ANNONS
Annons

Canon 350D vs Nikon D70?

Produkter
(logga in för att koppla)
iSolen.se skrev:
Återstår då att försöka övertala alla att specificera vad dom pratar om, längd- eller yt-.
Precis, det är som synes en begreppsförvirring. Källor som jag baserar mitt synsätt på, inte för att jag vill påstå att det är mer korrekt, bara förklara varför jag föredrar längdmåttet. Tidningen FOTO nämner upplösning i sina tester av kameror. Deras sätt att ange upplösning beskrivs på följande sätt: Upplösningen anges som antal linjer per bildhöjd.

Detta stämmer väl överens med hur man brukar mäta vid MTF-mätningar då man mäter tex antalet linjer per mm som man kan urskilja med just det systemet. Norman Koren har en bra artikel om MTF.

Jag vet att alla inte tycker Tidningen FOTO är världsbäst, men de gjorde en test av Canon EOS-20D i nummer 12/2004. Där står upplösningen för deras testsystem angivet som 1800-1850 i horizontell ledd och 1750-1850 i vertikal ledd. Att jämföra med siffrorna för EOS-10D i samma artikel som har 1600 respektive 1600.

Sedan är det klart att upplösning mätt på detta sätt är mer än bara sensorns antal pixlar i en dimension. Men det förklarar Norman Koren ganska väl tycker jag.

Om jag slarvar och bara skriver upplösning får ni gärna slå mig på fingrarna och säga att jag glömde säga "längd-". Jag lovar försöka vara tydlig så ni slipper.
 
FredrikArvidsson skrev:
Nåt som är bra med Nikon D70 är att den kameran har ett slags infrarött ljus som kan avfyras vid skum belysning som hjälper autofokusen att fokusera korrekt.
Nä, inte min i alla fall. Den har en irriterande vit lampa som lyser motivet starkt i ansiktet, får det att kisa och som var det andra jag stängde av (ljuden var det första). Visst kan jag föredra detta framför en snabbt blinkande blixt, men helst föredrar jag den röda lampan på någon av Nikons blixtar eller SC-29.
 
FredrikArvidsson skrev:
Nåt som är bra med Nikon D70 är att den kameran har ett slags infrarött ljus som kan avfyras vid skum belysning som hjälper autofokusen att fokusera korrekt. Det har inte Canon-kameror vad jag vet.

Jag höll på att säga "snacka om off topic" men ditt inlägg är det enda på länge som håller sig till ämnet. :)

D70 belyser objektet med vanligt iofs rätt starkt vitt ljus vid behov för att hjälpa autofokus i ljussvaga miljöer.

Om det finns någon infraröd komponent (som används) är jag tveksam till eftersom IR-ljus bryts annorlunda i glas och då knappast är någon hjälp i fokuseringen.

Tillägg: Den första systemkamera jag använde, eller snarare dess objektiv, hade en röd punkt brevid fokusmarkeringen. Den var avsedd för IR-fotografering, dvs man skulle fokusera som vanligt genom sökaren och sedan justera avståndet till markeringen. Allt manuellt förstås.
 
Senast ändrad:
D70 i solnedgång... ehh...

Den här tråden har alldeles för få bilder. Ursäkta den sunkiga kvaliteten, men den "bra" kameran var ju upptagen med att skina... ahem... lysa menar jag.

Det var attans svårt att tajma den långsamma digitalkompakten utan manuella inställningar med lampan på D70n för att inte tala om att fokuseringen med kompakten i den ljusnivå som krävdes för att lampan skulle gå igång. Barn, försök inte göra detta hemma! :-D

Hade glömt hur förbaskat stark den lilla lampan var. Bäst jag slår av den innan jag bländar någon och sliter ut mitt batteri...
 

Bilagor

  • d70isolnedgaang.jpg
    d70isolnedgaang.jpg
    45.3 KB · Visningar: 164
sagan skrev:
Det kanske är du som inte skall utgå ifrån att det är din definition han menar, steve är fullt medveten om att de 30% fler pixlarna oxå motsvaras av 30% fler detaljer, han har testat kameran.



Så vi måste göra som du tycker alltså, vi får inte ha en egen fri vilja?

Detaljåtergivning och upplösning är enligt mig precis samma sak.

Hej Kim
En 20D återger ca 16% mer detaljer än en 10D

Nu kommer nästa räkneexempel

Enligt Imatest som är numera en vedertage test som även Dpreview börjat använda sig av har, hör och häpna 20D en återgivning av 1610 LW/PH

20D. Correcting to a "standardized" sharpening with a one-pixel radius increases this number slightly, to an average of 1610 LW/PH.

Canon1Dmk2: Correcting them to a standard 1-pixel sharpening radius results in very high resolution numbers, averaging 2032 LW/PH. Bottom line, the 1D Mark II captures an enormous amount of detail.

Två kameror med ungefär lika antal pixlar dvs 20D och 1Dmk2 har 2 olika olika värden vad det gäller detaljupplösning.

Vad jag förstår hävdar du att 20D har 30% mer upplösning än vad D70 har?
Har jag missuppfattat dig? Om jag har det så ber jag om ursäkt.

Nu blir det spännande, hur stor i % mer upplösning har 1Dmk2 över 20D ?

Och till sist: hur mycket större upplösning har då 20D än D70?
D70 som är en helt annan kamera,med helt annan sensor och lågpassfilter än din Canonkamera.?????.

mvh Mikael
 
För att sedan göra livet ännu roligare så kan jag ta nästa exempel
D2x: On the other hand, after normalizing for a standard 1-pixel sharpening operator, the average value jumped to 2917 LW/PH, a very high value indeed. What's up?

Med detta vill jag återkomma till den trevliga diskussion vi hade tidigare i en annan tråd angående din kamera,20D som redan i standard läge och jpg visar skärpeatefakter, och som inte vinner något att på att ytterliggare skärpas upp, kan nu jmf med två kameror som vinner enormt mycket detaljupplösning med en normal standard skärpning.

Kim det går alltså inte att jmf 2 olika kameror, det går ej heller att jmf 2 kameror inom samma familj och samma pixelantal vad det gäller slutgiltlig detaljåtergivning i en bild.

mvh igen Mikael
 
Om vi nu ska tala om trovärdighet som vissa göra så skulle jag vilja veta hur trovärdigt det är att hänvisa till DPI när man ska bedöma en kameras upplösning som vissa har gjort i denna diskussion?

Inte för att Cyberphoto är en absolut referens, men de använder begreppet "upplösning, bild" och refererar till mått såsom 3456x2304. ScandinavianPhoto använder ordet "upplösning" för antalet pixlar.

Nikon talar om "effektiva megapixlar" på sin hemsida och jag har en ganska så stark aning om hur de räknar fram detta mått (antalet pixlar i höjdled x antalet pixlar i längdled).

Dpreview som det är så populär att hänvisa till definerar "Sensor Resolution" till "The number of effective non-interpolated pixels on a sensor is discussed in the topic about pixels."

Och ingen talar om DPI...

Jag tänker då fortsätta med att använda order upplösning för att beteckna antalet pixlar i bildsensorn och jag tror att de flesta mycket väl förstår vad jag menar.

Angående Fotos definition så går det ju att notera att de anger två mått: i höjd och i bredd.

--jalle
 
Utan att gå in på PPI, vilket jag heller aldrig gjort personligen: Vad ska man med fler detaljer till om det inte medger möjlighet att skriva ut större bilder?
8Mpix medger 15% större utskrift i X-led pga 15,63% fler detaljer i X-led (1850LPH (20D) vs 1600LPH (D70), om man så vill).
Ska man vara petig så medger då en 20D 13.79% större utskrift i Y-led (1650LPH vs 1450LPH).

Man kan skriva ut ca 15% större i längd räknat på resp. håll och 30% i yta.

Både 15% och 30% är alltså korrekt eg, det är bara mått på olika saker. Själv brukar jag mäta poster/tavlor/löksoppa i längd x bredd och längd och bredd är 15% större, därför känns det mer rätt att säga.
Det är möjligt att Kim brukar ange storleken på sina utskrifter i kvadratmeter, vilket är ett rätt klumpigt sätt. 1x9 är ju nämligen samma sak som 3x3.
 
dumbo skrev:
Vad ska man med fler detaljer till om det inte medger möjlighet att skriva ut större bilder?
Givetvis för att få högre bildkvalitét på den storleken man ska ha.
dumbo skrev:
Man kan skriva ut ca 15% större i längd räknat på resp. håll och 30% i yta.
Eller så kan man göra som jag, använda den extra upplösningen för att få högre bildkvalitét på den storleken man brukar använda (20 x 30 cm i mitt fall)...nån större mening att använda sig av mer än 8Mp för en 20 x 30 cm kopia är det inte dock, där går gränsen för vad som är meningsfullt på den ytan (ca 300 ppi).
dumbo skrev:
Det är möjligt att Kim brukar ange storleken på sina utskrifter i kvadratmeter, vilket är ett rätt klumpigt sätt. 1x9 är ju nämligen samma sak som 3x3.
Jag vet inte vad ditt konstiga resonemang kommer ifrån (!?), men jag brukar ange de vanliga storlekarna 20 x 30 cm o.s.v.

Personligen så gör jag ytterst sällan annat än 20 x 30, varken större eller mindre.

Vad detta har med upplösning (detaljåtergivning) att göra förstår jag inte dock.
 
Senast ändrad:
Det verkar bestämnt som om de som resonerar runt 15% högre upplösning bara tänker i termer storlek på utskrift, medans jag (och andra) tänker i termer antalet detaljer man får vid en given storlek och därmed får upplösningen till 30% större.
 
Efter att ha sovit på saken och läst lite extra på morgonen ser jag ser ytterligare en källa till förvirring, att det finns tre synsätt som presenterats i denna tråd. Jag ska försöka förklara. Meningen med min förklaring är inte att försöka säga vilken falang som har "rätt" utan bara varför det skiljer sig och sedan hoppas jag alla inser varför vi har meningsskiljaktligheter. Sedan tänker jag inte försöka få folk att byta uttryckssätt utan bara hoppas att alla inser att vi ibland kanske bör ta till lite mer förklaringar när man nämner "upplösning", oavsett vilket synsätt man har.

Ursäkta att det kanske blir lite långt.

JalleS skrev:
Om vi nu ska tala om trovärdighet som vissa göra så skulle jag vilja veta hur trovärdigt det är att hänvisa till DPI när man ska bedöma en kameras upplösning som vissa har gjort i denna diskussion?
Det är för att visa att man för de flesta mättekniska applikationer anger upplösning som ett mått per längdenhet, inte som ett dimensionslöst nummer. Det var inget annat.

Jag tänker då fortsätta med att använda order upplösning för att beteckna antalet pixlar i bildsensorn och jag tror att de flesta mycket väl förstår vad jag menar.
Då tycker jag du ska göra det. Ingen blir förvirrad när du säger att en kamera har en upplösning på 8MP. Förvirringen uppstår först när man börjar prata om den har 15% eller 30% högre upplösning än föregående modell. Det är först där som problemet uppstår och man kan behöva vara tydligare.

Jag är inte så förvånad att Cyberphoto, Scandinavian Photo, Nikons hemsida och DPReview använder ordet upplösning respektive resolution i bemärkelsen "pixel count"/antalet pixlar eftersom de flesta konsumenter inte har mycket koll på vad detaljåtergivning är och troligen ingen aning om vad MTF är men däremot har ett bättre hum om vad Megapixlar är. Som bekant så är marknadsföringsfolk intresserade av andra siffror än tekniker. Inget fel med det.

Sedan finns det en viss koppling mellan antalet pixlar och upplösning så det är inte helt missvisande, sant. Se nedan. Denna koppling kommer dock troligen väldigt snart att upphöra. Över en viss gräns "megapixlar" kommer sensorn inte kunna särskilja fler detaljer, med dagens teknik, så då blir megapixlar ett lite sämre mått på hur många detaljer man kan särskilja på en bild tagen med en viss kamera.

(Sidospår: När det gäller skärmar brukar man ange upplösning som antalet pixlar man kan visa (tex 1024x768 eller 1600x1200). Anledningen till att det funkar bra är att man i dagsläget inte gjort någon skärm för allmänt bruk med väldigt stor punkttäthet men små dimensioner, där de extra punkterna inte skulle synas och därmed inte längre bidra till ökad detaljåtergivning. Skulle man ha detta problem tror jag att man skulle angivit skärmupplösning på ett annat sätt. Men det sista är min personliga teori. Visst blir punkterna på en 21" skärm som visar 640x480 gigantiska jämfört med en 14" som visar 640x480. Men de klarar av att återge samma detaljnivå i bägge fallen.)

För att undvika förvirring kan man i detta fall väldigt enkelt säga antal pixlar istället för upplösning och då är det solklart vad man menar. Om man väljer ordet upplösning kan det bli missförstånd med de som använder ordet i annan bemärkelse.

Angående Fotos definition så går det ju att notera att de anger två mått: i höjd och i bredd.
Det är för att det kan skilja sig i de bägge riktningarna på en digitalkamera. De redovisar fortfarande upplösningsförmågan som linjer per bildhöjd. Alltså inget som stödjer din linje men siffrorna i procent blir liknande av enkla skäl, återigen, se nedan.

Multiplicerar du ihop dessa två nummer får du upplösningsförmågan som linjepar (eller snarare punktpar borde det bli) per bildarea, vilket inte är exakt samma sak som antalet pixlar men de två siffrorna har ett samband, än så länge.

Ta som exempel testerna av 20D och 10D. Att 20D har i runda slängar 30% (egentligen närmare 33%) fler pixlar ("photo sites") än 10D kan vi väl alla vara överens om?

I testerna uppmätte FOTO att 20D fick värden på
1800-1850 och 1750-1850 medan 10D 1600 respektive 1600. Det innebär alltså att (om vi tar de bättre mätvärdena för 20D) får 1850/1600 = (ca) 1.156 (ökning med 15,6%) i bägge riktningarna. Tar vi de lite sämre värdena får man bara marginellt lägre siffror och dessa kan bero på tex vilket objektiv som användes vid testet.

1.156 x 1.156 ~ 1.336 (ökning med 33,6%)

Så visst skulle man kunna ange upplösningsförmågan som en ytenhet. Man brukar dock föredra att använda den "minsta" enheten framför sammansatta enheter även om det inte är fel att göra på annat sätt.

På samma sätt som det inte är fel att säga att man gick till butiken och köpte fem kilo mjölk eller fem kubikdecimeter mölk. Det finns ett väldigt säkert samband mellan liter mjölk, kubikdecimeter mjölk och kilo mjölk så i samtliga fall är det entydligt. Man brukar föredra liter.

Så de tre synsätt som finns då? Det verkar vara följande "skolor":
  • Upplösningen är ett dimensionslöst tal (exempelvis 3008x2000 pixels, eller 6Mpixel)
  • Upplösningen anges i relation till längd (exempelvis 1850 linjer per bildhöjd eller 30 linjepar/mm, längden står i relation till vad man mäter på. Bild från sensor, bild vid utskrift, osv.)
  • Upplösningen anges i relation till area (vilket jag faktiskt inte tycker mig ha sett i denna tråd även om vissa hävdar att andra mäter så. Måttet skulle vara punktpar per bild eller något antar jag.)
Efter att ha konsulterat olika ordböcker nu på morgonen så ser jag att även där så finns inte entydligt svar. Både "skola" ett och två finns omnämnda i litteratur. Språkbruket är sådant. Skola ett är det vardagligare "snacket" och skola två det mer tekniska.

Notera att i fallet 6 vs 8 MP (med alla andra omständigheter lika, såsom objektiv etc) kommer första och tredje "skolan" säga 30% medan andra 15%.

Skola ett kan väldigt lätt undvika missförstånd genom att säga "antal pixlar". Skola två och tre har svårare, för där finns egentligen bara ordet upplösning som bra ord och så kan man specificera med måttenhet om man anser det rör sig om längd- eller ytmått. Eller har någon ett bra ord som går att använda där för att undvika missförstånd?

Jag tror de flesta har presenterat sin syn på hur de använder ordet "upplösning" och får accepterar att vi har olika syn på det. Tack för att ni orkade läsa så här långt.
 
Snyggt inlägg Max.

Med tanke på att Phil (http://www.dpreview.com/) och FOTO konstaterat att D70 och 10D har i princip/i stort sätt samma detaljåtergivning (upplösning) så kan vi därmed dra slutsatsen att skillnaden är den samma mellan D70 och 20D som skillnaden mellan 10D och 20D, d.v.s runt 30% (enligt vissa 15% då).

För att knyta ann till ditt inlägg.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.