Annons

Canon 60D

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns ingen elektronisk spärr för att sänka effekten. Bilarna olika mjukvaror som innehåller olika värden för tändning, insprutning m.m.
Nu pratar du ju emot dig själv. Mjukvarorna ingår i elektroniken och är mycket riktigt det som idag reglerar vilken effekt du kan ta ut ur en motor. Speciellt på överladdade motorer, som du mycket riktigt skriver.
 
Ska man vara ärlig så är kamerorna så pass bra idag så man borde hellre köpa på sig bättre objektiv eftersom det är där man kan få största förbättringen.
Sedan så rekommenderar jag dig om du inte redan har det, att köpa till ett Batterigrepp BG-E2N som gör allt så himla mycket skönare stabilare samt långa utflykter innan batterierna tar slut.

Mvh. /LEE Cordon Bleu

Men man måste bära batterierna på kameran samtidigt och det är ett minus. Enklare isånafall att bara ha ett batteri liggande i fickan och byta när det andra batteriet tar slut.

Däremot i studio så kan jag uppskatta batterigreppet för att lättare ta vertikalbilder, i studio så är 99% av mina bilder vertikalt av någon anledning
 
Nu pratar du ju emot dig själv. Mjukvarorna ingår i elektroniken och är mycket riktigt det som idag reglerar vilken effekt du kan ta ut ur en motor. Speciellt på överladdade motorer, som du mycket riktigt skriver.

Hur pratar jag emot mig själv? Jag skrev bara att Det inte finns en "elektronisk spärr" som sänker/begränsar effekten. En elektronisk spärr skulle man möjligtvis kunna kalla den fartbegränsare som går in vid 250km/h hos vissa motorstarka bilar som utan dennsamma annars hade fortsatt förbi 250-strecket.

Däremot är det väl felaktigt att beskriva olika mjukvara/annan programering som styr och reglerar olika parametrar såsom tändning/kurvor, bränsleinsprutning, vridmoment och turbotryck för en "elektronisk spärr" ????????
 
Nu pratar du ju emot dig själv. Mjukvarorna ingår i elektroniken och är mycket riktigt det som idag reglerar vilken effekt du kan ta ut ur en motor. Speciellt på överladdade motorer, som du mycket riktigt skriver.


Lok skrev: Den poängen håller jag såklart absolut med. Lite som när Volvo har två identiska motorer där den ena har en elektronisk spärr för att sänka effekten så de kan sälja den andra dyrare.

Alhal skrev: Det finns ingen elektronisk spärr för att sänka effekten. Bilarna olika mjukvaror som innehåller olika värden för tändning, insprutning m.m. eventuellt om bilen är överladdad (läs turbo) så talar mjukvaran om hur högt tryck turboaggregatet får bygga upp innan wastegate ventilen öppnar och lättar på trycket.



Var någonstans i mitt påstående talar jag emot mig själv?
 
Det är väl inte riktigt så enkelt som en elektronisk spärr i motorer men det går ju att mappa insprutningen på olika sätt och optimera en och samma motor för antingen effekt, hållbarhet eller eco-drive. Se bara på de som tar sin nya Mercedes till Tyskland och programmerar om den för att de tycker att Mercedes är lite snåla med effekt-biten.
 
Ej så positiva nyheter från canonrumours:

60D & 1D4
The 60D will be moved back to a 18 month product cycle and will be released with a 1D4 upgrade in February. The winter Olympics aren’t as big of a deal as the World Cup is. If it was the summer games, different story. There’s no rush to get a 1D4 to the market.

60D may see a megapixel decrease. There will be new emphasis on image quality, noise control and dynamic range.
 
Om 60D presenteras 1 September, när kommer kameran ut på marknaden?

Innan jul? Vad tror ni att priset kommer ligga på?
 
Om 60D presenteras 1 September, när kommer kameran ut på marknaden?

Innan jul? Vad tror ni att priset kommer ligga på?
Brukar väl ta nån månad för XXD serien, så någon gång i november och kanske 12.500:- och då hamnar nog 50D en bit under 10.000:- om den ska kunna konkurera med Nikon D90
 
60D may see a megapixel decrease. There will be new emphasis on image quality, noise control and dynamic range.
http://www.canonrumors.com/2009/08/a-roadmap-odds-ends-cr1-cr2/


60D Feb 2010. 50D like, but with an all new sensor emphasising low light performance. Upgraded AF (more points). Improved LV as per xD. DiGIC V. Focus on improving 'in-camera' image processing. Look for new interface aimed at offering much higher quality 'point&click' options in xxD and lower cameras. Canon is looking at better images for jpeg users ;-)
http://www.northlight-images.co.uk/cameras/Canon_60D.html
 
Du skrev att det inte finns något elektroniskt som ändrar effekten, och i nästa mening skrev du att mjukvarorna, som styr parametrar som påverkar effekten, visst är olika.

Nej Anders, jag skrev INTE att det "finns ingen elektronisk spärr som ÄNDRAR effekten" jag skre att det inte finns någon elektroniskt spärr som SÄNKER effekten.
 
Brukar väl ta nån månad för XXD serien, så någon gång i november och kanske 12.500:- och då hamnar nog 50D en bit under 10.000:- om den ska kunna konkurera med Nikon D90

Det är snarare 500D som piskar D90.

Tänk på filmfunktionen som bara är 720p på D90.
Nej, D90 är likväl en 500D en instegsmodell.
50D är en semipro modell

Fast med tanke på antal megapixlar så verkar den mer jämförbar med 450D så Canons 50D skrattar åt Nikons D90
 
60D may see a megapixel decrease. There will be new emphasis on image quality, noise control and dynamic range.
http://www.canonrumors.com/2009/08/a-roadmap-odds-ends-cr1-cr2/


60D Feb 2010. 50D like, but with an all new sensor emphasising low light performance. Upgraded AF (more points). Improved LV as per xD. DiGIC V. Focus on improving 'in-camera' image processing. Look for new interface aimed at offering much higher quality 'point&click' options in xxD and lower cameras. Canon is looking at better images for jpeg users ;-)
http://www.northlight-images.co.uk/cameras/Canon_60D.html

Det innebär, vill man ha en mer pro modell så ska man köpa en 7D för den verkar ta över **D's status och 60D kommer att bli en modell som är mer som 500D, kanske till och med bara har SD kort
 
Det innebär, vill man ha en mer pro modell så ska man köpa en 7D för den verkar ta över **D's status och 60D kommer att bli en modell som är mer som 500D, kanske till och med bara har SD kort

Jag säger som jag tidigare skrev att jag tror inte på någon ny modell av 50D iår. Känns helt onödigt när nylanserade 500D fick vidoefunktionen i det segment som saknades hos Canon. Att redan utkomma med en semi proffs modell med vidoe blir nog lite fel timeat,

Men något intressant kommer nog den 1 September.
Så handla hem Champisen och mögel ostar.....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.