Graal
Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Stämmer med mina erfarenheter.
Uppgifterna från Kodak är ca 20-25 år gamla. Då var väl deras digitala sensorer knappast ens påtänkta?
Att det blir skillnad i upplösning (fast var det inte bara vad de uppskattade efter att ha betraktat bilderna med luppen, några mätresultat på detta såg jag inte?) till digitalkamerans fördel vid användande av samma optik kanske kan ha att göra med att det inte var någon Kodak svartvit film typ T-Max eller Tecnical Pan som användes vid det test du fått uppgiften ifrån?
Den maximala upplösningen vid praktisk fotografering med film begränsas, förutom av egenskaperna hos filmen, även av kamerans optik och är alltid lägre än var och en av de bägge värdena. Formeln för att få fram upplösningen hos negativ är:
1/S i kvadrat = 1/F i kvadrat + 1/O i kvadrat
S = Systemets upplösning (objektiv+film)
F = Filmens upplösning
O = Objektivets upplösning
stefohl skrev:
Tänk, jag trodde väl att det var Kodak som var din källa Även om de tillverkar en hel del sensorer till digitala mellanformatsbakstycken finns det nog en hel del hos Kodak som längtar tillbaka till den tid när filmen dominerade.
Och tänk var livet vore härligt om vi inte hade begränsande faktorer. Men var menar du eller Kodak att de begränsande faktorer skulle ligga? Det kan ju inte vara hos kameraoptiken, eftersom det blir bättre upplösning när man använder samma optik på en digital kamera.
Uppgifterna från Kodak är ca 20-25 år gamla. Då var väl deras digitala sensorer knappast ens påtänkta?
Att det blir skillnad i upplösning (fast var det inte bara vad de uppskattade efter att ha betraktat bilderna med luppen, några mätresultat på detta såg jag inte?) till digitalkamerans fördel vid användande av samma optik kanske kan ha att göra med att det inte var någon Kodak svartvit film typ T-Max eller Tecnical Pan som användes vid det test du fått uppgiften ifrån?
Den maximala upplösningen vid praktisk fotografering med film begränsas, förutom av egenskaperna hos filmen, även av kamerans optik och är alltid lägre än var och en av de bägge värdena. Formeln för att få fram upplösningen hos negativ är:
1/S i kvadrat = 1/F i kvadrat + 1/O i kvadrat
S = Systemets upplösning (objektiv+film)
F = Filmens upplösning
O = Objektivets upplösning