Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 60D

Produkter
(logga in för att koppla)
Farligt att skriva sådana uppmaningar utan att själv ha gjort sin research...

sRAW i 50D (samt 5D Mk2 och förmodligen kommande modeller) är allt annat än råformat, det är bildfiler där rådatat har transformerats från RGB till Y Cb Cr (Luminans, färg blå och färg röd) och sedan reducerats i upplösning. I transformeringen sker Bayer avmosaikifieringen där enskilda pixlars färgdata räknas fram baserat på kringliggande pixlars värden, dvs. huvudsteget i råkonverteringen är redan gjort i sRAW-filerna. Ironiskt nog är RGB -> Y Cb Cr ett mellansteg i JPEG-komprimeringen, däremot är resultatet förlustfritt komprimerat så vi slipper JPEG-algoritmens mer skadliga steg.

Har du reflekterat över att han har lämnat diskussionen delvis efter min tillrättavisning att upplösningen inte alls var samma samt efter din mer tekniska rättelse :)
 
Farligt att skriva sådana uppmaningar utan att själv ha gjort sin research...

Som sagt, den korta versionen. Kändes rätt onödigt att börja diskutera pixelbinning i en tråd som handlar om spekulationer/fakta kring en kommande kameramodell.

Har du reflekterat över att han har lämnat diskussionen delvis efter min tillrättavisning att upplösningen inte alls var samma samt efter din mer tekniska rättelse :)

Ledsen att göra dig besviken, men jag rör mig omkring ganska mycket och prioriterar ofta saker högre än att svara på dumheter på internetforum. För att klargöra, min kommentar kring upplösning var menad såhär:

"Det står dig fritt att välja att fota i SRAW eller inte, du har med andra ord alltid möjligheten att fota i full upplösning så länge du har utrymme för det"

Förövrigt vinner hela SRAW-diskussionen veckans Darwin-award. Att gnälla över fler möjligheter och funktioner känns rätt meningslöst så länge de inte inkräktar på andra områden.
 
Som sagt, den korta versionen. Kändes rätt onödigt att börja diskutera pixelbinning i en tråd som handlar om spekulationer/fakta kring en kommande kameramodell.



Ledsen att göra dig besviken, men jag rör mig omkring ganska mycket och prioriterar ofta saker högre än att svara på dumheter på internetforum. För att klargöra, min kommentar kring upplösning var menad såhär:

"Det står dig fritt att välja att fota i SRAW eller inte, du har med andra ord alltid möjligheten att fota i full upplösning så länge du har utrymme för det"

Förövrigt vinner hela SRAW-diskussionen veckans Darwin-award. Att gnälla över fler möjligheter och funktioner känns rätt meningslöst så länge de inte inkräktar på andra områden.

Varför ska Canon prioritera en lösning som sänker bildkvalitén?
Det kallar jag inte att gnälla över fler möjligheter. Jag kallar det att klaga på att Canon inte lägger krutet på kvalitet istället för kvantitet.

Säg en 1Ds Mark IV med SRAW som möjliggör kanske 10fps så kan vi börja snacka om ett användningsområde
 
http://www.canonrumors.com/

Enligt canonrumours så verkar det luta åt en 7D för $2700

Vad tycker ni om det?
Jag tänker att då kan man lika gärna köpa 5D Mark II

Jag tror inte på det ryktet. Den skulle ju då ligga väldigt när i pris med 5DMKII, och den kameran verkar Canon fortfarande inte kunna tillverka i samma mängd som den går åt. Det måste isåfall vara en kamera väldigt olik 5DMKII, tex annan storlek på sensor. Men där finns ju redan 1D och 50D. Om en Canon skulle hamna i det prisläget tror jag mer på en riktigt upphottad 60D, eller en enklare 1DMKIV.

Tittade lite på hur cyklerna varit hitintills hos Canon:
1D 29 och 36 månader, 30 sedan senaste
1Ds 24 och 35 månader, 24 sedan senaste
5D 38 månader, 11 sedan senaste
D30 17, 12, 18, 18, 18 och 12, 12 sedan senaste
300D 18, 18, 18 och 14, 5 sedan senaste
1000D 14 sedan den kom ut

Gissningsvis vill dom ha in filmfunktion i samtliga amatör/semipro kameror, så tex en 2000D kan nog ligga nära. Faktiskt ser man ovan att förutom 5DMKII och 500D så kan det bli riktigt många nya modeller ganska snart. 1DMKIV, 1DsMKIV, 60D och 2000D...

Sen vet man naturligtvis inte hur konjukturen påverkar.
 
Låt oss släppa den töntiga sRAW-whatever och fokusera på viktigare saker... får vi ett nytt BG med af-on äntligen? Får vi 5dmk2-batteriet i 60dn? Det låter väl rätt troligt ändå eller?
 
Låt oss släppa den töntiga sRAW-whatever och fokusera på viktigare saker... får vi ett nytt BG med af-on äntligen? Får vi 5dmk2-batteriet i 60dn? Det låter väl rätt troligt ändå eller?
Verkar som Canon är extremt tröga med batterigrepp till skillnad från tex Sony. Så jag tror inte på af-on, men som du säger, troligtvis samma batteri som 5DMKII, och då blir det automatiskt nytt batterigrepp för 3000:- (trist med dyra batterigrepp som inte passar många modeller).

HD-filmning givetvis. Tror inte på fler pixlar. Kanske filmning i 3D.
 
Något som ingen verkar skriva om är en vinklingsbar Display som jag tycker borde vara en naturlig förbättring på nästa modell. Samt ett bättre och snabbare AF i Live wiev.

Känner tyvärr inte till batteriet som 5 D Mk2 har men beräta gärna skillnaden mot det som sitter i 50D som det behövs 2 av i BG.
Canon är förbaskat dyra på batterier.

Mvh. /LEE Cordon Bleu
 
Verkar som Canon är extremt tröga med batterigrepp till skillnad från tex Sony. Så jag tror inte på af-on, men som du säger, troligtvis samma batteri som 5DMKII, och då blir det automatiskt nytt batterigrepp för 3000:- (trist med dyra batterigrepp som inte passar många modeller).

HD-filmning givetvis. Tror inte på fler pixlar. Kanske filmning i 3D.

Kan du redogöra lite för hur filmning i 3D skulle kunna gå till?
 
Känner tyvärr inte till batteriet som 5 D Mk2 har men beräta gärna skillnaden mot det som sitter i 50D som det behövs 2 av i BG.
Canon är förbaskat dyra på batterier.

Mvh. /LEE Cordon Bleu

Skillnaden (förutom att de har olika anslutningar) är att 5D Mk2:s batteri kan rapportera laddningsstatus med bättre noggrannhet, istället för bara full, halvfull och tomt anges kapaciteten i procent. 5D Mk2 lagrar också information om flera batterier i kameran, så att du kan se att batterier som du har använt verkligen var tomma när du bytte. Har inte riktigt förstått vitsen med denna funktion, vem sitter och byter halvtomma batterier fram och tillbaka?
 
Skillnaden (förutom att de har olika anslutningar) är att 5D Mk2:s batteri kan rapportera laddningsstatus med bättre noggrannhet, istället för bara full, halvfull och tomt anges kapaciteten i procent. 5D Mk2 lagrar också information om flera batterier i kameran, så att du kan se att batterier som du har använt verkligen var tomma när du bytte. Har inte riktigt förstått vitsen med denna funktion, vem sitter och byter halvtomma batterier fram och tillbaka?

Grattis till inlägg nummer 1000 :)

Är det inte så att 5D Mark II även har högre kapacitet och håller för fler exponeringar?

Jag har idag en Canon 50D, dock har jag bara ett batteri.
Anledningen till att jag inte köpt ett till är att jag har planerat ända sedan jag köpte kameran utifrån att uppgradera till en 60D eller en 5D Mark II när den blir billigare.
Dock är jag nöjd med kapaciteten på batteriet. Jag har haft sessioner där jag har tagit uppemot 2000 bilder och jag har bara fått slut på batteriet innan modellens ork har tagit slut vid ett enda tillfälle och då hade jag två modeller där jag gick igenom en stor del av bilderna under sessionens gång.

Så ett batteri med ännu högre kapacitet skulle vara intressant vid exempelvis resor och liknande då man kanske är mer ute på fältet.
En funktion där man ser hur många procent som återstår av batteriet är mycket intressant.
Såg att en kompis hade det på sin Sony kamera och det är ett bra sätt att kunna planera sitt arbete.
Ibland laddar jag batteriet bara för att vara helt 100% säker på att det inte börjar ta slut.
 
Jag köpte två piratbatterier till min Ixus för att ha till resor. De har knappa halva kapaciteten av ett originalbatteri men till en fjärdedel av priset. Kan vara bra att ha ett i nödfall.
 
sarnor skrev: Skillnaden (förutom att de har olika anslutningar) är att 5D Mk2:s batteri kan rapportera laddningsstatus med bättre noggrannhet, istället för bara full, halvfull och tomt anges kapaciteten i procent. 5D Mk2 lagrar också information om flera batterier i kameran, så att du kan se att batterier som du har använt verkligen var tomma när du bytte. Har inte riktigt förstått vitsen med denna funktion, vem sitter och byter halvtomma batterier fram och tillbaka?

Tack Sara för ditt svar !

Åh det är därför dessa batterier heter Info Li-jon när dom ger fler data.

Detta med information om fullt eller halv laddade kanske lever kvar från den tiden när batterier tog skada av att små laddas men detta vad jag vet idag är inget problem med Li-jon batterier som inte har någon minnes effekt.

Batteriet till 5D mk3 infoli-jon ska klara 850 bilder innan laddning.
Själv så kör jag med BG och två batterier.

Mvh. /LEE Cordon Bleu
 
Kan du redogöra lite för hur filmning i 3D skulle kunna gå till?

Nytt objektiv, som egentligen består av två stycken:
http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=95153&stc=1&d=1249757621

Det vänstra genererar en bild på vänster sida av sensorn, och den högra höger. Tack vare den höga upplösningen räcker ändå dom små bilder (2 x 10mm/5.6mm) som genereras till full HD. Kameran får också nya 1.4 HDMI utgång som stöder 3D i kommande 3D TV-apparater.
 
Nytt objektiv, som egentligen består av två stycken:
http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=95153&stc=1&d=1249757621

Det vänstra genererar en bild på vänster sida av sensorn, och den högra höger. Tack vare den höga upplösningen räcker ändå dom små bilder (2 x 10mm/5.6mm) som genereras till full HD. Kameran får också nya 1.4 HDMI utgång som stöder 3D i kommande 3D TV-apparater.

Det känns som ett skämt som nån har tagit på lite för stort allvar. Jag tycker det känns som det absolut minst sannolika "ryktet".

Btw, lite OT men.. nån som läst Akihabaranews recension på Fujifilm W1 3D, dvs Fujifilms nya 3D-kamera med två objektiv?

"Just the worst ever Camera made on Earth"
http://www.akihabaranews.com/en/news_details.php?id=18666
 
Det känns som ett skämt som nån har tagit på lite för stort allvar. Jag tycker det känns som det absolut minst sannolika "ryktet".

Btw, lite OT men.. nån som läst Akihabaranews recension på Fujifilm W1 3D, dvs Fujifilms nya 3D-kamera med två objektiv?

"Just the worst ever Camera made on Earth"
http://www.akihabaranews.com/en/news_details.php?id=18666
Rolig review. Han har helt rätt i att 3D inte är så roligt om man inte har utrustning att se det i 3D. Ungefär som att gå på 3D film på bio, och inte använda glasögonen - ingen hit.

Håller med dig om att 3D i 60D inte är speciellt troligt, men man vet aldrig.

Om man nu får önska vad en 60D skulle innehålla, så skulle jag vilja ha lite trevligheter från 1D/5D-serien:
- Liknande AF som 1D
- Vädertätad
- 2 minneskort (CF och SD), tex kunna skriva RAW till ena och JPG till andra
- Större sökare
- "bara" 12MP (verkar ultimat, då 15 inte verkar tillföra annat än större filer)
- 10b/s
- Samma batteri som till 5DMKII

och lite annat..
- Full HD inspelning med bra autofokus vid filmning
- Manuell inställning av ljudnivån vid filmning
- Ingen begränsning i längd på filminspelningen (inte troligt)
- Möjlighet att ställa in 24b/s vid filmning
- Batterigrepp med batteriindikator och som tömmer 1 batteri i taget
- Kan man inte få batterigrepp som inte går in i kameran, och på så sätt kunna ha 3 batterier
 
Nytt objektiv, som egentligen består av två stycken:
http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=95153&stc=1&d=1249757621

Det vänstra genererar en bild på vänster sida av sensorn, och den högra höger. Tack vare den höga upplösningen räcker ändå dom små bilder (2 x 10mm/5.6mm) som genereras till full HD. Kameran får också nya 1.4 HDMI utgång som stöder 3D i kommande 3D TV-apparater.

Ja just det ja, den redovisades väl tidigare i tråden har jag för mig.
Jag kopplade inte att man även kunde filma i 3D.
Faktum är väl att jag först trodde att det var någon som skojade

Frågan är väl vilken teknik den kommer att stödja.
Röda och gröna glasögon?
Samma teknik som på bion i liseberg?
 
Rolig review. Han har helt rätt i att 3D inte är så roligt om man inte har utrustning att se det i 3D. Ungefär som att gå på 3D film på bio, och inte använda glasögonen - ingen hit.

Håller med dig om att 3D i 60D inte är speciellt troligt, men man vet aldrig.

Om man nu får önska vad en 60D skulle innehålla, så skulle jag vilja ha lite trevligheter från 1D/5D-serien:
- Liknande AF som 1D
- Vädertätad
- 2 minneskort (CF och SD), tex kunna skriva RAW till ena och JPG till andra
- Större sökare
- "bara" 12MP (verkar ultimat, då 15 inte verkar tillföra annat än större filer)
- 10b/s
- Samma batteri som till 5DMKII

och lite annat..
- Full HD inspelning med bra autofokus vid filmning
- Manuell inställning av ljudnivån vid filmning
- Ingen begränsning i längd på filminspelningen (inte troligt)
- Möjlighet att ställa in 24b/s vid filmning
- Batterigrepp med batteriindikator och som tömmer 1 batteri i taget
- Kan man inte få batterigrepp som inte går in i kameran, och på så sätt kunna ha 3 batterier

Jag har gärna två kortplatser i kameran.
Två CF eller såsom du föreslår. CF+SD

Jag ser ingen anledning till att sänka upplösningen.
Menar du att en bild uppförstorad till 10*15 meter (nej, inte centimeter). Ser likadan ut om den skulle haft 12mp?

Filminspelningen på 60D tror jag kommer att bli revolutionerande med en massa tillbehör, tredjepartstillverkare etc eftersom tillverkningsvolymen garanterat kommer att slå Canon 5D Mark II.
Samt så lär kvalitén överstiga 500D's filminspelning.
Så jag tror på att det kommer att ske mycket utveckling på den fronten.

Samtidigt som jag hoppas på att Canon har lärt sig av misstagen med 5D mark II och 500D och släpper en mer utvecklad mjukvara direkt vid lansering med fulla manuella möjligheter istället för att man ska behöva vänta på det
 
Är det inte så att 5D Mark II även har högre kapacitet och håller för fler exponeringar?

Batteriet till 5D Mk2 är på 1800 mAh, till gamla 5D var batteriet på 1390 mAh. Så kapaciteten är högre, även om det finns piratbatterier till gamla 5D på 1500 mAh eller mer.

Antalet exponeringar är knepigare att jämföra, det beror så mycket på kamerornas förbrukning som inte är lika. För mig räcker ett 5D Mk2 batteri till c:a 850 exponeringar, med IS aktiv (24-105/4L IS) och en hel del bildsortering. Motsvarande med gamla 5D var c:a 450 bilder/laddning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.