jag iaf. Mer lockande att hoppa til 5D mk men detta steg kostar. Samt att man måste byta alla objektiven.

Mvh. /LEE Cordon Bleu
 
Ni som tycker 50D floppar, har ni provar kameran överhuvudtaget? Måste man kunna köra 6400-12800 i ISO hela tiden?

Visst det är inte så ofta jag kör ISO 3200 men är inte alls missnöjd med min 50D, har sett bilder ifrån Nikon D300 som är bra mkt brusigare än 50D på inte alltför höga ISO.

Jag tar kort med min vad gör ni med era kameror?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.