sagan skrev:
Och det är väl den verkliga upplösningen (detaljåtergivningen) som är det intressanta, iaf för bildkvalitén...
Jag tror du missförstod mig lite när du citerar mig om att 115%x115%~130% för jag menade inte riktigt så. Visst är detaljåtergivningen det som är intressant, ingen tvekan. Det är vi överens om, men vad är detaljåtergivning? Där verkar vi inte vara helt inne på samma linje. Här är hur jag ser på detaljåtergivning, lite lekmannamässigt förklarat. (Ursäkta men jag är ingen optiker... Någon sådan får gärna stiga fram och komma med en bätte förklaring och/eller slå mig på fingrarna om jag är helt ute och cyklar.)
Tänk dig att du har två linjer nära varandra, ju bättre detaljåtergivning desto närmare kan de ligga varandra, dvs antalet linjer per längdenhet (kan vara millimeter eller bildhöjd) har ett visst värde. I fallet 6 vs 8MP får man då 15% mer, som vi sett i testerna från tex FOTO eller liknande MTF-mätningar.
Ska man få de där 30%-en som dyker upp i diskussionen funkar det inte med linjer (de mäter ju bara i en dimension) utan man får ta ett rasternät då man tittar i två dimensioner. Minsta
avståndet mellan rasterpunkterna kommer
fortfarande i detta förenklade 6 vs 8MP-fall vara 15% högre MEN
antalet rasterpunkter du får plats med i bilden kommer vara 30% fler. Något som följer tämligen naturligt av att vi har dryga 30% fler pixlar att registrera och än har inte optiken och fysikens gränser spelat in i någon större omfattning.
Det ena sättet mäter hur
små detaljer du kan urskilja, det andra hur
många små detaljer du får med. De är i och för sig sammanknippade (ett kvadratiskt samband då det rör sig om längd kontra area), men inte
riktigt samma sak. Sen får var och en avgöra vad som är viktigt.
Lite väl förenklat kanske, normalt ska man se till ett systems egenskaper och måste ta in mer i beräkningarna. Som tex Tord har nämnt så kan också resultaten variera mycket beroende på hur man registrerar (RAW vs JPEG) och tidningen FOTO har visat att olika RAW-konverterare kan ge olika resultat beroende på interpoleringsalgoritmen, så tyvärr är det inte ett trivialt problem.
Det finns ju fler frågor man kan ställa sig. Ska man tex ta hänsyn till att en kamera har sämre kvalitet på JPEG-omvandling än en annan? För teoretiska ändamål kanske man ska eliminera vissa faktorer, för praktiska bör man även räkna med dem (många plåtar ju faktiskt med JPEG i praktiken, och då kanske det är bra att redovisa). Bäst är väl att göra fler tester med alla varianter, specificera vad man gjort och presentera allt så får folk välja själva.
Det verkar som om även detaljåtergivning har olika tolkningar