Nej, skillnaden finns på alla ISO-tal. De syns bara inte på normala ISO-tal eftersom alla aktuella DSLR är tillräckligt bra idag på ISO 100 -1600. Det krävs högkontrastscener i dåligt ljus och höga ISO-tal för att skillnader skall bli framträdande.
Och varför skulle någonsin en skillnad som inte syns i praktiken vara ett skäl att välja den ena kameran för den andra??
Jag tror inte en sekund på att press- och sportfotografer begränsar sig till max ISO 6400. Om så vore fallet skull de ju lika gärna kunna använda sig av Canon 7D eller Nikon D3/D700. Varför köpa en 1DMk IV eller D3s om man fotograferar på normala ISO-tal (100- 1600)?
Nej, naturligtvis så har du rätt, och alla de sportfotografer som jag hänvisar till, både i USA, och Sverige, helt fel.
Människor med långt större erfarenhet av sportfoto än vad jag har själv.
Yrkesfotografer som lever på att fotografera sport, som har fotograferat bl.a. OS, hockey-VM och annat där bara de allra bästa fotograferna får chansen att jobba över huvud taget.
Fotografer som anser att D3s och 1D mkIV på det hela taget är likvärdiga.
Vad det gäller det här med ISO och sportfotografering, så har jag för att vara lite seriös diskuterat just den saken detaljerat med två Svenska sportfotografer med stor erfarenhet av sportfoto.
Den ene har gjort ett antal OS, den andre har gjort en hel del jobb åt både NHL och IIHF, (internationella ishockey-förbundet) bl.a. ett antal Ishockey-VM.
Jag anser mig inte alls vara i närheten av deras erfarenhet, eller kunskaper, och just därför har jag lyssnat noga på vad de har att säga.
Konstaterar att jag delar grundtänk med dem vad det gäller behov av höga ISO för sportfotografering.
Om du är nyfiken på att veta lite mer om mina (vilka jag anser vara begränsade) erfarenheter som sportfotograf så kan du kika lite här:
http://photo-it.net/index.php/referenser
Vilka erfarenheter av sportfoto har du?
Vad det gäller D3 så finns det rätt många sportfotografer som inte har bytt upp sig till D3s.
Gällande 7D så fanns det faktiskt ett antal fotografer som använde den på fotbolls-VM.
(Fick kännedom om detta när jag jobbade som vikarierande bildredaktör på en bildbyrå med inriktning på sportfoto i somras och kollade metadatan så att den var korrekt på inkommande bilder från just fotbolls-VM).
Skälet att välja D3s eller 1D mkIV före D700 eller 7D har framför allt att göra med saker som dubbla kortplatser, ännu bättre AF, byggkvalité och liknande.
Bortsett från att jag är nyfiken på dina erfarenheter och kunskaper om sportfoto.
Så har jag uppriktigt svårt att tro att det är meningsfullt att fortsätta den här debatten som det är just nu.
Därför tackar jag för mig och önskar alla deltagare i den här tråden allt gott