elka9110
Medlem
Alltså, när ser kommer till batteritid.RP verkar vara specat för typ 250 bilder vilket känns som snålaste laget för mig. Enligt Cyberphoto ligger R på 350 exponeringar, som jämförelse. 250 känns lite snålt!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Alltså, när ser kommer till batteritid.RP verkar vara specat för typ 250 bilder vilket känns som snålaste laget för mig. Enligt Cyberphoto ligger R på 350 exponeringar, som jämförelse. 250 känns lite snålt!
För mig är inte storleken på huset avgörande. Däremot att ha evf och se i sökaren att exponeringen sitter. Möjlighet att fotografera helt tyst. Kunna granska tagna bilder även i starkt solsken. Största vinsten är dock autofokusen som är så säker jämfört med spegelhus. Speciellt att fota människor som sagt. Även med riktigt korta skärpedjup sitter i stort skärpan på ögonen i alla bilder. Även fokusering i dåligt ljus som jag också nämnt. Möjligheten att sätta skärpan på objekt som inte är centralt placerade. 6dmkii har alla sina fokuspunkter ganska tätt centrerade så det blir att låsa fokus och komponera om. Nya RF-fattningen så även Canons nya objektiv är valbara. Enda fördelen med 6dmkii är i mitt tycke batteritiden. Rp har tyvärr lilla batteriet samtidigt som huset drar mer ström pga evf. Jag har inte Rp men någon annan kan säkert berätta hur många bilder de får på en laddning. I R sitter det samma batteri som i 6dmkii och jag har inte stört mig nämnvärt gällande batteritiden. Har säkert glömt något men det blev ju några fördelar iallafall
RP verkar vara specat för typ 250 bilder vilket känns som snålaste laget för mig. Enligt Cyberphoto ligger R på 350 exponeringar, som jämförelse. 250 känns lite snålt!
Adobe är tyvärr inte topp just i den grenen.Ja, just nu jobbar jag bara i Camera raw + Photoshop, men jag har nog inte utforskat brusreducering i efterbehandlingen så mycket i praktiken. Jag blir mest besviken. Det går säkert att lära sig mer om det här!
Det stämmer dock ganska dåligt med verkligheten sett till antal exponeringar. Se siffrorna mer som en jämförelse mellan olika modellers batteritid. Jag bedömer att R ger ungefär 700 bilder på en laddning. Skulle gissa du får ut 4-500 med Rp. Håller dock med om att batteritiden är klen i Rp. Ett extrabatteri i fickan är nog inte dumtRP verkar vara specat för typ 250 bilder vilket känns som snålaste laget för mig. Enligt Cyberphoto ligger R på 350 exponeringar, som jämförelse. 250 känns lite snålt!
Frågan är hur mycket du är beredd att lägga. Måste det vara beg? Måste det vara ff? Annars är OM Systems kamera OM-1 med ett 40-150mm PRO (och kanske ett batterihandtag HLD-10) ett trevligt alternativ! Det kan inte bli mer än 35'! Hur som helst så tycker jag att du ska kasta ett öga på den! Och naturligtvis kolla på bilder tagna med den!
Jag skulle så gärna prova! Men det är svårt att få tillgång till att testa kameror annat än fastlåst i sladd i butiken... Finns det något lajfhack? Hyra kameror från butiker verkar också vara svårt. Det är väl bara typ Hygglo som återstår?Den elektroniska sökaren drar ström.
Men, tycker jag, hellre ett litet extrabatteri i fickan än en onödigt stor klump framför ögonen.
Precis som Henrik skriver, att ha med ett exrtra batteri är inget problem.
Elinor.
Jag tycker du ska försöka att få prova, inte bara läsa.
Man kan ibland nästan bli lite förvirrad av alla välvilliga råd. Får man testa och känna lite själv, blir det mer konkret.
Hur många steg bättre än nuvarande kamera behöver du?
Varje ny modell brukade ju snäppa upp acceptabelt brus (iso-egenskaper) med ett steg eller mer.
Jag gick t.ex från Nikon D2 till D3, vilket var många stegs förbättring.
Vill (behöver) man ha det allra bästa så får man köpa det senaste. Var du sätter gränsen själv kan bara du (eller uppdragsgivaren) avgöra.
En spegelreflexkamera har fler rörliga delar än en spegelfri kamera. Mekanik slits i allmänhet mer än elektronik.Min fördom är kanske att spegellöst åldras på ett annat sätt när den är så beroende av elektronik, så i så fall satsar jag nog på ett nyköp.
Goecker hyr ut fotoutrustning. Vet ej om de har just de kameror du är intresserad av.Jag skulle så gärna prova! Men det är svårt att få tillgång till att testa kameror annat än fastlåst i sladd i butiken... Finns det något lajfhack? Hyra kameror från butiker verkar också vara svårt. Det är väl bara typ Hygglo som återstår?
Du borde kunna tjudra (tether) din E-M5 II till en dator med OM Capture.Canon RP verkar dock inte stödjas för tethering genom Lightroom? Jag nämnde inte det tidigare, men vid tillfällen extraknäckar jag med produktfotografering för en webbshop och tycker det är rätt trist att jag inte kan använda Olympus-huset till det.
Nej tyvärr ser det mörkt ut. Vill du ha även det blir nästa steg R. Då blir det också bättre batteritid samt flera andra fördelar. Tyvärr blir det ungefär 3000kr extra också.Canon RP verkar dock inte stödjas för tethering genom Lightroom? Jag nämnde inte det tidigare, men vid tillfällen extraknäckar jag med produktfotografering för en webbshop och tycker det är rätt trist att jag inte kan använda Olympus-huset till det.
Ja det fungerar men smidigheten med att fota direkt in till Lightroom går det inte att jämföra med.Canon RP kan säkerligen tjudras till en dator med CANON EOS Utility. Det programmet följer med när man köper en EOS-kamera eller kan laddas ner från Canons webplats