ANNONS
Annons

Aftonbladet vs Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
sen är det ju också så att minst en som har skrivit i tråden är betald av nikon. Inget fel i det, men alla inlägg är inte alltid bara egna åsikter. Det finns flera personer som har starka kopplingar och som medvetet använder fotosidan som en billig och effektiv kanal för marknadspåverkan. Allt är inte alltid vad det först förefaller att vara ...
 
Vadå gått på det?

Jag tycker det är jätteintressant att en stor tidning byter märke med tanke på den enorma kostnad det medför i form av nya hus och gluggar till många. Det är ju inte lågbudgetvarianter.
Och som vi tidigare nämnt är det knappast bildkvaliten som är grunden då märkena är likvärdiga på den punkten. Oavsett subjektivt tyckande.

Tror inte enbart det beror på duktiga Nikonförsäljare.
Mervärdet efter bytet måste ju genererat i någonting som försvarar investeringen.
Kan inte heller vara för att det är kul med nya grejor. Skulle aldrig funka som alibi för kostnaden hos en affärsdrivande tidning.

Därför är jag oerhört nyfiken på anledningen

Troligtvis handlar det om leasingavtal som löper i treårsperioder och den som presenterar fördelaktigaste priset för leasingen inkluderat service ror hem affären. Den utrustning som byts ut är betald och vem som tar hand om den kvittar egentligen för de har inget värde mer än skrotvärdet kvar för vare sej kunden eller leverantören. Troligtvis så är även objektiven utslitna och fädiga för skroten.
Ekonomiskt kvittar det m.a.o. om det vart tredje år blir en ny leverantör.

Det handlar som vanligt enbart om affärer, inget annat. Skillnaden nu mot för +tre år sen är att det är två jämbördiga aktörer som slåss om marknaden i det här fallet.
 
sen är det ju också så att minst en som har skrivit i tråden är betald av nikon. Inget fel i det, men alla inlägg är inte alltid bara egna åsikter. Det finns flera personer som har starka kopplingar och som medvetet använder fotosidan som en billig och effektiv kanal för marknadspåverkan. Allt är inte alltid vad det först förefaller att vara ...

Hmm... ja det är ju sånt vi reklamare alltid brukar rekommendera våra kunder. "Se nu till att vara aktiva i alla branschforum". "Aktivera bloggare och twittrare." Ibland funkar det och ibland funkar det inte ;-)

/ Kalle
 
sen är det ju också så att minst en som har skrivit i tråden är betald av nikon. Inget fel i det, men alla inlägg är inte alltid bara egna åsikter. Det finns flera personer som har starka kopplingar och som medvetet använder fotosidan som en billig och effektiv kanal för marknadspåverkan. Allt är inte alltid vad det först förefaller att vara ...

vem är betald av Nikon?
jag känner de flesta på canon och nikon efter mina snart 30 år som fotograf och alla Photokinor

finns det lösningar på vem Palmes mördare också är i tråden?
i så fall kan jag tala om för det strävsamma paret som går omkring med att sluta mörda skylten att ta ner den.

Lever Elvis och Jacson ? somliga tror det.
 
Gäsp ... dags att avsluta prenumerationen på den här tråden nu ... finns det någon diskussion om kameror på FS som inte slutar i pajkastning?
 
Gäsp ... dags att avsluta prenumerationen på den här tråden nu ... finns det någon diskussion om kameror på FS som inte slutar i pajkastning?

ännu värre är det när någon som du Anders konstant klagar på tråden. Läs inte sk... om det inte passar. Du borde avslutat tråden redan vid ditt förra klagomål. Det är väl frivilligt att följa tråden eller?
 
ännu värre är det när någon som du Anders konstant klagar på tråden. Läs inte sk... om det inte passar. Du borde avslutat tråden redan vid ditt förra klagomål. Det är väl frivilligt att följa tråden eller?
Tycker Anders har en poäng; det är trist att trådar som skulle kunna vara intressanta slutar i skyttegravskrig och tjafs.
 
ännu värre är det när någon som du Anders konstant klagar på tråden. Läs inte sk... om det inte passar. Du borde avslutat tråden redan vid ditt förra klagomål. Det är väl frivilligt att följa tråden eller?

Det är klart det är frivilligt, men man hoppas ju ändå in i det längsta att det ska komma inlägg om den intressanta sakfrågan och att det inte ska urarta i en "vs"-diskussion och personstridigheter som vanligt.

Adjö. :)
 
Leasingavtal som har gått ut ! vad det gäller 1dmk4 som har varit på marknaden hur länge?
halvårsavtal då?

Det är väl ett halvår sen 1DIV kom ut på marknaden...

Så här skriver K&B:

"Allt sedan Nikon D3 kom har Nikon försökt övertyga Aftonbladet om att byta kameramärke. Med det var varken kamerorna eller objektiven som fällde avgörandet."

För tre år sen, 2007, kom D3 och 1DIII om jag inte minns fel. Nikon gick tydligen miste om affären då.

Vad sedan denna hösts uppgörelse mellan AB och Nikon innebär kan vi ju aldrig få veta lika lite som vi får veta om uppgörelsen mellan Canon och AB för tre sen. Vad som är högst troligt så har även Canon varit med i budgivningen som leverantör till AB för kommande tre? år, annars så har nog dom ansvariga på AB agerat korkat rent ut sagt.

Sen undrar ju jag varför det är så märkligt att någon byter huvudleverantör ibland. Är inte de en helt naturlig företelse för alla företag och t.o.m. för allmännyttiga inrättningar?

Det handlar ju upphandlingar av tjänster och produkter, köp eller leasing, där beställaren utvärderar, ofta mot en kravspec, de olika förslag som kommer in. Beställaren poängsätter sedan varje leverantörs egenskaper, vilket slutar i ett balanserat jämförelsepris för varje budgivare. Detta kan sedan utmynna i ytterligare förhandlingar mellan en beställare och ett par leverantörer där beställaren justerar sina poängbedömningar efter förhandlingsutfallen och till sist tar den med lägsta jämförelsepriset hem affären, inte till jämförelsepriset utan till den valda leverantörens pris efter sista förhandlingsrundan.

Beställarens värdering av servicen har enligt Nikon varit den avgörande faktorn som skilde budgivarna åt i affären med AB.
 
Troligtvis handlar det om leasingavtal som löper i treårsperioder och den som presenterar fördelaktigaste priset för leasingen inkluderat service ror hem affären. Den utrustning som byts ut är betald och vem som tar hand om den kvittar egentligen för de har inget värde mer än skrotvärdet kvar för vare sej kunden eller leverantören. Troligtvis så är även objektiven utslitna och fädiga för skroten.
Ekonomiskt kvittar det m.a.o. om det vart tredje år blir en ny leverantör.

Vettigaste och troligaste svaret!

Leasingavtal som har gått ut ! vad det gäller 1dmk4 som har varit på marknaden hur länge?

Beroende på avtal så kan det ingå att kontinuerligt hålla kunden med de senaste utgåvorna, även om de som levererades i första omgången inte är utslitna.

Allt är en förhandlingsfråga och endast kunden vet hur olika aspekter skall värderas. Leverantören kan endast presentera olika förslag och hoppas att deras erbjudande skall vara mest attraktivt.

Bara en sådan sak som att byta vart tredje år mellan Canon och Nikon ger ju att båda känner att om de pressar sig lite utöver vad som är ekonomiskt försvarbart så kan de få en prestigeorder. Canon och Nikon räknar troligtvis in en del av erbjudandet som reklamkostnader. Skulle nog säga att Aftonbladet kan tjäna på att byta leverantör med jämna mellanrum ;-)
 
Om du tror på allt K&B skriver så kan du lika väl tro på tomten

varför överhuvudtaget diskutera med några Canonfrälsta som inte kan förstå att en rad olika skäl avgjorde varför Aftonbladet valde Nikon ( några av dom redovisade tidigare, givetvis tillkommer också skäl som vi inte vet något om)

Jag har en Canon reportageutrustning för runt 200000+moms och har inga svårigheter att förstå varför Aftonbladet har valt Nikon istället för Canon idag, speciellt inte efter samtal med kollegor som fotograferar sport.

drar mig ur tråden

Trevlig helg
 
Senast ändrad:
Några ord från en förstagångspostare här på FS.

Jag har sedan ca 15 månader tillbaka varit på många jobbresor runt om i världen som en kollega på Aftonbladet. Jag kör med Nikon, han Canon. På kvällarna när man har haft ledig tid har vi roat oss med att jämföra filer från dagens jobb. Han var besviken på de filer han fick ut av sina Mk3/4 i jämförelse med de filer jag fick ut av mina D3s kameror. Framför allt då ljuset började tryta blev skillnaderna påtagliga. Jag gav honom rådet att ringa Benke på Nikon för att få låna en utrustning. Sagt och gjort. När han hade testat klart så blev fler och fler kollegor på Bladet nyfikna och ville testa. Jag vet flera plåtisar som ville byta på stående fot.
Kollegan på Bladet som jag kamperat med den senaste tiden skojade och sa att han skulle köpa sina prylar själv om han inte fick byta. Hur som helst så blev det dags för utvärdering. Alla provade inte på Nikon, men en stor majoritet av de de som gjorde det var positiva till ett byte. Många av tidningens frilansare hade redan bytt till Nikon. En fotograf tyckte Nikon var bättre men ville inte byta då han hade fyra Mk4 hus, men skulle nu bara få två eller tre st D3s.Eftersom han plåtar mycket sport behöver han fyra hus. Det blev helt enkelt omröstning bland tidningens fotografer. Majoriteten ville byta, och så blev det.

Självklart spelar ekonomin en viktig roll i det hela. Att tro nåt annat är naivt. Kan inte den ekonomiska biten i affären, men får du likvärdiga eller bättre produkter till ett förmånligare avtal så krävs det mycket för att inte byta. Vill dessutom majoriteten av tidningens fotografer byta så är saken klar.

Det har sagts att servicedelen var avgörande. Visst kan det vara så (det var en av anledningarna för mig till att byta) men jag tror det är gammal hederlig diplomati från Nikons sida.

Efter 18 år som Canonplåtis tog jag steget och gick tillbaka till Nikon förra sommaren. Visst sved det i plånboken men för mig var skillnaderna så påtagliga att jag helt enkelt inte hade råd att inte byta. Jag ville inte få sämre bilder än de kollegor/konkurrenter som stod vid sidan av mig. Tillägas bör att mina Mk3 var ena riktiga måndagsexemplar. Trots alla uppdateringar av både mjuk- och hårdvara blev det aldrig riktigt bra.
När jag sedan fick en låneutrustning från Nikon så var saken biff. Som en del har nämnt tidigare, så fick även jag fler skarpa keepers, bättre stuns i bilderna och mindre brus. Det var så här jag ville att bilderna skulle se ut. För mig och med de uppdrag jag har så är helt enkelt Nikon bäst för mig.

Säkert kommer en och annan att undra om jag är betald av Nikon. Nej är mitt svar, däremot är jag betald av olika uppdragsgivare, som jag i gengäld vill leverera så bra bilder till som möjligt. Det är så jag försöker tacka för förtroendet från dom.

P.S. Jag har i många år följ FS (men aldrig postat tidigare), och måste säga att maken till kunskap som finns här, gör att man trots dryga 20 år branschen känner sig som en nybörjare. Är oerhört imponerad av den kunskap många av er har här på FS.

Ödmjukast

S
 
Tack- tänk vad detta stämmer bra med de kollegor jag har talat med och försökt förklara tidigare i denna tråd, och jag är inte köpt av varken den ena eller den andre då jag använder båda systemen, redovisat tidigare

Mvh
som återigen drar sig ur
 
I mitt fjärde inlägg i den här tråden så undrar jag fortfarande vad som är så hemskt eller härligt med att någon stor beställare byter leverantör i en affärsuppgörelse som innebär utvärderingar av det mesta affären handlar om...

Konstaterar bara att sedan tre år så har Canon en medtävlare som lirar i samma klass och med samma kapacitet och tydligen ansedd som lite bättre i uppgörelsen med AB. Vad är det för konstigt med det? Jag ser ju bara en härlig utveckling som är bara att bejaka, även som den canonnyttjare jag är.

För somliga, ingen nämnd ingen glömd, verkar detta "vs" däremot vara en strid på liv och död i allmänhet och på det personliga planet i synnerhet. Märkligt!

Int drar jag mej ur int...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.