Annons

Canon 350D vs Nikon D70?

Produkter
(logga in för att koppla)
JalleS skrev:
I slutänden så är det nog ganska enkelt att råda folk mellan dessa två kameror...

Har du AF optik som du vill/kan återanvända, köp kameran som passar till optiken.

Har du ingen optik, köp den som känns bäst i handen.

Du har gjort ett bra val, nu är det bara ut och fota som gäller:)
--jalle

Det vettigaste inlägget i denna tråd, tycker jag...
 
Digi skrev:
Ursäkta, men vilken kamera köpte han egentligen?

Mvh Markus Asp

Han köpte XXX för den var 5 ms snabbare...


D70 och 350d är så jämlika att man får se hur den är i handen, hur är tillbehören som batterigrepp, vikt, blixt mm
 
macrobild skrev:
350D är en mycket bra kamera, likaledes D70.

Du kan inte se skillnad i upplösningen mellan de båda på en bild upp till 20 x 30cm.
Jag har inga som helst problem att se skillnad i upplösning mellan 6Mp och 8Mp på 20 x 30 cm och jag har många 20 x 30cm kopior (med 6 resp. 8Mp) att jämföra med.

macrobild skrev:
Vad det gäller brus,färgbruset är olika i de båda kamerorna. Bruset i bilder på 200ISO och uppåt är så likvärdigt att det ej heller här kan ses någon skillnad. Tonala kurvan är olika i de båda kamerorna
Även om brusnivån skulle vara identisk så kommer 350D ge mindre brus vid samma utskriftstorlek eftersom den har fler pixlar.

macrobild skrev:
Att arbeta med, fotografera med, är det alltså ingen större skillnad mellan de båda kamerorna.
En sak som spegeluppfällning har stor betydelse för hur skarpa bilderna blir vid viss typ av fotografering.
 
För att tydliggöra att det inte är bara jag och stålmannen (hehe :D).
Utan att det faktiskt är fullt synligt för var och en med normal syn, så ska jag citera FOTO (ang. 6Mp vs 8Mp):

"Vid en A4-utskrift ger 1D Mark II synbart bättre detaljåtergivning än EOS 10D. Det märks framförallt i lövverket och gräset"

Nr 9/2004 sid 43.

Bilderna som FOTO har lagt in visar med all önsvärd tydlighet att var och en med normal syn utan problem kan se skillnaden.
 
Nu är ju inte skillnaden på 1D mkII enbart fler pixlar, utan även större sensor. Inte rätt sätt att jämföra alltså. Isf skulle ju en kompaktkamera med en sensor på 12Mpix på 1/2.5" vara bättre än vilken DSLR som helst.

Ska man dessutom göra någon form av rättvisande test bör man ta bild på samma motiv, med samma utsnitt, med samma objektiv, samma exponering osv och sedan göra ett BLINDTEST.
Ska man vara petig så bör man egentligen ha samma sensor, samma signalbehandling osv osv åxå, eftersom det är skillnaden i antal pixlar man vill åt, och inget annat.
 
dumbo skrev:
Nu är ju inte skillnaden på 1D mkII enbart fler pixlar, utan även större sensor. Inte rätt sätt att jämföra alltså. Isf skulle ju en kompaktkamera med en sensor på 12Mpix på 1/2.5" vara bättre än vilken DSLR som helst.
Frågan gällde ju om man kunde se skillnad på högre upplösning än 6Mp vid 20 x 30 cm och det kan man bevisligen.

En kompaktkamera med en sensor på 12Mpix på 1/2.5 skulle vara bättre vad gäller just detaljåtergivning (vilket vi diskuterar här) om optiken var förmögen att göra den rättvisa.

Att den sen skulle vara sämre på massa andra saker som dynamiskt omfång o.s.v är en helt annan fråga.

dumbo skrev:
Ska man dessutom göra någon form av rättvisande test bör man ta bild på samma motiv, med samma utsnitt, med samma objektiv, samma exponering osv och sedan göra ett BLINDTEST.
Ska man vara petig så bör man egentligen ha samma sensor, samma signalbehandling osv osv åxå, eftersom det är skillnaden i antal pixlar man vill åt, och inget annat.
Det var taget med "samma motiv, med samma utsnitt, med samma objektiv, samma exponering osv (inte samma brännvid dock, av naturliga skäl)", nån blindtest behövs väl knappast, skillnaden i detaljåtergivning syns mycket tydligt.
 
Senast ändrad:
Men det var inte taget med samma kamera.

Ska man testa hurvida antalet PIXLAR gör skillnad så bör man rimligen göra det med samma kamera, flytta bak den och beskära bilden till 6Mpix för att få samma utsnitt.
Nu blir inte heller detta rättvisande eftersom optiken inte helt säkert är lika bra när den är fokuserad på ett längre avstånd. Ska man sedan vara lite petig igen så har man ju då 6Mpix på en mindre yta än de 8 och tätare pixlar (sett till utsnittet) ställer högre krav på optiken.

Skillnad i detaljåtergivning har ju med mer än antal pixlar att göra, därför kan man inte ta två bilder med olika kameror och säga att den ena har bättre detaljåtergivning för att den har fler pixlar. Det är mer som spelar in, även om det givetvis finns ett visst samband med antalet pixlar. Dåliga A/D-konverters, klumpig signalbehandling etc etc kan ganska drastiskt dra ner detaljåtergivningen.

Att sen en KAMERAMODELL återger fler detaljer är en totalt annan sak.
 
Det testet visade (och det jag ville visa) är att man tydligt kan se att den högre upplösningen syns vid en 20 x 30cm utskrift.

6Mp är på intet sätt gränsen för vad man kan se i detaljåtergivning på en 20 x 30 cm kopia.

Skillnaden i detaljupplösning är för övrigt precis lika stor mellan EOS 10D och EOS 20D som mellan EOS 1D mark II och EOS 10D, vilket syns lika tydligt vid en 20 x 30 cm kopia.
 
Som Robert skriver, så måste man ju använda samma kamera för att få en rättvis jämförelse mellan 6 och 8 MP, men jag håller med FOTO och Kim om att det blir skillnad mellan 6 och 8 MP, men då i mitt fall, när jag jämfört 10D och 20D. När jag jämfört D70 med 6 MP och 20D med 8 MP, så är det likvärdigt.
 
Torda skrev:
Som Robert skriver, så måste man ju använda samma kamera för att få en rättvis jämförelse mellan 6 och 8 MP,
Kanske det, men poängen att man tydligt kan se att man har nytta av fler än 6Mp även vid 20 x 30 cm kopia tycker jag framgår iaf.

Torda skrev:
men jag håller med FOTO och Kim om att det blir skillnad mellan 6 och 8 MP,
Då så :D, Det var ju precis det jag ville visa.

Torda skrev:
men då i mitt fall, när jag jämfört 10D och 20D. När jag jämfört D70 med 6 MP och 20D med 8 MP, så är det likvärdigt.
Det är dock något jag inte kan hålla med om och heller ingen annan som har testat nämnda kameror.

Enligt alla tester jag läst (och det är en ansenligt antal) så har D70 en upplösning som är likvärdig med EOS 10D (även i raw), medans EOS 20D har en betydligt högre upplösning.
 
Att man har nytta av 8Mpix förutsätter ju att kameran återger detaljer nog att dra nytta av pixlarna.
Det jag menar är att det du säger om 8Mpix = bättre utskrifter är en sanning med modifikation.
För att kunna säga så så måste man ju utesluta alla andra faktorer som åxå skulle kunna spela in. (Hur ska man kunna veta vilken av tre oljor som smörjer bäst under vissa förutsättningar om man häller dem i tre olika motorer som har tre olika arbetstemperaturer?)
Därför bör man även göra blindtest (även om det syns "tydlig skillnad") för att undvika placeboeffekter. Det har ju påvisats gång på annan att personer som hör "tydlig skillnad" mellan olika kablar hemma i sitt vardagsrum inte kan skilja på en lampsladd och en silverkabel för flera tusen kr/m osv, vid en blindtest, för att ta ett exempel (det finns många).

Skulle bara pixlarna spela roll kunde man lika gärna interpolera en 1Mpix bild och skriva ut i 75x50cm.
 
Ni här på fotosidan är mästare i OFF-TOPIC diskutioner. Att ha slösat min tid åt att läsa dom senaste 40-50 inläggen som samtliga ägnar sig åt genomgående diskution om DPI och liknande har jag tröttnat. Kanske vore läge för samtliga att läsa RUBRIKEN PÅ TRÅDEN?! Canon 350D vs Nikon D70 står det för er som ev. har glömt det. Då kanske vi kan fylla burken som det står hallonsylt på med nått annat än taggtråd? Det finns ingen som helst relevans i att diskutera om det är 15% eller 25% eller x% mer pixlar i den ena kameran. Med matematik går det säkert att visa att D70 har 2500 ångström per potatisland mer pixlar än vad 350D:n har. Det relevanta med jämförelsen torde istället vara om man har någon nytta av dom extra pixlar man får. Min uppfattning är att 6 megapixel är nog för att skriva ut en bild på ett A3 med kvalitet i klass med en vanlig analog förstoring. Fördelen med 8 megapixel är att du har större frihet att skära i bilden. Case closed?

Kan vi nu vända den här tråden till nått användbart kanske? Vi har hittills mest diskuterat orelevanta saker som skillnader i af på 2 milisekunder osv. Dessa saker är väl knappast något som en hobbyfotograf/nybörjare kommer märka någon större skillnad av? För det är väl den kategorin denna tråd vänder sig till? Proffs kommer antagligen att välja en mera advancerad kamera och därefter köpa en backup kamera av samma märke (för att kunna använda samma optik). Vad jag är intresserad av att veta är istället tex vilken skillnad ISO 100 som lägsta ISO-inställning gör mot ISO-200. Saker som verkligen har någon egentlig betydelse för mej som hobbyfotograf.

Ett intressant exempel som någon gärna får göra är att plocka ihop två st paket för 10 000 kronor, det ena med D70 och det andra med 350D. Jag väljer mellan dom 2 kamerorna och har en budget som ligger däromkring och räknar då inkl. både minneskort och objektiv. Vad jag har förstått är optiken det som mest påverkar bildkvaliteten dom två kamerorna emellan.

(Ber om ursäkt till författarna av dom få vettiga inlägg som finns i denna tråd, inte menat som ett på hopp på er. Sen får väl var och en fundera till över relevansen i sina egna inlägg.)
 
*edit* ...för att skriva ut en bild på ett A3 med kvalitet i klass med en vanlig analog förstoring. Inte många har möjligheten att skriva ut bilder i större format än A3, om ens det. *edit*
 
ISO100 innebär i praktiken att du kan ha dubbelt så lång slutartid om du skulle vilja det, för att skapa rörelseoskärpa vid panorering eller något annat, i starkt ljus. Ingen större skillnad dock och man får ändå köpa ND-filter.

En hel drös canotister kommer att mässa om att D70 har mycket brus och bla bla och att man med Canon kan få "silkeslena bilder på ISO100". Och visst, tittar man på bilderna i 100% på skärmen på 30-40cm avstånd så är det helt korrekt.
Upp till ISO800 får man titta nära på en utskriven bild för att man ska se att bilden har brus. På ISO1600 börjar man se att man har lite färgat brus (det är det som är mest iögonfallande), men man får fortfarande titta rätt noga. ISO3200 i 20x30cm är inga problem utan ytterligare brusreduktion.

Ang. större bilder än A3 så är det bara att skicka iväg bilden till lämpligt labb. Inga konstigheter.

Ska du lägga max 10kkr så är nog D70 med kitobjektivet och 1GB minne lämpligt att starta med? Köper du utomlands kan du nog få med ett 50/1.8 för de pengarna åxå.
Ungefär samma gäller för 350D, med den skillnaden att kitoptiken inte är lika bra.
(Med reservation att jag missat något dunderpris på 350D nånstans.
 
Ett tips från en som nyligen varit i samma tankar

Skulle köpa kamera nu i vår

Kikade igenom alla möjliga forum och diskussioner som denna. Kikade på kamerorna, velade så förbaskat och var osäker. Har säkert tittat på ett tusental bilder på 100% förstoring från de olika kamerorna och detta var vad jag kom fram till.

350D och 20D har 8Mp. D70 har 6Mp. Men å andra sidan har Canonerna ett kraftigare antialiasfilter och intern brusreducering. Så detaljerna från kamerorna är i princip likvärdiga. Skillnaderna är iallafall så små att inte en jäkel skulle kunna se någon skillnad i ett blindtest. Så, jag lade helt bort megapixel-grejjen även fast försäljarna älskar att älta det.

Sedan kikade jag på brusnivåerna och där kan man säga att det finns skillnader och den heter i första hand ISO100. Nikon D70 har ISO200 som lägst vilket innebär att om man ser nära på bilden kan man se brus i de mörka partierna. Dock är Nikons brus inte lika störande som Canons. Nikons brus är finkornigt och relativt monokromatiskt och liknar filmbrus mer än Canons som är mer ojämt, innehåller mer färger och har större fläckar. Hur som helst är skillnaderna mycket små. Men behöevr du absolut brusfria bilder på 100% förstoring så är Canon bättre.

Snabbheten är sedan Canon uppgraderade till 350D mycket små. Ärligt talat så är skillnaderna så otroligt små att det är fånigt att det ens diskuteras.

Storleken är en av de största skillnaderna. 350D är verkligen jätteliten. Toppenbra resekamera som man bara kan stoppa ner i ryggsäcken. Dock har detta lett till att den för de flesta är lite obehaglig att hålla i, man får helt enkelt inte så bra grepp. D70 är större och har ett bättre grepp och känns allmänt lite bekvämare att använda, dock är den inte lika smidig att bära med sig. Här står valet mellan bekvämlighet och smidighet, en smaksak.

En sak som diskuterats väldigt lite här, som jag tycker är viktigt, är att man på 350D måste gå in i menyer för att ändra det ena och det andra, medan man på D70'n bara kan använda någon av de två vridknapparna vid högerhanden. Jag tycker att det är toksmidigt att kunna ändra nästan allt utan att behöva använda olika menyer. Det går mycket snabbare. Nikon har även en Auto ISO-funktion som är ganska smidig om man ska fotografera i skiftande ljus.

Kort sagt är själva kamerorna väldigt jämbördiga, det handlar mer om tycke och smak. En fördel med Canon är dock att canon är lite vanligare än nikon vilket gör att det finns mer begagnadeprylar att få tag i. Detta kan dock jämnas ut inom några år då D70 varit en väldigt framgångsrik modell. Men ska man köpa en massa begagnatprylar så är Canon ett något bättre val.

När det gäller kitobjektivet så är det inte så mycket snack om saken. Nikons är betydligt bättre. Det är faktiskt ett riktigt bra objektiv jag sett många väldigt duktiga fotografer använda. Det känns mer gediget och tar bättre bilder. Så ska du inte lägga ner mer än typ 10'000.- bör du definitivt kika på D70-kittet. Om du däremot är beredd att lägga ner lite mer pengar är 350D plus ett extra objektiv värt att överväga, men då blir det som sagt lite dyrare.

Så, vad kom jag fram till? Intenting. Tyckte att ju mer man läste och kikade och jämförde desto svårare blev det. Tyckte att Canons smidighet var jäkligt lockande då jag gärna vill dra med mig den lite hit och dit. Så då tog jag och helt enkelt jämförde bilder tagna med de olika kamerorna (Då främst D70 och 20D då det fortfarande inte fanns så många bilder med 350D än). Genom att göra det kom jag fram till att jag gillade Nikons bilder bättre. De kändes mer naturtrogna i en jämförelse.

Det, tillsammans med att man med Nikon slapp använda menyer så mycket, var det som avgjorde. Men jag hade nog nästan lika gärna valt 350D. Skillnaderna är så små att de nästan är försumbara. De båda tar jättebra bilder. Mitt bästa tips är att du känner på dem bredvid varandra, klämma lite, testfota och se vilken som känns bäst i händerna och ta den. Du kommer inte bli besviken.
 
Re: Ett tips från en som nyligen varit i samma tankar

Hambern skrev:
Men ska man köpa en massa begagnatprylar så är Canon ett något bättre val.

Rent generellt tenderar nikonprylar att ha ett sämre andrahandsvärde, av någon anledning, så detdär vet jag inte riktigt om jag håller med om. Båa två marknaderna är stora jämför med andra tillverkare, men det verkar lättare att göra "klipp" med Nikon, om man tittar på begagnat. Rent generellt.
 
Re: Ett tips från en som nyligen varit i samma tankar

Tack sa jattemycket for ditt langa svar! Precis vad jag behovde! Star i samma situation just nu och vet varken ut eller in.. ska gora som du foreslog och ga och kanna pa kamerorna! :)


Hambern skrev:
Skulle köpa kamera nu i vår

Kikade igenom alla möjliga forum och diskussioner som denna. Kikade på kamerorna, velade så förbaskat och var osäker. Har säkert tittat på ett tusental bilder på 100% förstoring från de olika kamerorna och detta var vad jag kom fram till.

350D och 20D har 8Mp. D70 har 6Mp. Men å andra sidan har Canonerna ett kraftigare antialiasfilter och intern brusreducering. Så detaljerna från kamerorna är i princip likvärdiga. Skillnaderna är iallafall så små att inte en jäkel skulle kunna se någon skillnad i ett blindtest. Så, jag lade helt bort megapixel-grejjen även fast försäljarna älskar att älta det.

Sedan kikade jag på brusnivåerna och där kan man säga att det finns skillnader och den heter i första hand ISO100. Nikon D70 har ISO200 som lägst vilket innebär att om man ser nära på bilden kan man se brus i de mörka partierna. Dock är Nikons brus inte lika störande som Canons. Nikons brus är finkornigt och relativt monokromatiskt och liknar filmbrus mer än Canons som är mer ojämt, innehåller mer färger och har större fläckar. Hur som helst är skillnaderna mycket små. Men behöevr du absolut brusfria bilder på 100% förstoring så är Canon bättre.

Snabbheten är sedan Canon uppgraderade till 350D mycket små. Ärligt talat så är skillnaderna så otroligt små att det är fånigt att det ens diskuteras.

Storleken är en av de största skillnaderna. 350D är verkligen jätteliten. Toppenbra resekamera som man bara kan stoppa ner i ryggsäcken. Dock har detta lett till att den för de flesta är lite obehaglig att hålla i, man får helt enkelt inte så bra grepp. D70 är större och har ett bättre grepp och känns allmänt lite bekvämare att använda, dock är den inte lika smidig att bära med sig. Här står valet mellan bekvämlighet och smidighet, en smaksak.

En sak som diskuterats väldigt lite här, som jag tycker är viktigt, är att man på 350D måste gå in i menyer för att ändra det ena och det andra, medan man på D70'n bara kan använda någon av de två vridknapparna vid högerhanden. Jag tycker att det är toksmidigt att kunna ändra nästan allt utan att behöva använda olika menyer. Det går mycket snabbare. Nikon har även en Auto ISO-funktion som är ganska smidig om man ska fotografera i skiftande ljus.

Kort sagt är själva kamerorna väldigt jämbördiga, det handlar mer om tycke och smak. En fördel med Canon är dock att canon är lite vanligare än nikon vilket gör att det finns mer begagnadeprylar att få tag i. Detta kan dock jämnas ut inom några år då D70 varit en väldigt framgångsrik modell. Men ska man köpa en massa begagnatprylar så är Canon ett något bättre val.

När det gäller kitobjektivet så är det inte så mycket snack om saken. Nikons är betydligt bättre. Det är faktiskt ett riktigt bra objektiv jag sett många väldigt duktiga fotografer använda. Det känns mer gediget och tar bättre bilder. Så ska du inte lägga ner mer än typ 10'000.- bör du definitivt kika på D70-kittet. Om du däremot är beredd att lägga ner lite mer pengar är 350D plus ett extra objektiv värt att överväga, men då blir det som sagt lite dyrare.

Så, vad kom jag fram till? Intenting. Tyckte att ju mer man läste och kikade och jämförde desto svårare blev det. Tyckte att Canons smidighet var jäkligt lockande då jag gärna vill dra med mig den lite hit och dit. Så då tog jag och helt enkelt jämförde bilder tagna med de olika kamerorna (Då främst D70 och 20D då det fortfarande inte fanns så många bilder med 350D än). Genom att göra det kom jag fram till att jag gillade Nikons bilder bättre. De kändes mer naturtrogna i en jämförelse.

Det, tillsammans med att man med Nikon slapp använda menyer så mycket, var det som avgjorde. Men jag hade nog nästan lika gärna valt 350D. Skillnaderna är så små att de nästan är försumbara. De båda tar jättebra bilder. Mitt bästa tips är att du känner på dem bredvid varandra, klämma lite, testfota och se vilken som känns bäst i händerna och ta den. Du kommer inte bli besviken.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.