Annons

Begagnad fullformat - hur gammalt kan man satsa på?

Produkter
(logga in för att koppla)

elka9110

Medlem
Jag har blivit tillfrågad att fota på en bröllopsfest som jag är bjuden på. De vill inte lägga varken press eller förväntningar, men jag vet redan att min utrustning inte håller för att fota mingelbilder i dunkla miljöer, och jag har länge varit sugen på att byta upp mig så nu kanske det är dags!

Jag tänker mig att det är nu jag ska gå upp till fullformat och kikar på Canon eos 5D i olika generationer på Tradera. Håller MKII rimlig kvalitet i dagens mått, när det kommer till ljusstyrka och videokvalitet? Hur många exponeringar är för mycket på begagnade hus, har ni någon gräns ni skulle passa er för?

Vilken optik skulle ni använda för mingelbilder på fest?

Jag tänker lite att jag kompletterar med min Olympus E-M5 Mark II som har ett fast pannkaksopbjektiv på F/1,7 som tar fina porträtt. ISO-egenskaperna är dock inte alls tillräckliga och bilderna blir sällan bra över 800. Jag har också ett Canon EF 50mm f/1.4 USM som jag använt länge till min Canon 40D, men det huset klarar mörker ännu sämre. Någon zoom som klarar detta uppdrag har jag inte.

I framtiden så är det oklart hur mycket jag kommer använda huset mer än för hobby, och att fota snabba gudbarn inomhus. Någon gång kommer jag säkert använda den på jobbet. Jag är skrivande journalist och fotar med regelbundenhet när jag är ute på jobb, men oftast föredrar jag vikten och storleken i min lilla spegellösa Olympus. Jag vill dock inte stänga några dörrar för att utveckla mig på jobbet och ser ju gärna att även det nya huset funkar att filma med, även om de titlar jag arbetar för i nuläget inte har så höga krav när det kommer till upplösning och videokvalitet.
 
För mingelbilder i dunkel ljus skulle jag valt 24-70 f2.8 och kamerablixt på kameran. Ställ in kameran på att ta in omgivande ljus och lätta upp med blixten.
 
Hej!

Här har du mycket att läsa i en av Fotosidans historiskt viktiga och längsta trådar. Här jämförs Canons 5D MK II med Nikon D7000 som var en kamera APS-C -kamera med den då nya Sony-sensor som även även tidigare kommit i Sonys egna A580 och A55. Den sensorn kom att ändra på mycket och många fördomar om att bl.a. större FF-sensorer eller större pixlar skulle vara avgörande för


Micke Risedal som var trådskaparen visade hur dåligt 5D-kameran klarade att få sina bilder lyfta i jämförelse med D7000 och det blev ett ramaskri i Canon-lådan. Många var förbluffade över resultaten som helt kom att ändra på synen på sensorytans och pixelstorlekens betydelse för lågljusegenskaper och dynamiskt omfång (DR). Därför kallade vi den då DR-tråden. Felet även alla experter gjort tidigare var att helt negligera teknikgenerationsfaktorn. På denna tiden till skillnad från nu så skedde inte den snabbaste tekniska utvecklingen i FF-segmentet utan i APS-C kamarorna.

I en annan tråd fullbordades bilden av 5D MK Il från att ha varit väldigt hypad när den kom till en av en inte fullt så lyckad modell. I den tråden visade samme Risedal tillsammans med Lennart Aspman vilka fokusproblem modellen drogs med. Den tråden kallade vi Fokus-tråden. Det har hänt en hel del både med sensorer och autofokus på de snart 12 år som gått sedan den mycket kunnige Risedal skrev artikeln ovan. Han skulle förmodligen inte ens rekommenderat 5D MK II då 2011.

Det är säkert så att 5D MK II än idag kan vara en bra kamera för vardagsanvändning i mindre krävande ljus, förutsatt att du kan hitta ett X som är bra kalibretat men det finns många andra kamrror som skulle göra ett bättre jobb idag på ett bröllop där det ofta kan bli fråga om bilder just i knepigt ljus.

Det som dock kan rädda en sådan skiva är om du kan efterbehandla och brusreducera med Photolab Deep Prime XD eller möjligen Topaz. Kör du Lightroom så finns Deep Prime med i DXO PureRaw som plug-in.
 
Senast ändrad:
Hej!

Här har du mycket att läsa i en av Fotosidans historiskt viktiga och längsta trådar. Här jämförs Canons 5D MK II med Nikon D7000 som var en kamera APS-C -kamera med den då nya Sony-sensor som även även tidigare kommit i Sonys egna A580 och A55. Den sensorn kom att ändra på mycket och många fördomar om att bl.a. större FF-sensorer eller större pixlar skulle vara avgörande för


Micke Risedal som var trådskaparen visade hur dåligt 5D-kameran klarade att få sina bilder lyfta i jämförelse med D7000 och det blev ett ramaskri i Canon-lådan. Många var förbluffade över resultaten som helt kom att ändra på synen på sensorytans och pixelstorlekens betydelse för lågljusegenskaper och dynamiskt omfång (DR). Därför kallade vi den då DR-tråden. Felet även alla experter gjort tidigare var att helt negligera teknikgenerationsfaktorn. På denna tiden till skillnad från nu så skedde inte den snabbaste tekniska utvecklingen i FF-segmentet utan i APS-C kamarorna.

I en annan tråd fullbordades bilden av 5D MK Il från att ha varit väldigt hypad när den kom till en av en inte fullt så lyckad modell. I den tråden visade samme Risedal tillsammans med Lennart Aspman vilka fokusproblem modellen drogs med. Den tråden kallade vi Fokus-tråden. Det har hänt en hel del både med sensorer och autofokus på de snart 12 år som gått sedan den mycket kunnige Risedal skrev artikeln ovan. Han skulle förmodligen inte ens rekommenderat 5D MK II då 2011.

Det är säkert så att 5D MK II än idag kan vara en bra kamera för vardagsanvändning i mindre krävande ljus, förutsatt att du kan hitta ett X som är bra kalibretat men det finns många andra kamrror som skulle göra ett bättre jobb idag på ett bröllop där det ofta kan bli fråga om bilder just i knepigt ljus.

Det som dock kan rädda en sådan skiva är om du kan efterbehandla och brusreducera med Photolab Deep Prime XD eller möjligen Topaz. Kör du Lightroom så finns Deep Prime med i DXO PureRaw som plug-in.

Tack! Den tråden ska jag läsa igenom på väg hem från jobbet. Bra info, Jag är inte på något vis låst till en MK II, däremot föredrar jag Canon pga att jag inte är sugen på att byta system och handhavande. Men jag tar gärna emot fler vettiga alternativ. Mina enda grundkrav är väl att jag ska klara av att ta bättre bilder i sämre ljusförhållanden utan att priset blir så högt att jag känner att jag behöver vara heltidsarbetande fotograf för att motivera köpet. MK II kanske helt enkelt är för gammal? Kanske ska jag leta mig ner i segmenten? Det är svårt att veta när det är så svårt att testa andra kameror utan att köpa...
 
Jag hade satsat på en Canon 6D använder den fortfarande som slit och släng kamera på bröllop mm. Utmärkt i dåligt ljus och går att hitta begagnad till ett bra pris. Med en fast 50mm 1,4 kommer du långt
 
6D eller 6D mark II är nog bra.
Frågan är vilket skärpedjup du vill ha?
50 mm med bländare 1.8 eller 2.8 har inte mycket skärpedjup....
24 mm med MF borde vara användbar tex.
Video-inspelning med din Olympus på stativ?
Handhållen video kan vara plågsam....
 
Tack! Den tråden ska jag läsa igenom på väg hem från jobbet. Bra info, Jag är inte på något vis låst till en MK II, däremot föredrar jag Canon pga att jag inte är sugen på att byta system och handhavande. Men jag tar gärna emot fler vettiga alternativ. Mina enda grundkrav är väl att jag ska klara av att ta bättre bilder i sämre ljusförhållanden utan att priset blir så högt att jag känner att jag behöver vara heltidsarbetande fotograf för att motivera köpet. MK II kanske helt enkelt är för gammal? Kanske ska jag leta mig ner i segmenten? Det är svårt att veta när det är så svårt att testa andra kameror utan att köpa...

Som sagt, skaffa dig en bra brusreducering till efterbbehandlingen. Det kommer göra mer för prestanda i dåligt ljus än någon kamerauppgradering.
 
Jag tycker du ska testa spegelfritt istället. En Canon RP får du för 5-6000kr begagnad. Den har liknande sensor som i 6dmkii men med dualpixel af som ger säker fokus utan att behöva mikrojusteras. Den har ögonfokus vilket underlättar när du fotograferar människor. Den sätter fokus säkert i mörka miljöer. Video fungerar fint med full hd. Det blir en adapter mellan fattning och EF-linser men den försämrar ingen prestanda. RP är ganska liten och köper du senare till RF optik med samma fattning som huset kan du få ett litet och nätt paket med mycket bildkvalitet.
 
Jag tycker du ska testa spegelfritt istället. En Canon RP får du för 5-6000kr begagnad. Den har liknande sensor som i 6dmkii men med dualpixel af som ger säker fokus utan att behöva mikrojusteras. Den har ögonfokus vilket underlättar när du fotograferar människor. Den sätter fokus säkert i mörka miljöer. Video fungerar fint med full hd. Det blir en adapter mellan fattning och EF-linser men den försämrar ingen prestanda. RP är ganska liten och köper du senare till RF optik med samma fattning som huset kan du få ett litet och nätt paket med mycket bildkvalitet.
Spännande! Hur klarar den led-ljus? En sak jag verkligen ser dom nackdel på min spegelfria Olympus är att bilderna blir randiga i flimrigt led, en stor nackdel när man int riktigt vet vilka ljusförhållanden man ska fota i. Det vet jag sällan när jag ska ut och träffa intervjupersoner...


Jag ska ha det huset i åtanke, även om jag egentligen är mer sugen på spegelreflex den här gången. Jag älskar verkligen hur intuitiv och direkt min Olympus är, men ibland kan jag sakna den bildkänslan som man får när man slipper det digitala. Och så saknar jag batteritiden...

6D MKII känns nästan än mer intressant!
 
6D eller 6D mark II är nog bra.
Frågan är vilket skärpedjup du vill ha?
50 mm med bländare 1.8 eller 2.8 har inte mycket skärpedjup....
24 mm med MF borde vara användbar tex.
Video-inspelning med din Olympus på stativ?
Handhållen video kan vara plågsam....
Jag fotar nog bäst på korta skärpedjup men det har mycket med vana att göra, och nuvarande utrustning. Det jag saknar just nu är definitivt något som jag kan fota större motiv med på långt avstånd men ändå med kort skärpedjup! Oklart om det går att förverkliga här och nu..
 
Som sagt, skaffa dig en bra brusreducering till efterbbehandlingen. Det kommer göra mer för prestanda i dåligt ljus än någon kamerauppgradering.
Ja, just nu jobbar jag bara i Camera raw + Photoshop, men jag har nog inte utforskat brusreducering i efterbehandlingen så mycket i praktiken. Jag blir mest besviken. Det går säkert att lära sig mer om det här!
 
Spännande! Hur klarar den led-ljus? En sak jag verkligen ser dom nackdel på min spegelfria Olympus är att bilderna blir randiga i flimrigt led, en stor nackdel när man int riktigt vet vilka ljusförhållanden man ska fota i. Det vet jag sällan när jag ska ut och träffa intervjupersoner...


Jag ska ha det huset i åtanke, även om jag egentligen är mer sugen på spegelreflex den här gången. Jag älskar verkligen hur intuitiv och direkt min Olympus är, men ibland kan jag sakna den bildkänslan som man får när man slipper det digitala. Och så saknar jag batteritiden...

6D MKII känns nästan än mer intressant!

Flimmer i stillbild? Använder du elektronisk/tyst slutare? Om du använder den mekaniska borde du inte få problem med det.
Om det är video så hjälper det om slutartiden är jämnt delbar med frekvensen i elnätet, dvs 1/25, 1/50, 1/100 t ex.
 
Spännande! Hur klarar den led-ljus? En sak jag verkligen ser dom nackdel på min spegelfria Olympus är att bilderna blir randiga i flimrigt led, en stor nackdel när man int riktigt vet vilka ljusförhållanden man ska fota i. Det vet jag sällan när jag ska ut och träffa intervjupersoner...


Jag ska ha det huset i åtanke, även om jag egentligen är mer sugen på spegelreflex den här gången. Jag älskar verkligen hur intuitiv och direkt min Olympus är, men ibland kan jag sakna den bildkänslan som man får när man slipper det digitala. Och så saknar jag batteritiden...

6D MKII känns nästan än mer intressant!

Jag känner precis tvärt om. Köpte Canon R för några år sedan och skulle aldrig trivas med ett spegelhus igen. Med det sagt är ju 6dmkii ett trevligt hus om du till och med föredrar spegelreflex.

Såg du fick svar angående flimmer från led. Inga problem som sagt om du använder mekaniska slutaren i dessa lägen.
 
Ja, jag använder typ alltid den tysta slutaren! Det måste jag visst sluta med. Tack!!

Ska fundera en gång till på RP, den borde gå att pilla på i någon butik.


Jag känner precis tvärt om. Köpte Canon R för några år sedan och skulle aldrig trivas med ett spegelhus igen. Med det sagt är ju 6dmkii ett trevligt hus om du till och med föredrar spegelreflex.

Såg du fick svar angående flimmer från led. Inga problem som sagt om du använder mekaniska slutaren i dessa lägen.

Vad är det som gör att du har fallit för spegellöst? Är det just storleken och smidigheten? Hur står sig RP mot 6D eller 6d mkii?
 
Köpte en Sony a7 II för ca två år sedan. Tog fina bilder, men brusegenskaperna var inget vidare tyckte jag. Redan vid 1600 ISO så förändrades bilden. Sen kändes hela kameran väldigt väldigt gammal. Den kom väl 2013? Trodde inte den skulle kännas så pass gammal, men både EVF (påminde mer om en suddig OVF + distortion ), menyer och handhavande kändes väldigt uråldrigt.

Lite som en väl fungerande "fin" Mercedes som har ett gäng år på nacken - man märker att den säkert har varit top of the line, men sen har åren kommit ikapp.

Provad den med massa spännande gluggar, men nja...kärleken slog aldrig an och den blev såld ganska snabbt. Förstår att det hände mkt mellan gen II och III och de än nyare kamerorna från Sony lär ju vara så mkt bättre.

Sen har jag iofs hört att Sonys menyer (något jag störde mig enormt på) fortfarande lämnar en del att önska minst sagt. Men därom tvista de lärde - med all säkerhet.
 
Ja, jag använder typ alltid den tysta slutaren! Det måste jag visst sluta med. Tack!!

Ska fundera en gång till på RP, den borde gå att pilla på i någon butik.




Vad är det som gör att du har fallit för spegellöst? Är det just storleken och smidigheten? Hur står sig RP mot 6D eller 6d mkii?

För mig är inte storleken på huset avgörande. Däremot att ha evf och se i sökaren att exponeringen sitter. Möjlighet att fotografera helt tyst. Kunna granska tagna bilder även i starkt solsken. Största vinsten är dock autofokusen som är så säker jämfört med spegelhus. Speciellt att fota människor som sagt. Även med riktigt korta skärpedjup sitter i stort skärpan på ögonen i alla bilder. Även fokusering i dåligt ljus som jag också nämnt. Möjligheten att sätta skärpan på objekt som inte är centralt placerade. 6dmkii har alla sina fokuspunkter ganska tätt centrerade så det blir att låsa fokus och komponera om. Nya RF-fattningen så även Canons nya objektiv är valbara. Enda fördelen med 6dmkii är i mitt tycke batteritiden. Rp har tyvärr lilla batteriet samtidigt som huset drar mer ström pga evf. Jag har inte Rp men någon annan kan säkert berätta hur många bilder de får på en laddning. I R sitter det samma batteri som i 6dmkii och jag har inte stört mig nämnvärt gällande batteritiden. Har säkert glömt något men det blev ju några fördelar iallafall😃
 
För mig är inte storleken på huset avgörande. Däremot att ha evf och se i sökaren att exponeringen sitter. Möjlighet att fotografera helt tyst. Kunna granska tagna bilder även i starkt solsken. Största vinsten är dock autofokusen som är så säker jämfört med spegelhus. Speciellt att fota människor som sagt. Även med riktigt korta skärpedjup sitter i stort skärpan på ögonen i alla bilder. Även fokusering i dåligt ljus som jag också nämnt. Möjligheten att sätta skärpan på objekt som inte är centralt placerade. 6dmkii har alla sina fokuspunkter ganska tätt centrerade så det blir att låsa fokus och komponera om. Nya RF-fattningen så även Canons nya objektiv är valbara. Enda fördelen med 6dmkii är i mitt tycke batteritiden. Rp har tyvärr lilla batteriet samtidigt som huset drar mer ström pga evf. Jag har inte Rp men någon annan kan säkert berätta hur många bilder de får på en laddning. I R sitter det samma batteri som i 6dmkii och jag har inte stört mig nämnvärt gällande batteritiden. Har säkert glömt något men det blev ju några fördelar iallafall😃
RP verkar vara specat för typ 250 bilder vilket känns som snålaste laget för mig. Enligt Cyberphoto ligger R på 350 exponeringar, som jämförelse. 250 känns lite snålt!
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar