Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analogt vs Digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)
Graal skrev:

Med digital teknik tror jag man kan ta två exponeringar på stativ (en för högdagern och en för lågdagern) som sedan sätts ihop i datorn men det är ju inte så lätt att få till detta med rörliga motiv som t.ex svanar. Finns det andra medel då?

Ur samma rå-fil (raw) "framkallar" du två bilder med olika exponering. Dessa två bilder sätts sedan ihop i PS. Inte lika bra som att exponera två gånger men bättre än en "framkallning".

Har jag hört.

FouFoto skrev:
Ur samma rå-fil (raw) "framkallar" du två bilder med olika exponering. Dessa två bilder sätts sedan ihop i PS. Inte lika bra som att exponera två gånger men bättre än en "framkallning".

Har jag hört.

Intressant, men hur får du fram detaljer ur en råfil om de inte finns pga felexponering?

fujifilm finepix s2-3 gör det från början, med dubbla pixlar som är av olika storlek och känslighet.

Joi skrev:
fujifilm finepix s2-3 gör det från början, med dubbla pixlar som är av olika storlek och känslighet.

Ok, men då blir väl filen/filerna bara hälften så stora med hälften så stor upplösning i pixels? Eller läser sensorn av bilden och automatiskt korrigerar de partier där den inte ger teckning med en viss exponering? Fast då har ju sensorn bara hälften så stor pixelstorlek som skulle kunna vara möjligt? Eller utnyttjas alla pixlar utom i de partier där de behövs för att korrigera teckningen?

ne de tror jag inte , om jag fattar det rätt så har finepix 2-3 6mp i normal storlek och 6mp i smal storlek och gör en bild med mototsvarande 12mp men det blir inte som vanlig 12mp ccd eller cmos kanske någtot mitt i mellan 6 och 12mp men resulttatet är bättre än vanlig CCD sensor.

Vad gäller upplösning så har S2 bäst upplösning av 6Mp kamerorna i sitt interpolerade 12Mp läge, men skillnaden är inte stor..kanske motsvarande 6.6-6.8Mp.

På S3 är skillnaden större, den når nästan upp till samma upplösning som 20D med 8.2Mp i sitt interpolerade 12Mp läge.

I 6Mp läget är (de)n inte bättre än vilken 6Mp kamera som helst (nu pratar jag alltså bara om upplösningen).

Redan för 3 år (april-02)sedan skrev någon här på fotosidan i ett inlägg:
"Vem behöver mer än 5 megapixlar?
har läst att flera analogförespråkare skriver att upplösningen är för dålig på digitalkameror, och därför väntar..så jag frågar..vem behöver mer än 5 megapixlar? det ger ju kanonfina bilder i A4, bättre en negativ färgfilm till och med :) så varför vänta?"
Såå, redan för tre år sedan var ynka 5 megapixlar bättre än 135-film. Och det med en kamera med fast zoomoptik.
Gääääsp.
Detta är en onödig tråd, digitalförespråkarna har alltid hållit hårt på sin vattvälling.
Jag tar en sväng ut med kameran i stället.
Mera produktivt - även om det inte blir en enda bild.
Us

Det stämmer fortfarande, de allra flesta behöver inte mer än 5Mp...de flesta klarar sig t.o.m. utmärkt på 3-4Mp.

sagan skrev:
Det var ju märkligt, då du redan i en annan tråd ställde samma "fråga" och då fick samma svar som nu.

Det är tidningen FOTO som gjort test mellan finkorning småbildsdia och 1Ds (11Mp) och kom fram till att 1Ds med 11Mp hade minst lika hög upplösning...men det har jag ju redan berättat för dig sen tidigare...

Om du själv har tidningen kan du kolla hög och lågdagerseparationen i deras testbilder, som sagt, det är inte bara kornet som fattas. Att de som gjort testen blundat för detta, när det framgår så tydligt tom i tryck är för mig ett mysterium. Men dom ser väl det de vill se.
För övrigt har t.ex. Reala ett betydligt finare korn och större dynamikomfång än gamla Velvia, trots detta är dynamikomfånget större med den analoga utrustningen i testet :)

De skulle ha blundat för vad?

Bilderna är inte tagna i identiskt ljus så man kan inte utifrån de bilderna dra slutsatser om hur mycket det skiljer i kontrastomfång.

Att 1Ds har mycket stort kontrastomfång konstaterade de dock.

Att all upplösningen kom fram ur diat från skannern kontrollerades noga med lupp och alla detaljer fanns med.

sagan skrev:
De skulle ha blundat för vad?

Bilderna är inte tagna i identiskt ljus så man kan inte utifrån de bilderna dra slutsatser om hur mycket det skiljer i kontrastomfång.

Att 1Ds har mycket stort kontrastomfång konstaterade de dock.

Att all upplösningen kom fram ur diat från skannern kontrollerades noga med lupp och alla detaljer fanns med.

Enligt tidningen är bilderna tagna samtidigt med samma inställningar, men om du besvärar dej med att kolla, speciellt övergången från hustaket till himlen så ser du vad jag menar. På den digitala bilden syns ingen övergång mellan tak och himmel utan allt blir vitt, på den analoga däremot kan man tydligt urskilja taket mot himmelen, samma sak om du tittar efter nyanser i skuggpartierna. Det är lite som om man använder USM, man ökar kontrasten i övergångarna, vilket gör att vi upplever bilden som skarpare, men fölorar samtidigt i nyanser (sämre dynamik). Jag bifogar en bild som belyser vad jag pratar om. De flesta skulle nog hålla med om att den högra bilden ger ett större skärpeintryck, men på bekostnad av tonomfånget. Effekten är medvetet överdriven för att det skall framgå tdligare.

Bilagor

• untitled-2.jpg
    untitled-2.jpg
    13 KB · Visningar: 176
sagan skrev:
Det stämmer fortfarande, de allra flesta behöver inte mer än 5Mp...de flesta klarar sig t.o.m. utmärkt på 3-4Mp.
I ursprungsinlägget talas inte ett ord om "de flesta".
Där ställs frågan "VEM behöver" o.s.v o.s.v.
"De flesta" klarar sig med de pixlar som finns i en modern mobiltelefon av enklare sort.
Grejen är att för tre år sedan hävdades att 5 Mp i en prosumerkamera var bättre än någon 135-kamera och negativ färg.
Vem kan sätta någonsomhelst tilltro till den som skrev något sådant???
Inte jag i varje fall.
Allra minst när skribenten fortsatt jaga så mycket pixlar som skribenten bara kan köpa -fastän mer än 5 inte behövs.
Eller skall det tolkas så att digitalkamerorna bara blir sämre och sämre och alltfler pixlar behövs för att hålla lägsta godtagbara standard??
Us

Sonnaren skrev:
I ursprungsinlägget talas inte ett ord om "de flesta".
Där ställs frågan "VEM behöver" o.s.v o.s.v.
Japp, det var en fråga som jag ville ha svar på, vad är det för märkligt med det?

Jag lärde mig massor genom att ställa just den frågan, om olika behov o.s.v. vilket precis var syftet med att ställa frågan.
Sonnaren skrev:
"De flesta" klarar sig med de pixlar som finns i en modern mobiltelefon av enklare sort.
Jag har inte träffat på någon som är nöjd med de bilderna som en mobilkamera ger, folk i allmänhet har faktiskt betydligt högre krav än så.

Sonnaren skrev:
Grejen är att för tre år sedan hävdades att 5 Mp i en prosumerkamera var bättre än någon 135-kamera och negativ färg.
Vem kan sätta någonsomhelst tilltro till den som skrev något sådant??? Inte jag i varje fall.
Jag fick ut finare papperskopior från 7i än vad jag fick från mina diabilder i 20 x 30.
Berodde säkert på att labbet var dåliga på att göra kopior från dia dock..

Sonnaren skrev:
Allra minst när skribenten fortsatt jaga så mycket pixlar som skribenten bara kan köpa -fastän mer än 5 inte behövs.
Jag jagar inte pixlar, 5Mp räcker fortfarande bra för min del, därimot har jag jagat betydligt snabbare kamera.
Sonnaren skrev:
Eller skall det tolkas så att digitalkamerorna bara blir sämre och sämre och alltfler pixlar behövs för att hålla lägsta godtagbara standard??
Us
Det ska tolkas så att jag behövde snabbare kamera för att kunna ta de bilderna jag vill kunna ta.

alf109 skrev:
Enligt tidningen är bilderna tagna samtidigt med samma inställningar, men om du besvärar dej med att kolla, speciellt övergången från hustaket till himlen så ser du vad jag menar. På den digitala bilden syns ingen övergång mellan tak och himmel utan allt blir vitt, på den analoga däremot kan man tydligt urskilja taket mot himmelen, samma sak om du tittar efter nyanser i skuggpartierna. Det är lite som om man använder USM, man ökar kontrasten i övergångarna, vilket gör att vi upplever bilden som skarpare, men fölorar samtidigt i nyanser (sämre dynamik). Jag bifogar en bild som belyser vad jag pratar om. De flesta skulle nog hålla med om att den högra bilden ger ett större skärpeintryck, men på bekostnad av tonomfånget. Effekten är medvetet överdriven för att det skall framgå tdligare.
Det står ju oxå att ljusförhållandena inte var likadana, det bör de vara om man ska kunna dra en sådan slutsats.

Re: Re: Re: Re: Digitalt är genialt!!

Graal skrev:
Jag har också provat att skriva ut svartvita bilder, både från digitalt fotograferade filer och från inscannade kopior/negativ, på handgjort lumppapper (bl.a akvarellpapper från Lessebo Handpappersbruk). Visserligen blev de helt klart godkända, men i jämförelse med samma bilder kopierade på ett silverhaloidpapper från Tura (med grov struktur och helt matt) och i jämförelse med bilder jag kopierat på akvarellpapperet, som jag bestrukit med flytande silveremulsion från Efke, så upplevde jag inte samma känsla och gedigenhet.

Liksom med det traditionella mörkrumsarbetet tar det tid att lära sig att göra digitala utskrifter, framförallt om du arbetar i svartvitt. Lite svårt att säga att det inte kan bli snygga bilder om du har provat på att skriva ut några bilder.

Sedan är det väl så att det intressanta för mig är inte vad jag som har gjort den tycker, utan vad betraktaren av bilden tycker. Jag tycker ibland att det blir underbart vackert med en silvergelatinbild, men allt mer ofta hittar jag fram till den vackraste bilden via en digital utskrift.

MVH/Stefan

Har någon av er sett bilden på Sitting Bull och Buffalo Bill? Den är tagen på 18 hundratalet på en halvtimmes exponeringstid! En unik bild som inte är något tekniskt underverk i vår tid , men då var det ett stort undrverk.Ni alla här är så fixerade av att klyva hårstrån så det liknar ingen ting. Tekniken har idag kommigt så långt att man nu träter om vilken teknik man skall välja!!!! Under hela den fotografiska eran under alla år fram till nu han man använt film med bra resultat. Nu är det digitalt som gäller och varför måste det skapa sådana motsättningar. Har inte hört något liknande inom musiken då man nu helt lämnat tejepen för det digitala. Inte att att undra på att det blir krig och uppror när så små bagateller kan leda till misshälligheter....! En Glad påsk på er alla som trots allt kan se detta som ett komiskt inslag i den fotografiska utvecklingen.....

Sonnaren skrev:
Vem kan sätta någonsomhelst tilltro till den som skrev något sådant???
Kan ju för övrigt påpeka att min kunskapsnivå inom fotografering och fototeknik gått upp våldsamt de senaste tre åren.
Vilket ju är så roligt med FS, man lär sig massor hela tiden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar