Annons

Analogt vs Digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)
Graal skrev:
Vissa drar genast slutsatsen att det är upplösning och skärpa som åsyftas medan andra ser andra kvalitéter som lika eller mera väsentliga för bildkvalitén.
Japp, en del vill ha massa korn, andra vill inte ha korn (eller brus) alls..o.s.v.

Du orkar ju bevisligen både läsa och skriva, så vilken kategori tillhör du då?

Hur ni orkar debattera denna banala tråd är det som gör mig trött. Jag tillhör den fotograferande kategorin som inte bryr sig, för jag fotogreferar mest. Numera digitalt men gillar att plaska i mörkrummet sedan 30 år tillbaka. Tycker att det är bilden som räknas vare sig den är målad, fotograferad med film eller digitalt. Kollar ibland hur långt ni kommit i era utlägg om film eller den digitala förträffligheten. SER NI INTE SJÄLVA HUR KOMISKA NI ÄR???????????????????????

Jag finner dig rätt komisk om jag ska vara ärlig, särskilt med ditt gödslande av frågetecken och utropstecken.

Jag finner dig rätt komisk om jag ska vara ärlig, särskilt med ditt gödslande av frågetecken och utropstecken.

Du måtte ta dig själv på ett otroligt stort allvar unge man...

Fläsk-Tarzan skrev:

Du måtte ta dig själv på ett otroligt stort allvar unge man...

Jag är också lite nyfiken på hur du kan skriva så.. Kim är nog den i tråden som mest visat att han inte tar detta så allvarligt.. Jag kommer på god andraplats :)

/Peter

--------------------------------------------------
Janne Höglund skrev:
?
¨Jag väntar tills det kommer en D-SLR, med en FF bildcensor, till ett vettigt pris ...¨

¨Med egna ögon, eget plåtande, egen jämförellse, av två pro SLR!¨

Ursäkta Lars om det är något jag har missat?

Mvh.

/Janne
--------------------------------------------------

Vad jag väntar med, att köpa med egna pengar, är en D-SLR, med FF bildcensor, nu är priset alldeles för högt, säkert mycket lägre om några år ...
Vad Du har missat däremot, visst jag glömde, att berätta att de två pro SLR, en A-SLR och en D-SLR för en jämförelse, de var stulna!

sagan skrev:
Okej, då mindes jag fel, har tyvärr inte tidningen i närheten.

De har de givetvis gjort för att få långt skärpedjup och därmed få fram så mycket detaljer som möjligt.

Skärpan ska inte skilja sig mycket mellan f/8 och f/13, därimot skiljer sig skärpedjupet en hel del.

Skärpedjupet vid 50 mm och f8 sträcker sig mellan ca 5m till oändligt och vid f13 från ca 3m till oändligt. Om man fokuserar så att den absoluta skärpan ligger på oändligt så sträcker sig skärpedjupet från ca 10 m vid f8 och ca 7 m vid f13. Om man skall jämföra borde man rimligen välja en bild där man åtminsyonde utnyttjar optiken optimalt. Bifogar en bild som visar skillnaden i skärpa mellan f8 och f16 (hade ingen bild för f13), man kan förvisso anse att skilnaden inte är så stor, men om man jämför ett utsnitt motsvarande ca 4 * 5 mm på en 36 * 24 mm bild som man gör i nämnda test så behövs inte stora skillnader.

Bilagor

• untitled-4.jpg
    untitled-4.jpg
    21.5 KB · Visningar: 208
Det kan vara värt att läsa de här texterna av Harold M. Merklinger när man snackar upplösning om en film ska scannas först.

http://www.luminous-landscape.com/reviews/merklinger.shtml

Det som gav upphov till den texten är dock denna test.

Se även tidningen Fotos test i förra numret tror jag det var där de testade en 1Ds mk2, vilken vinner över mellanformat i 6x4.5 men ligger strax under mellanformat i 6x7. Den är ju bara på 16MP. 1Ds med sina 11 ligger strax under mellanformat på 6x4,5.

Calle S skrev:
Han har använt en Minolta Dimage Scan Multi Pro för att scanna sina filmer. Det är ganska missvisande, en Imacon eller trumscanner bör användas för att nyttja filmens kapacitet.
Instämmer. Men trots det så ger en 16MP digitalkamera mer upplösning än 6x4.5 Velvia. Och en 6-8MP är fullt likvärdigt med vanlig 135 film.

Graal skrev:
Med digital teknik tror jag man kan ta två exponeringar på stativ (en för högdagern och en för lågdagern) som sedan sätts ihop i datorn men det är ju inte så lätt att få till detta med rörliga motiv som t.ex svanar. Finns det andra medel då?

Plåtar man RAW så funkar det med att göra en ¨underframkallning¨för högdagern o en annan väl vald framkallning för resten av bilden :).
Du når inte riktigt lika långt som med två skilda filer men oftast tillräckligt!

larsborg skrev:

Vad Du har missat däremot, visst jag glömde, att berätta att de två pro SLR, en A-SLR och en D-SLR för en jämförelse, de var stulna!

Är DET din digitala erfarenhet, några timmar/dagar med lånad kamera??
Då har jag full respekt för att du får bättre resultat analogt som du gissningsvis har lite mera erfarenhet av?

Jag köpte mitt första bakstycke till storformataren våren -96. När jag hade provat o testat o provat i 10 månader så började jag försiktigt att leverera bilder från det.

mvh.

/Janne

Stämmer med mina erfarenheter.

Damocles skrev:
Men trots det så ger en 16MP digitalkamera mer upplösning än 6x4.5 Velvia. Och en 6-8MP är fullt likvärdigt med vanlig 135 film.

Stämmer mycket väl överens med mina praktiska erfarenheter, om hur bilderna ter sig i tryck :)

Ja, en sak är klar beträffande digitalkamerorna.
Man ser betydligt fler men genomgående sämre bilder på fotosidor på nätet. Bra bilder är ungefär lika många som tidigare -och de är både analoga och digitala.
Och det talas (givetvis) betydligt mindre om bilder än förut.
Däremot växer mängden apparatprat något alldeles otroligt.
På den analoga tiden var det ganska litet prat om apparater (jämförelsevis), folk hade de kameror de hade och snackade inte så mycket om det - även om det givetvis fanns undantag. Då var de kufar, idag är de nördar. Innebörden är densamma.
Bilder och bildsyn kunde däremot debatteras hur mycket som helst.
Hobbyn har ändrat karaktär.
Jag kör på med m i n hobby i den mån jag hinner. Andra får väl ha sin (apparatprat).
Us

Damocles skrev:
Instämmer. Men trots det så ger en 16MP digitalkamera mer upplösning än 6x4.5 Velvia. Och en 6-8MP är fullt likvärdigt med vanlig 135 film.
Testen är ändå ganska missvisande eftersom Minolta-scannern inte är det bästa man kan använda till sina filmer. Ungefär som att hänga på ett gammalt repigt piratobjektiv på kameran...!

Men 1Ds mkII ger fantastiska filer, jag har själv kört den nu i ett par veckor.

Re: Stämmer med mina erfarenheter.

Janne H skrev:
Stämmer mycket väl överens med mina praktiska erfarenheter, om hur bilderna ter sig i tryck :)

Hur många får sina bilder tryckta och har det som mål av fotosidans över 30 000 medlemmar tror du? Och hur många av dessa tror du kan skilja på ett tryck från analog bild och ett från digital bild? För majoritéten av fotografer har det ur kvalitétssynpunkt ingen betydelse om bilden är fotograferad digitalt eller med film. Endast ett fåtal, därav du och jag, har någon nytta av de skillnader som blir i bilderna i tryck, som papperskopior eller på nätet. Vi har nämligen sysslat med foto ett tag och uppskattar (utifrån våra egna erfarenheter, smak etc.) antingen den ena eller den andra egenskapen. Men när det gäller upplösning och skärpa är väl ändå skillnaderna försumbara (eller ytterligt små) i normala bildstorlekar inte överskridande 40x50cm?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar