Annons

Aftonbladet vs Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Såg du förresten DN i lördags, Lars Lindqvists mäktiga bild i reportaget om Citybanan? Två alpinister klänger i Riddarholmskyrkans tornspira. Heluppslag (ca 40x55cm). Dagsljus & bekväm ISO utan tvivel. Större delen av Gamla Stan syns välexponerat i bakgrunden. Tänk om den är beskuren? Kan man rent av börja skönja en situation där Canon kanske inte bara klarar av att göra ett lika bra jobb som Nikon, utan kanske bättre? Och ännu galnare, tänk om alpinisten vill bli filmad :)

Båda kamerorna kan filma.

Kan du bevisa att 1D MkIV skulle givit en synbart bättre bild än D3s i något sammanhang får du 100.000 kronor.
 
Tack!

Lite trist att vi som följer tråden inte kan se bilderna "på riktigt".
Men efter förutsättningarna en bra illustration på det jag försökt att säga tidigare i tråden.

Nyfiken på vilka ISO som är använda.
Och för den delen vilken bild som kommer från vilken kamera.

Med min skärmupplösning motsvarar 100%-utsnitten här i stort sett att de är förstorade 3 ggr jämfört med faktiska utskriften.

Mina utskrifter i A4+ blev jag tvungen att ange på baksidan för att kunna skilja dom åt :))

"Vem som är vem" tycker jag kvittar ;-)
 
*lol*

Tack!

Lite trist att vi som följer tråden inte kan se bilderna "på riktigt".
Men efter förutsättningarna en bra illustration på det jag försökt att säga tidigare i tråden.

Nyfiken på vilka ISO som är använda.
Och för den delen vilken bild som kommer från vilken kamera.

Ja du Danne. Det är inte enkelt för oss " mindre vetande" att hitta vem är vem här :)

Är det på tiden att "Fråga Lund"????
 
Två bilder från vardera kamera i fråga vid två olika iso-inställningar. Råfiler körda genom Capture One 5 Pro med standardinställningar och skalade till samma storlek vid export till jpg. Utskrivna i 300 ppi på glättat fotopapper och skannade. Utsnitt i 100% skala.

Varför skulle någon vettig människa dra slutsatser av en kameras bildkvalitet genom att

1) fotografera,

2) bildbehandla,

3) skriva ut,

4) skanna utskriften,

5) lägga upp komprimerade 100% utsnitt på nätet?
 
Här är samma utsnitt från d3s + 1dmk4 , d3s bilden uppräknad till samma bildfilstorlek som som 1dmk4 med 0 i brusreducering och ACR

Nikonbilden är dessutom exponerad efter 1/5000sek, Canonbilden efter 1/3200sek, redan här skiljer det rejält i exponeringstid, samma bländare har använts. Om Canonkameran hade fått samma korta exoneringstid som Nikon (ganska viktig detalj- eller hur ?) så hade Canonbilden uppvisat mer brus och färre detaljer än vad den gör nu
Jag ber därför alla som vill se skilnaden att ta ner exv 25000isobilderna Raw och göra samma utvärdering
Nikon till vänster . Canon till höger
en mängd detaljer och färginformation faller bort i jämförelse
 

Bilagor

  • Bild-8.jpg
    Bild-8.jpg
    49.8 KB · Visningar: 320
Det ryktas också att båda kamerorna kan ta bilder.



Vad sägs om den 10:e Canonbilden samma sekund där Nikon hann få 9? Ett presentkort hos kameradoktorn blir bra ;-)

Eller de bilder Canonkameran inte kan ta i lågt ljus eller när dess buffert är full medan D3s fortsätter ta förstklassiga bilder....
 
Varför skulle någon vettig människa dra slutsatser av en kameras bildkvalitet genom att

1) fotografera,

2) bildbehandla,

3) skriva ut,

4) skanna utskriften,

5) lägga upp komprimerade 100% utsnitt på nätet?

Kanske för att det som jämförelse av "praktiskt bruk", med hänsyn till att det görs på nätet.
Rätt enkelt kan anses vara avsevärt närmare hur du upplever bilderna i verkligheten?
I jämförelse med "pixelpeeping" i 100% crop på extrema ISOn med alla former av brusreducering helt avslagna.

Det sista har oerhört lite med verkligheten att göra i min åsikt.

Är inte precis vanligt att bilder tagna av press/sport-fotografer används helt utan brusreducering och ännu mindre vanligt att de visas på ett sätt som motsvarar att titta på bilden i 100% crop på en bildskärm...
 
Två bilder från vardera kamera i fråga vid två olika iso-inställningar. Råfiler körda genom Capture One 5 Pro med standardinställningar och skalade till samma storlek vid export till jpg. Utskrivna i 300 ppi på glättat fotopapper och skannade. Utsnitt i 100% skala.

dina tillsmetade bilder ger ingen ledtråd vad det gäller färginformation, upplösning detaljnivå eller brus.
har du kollat exif och sett efter hur Nikon respektive Canonkameran är exponerad vad det gäller tid?
 
Kanske för att det som jämförelse av "praktiskt bruk", med hänsyn till att det görs på nätet.
Rätt enkelt kan anses vara avsevärt närmare hur du upplever bilderna i verkligheten?
I jämförelse med "pixelpeeping" i 100% crop på extrema ISOn med alla former av brusreducering helt avslagna.

Det sista har oerhört lite med verkligheten att göra i min åsikt.

Är inte precis vanligt att bilder tagna av press/sport-fotografer används helt utan brusreducering och ännu mindre vanligt att de visas på ett sätt som motsvarar att titta på bilden i 100% crop på en bildskärm...

Så "praktiskt bruk" är att förstöra två utmärkta kamerors bildkvalitet genom ett totalt meningslöst förfarande?

Vaför är det så svårt att erkänna att en FF-kamera är 1 1/3 steg bättre än en crop-kamera?

Även om scenen inte är tillräckligt krävande eller skillnader tenderar att försvinna i publicerade bilder i tidningar och på nätet kvarstår faktum att det alltid finns en bättre marginal i en bättre kamera:

1) 1 1/3 stegs kortare slutartid,

2) 1 1/3 steg högre ISO-tal,

3) 1 1/3 stegs nedbländning.

Förnekar du dessa objektiva skillnader bara för att nästan alla aktuella DSLR idag på ISO 100 - 1600 ger likvärdiga bilder i webformat eller i max A4-storlek?
 
Kan du bevisa att 1D MkIV skulle givit en synbart bättre bild än D3s i något sammanhang får du 100.000 kronor.

Jag skulle vara lite försiktig med sådana utfästelser, traditionellt har Canons kameror föredragits av astrofotografer då Canons råfiler är mer råa än Nikons. Vilket är bättre för de avancerade stackingstekniker de använder. Om så är fallet i just jämförelsen D3s och 1D Mk4 är inte jag rätt kvinna att avgöra, så jag gör inga anspråk på dina pengar.
 
Kanske för att det som jämförelse av "praktiskt bruk", med hänsyn till att det görs på nätet.
Rätt enkelt kan anses vara avsevärt närmare hur du upplever bilderna i verkligheten?
I jämförelse med "pixelpeeping" i 100% crop på extrema ISOn med alla former av brusreducering helt avslagna.

Det sista har oerhört lite med verkligheten att göra i min åsikt.

Är inte precis vanligt att bilder tagna av press/sport-fotografer används helt utan brusreducering och ännu mindre vanligt att de visas på ett sätt som motsvarar att titta på bilden i 100% crop på en bildskärm...


det är iof riktigt, men alla uppmätningar inkl DXO visar att d3s bildfiler innehåller mer färginformation, mindre brus och mer detaljer från 6400iso och uppåt och skilnaden blir mer påtaglig ju längre upp man går i iso.

Image resource sammanfattning

The Nikon D3S is still the high ISO champ, which is no surprise since the Nikon D3S's 8.5µm photosites are quite a bit larger. With only about 15% higher linear resolution, resampling the 1D Mark IV's slightly larger 16-megapixel images down to the D3S's 12-megapixels to reduce noise won't come close to making up for the difference in high ISO performance. The Nikon D3S clearly outclasses the Canon 1D Mark IV in this respect.


Angående Astrofoto som Sara tar upp ovan.


The readout noise of the Nikon and Canon CMOS detectors is very similar. The high ISO sensitivity displayed by Nikon is for the marketing: Nikon D3 CMOS (and also the CMOS D300 CMOS - Sony origin) is a very high quality sensor, but in the end, Nikon just rises now the level of Canon technology.

The behaviour of Nikon DSLR are radically different from the Canon ones for long exposure:

- For Nikon, the hot pixels are eliminated by a sophisticated digital processing external to the sensor. During this digital processing, the signal of the neighboring pixels is also affected. The damage of such processing is well-known in astronomy: the weak stars are also eliminated and the image loose photometric qualities on stellar like objects.
- For Canon, the thermal signal is reduced for each pixel by a differential reading method. The thermal signal level measured at the output of the sensor is very low. The residual can efficiently be removed during the image processing (a simple substraction of a reference dark signal map).

It is tragic to see that Nikon solved the problem of thermal signal by a digital processing of the RAW files (i.e. NEF files do not contain true raw data). This processing can surely meet the daytime users and the high performance for main application is evident. But by repeating the same mistake made on the D70 and the D200 (equipped with a CCD) on the news Digital SLR Nikon probably divorces once more with the astronomical community.

Today the Canon and Pentax cameras seem to be the only ones useable digital SLR for efficient and advanced astronomy.

ut och tjäna 100000:-
 
Senast ändrad:
Jag skulle vara lite försiktig med sådana utfästelser, traditionellt har Canons kameror föredragits av astrofotografer då Canons råfiler är mer råa än Nikons. Vilket är bättre för de avancerade stackingstekniker de använder. Om så är fallet i just jämförelsen D3s och 1D Mk4 är inte jag rätt kvinna att avgöra, så jag gör inga anspråk på dina pengar.

Varför skulle 1DMk IV ger bättre bildkvalitet än D3s vid astofoto?

På vilket sätt att rawfilerna mer råa från 1DMk IV än D3s?
 
Kan du bevisa att 1D MkIV skulle givit en synbart bättre bild än D3s i något sammanhang får du 100.000 kronor.

Den dag man t ex ska plåta en kåk åt nån arkitekturtidsrift och inser att man behövt ett TS-E 17/4 ;-)

Men allvarligt - om nu Nikons hus för tillfället sparkar rumpa inom sport- o reportage så behöver väl inte vi Canonister gråta för det. Ledningen i loppet växlar och det faktum att C o N springer häcken av sig gynnar oss alla.

Personligen tycker jag dessutom att utbudet av gluggar är viktigare än nån liten skillnad i proffshusprestanda. Även om Nikon kommit ikapp en del på gluggsidan och har en edge på några punkter (12-24 t ex) så har Canon totalt sett ett fantastiskt bra program. Min kameraväska är t ex optimerad efter natur- o landskap och vad jag kan se är det flera prylar Nikon saknar om jag nu skulle behöva byta.
 
det är iof riktigt, men alla uppmätningar inkl DXO visar att d3s bildfiler innehåller mer färginformation, mindre brus och mer detaljer från 6400iso och uppåt och skilnaden blir mer påtaglig ju längre upp man går i iso.

Där är vi faktiskt helt överens.
Har aldrig någonsin förnekat att skillnaden finns över ISO 6.400.
Kanske borde jag varit tydligare om det.

Men jag fotograferar regelbundet sport, yrkesmässigt.
Träffar regelbundet yrkesarbetande press/sport-fotografer när jag själv är på uppdrag.

Det tillhör de facto inte vanligheterna att ISO över 6.400 används av press/sportfotografer vare sig de använder Canon eller Nikon.

Sedan finns det naturligtvis fotografer som gör det oftare/mer regelbundet.
Då får ISO-prestanda naturligtvis en klart större roll för valet av kamera.

Det är just ur perspektivet att jag, och många andra, endast använder ISO över 6.400 sällan.
Som jag grundar min ståndpunkt att ISO-prestanda med dagens teknik "bara" är en av flera parametrar som avgör vilken kamera som är det bästa kameran.

Som jag ser det faller valet väldigt mycket på "smaksaker" vad det gäller valet av kamera.
Ser det som att både Nikon D3s och Canon 1D mkIV är helt fantastiska kameror som båda är alldeles ypperliga verktyg för press/sport-fotografer.
 
D3s är inte lämplig som astrokamera, se förklaringen, av tradition är Canon det , så det är ju bara att gå ut och fotografera med de två och se hur resultatet blir och möjligen tjäna 100000:- skattefritt
 
dina tillsmetade bilder ger ingen ledtråd vad det gäller färginformation, upplösning detaljnivå eller brus.
har du kollat exif och sett efter hur Nikon respektive Canonkameran är exponerad vad det gäller tid?

Jo, jag har kollat exif och D3s är i mitt exempel exponeringskompenserad med -1,3 steg för att få en normal exponering. 1DIV är i de fallet satt på 0.

Vad hade hänt med bilden från D3s om den exponerats utan negativ exponeringskompensation?

I de exemplet du tar upp så är den av D3s uppmätta tiden vid iso25000 alltså 1/2000s om exponeringskompensationen är satt till -1,3 för att få 1/5000s och likvärdig exponering med 1DIV.
Vid samma isoinställning och bländare får 1DIV 1/3200s och rätt exponering.
Är då iso25000 egentligen iso16000 för D3s i jämförelse med iso25000 på 1DIV...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.