Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 350D vs Nikon D70?

Produkter
(logga in för att koppla)
30% fler detaljer

30% fler pixlar innebär 30% fler detaljer och 30% fler detaljer är enligt min mening det samma som 30% högre upplösning.
 
Re: 30% fler detaljer

sagan skrev:
30% fler pixlar innebär 30% fler detaljer och 30% fler detaljer är enligt min mening det samma som 30% högre upplösning.

Jag visste väl att du var en säljare ;-)

Tillägg: Tänk på hur skalor fungerar, avbildningsskalor etc på kartor etc.
 
dumbo skrev:
Som sagt, upplösning är pixlar per längdenhet. Om man dubblar antalet pixlar ökar upplösningen med 25% eftersom man måste öka både i X- och Y-led. För att dubbla upplösningen måste man kvadruppla antalet pixlar.
Ta antaler pixlar i X-led på de båda kamerorna och dela med varandra så får du se var du får fram för siffra. ;-)

Och visst spelar upplösningen roll, men en så liten ökning är ingen JÄTTESTOR grej.

Edit:
Nu kom det visst lite inlägg medan jag skrev. :)

Jo, jag förstår precis hur ni menar, men vad heter "Totala antalet pixlar" om det inte heter

"Upplösning" ;)

/M
 
Re: Re: Re: Re: 30% fler detaljer

iSolen.se skrev:
Du missförstod helt. jag menade givetvis säljare utläst som "propagerare" :)

(inget påhopp eller nåt, sånt här missförstås lätt)
Jag förstod det, jag la faktiskt in en smeilie oxå.
 
Re: 30% fler detaljer

sagan skrev:
30% fler pixlar innebär 30% fler detaljer och 30% fler detaljer är enligt min mening det samma som 30% högre upplösning.

Du kan bara förstora upp bilder 15% mer. Alltså 15% högre upplösning.
 
iSolen.se skrev:
Vad skiljer "antalet pixlar" på en CCD från "totala antalet pixlar" på en CCD?
Skillnaden menas troligen antalet pixlar som används till bilden och det totala antalet pixlar (som är fler) på sensorn.

Det är ett antal pixlar på sensorn som inte används för själva bilden, de används för ljusmätning och AF.
 
Re: Re: 30% fler detaljer

dumbo skrev:
Du kan bara förstora upp bilder 15% mer. Alltså 15% högre upplösning.

Om en sensor har 15 % högre upplösning ex. horisontellt, men samma upplösning vertikalt som en annan.

Då tycker jag att det skiljer 15 % !

;)

/M
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.