Annons

Canon 60D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har spanat, men aldrig hittat någon information om hur de tillverkar sRAW-bilderna. Var har Sara Nordling hittat dessa upplysningar, om man får fråga?
 
Jag blev faktiskt riktigt sugen på en 50d när jag läste hans blogg :D
Men jag väntar och se vad canon släpper härnäst :D

Jo Canon Eos 50D är en bra kamera och priset ligger kring 10 lakan för huset samt att man kan köpa kit paket med subventionerade objektiv.
Men priset på nästa modell kommer säkert att ligga på minst 15 rosa lakan utan objektiv.

Men det är ju alltid skoj med ny teknik.
Kan man hålla sig en generation bakom den senaste så spar man pengar för när
50D kom så var det rekommenderade priset 14 tusen så det ska inväntas till priset faller.

Mvh. /LEE Cordon Bleu
 
Jag har spanat, men aldrig hittat någon information om hur de tillverkar sRAW-bilderna. Var har Sara Nordling hittat dessa upplysningar, om man får fråga?

Informationen finns bland annat här: http://lclevy.free.fr/cr2/#sraw

Länken hittade jag genom att söka på "crw specification" i Google. (Men då visste jag i och för sig att sidan skulle finnas då jag varit där tidigare.)

Annars är dcraw en bra källa om man är intresserad av de tekniska aspekterna av de olika tillverkarnas råformat, dcraw hittar du här: http://www.cybercom.net/~dcoffin/dcraw/
 
Snart ny version av Camera Raw
Adobe har precis gjort Photoshop Camera Raw 5.5 i Release Candidate-version tillgänglig för nedladdning från sajten Adobe Labs. Den här versionen kommer att utöka råstödet till att omfatta Nikons två nykomlingar D300s och D3000, Olympus nya kompakta systemkamera E-P1 och superzoomen Panasonic DMC-FZ35. Uppdateringen ska även innehålla en fix för Bayer-sensorer med icke- konventionella färgfilter. Exakt vad det är för några är vi inte riktigt på det klara med.

Mvh. /LEE Cordon Bleu
 
Uppdateringen ska även innehålla en fix för Bayer-sensorer med icke- konventionella färgfilter. Exakt vad det är för några är vi inte riktigt på det klara med.

Mvh. /LEE Cordon Bleu

Kan det vara Sonys nya Exmore R sensor, den skall enligt tidigare uppgift här på FS använda ännu fler gröna pixlar i förhållande till antalet röda och blå (typ RGGGGB eller så)?
 
Jag vill bara förtydliga: Jag tycker absolut inte att 50D är en dålig kamera. Den är fantastisk.

Men den är inte fantastiskt mycket bättre än 40D. För min del motiverade inte skärmen, microfokusjusteringen och de andra små förbättringarna den stora prisskillnaden. Jag köpte min 40D efter att 50D kommit ut med planen att hoppa över 50D och köpa 60D när den kommer ut.

Och jag är inte den ende som resonerar så.
 
Jag vill bara förtydliga: Jag tycker absolut inte att 50D är en dålig kamera. Den är fantastisk.

Men den är inte fantastiskt mycket bättre än 40D. För min del motiverade inte skärmen, microfokusjusteringen och de andra små förbättringarna den stora prisskillnaden. Jag köpte min 40D efter att 50D kommit ut med planen att hoppa över 50D och köpa 60D när den kommer ut.

Och jag är inte den ende som resonerar så.

Du glömde att 50D har 50% fler pixlar.
Det var en av mina huvudsakliga anledningar.
Sedan är ju nytt oftast bäst, det kommer att utvecklas firmware under en längre tid, bättre andrahandsvärde om ett år etc etc
 
.
Sedan är ju nytt oftast bäst, det kommer att utvecklas firmware under en längre tid,
...etc

Glöm din dröm
Canon bjuder inte på några förbättringar av större betydelse genom uppdaterad firmware.
Jag tycker det verkar som att Nikon är bättre på det.
Canon kanske fixar till något uppenbart fel men annars är det väl mest på nivån felstavningar i menyer.

40d-ägare med drömmar om FF :)
 
det kommer att utvecklas firmware under en längre tid

Heh, precis som om Canon någonsin vidareutvecklar sin firmware...
(obs, retorisk smartass-kommentar, jag VET att de släppte en funktionsuppdatering till 5D Mk II efter en veritabel shitstorm på nätet men inte ens det imponerade direkt...)
 
Glöm din dröm
Canon bjuder inte på några förbättringar av större betydelse genom uppdaterad firmware.
Jag tycker det verkar som att Nikon är bättre på det.
Canon kanske fixar till något uppenbart fel men annars är det väl mest på nivån felstavningar i menyer.

40d-ägare med drömmar om FF :)

5D Mark II, enligt många så var den uppdateringen helt revolutionerande
 
5D Mark II, enligt många så var den uppdateringen helt revolutionerande

Nej, det var snarare en korrigering vad som BORDE ha varit där från början och något som kan beskrivas som "damage control". En revolutionerande uppdatering vore om de anställde killen som skriver Magic Lantern-mjukvaran, såg till att ge honom officiellt utvecklingsstöd och släppte tillsammans med en variabel framerate-uppdatering (vilket iofs kanske inte går rent tekniskt).
 
Nej, det var snarare en korrigering vad som BORDE ha varit där från början och något som kan beskrivas som "damage control". En revolutionerande uppdatering vore om de anställde killen som skriver Magic Lantern-mjukvaran, såg till att ge honom officiellt utvecklingsstöd och släppte tillsammans med en variabel framerate-uppdatering (vilket iofs kanske inte går rent tekniskt).

Frågan var inte om det borde varit där från början.
Frågan är att en nyare kamera blir mer uppdaterad under en längre tid än äldre kameror.

Ta 5D i det här fallet som exempel.
 
Du glömde att 50D har 50% fler pixlar.
Det var en av mina huvudsakliga anledningar.

För mig innebär inte 50% fler pixlar utan vidare att bilderna blir 50% bättre och att priset ska vara 50% högre. Den lilla förbättringen som erbjöds var helt enkelt alldeles för dyr. Fast hade jag suttit med en 20D eller en 30D hade jag säkerligen köpt en 50D.
 
Överlag känns ju firmware som en rätt underanvänd möjlighet inom kameror. Nu beror ju iofs mycket på hur deras interna arkitektur ser ut, men att lägga till funktioner via uppdateringar vore ju ett bra sätt att bättra på kundlojalitet.
 
Du glömde att 50D har 50% fler pixlar.
Det var en av mina huvudsakliga anledningar.
Sedan är ju nytt oftast bäst, det kommer att utvecklas firmware under en längre tid, bättre andrahandsvärde om ett år etc etc

Kör du macro med superskarp optik på ISO100 så kan pixlarna vara av glädje annars så är de bara till nackdel. Hoppas att dui noterat tredbrottet att Caonon iaf på kompaktsidan äntligen har börjat sänka antalet pixlar på nyare modeller!

Och precis - uppdateringar under produkten produktionstid har inte varit canons modell - de fortsätter göra precis som produkten såg ut när den lanserades - rätt eller fel, men man vet iaf var man har canon.

APS-H APS-H, heja heja ,)
 
Överlag känns ju firmware som en rätt underanvänd möjlighet inom kameror. Nu beror ju iofs mycket på hur deras interna arkitektur ser ut, men att lägga till funktioner via uppdateringar vore ju ett bra sätt att bättra på kundlojalitet.

Nu gör inte Canon så. På sätt och vis är det ju helt rätt - bättre att använda utvecklarna till att ta fram nästa produkt istället för att putsa på gamla prylar.
 
Nu gör inte Canon så. På sätt och vis är det ju helt rätt - bättre att använda utvecklarna till att ta fram nästa produkt istället för att putsa på gamla prylar.

Jaja, jag säger bara att det vore kul som ägare av en långsiktig kamerainvestering att se lite nya funktioner läggas till efter hand. Har väl blivit bortskämd på hemmabiosidan helt enkelt :)
 
Idagens slit o släng fenomen så ska man byta varje till ny version så fort den kommer och det har inte alla råd med och jag tror att tillverkarna skulle tjäna på att få trogna nöjda kunder och inte bara se till dom nya.

Visst dyker det upp någon ny firmware ibland men inte så ofta inom kameror som hos andra artiklar. Det har kommit en ny till 50D faktiskt bara för någon vecka sedan.

Goder natt kamera vänner !
Mvh. /LEE Cordon Bleu
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.