Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 60D

Produkter
(logga in för att koppla)
Frågan var inte om det borde varit där från början.
Frågan är att en nyare kamera blir mer uppdaterad under en längre tid än äldre kameror.

Ta 5D i det här fallet som exempel.

Uppdaterad med VAD? Minneskortskompabilitet? Exempelvis gamla 5Dn har fått ett par uppdateringar men ingen som gett några extra fördelar mot vad som fannas från början, de orkade inte ens lägga till autorotationen på skärmvisningen som 30D hade, trots exakt samma mjukvaruplattform.

Det som Canon nu fixade med 50D var rena buggfixar, sånt som t ex 40D också hade under sitt första levnadsår. Behovet av uppdateringar försvinner relativt fort i ett så pass slutet system. Känns som ett väldigt obetydligt argument för en nyare vs en äldre kamera.

Men vad har det egentligen med 60D att göra?
 
För mig innebär inte 50% fler pixlar utan vidare att bilderna blir 50% bättre och att priset ska vara 50% högre. Den lilla förbättringen som erbjöds var helt enkelt alldeles för dyr. Fast hade jag suttit med en 20D eller en 30D hade jag säkerligen köpt en 50D.

Jag bytte inte upp mig från en 40D utan jag köpte in mig i Canon-systemet med en 50D så för mig var det ett solklart val.
Jag hade redan en 10MP kamera tidigare och därmed så kändes inte 40D som ett uppköp (jag vet, det handlar inte bara om megapixlar)

Jag gillar dock att dra ut mina bilder i A3 format och ibland större och då gillar jag megapixlar
 
Uppdaterad med VAD? Minneskortskompabilitet? Exempelvis gamla 5Dn har fått ett par uppdateringar men ingen som gett några extra fördelar mot vad som fannas från början, de orkade inte ens lägga till autorotationen på skärmvisningen som 30D hade, trots exakt samma mjukvaruplattform.

Det som Canon nu fixade med 50D var rena buggfixar, sånt som t ex 40D också hade under sitt första levnadsår. Behovet av uppdateringar försvinner relativt fort i ett så pass slutet system. Känns som ett väldigt obetydligt argument för en nyare vs en äldre kamera.

Men vad har det egentligen med 60D att göra?

Det har med 60D att göra eftersom vi inte vet om original firmware är rena katastrofen och att man inte kan filma med helt manuella inställningar.

Därmed så jämförde jag med 5D Mark II eftersom den har en videofunktion vilket jag förutsätter att 60D kommer ha.

Säg att jag köper en 50D nu, då vet jag att senaste firmware har kommit. Det blir helt enkelt inte bättre än så.

Köper jag en 60D så kanske det kommer något jättebra i nästa version av firmware som således inte finns på 50D, kan vara en ny funktion såsom fulla manuella möjligheter vid filmning
 
Jag har idag en Sigma HSM 50mm F1.4

Problemet är att det känns som att 50mm är svårt att utnyttja och att jag ändå aldrig behöver så låg bländare som 1.4

Jag har sneglat på sigma 24-70 DG HSM F2.8

Hur kommer den att vara att filma med?
 
Överlag känns ju firmware som en rätt underanvänd möjlighet inom kameror. Nu beror ju iofs mycket på hur deras interna arkitektur ser ut, men att lägga till funktioner via uppdateringar vore ju ett bra sätt att bättra på kundlojalitet.
Firmware är mycket välanvänt fast istället för att begränsa. Om de ville så skulle de kunna lägga till film i 50D (det är ju i princip samma kamera som 500D) men då skulle de inte sälja lika många 5D, 500D eller 60D. Bästa sättet att ha kvar sina kunder är att se till så de köper nytt hela tiden.

I framtiden när hårdvaruutvecklingen i kameror eventuellt planar ut blir det kanske aktuellt med uppgraderingar. Se bara på Apple, de släppte en ny iPhone 3Gs och samtidigt uppgraderad firmware till de äldre mobilerna. Då kan man välja på om man bara vill ha ny firmware eller de där extra funktionerna som bättre processor och kompass som den nya hårdvaran erbjuder.
 
Firmware är mycket välanvänt fast istället för att begränsa. Om de ville så skulle de kunna lägga till film i 50D (det är ju i princip samma kamera som 500D) men då skulle de inte sälja lika många 5D, 500D eller 60D. Bästa sättet att ha kvar sina kunder är att se till så de köper nytt hela tiden.

Nja, säker på det? Jag är ytterst osäker på om det verkligen skulle gå. Mycket är hårdvarubaserat i kamerorna, t.ex. en av anledningarna som misstänks ligga bakom bristen av 25p på 5D mk II.

Men visst vore det skönt att ha den möjligheten.
 
Nja, säker på det? Jag är ytterst osäker på om det verkligen skulle gå. Mycket är hårdvarubaserat i kamerorna, t.ex. en av anledningarna som misstänks ligga bakom bristen av 25p på 5D mk II.

Men visst vore det skönt att ha den möjligheten.

Går det inte att ändra till 24p via magic lantern (eller vad dom heter, använder inte 5D själv)
 
Nix, det verkar vara begränsningar i hårdvaran som sätter stopp. Däremot fanns det pre-productionmodeller med 25p.
 
Nja, säker på det? Jag är ytterst osäker på om det verkligen skulle gå. Mycket är hårdvarubaserat i kamerorna, t.ex. en av anledningarna som misstänks ligga bakom bristen av 25p på 5D mk II.

Men visst vore det skönt att ha den möjligheten.
Det är möjligt att kodningen av film-filen är hårdvarubaserad och att det chipet saknas i 50D. Men möjligheten att ta 30 bilder/sek i HD finns där. Poängen är iaf att de skulle kunna göra mycket mer med kamerorna om de ville.
 
Det är möjligt att kodningen av film-filen är hårdvarubaserad och att det chipet saknas i 50D. Men möjligheten att ta 30 bilder/sek i HD finns där. Poängen är iaf att de skulle kunna göra mycket mer med kamerorna om de ville.

Den poängen håller jag såklart absolut med. Lite som när Volvo har två identiska motorer där den ena har en elektronisk spärr för att sänka effekten så de kan sälja den andra dyrare.
 
Nu riktar vi blickarna mot den 1e september.

enligt CS2 rumour på canonrumours.com så kommer 1D Mark IV ha 1080 i både 24, 25 och 30
Vågar man hoppas på samma till 60D?
 
Nu riktar vi blickarna mot den 1e september.

enligt CS2 rumour på canonrumours.com så kommer 1D Mark IV ha 1080 i både 24, 25 och 30
Vågar man hoppas på samma till 60D?

inte en chans... 1080/30p är nog vad vi kan hoppas på...

Kanske är old news, men 40Dn finns inte att få tag på någonstans, inga av mina distr. kan få tag i någon. Det borde ju skvallra lite om läget :)
 
Senast ändrad:
inte en chans... 1080/30p är nog vad vi kan hoppas på...

Kanske är old news, men 40Dn finns inte att få tag på någonstans, inga av mina distr. kan få tag i någon. Det borde ju skvallra lite om läget :)

Jag tror att affärerna får informationen samtidigt som vi får den så jag tror inte att dom vet något som vi inte vet.
Däremot så är dom väl lika övertygade som vi att det kommer en 60D

Även om det inte skulle komma någon så var det ju på hög tid att 40D fasas ut.

det var väl någon som ringde en fotobutik och frågade om 40D skulle fasas ut och butiken svarade nej?

Naturligtvis var ju vitsen med att svara nej att dom vill sälja sina varor och inte tala ner 40D till den presumtiva kunden. Samt naturligtvis att inte sitta på ett lager med svårsålda 40D
 
Jag tror att affärerna får informationen samtidigt som vi får den så jag tror inte att dom vet något som vi inte vet.
Däremot så är dom väl lika övertygade som vi att det kommer en 60D

Även om det inte skulle komma någon så var det ju på hög tid att 40D fasas ut.

det var väl någon som ringde en fotobutik och frågade om 40D skulle fasas ut och butiken svarade nej?

Naturligtvis var ju vitsen med att svara nej att dom vill sälja sina varor och inte tala ner 40D till den presumtiva kunden. Samt naturligtvis att inte sitta på ett lager med svårsålda 40D

Jag menar att J A G jobbar i fotobutik och ingen av mina distributörer skeppar 40dn. :)
 
Den poängen håller jag såklart absolut med. Lite som när Volvo har två identiska motorer där den ena har en elektronisk spärr för att sänka effekten så de kan sälja den andra dyrare.


Det finns ingen elektronisk spärr för att sänka effekten. Bilarna olika mjukvaror som innehåller olika värden för tändning, insprutning m.m. eventuellt om bilen är överladdad (läs turbo) så talar mjukvaran om hur högt tryck turboaggregatet får bygga upp innan wastegate ventilen öppnar och lättar på trycket.


Jobbig jag var nu... Dryg också :0) Flåt...
 
Senast ändrad:
1 September NYA Canon Eos 60D med dubbla överliggande turboaggregat med super wastegate ventiler.♫♪○♥

Brukar vara kamaxlar som är dubbla och överliggande :0) HAHA... Nej fyfan va man har tråkigt och på tok för mycket tid över när man fyller trådar med onödigt vetande som jag gjort ovan ;0)

För att återgå till ämnet... tror vi på en 60D den första september eller? Kanske jag som är bakom flötet men har inte canon redan aviserat sina nya produkter? läste om bla G11:an. Eller dom pyttsar ut lite i taget? Själv har jag precis köpt min 50D och lär väl inte uppgradera inom det närmsta tiden precis.

Klart, är 60:an revolutionerade mycket bättre så får man väl bita i det sura uppgraderingsäpplet och helt enkelt köpa att man inte längre är välkommen att sova i sin säng :0) man kanske kan köpa in sig på en hörna i hunkorgen eller slå upp en tältsäng hos barnen?!
 
Brukar vara kamaxlar som är dubbla och överliggande :0) HAHA... Nej fyfan va man har tråkigt och på tok för mycket tid över när man fyller trådar med onödigt vetande som jag gjort ovan ;0)

För att återgå till ämnet... tror vi på en 60D den första september eller? Kanske jag som är bakom flötet men har inte canon redan aviserat sina nya produkter? läste om bla G11:an. Eller dom pyttsar ut lite i taget? Själv har jag precis köpt min 50D och lär väl inte uppgradera inom det närmsta tiden QUOTE]

Jo du har rätt vad det gäller bilar men på kameror är det helt annorlunda. P:

Det kan inte bli så himla stora förändringar på 60D förutom video funktionen som jag tycker är onödig.

Canon Eos 50D är en tillräcklig bra kamera så jag förstår inte vad som mer skulle göra så man blev sugen på ett byte. Att FF förståss lockar, men det kostar för mycket. Och lika blir det med 60D om dom trollar för mycket haha ! Så jag tror inte det händer speciellt mycket där.

Var nöjd med det du har och invänta modell 70D när röntgen funktionen införs. hehe !
 
Brukar vara kamaxlar som är dubbla och överliggande :0) HAHA... Nej fyfan va man har tråkigt och på tok för mycket tid över när man fyller trådar med onödigt vetande som jag gjort ovan ;0)

För att återgå till ämnet... tror vi på en 60D den första september eller? Kanske jag som är bakom flötet men har inte canon redan aviserat sina nya produkter? läste om bla G11:an. Eller dom pyttsar ut lite i taget? Själv har jag precis köpt min 50D och lär väl inte uppgradera inom det närmsta tiden QUOTE]

Jo du har rätt vad det gäller bilar men på kameror är det helt annorlunda. P:

Det kan inte bli så himla stora förändringar på 60D förutom video funktionen som jag tycker är onödig.

Canon Eos 50D är en tillräcklig bra kamera så jag förstår inte vad som mer skulle göra så man blev sugen på ett byte. Att FF förståss lockar, men det kostar för mycket. Och lika blir det med 60D om dom trollar för mycket haha ! Så jag tror inte det händer speciellt mycket där.

Var nöjd med det du har och invänta modell 70D när röntgen funktionen införs. hehe !



När röntgen kommer så hänger jag på låset vid release...

Ja, jag är riktigt nöjd med min 50 och kommer antagligen inte att byta även om det nu kommer en 60. Lite tråkigt med denna uppgraderingshysteri som vi alla mer eller mindre verkar lida av. Lite surt är det ju alltid när ens nya fina pryl erstätts av en "bättre/nyare" precis efter man betalt dyra pengar för det man har. Men så är det ju alltid.
 
Ska man vara ärlig så är kamerorna så pass bra idag så man borde hellre köpa på sig bättre objektiv eftersom det är där man kan få största förbättringen.
Sedan så rekommenderar jag dig om du inte redan har det, att köpa till ett Batterigrepp BG-E2N som gör allt så himla mycket skönare stabilare samt långa utflykter innan batterierna tar slut.

Mvh. /LEE Cordon Bleu
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.