ANNONS
Annons

Canon 350D vs Nikon D70?

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Riktigt lågvatten inlägg från din sida tycker jag.

Korrekt dock, det stavas mycket riktigt definierar.

Ok, sorry om jag gick för långt men du skrev det så många gånger, jag skulle tagit något annat opersonligt exempel. Hoppas att det framgick vad jag menade iallafall.

sagan skrev:
Riktigt lågvatten inlägg från din sida tycker jag.

Korrekt dock, det stavas mycket riktigt definierar.

Nä, nu undrar min fru om detta är ett dagis eller.. hehe.. :)

Nu drar jag mig till tv:n istället, ha det bra ikväll ALLA glada medlemmar, hoppas ingen har retat sig på mina tankar angående detta!

M V H Mikael :D

Micke B skrev:
Nä, nu undrar min fru om detta är ett dagis eller.. hehe.. :)

Nu drar jag mig till tv:n istället, ha det bra ikväll ALLA glada medlemmar, hoppas ingen har retat sig på mina tankar angående detta!

M V H Mikael :D

Inte jag iallafall. Ha det bra själv.

iSolen.se skrev:
Ok, sorry om jag gick för långt men du skrev det så många gånger, jag skulle tagit något annat opersonligt exempel.
Det är helt okej att du påpekar stavfel dock, jag gillar inte att stava fel, så det är välkommet.

iSolen.se skrev:
Hoppas att det framgick vad jag menade iallafall.
Vad du menar har jag fattat för länge sen ;-)

sagan skrev:
Det är helt okej att du påpekar stavfel dock, jag gillar inte att stava fel, så det är välkommet.

Vad du menar har jag fattat för länge sen ;-)

Avsikten var inte att påpeka stavfel (jag stavar jämt fel, kolla vilket forum som helst) det var bara ett dåligt exempel.

Nä, men det var den delan av ditt inlägg jag gillade, för jag gillar att lära mig saker.

sagan skrev:
Nä, men det var den delan av ditt inlägg jag gillade, för jag gillar att lära mig saker.

Ibland här på fotosidan är det så svårt för folk att förstå självklara saker som att:

-Japanska bilar är bättre (coolfaktorn suger)
-Pris/prestanda är viktigare än kvalitet (oavsett hur mycket pengar och krav man har)
-Upplösning mäts i pixlar/punkter per längdenhet
-Nikon är skönare (gäller givetvis ALLA fotografer)

:)

Men alla är överens om att det är intressant att skriva/läsa forum.

Arleklint skrev:
Naturligtvis är 8 MP 30% högre upplösning än 6 MP på samma yta

6 x 1,30 = 8

Ingen egenartad definition av upplösning där. Allt baserat på MP per yta.

Kim! Du gjorde tummen upp på detta inlägg. Jag tolkar det så att vi är överens om att upplösning är pixlar/yta eller pixlar/längdenhet - helt oavsett detaljer i bilden som är något helt annat.

Arleklint skrev:
Kim! Du gjorde tummen upp på detta inlägg. Jag tolkar det så att vi är överens om att upplösning är pixlar/yta eller pixlar/längdenhet - helt oavsett detaljer i bilden som är något helt annat.
Då är vi inte överens, om de fler pixlarna inte motsvaras av samma % fler detaljer så har upplösningen inte ökat enligt min mening, det är bara fler tomma bildpunkter.

Samma effekt som om man skulle interpolera en bild.
En interpolering ökar inte upplösningen, det ger bara fler pixlar.

sagan skrev:
I min ordbok står det följande definition av upplösning: "optisk återgivning av detaljer" NSOB.

Saxat ur wikipedia (med stavfel och allt):

The convention is to describe the image resolution with the set of two positive integer-numbers, where the first number is the number of pixel-columns (width) and the second is the number of pixel-rows (height). The second most popular convention is to describe the total number of pixels in the image (typically given as number of megapixels), wich can be calculated by multiplying pixel-columns with pixel-rows. Other conventions include describing resolution per area-unit or resolution per length-unit such as pixels per inch.

Alltså det jag nämnde förut, man bör skilja på ytupplösning pixlar/mm2 och längdupplösning pixlar/mm.

Återstår då att försöka övertala alla att specificera vad dom pratar om, längd- eller yt-.

En av mina skärmar hade enligt manualen en upplösning på 72PPI, dvs helt klart en LÄNGDupplösning. Jag har aldrig sett måttet 5184pixels per square inch för att beskriva en skärmupplösning på 72dpi :)

sagan skrev:
Då är vi inte överens, om de fler pixlarna inte motsvaras av samma % fler detaljer så har upplösningen inte ökat enligt min mening, det är bara fler tomma bildpunkter.

Samma effekt som om man skulle interpolera en bild.
En interpolering ökar inte upplösningen, det ger bara fler pixlar.

Då skall du inte ta stöd av Steve i den uppfattningen som du gjorde

"The 20D's 8.2-megapixel CMOS image sensor packs 30% more resolution into its 22.5x15mm footprint than the 10D's 6.3-megapixel predecessor"

Det han säger är ju bara det matematisk självklara, att 8MP är 30% högre upplösning än 6MP på samma sensorstorlek.

Kvalité på pixlar och detaljåtergivning är viktigt, men det får vi mäta på annat sätt än genom upplösningen.

Senast ändrad:
Arleklint skrev:
Då skall du inte ta stöd av Steve i den uppfattningen som du gjorde

Det han säger är ju bara det matematisk självklara, att 8MP är 30% högre upplösning än 6MP på samma sensorstorlek.
Det kanske är du som inte skall utgå ifrån att det är din definition han menar, steve är fullt medveten om att de 30% fler pixlarna oxå motsvaras av 30% fler detaljer, han har testat kameran.

Arleklint skrev:
Kvalité på pixlar och detaljåtergivning är viktigt, men det får vi mäta på annat sätt än genom upplösningen.
Så vi måste göra som du tycker alltså, vi får inte ha en egen fri vilja?

Detaljåtergivning och upplösning är enligt mig precis samma sak.

Senast ändrad:
Nåt som är bra med Nikon D70 är att den kameran har ett slags infrarött ljus som kan avfyras vid skum belysning som hjälper autofokusen att fokusera korrekt. Det har inte Canon-kameror vad jag vet.

Nä, canon kör med idiotiskt ledljus via inbyggda blixten (som skrämmer slag på ett levande motiv), som tur är så kan man använda extern blixt för att få infrarött ledljus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar