Annons

Canon 400/5,6-tråden

http://www.photographybay.com/2013/...e-update-for-canon-6d-to-add-autofocus-at-f8/

Håller tummarna! Annars har jag läst att folk får autofokus med 1,4x konverter från Kenko med 5DMK3 och det bör funka på 6D också. Någon här som har testat 1,4x konverter från Kenko??

Jag kör med en 5D2 och Ef 400/5,6. Till dem har jag ibland på konverter från Kenko eller Canon !,4x på båda.
Af med Canon konverter stängs av, men af med Kenkon funkar riktigt vettig tycker jag. Däremot så upplever jag bildresultatet blir bättre med Canons konverter. Om jag har ställt in fokus rätt förstås. Fast jag har inte testat så noga.

Fick min godbit med posten igår. Grymt. En liten petitessfråga: vågar man ställa objektivet på utdraget motljusskydd?

Det är väl upp till ens eget omdöme... Om skyddet är låst i utdraget läge så är det tillräckligt starkt för att bära objektiv och kamera, men det är rätt smalt och ostadigt!

Kärvande motljusskydd

Apropå motljusskyddet så har jag problem med att det kärvar.

Eftersom jag inte vill skicka in den för dyr service googlade jag fram en beskrivning på hur man monterar bort skyddet. Jag ville se hur det var konstruerat, vad det var som kärvade och om det var något trasigt.

Att skruva loss den främre låsringen var inte överdrivet svårt, även om man egentligen ska ha ett specialverktyg. Se till att ha objektivlocket på bara...

Det finns två ringar som håller skyddet rakt och ger viss tröghet. Längst fram på objektivet, framför gängorna som låser skyddet i utdraget läge, sitter en platt gummiring 3x1,5 mm. Den tätar och ger friktion mot filtbeklädnaden på skyddets insida.
På insidan av skyddet, närmast fokuseringsringen, sitter en lite kraftigare ring av filt. Den kärvar till lite extra mot den främre gummiringen på fokusringen när skyddet är indraget.

Nu när jag öppnat den ser jag att inget egentligen är trasigt, problemet i mitt fall verkar vara att skyddet har fått en törn någon gång, och inte längre är helt runt.. Det som kärvar är gummiringen mot filten på insidan, som får lite extra tryck av att skyddet är orunt.. Jag gjorde rent det lite, och det hjälpte något. Eftersom jag vet vart det sitter nu så kan jag lättare hitta rätt ställe att trycka på när den kärvar.
OBS! Låsringen var i mitt fall mycket svårare att få tillbaka än att få bort. Antagligen delvis beroende på att skyddet är lite ovalt, men gängorna på ringen var och mycket små och verkar känsliga.

Gummiringen är platt med skarpa kanter, men inte tillräckligt bred för att ligga perfekt i sin skåra. När det kärvar beror det på att ringens kanter hakar i filten och liksom vill ställa sig på kant.

Några ideer på hur man kan få bort problemet:
1. Runda av och slipa ned kanterna på gummiringen med ett fint sandpapper.
2. Limma fast gummiringen i skåran.
3. Smörja gummiringen med något.

Vad tror ni fungerar bäst?
Några fler som har detta problem?

Har skrivit i den här tråden förut men måste bara skriva igen att när jag skaffade en 7D för ett par månader sedan (hade 40D innan som faktiskt var en bra kombo också) så får detta objektiv ännu bättre betyg från mig än vad den hade innan om om det äns är möjligt.
Bättre kombo får man nog leta länge efter om man vill ha ett extremt smidig kombo som tar sjukt bra bilder och du kan bära på hur länge som helst utan att bli trött. Jag har i princip aldrig har med stativ, endast om jag är nere hos pappa på Öland och står länge på en och samma plats eller ska sitta i gömsle.
Denna kombo är så pass bra att jag helt har lagt tankarna om att köpa ett 500 på hyllan.

För er som fotar fåglar så säger jag bara 7D + 400/5,6 = SANT

Håller med.

Kör nu med 500mm och jag är inte lika snabb med den och missar då en del tillfällen som jag lite lättare skulle hunnit med med 400mm 5.6. Allt är fördelar mot nackdelar

Har skrivit i den här tråden förut men måste bara skriva igen att när jag skaffade en 7D för ett par månader sedan (hade 40D innan som faktiskt var en bra kombo också) så får detta objektiv ännu bättre betyg från mig än vad den hade innan om om det äns är möjligt.
Bättre kombo får man nog leta länge efter om man vill ha ett extremt smidig kombo som tar sjukt bra bilder och du kan bära på hur länge som helst utan att bli trött. Jag har i princip aldrig har med stativ, endast om jag är nere hos pappa på Öland och står länge på en och samma plats eller ska sitta i gömsle.
Denna kombo är så pass bra att jag helt har lagt tankarna om att köpa ett 500 på hyllan.

För er som fotar fåglar så säger jag bara 7D + 400/5,6 = SANT

Även jag sällar mig nu till denna kombo-församling. Köpte en 7D igår, och känner direkt att det kommer bli skitbra!

Efter att jag tog av motljusskyddet (se ovan) och gjorde rent lite så funkar det hyggligt nu. Med skyddet indraget går 7D+400 mycket smidigare in i min Dakine-säck. Utöver det får jag med mig 5D2 (omonterad), 70-200/4 IS, 50/1,8 , 24/2,8 och mellanringar. Kanon! Oavsett vad jag fotar med 5:an så har jag hädanefter alltid 400:an med kamera lätt tillgänglig och redo för action!

hahaha .. härligt med lika sinnade ... är normalt en Nikon användare.. men men..
Jag kompletterade för något år sedan med 7D & ett 400mm f/5,6 som alltid ligger redo i bilen.
en lätt & snabb combo.. som Nikon saknar..

Även jag sällar mig nu till denna kombo-församling. Köpte en 7D igår, och känner direkt att det kommer bli skitbra!

Efter att jag tog av motljusskyddet (se ovan) och gjorde rent lite så funkar det hyggligt nu. Med skyddet indraget går 7D+400 mycket smidigare in i min Dakine-säck. Utöver det får jag med mig 5D2 (omonterad), 70-200/4 IS, 50/1,8 , 24/2,8 och mellanringar. Kanon! Oavsett vad jag fotar med 5:an så har jag hädanefter alltid 400:an med kamera lätt tillgänglig och redo för action!

Tycker själv att motljusskyddet är hur bra som helst på 400/5,6 då det skyddar glaset mot stötar och repor plus att det sitter hur bra som helst när man har låst fast det utfällt. Och sen är det ju så klart bra att ha motljusskydd i motljus ;)

Äntligen har jag skaffat ett 400! Hämtade ut det idag, men nu kommer dagarna kännas som år då jag har min 7D på lite service på Intervision... Snälla kom hem snart!!!
Ska bli kul att få jämföra lite med mitt Sigma 150-500, å se vad man gått miste om tidigare..! ;-)

Äntligen har jag skaffat ett 400! Hämtade ut det idag, men nu kommer dagarna kännas som år då jag har min 7D på lite service på Intervision... Snälla kom hem snart!!!
Ska bli kul att få jämföra lite med mitt Sigma 150-500, å se vad man gått miste om tidigare..! ;-)

Trevligt och grattis, detta är ett underbart objektiv och mitt favoritobjektiv av mina 3 (400/5,6, 28/1,8 USM, 100/2,8L IS USM Macro) . Skulle dom komma med en uppdaterad 400/5,6 med IS är ju framtiden helt säkrad för mig.
Vad tror ni kommer det en 400/5,6 med IS?[/

Köpte ett nytt 400/5,6 för 2 månader sen, efter lång tids velande. Är väldigt nöjd med köpet, snabb af och grym skärpa. Har fotat en del flygande fågel handhållet med 6D och jag tycker det funkar bra.

MVH

1D4 vs 5D3?

Visst är den grym, nya 200-400mm!
Att EF 5,6/400mm L är riktigt bra visste vi innan.

Med en uppgradering pg så velas det fram och tillbaka.
7D har redan hittat en ny ägare. Kvar finns 5D Mark II.
För fågel så är 7D och 5,6/400mm en fin kombo.
5D Mark II är bra på det mesta men inte optimal för fågel.

Vad säger ni som har erfarenhet.
Bör det blir inköp av 1D Mark IV eller 5D Mark III?
Med fokus på fågelfoto. Ekonomi el. övriga typer av fotokategorier spelar mindre roll.
Fågel med EF 5,6/400mm L handlar det om.

Tacksam för synpunkter och tips.

Använder numera nästan bara 5D3 till det mesta jag fotar, sport, natur, katterna när de busar här hemma så mattorna är yr runt omkring, lagfoton etc etc.

Ta en titt bland mina fågelbilder som är tagna i år och jag kan bara säga att 5D3 är en mycket bra kamera till det jag fotar, den bästa jag haft så här långt och då har jag betat av 3 st 1D kameror senaste 8 åren. Och när Canon fixade att bländare 8 även funkar numera så steg kameran ytterligare lite grann i mina ögon.

Tveklöst en mycket bra kamera och den skicklige fågelfotografen Arne Bivrin fick bli min "mentor" när jag velade i höstas fram och tillbaka om jag skulle göra affär på en 5D3 vilket jag inte ångrat en millisekund att jag tog beslutet att handla.

//R

Använder numera nästan bara 5D3 till det mesta jag fotar, sport, natur, katterna när de busar här hemma så mattorna är yr runt omkring, lagfoton etc etc.

Ta en titt bland mina fågelbilder som är tagna i år och jag kan bara säga att 5D3 är en mycket bra kamera till det jag fotar, den bästa jag haft så här långt och då har jag betat av 3 st 1D kameror senaste 8 åren. Och när Canon fixade att bländare 8 även funkar numera så steg kameran ytterligare lite grann i mina ögon.

Tveklöst en mycket bra kamera och den skicklige fågelfotografen Arne Bivrin fick bli min "mentor" när jag velade i höstas fram och tillbaka om jag skulle göra affär på en 5D3 vilket jag inte ångrat en millisekund att jag tog beslutet att handla.

//R

OK.
Har du använt 1D4 något?

//R

Jag tänker i liknande banor.
Innan 7D har jag bl.a haft 1D2, hoppade över 1D3 eftersom 7D är tillräckligt bra i jämförelse.
Om jag byter bort 5D2 mot 5D3 så kommer jag säkert att vara belåten och nöjd. Bättre allroundkamera får man leta efter.
Men ändå, jag vill veta - vilken kombo är bäst med EF 5,6/400mm för fågel?
1D4 vs 5D3

Kan du leva med "bara" 6b/s så är det enligt mig 5D3 inget som kan göra dig besviken. En 1,4 konverter monterad och du får ju då ungefär samma brännvidd som 1D4 utan och tror mig utan kollat att 5D3 har bättre ISO-egenskaper.

Jag är som sagt innan mycket nöjd med mitt val och har behållit "gamlingen" 1D3 som backup och den är på intet sätt en dålig kamera trots sina 6 år men omsprungen rejält på vissa punkter jämfört med 5D3. Jag hade dock gärna bytt ut den gamle mot en bättre begagnad 1D4 och blir kanske så nu när dessa sjunker rejält i pris.

//R

6b/s är bättre än 4-5b/s eftersom det blir större chans att fånga vingslag som ser snyggt ut bildmässigt.
Det här tycker jag är snygga vingslag: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/301578/2326787.htm?_target=_blank
Men visst, 10 b/s är ännu bättre.

Att jämföra 1D4+400mm med 5D3+400mm x1,4TC är ofrånkomligt men ändå missvisande.
Man kan ju även hänga på en konverter på 1D4 för att få ännu längre brännvidd.

Min nya Kenko 1,4X fungerar på 5D2 och 5,6/400mm men man tappar ju ljusstyrka och kontrast. Fast AF fungerar någorlunda trots f:8.

Jag har studerat dpreview's tester av 5D3 och jämfört brusnivåer med olika kameror där.
Det verkar som att 1D4 klarar sig bra trots åldern. 7D kroknar nog vid ca 1600 ISO vilket är min erfarenhet. 6D är bäst, har en känslig och fin AF i dåligt ljus sägs det.

Men ändå, jag vill veta - vilken kombo är bäst med EF 5,6/400mm för fågel?
1D4 vs 5D3

Jag har bägge kamerorna och vill påstå att den som är bäst beror på vad du efterfrågar. 5d mkIII är väldigt kompetent med vassare/säkrare AF än 1d mkIV som å andra sidan är snabbare med en bra AF (ljusår bättre än 7D). Bägge är alltså bra för ändamålet och bildkvaliteten dem emellan är jämförbar, i princip. 5'an har ett övertag på riktigt höga ISO men mkIV skäms definitivt inte för sig. Ett svårt val är det då de är så lika. Har du tunga objektiv som 500/4, 600/4 eller 300/2.8 är nog mkIV att föredra då balansen blir bättre.

Jag har bägge kamerorna och vill påstå att den som är bäst beror på vad du efterfrågar. 5d mkIII är väldigt kompetent med vassare/säkrare AF än 1d mkIV som å andra sidan är snabbare med en bra AF (ljusår bättre än 7D). Bägge är alltså bra för ändamålet och bildkvaliteten dem emellan är jämförbar, i princip. 5'an har ett övertag på riktigt höga ISO men mkIV skäms definitivt inte för sig. Ett svårt val är det då de är så lika. Har du tunga objektiv som 500/4, 600/4 eller 300/2.8 är nog mkIV att föredra då balansen blir bättre.

Tack Leif.
I kväll har jag fått känna ordentligt på en 5D3 med diverse objektiv.
Imponeringsfaktorn är hög även om förväntningarna också var höga.
Så tyst, skrämmer inte bort motiven med klånk och skrammel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar