Annons

Aftonbladet vs Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fråga#1: Läs vad jag säger. Jag fråntar ingen sitt utsago. Inte dina kollegor och inte dej.

Fråga#2: Jag är en fotograf med + 50 års erfarenhet.

Fråga#3: Panodil botar nästan alla vrångförställningar......om man skal tro marknadföringen....; men det gör ju inte varken du eller jag.

Min fråga: Vem är du, och dina källor, kan du specifisera ?

/ Emil

vem Risedal är? det är rätt enkelt bara att googla.
En yrkesfotograf som inte bara har ett kamera märke i skallen o säger vad han tycker precis som jag själv. Men vem är du? Vad heter ditt företag? Har du någon hemsida? Om du säger att du har 50 års erfarenhet på vilket sätt? yrkesmässig fotograf eller räknar du tiden från du var barn o fick din första kamera?
 
Men om nu en avgörande faktor skulle vara supporten mm, så måste de vara rejält missnöjda med Canons bemötande då de byter ut i stort sett rubbet.
Det troliga är väl att de fått bra leasingavtal eller är det praxis med direktinköp?
Valet mellan Nikon o Canon är ju kvalitetssynvinkel skit samma. Bägge är ju jättebra.
Men nu för tiden vid köp av dyrare kapitalvaror spelar fler faktorer in.
Du köper ett koncept med allt vad det innebär.
 
Men om nu en avgörande faktor skulle vara supporten mm, så måste de vara rejält missnöjda med Canons bemötande då de byter ut i stort sett rubbet.
.

Nej, det kan man inte utgå i från. När alla parametrar (ink omaket att byta lev) blir hypotetiskt 51% mot 49% så väger det i alla fall över till en annan konkurrent.
Har du aldrig själv bytt en produkt som du har vart mycket nöjd till ett annat varumärke för att du hoppas få lite bättre än då?


Michael - Som byter ofta -
 
Jag hade gärna gjort en riktig rejäl test sedd från min horisont av Nikons motsvarade grejor som jag har idag av Canons. Att få under säga minst ett halvår få lära in mig på ett för mig delvis nytt system och sedan också få testa detta inom sport, natur och annan fotografering som jag sysslar med sida vid sida om det jag har idag skulle vara mycket intressant.

Då skulle jag troligtvis först kunna få en uppfattning på hur det ligger till med saken. Men som det är nu så får jag väl fortsättningsvis gå hand i hand med Ågren och behålla min Canon. Nejdå, jag känner stor förnöjelse med prylarna jag har och har redan så smått börjat fundera på en bättre begagnad MK4. Då får 7D säljas av och MK3-MK4 får bilda ett par och ett mycket lyckat par tror jag bestämt.

//R
 
Risedals army?

vem Risedal är? det är rätt enkelt bara att googla.
En yrkesfotograf som inte bara har ett kamera märke i skallen o säger vad han tycker precis som jag själv. Men vem är du? Vad heter ditt företag? Har du någon hemsida? Om du säger att du har 50 års erfarenhet på vilket sätt? yrkesmässig fotograf eller räknar du tiden från du var barn o fick din första kamera?

Nu har jag Googlat ove nilsson; med och utan stora förbokstäver.
Jag har oxå kollat din profil på FS, och den sejer lika lite som min.........

Varför du svarar för Risedal vet jag inte.
Varför du ifrågasetter mej vet jag hällre inte.

Jag har inte gjort annat enn att prova "moderera" debatten med att komma med några andra argument. Inte är jag ensam om det, vad jag kann läsa?
Jo da; jag fick min första kamra när jag var barn; tidlig 50-tal..............

Slapp av! VH Emil
 
Jesus wept, har vi hamnat på dpreview av misstag ...

... ta upp debatten på en vuxens nivå.
 
Canon, Nikon, skit samma.... bara AB börjar använda kamerorna istället för att låsa in dem. Vet inte när jag senast såg en bra bild från dem.
 
tydligtvis har ett antal mindre vetande sportfotografer en annan åsikt här i Sverige
trevlig helg.

Personligen känner jag en Svensk sportfotograf som är av den bestämda åsikten att AF på 1D mkIV fungerar alldeles utmärkt.
Han har plåtat en väldigt massa sport, inkluderat några OS.
Denne testade för övrigt både D3s och 1D mkIV innan han bestämde sig för att fortsätta med Canon.

Men kanske är även han "mindre vetande"?

Personligen tycker jag att hela den här Canon vs. Nikon debatten har en förmåga att ta sig rent löjeväckande proportioner.

Även om båda har sina respektive "för" och "nackdelar" (hur man upplever det är väldigt mycket fråga om en smaksak), så fungerar båda alldeles utmärkt för sport/press-foto.

Som jag ser det så har den tekniska utvecklingen gjort att den praktiska skillnaden mellan märkena idag inte alls det den var så sent som för några år sedan.

Då (före D3 och 1D mkIV) var det en praktiskt skillnad om huruvida det gick att fotografera t.ex. inomhussport i sämre upplysta hallar över huvud taget.
På den tiden var skillnaden i brus det som ensamt kunde fälla avgörandet för oss som fotograferar mycket sport.

Under en period på "den tiden" så övervägde jag själv seriöst ett byte från Canon till Nikon just pga skillnaden i brus.
Sedan kom 1D mkIV, där skillnaden ibrus mot både D3 och D3s är så liten att det i praktiken blir svårt att se skillnaden i praktiskt bruk.

Även vad det gäller AF är det i dagsläget så liten skillnad att det inte längre ensamt räcker för att ensamt fälla avgörandet.

Trist att sådana här debatter ska spåra ur så lätt.

Varför inte bara köra med det ni gillar själva och låta andra använda det de gillar bäst?
 
Om man gar tilbaka till skalet varfor AB valde Nikon sa var en av anledingarna servicen. Hur bra eller dalig Canons service ar vet jag inte, men de ganger jag har behovt support eller service har Nikon varit utomordentligt bra och tillmotesgaende. Sadant ar viktigt nar man lever pa foto. For nagon vecka sedan behovde jag ett extremt objektiv for ett specielltt uppdrag och det var inga problem att få lana av Nikon. Att vara NPS medlem ar fōrstås en fordel i det fallet.

Sadana saker ar otroligt viktiga och starker fortroendet for leverantoren, i alla fall om man lever pa foto.
 
Den verkliga orsaken till bytet kanske vi aldrig får veta.
Hur viktigt det är får väl var och en avgöra.

En av anledningarna skulle vara bättre service/support. Det man menar är väl då att det nya erbjudandet om service/support är bättre än det man redan har. Sen får man hoppas att den nya leverantören lever upp till avtalet.

Nikon har både bra grejor OCH mycket duktiga säljare

(...jag använder inte själv Nikon :)
 
Nikon har både bra grejor OCH mycket duktiga säljare

Äntligen!
Självklart handlar det bara om att ta marknadsandelar. Prestigen att de största tidningarna väljer ett nytt märke är självklart värt mycket mer än bara den enskilda affären. Se bara på alla inlägg i den här tråden. Vi har ju alla gått på det. Att få alla fotointresserade i Sverige att fortsätta prata om det. VIlken vinst. Kan bara gratulera NIkon! De är MINST lika duktiga på marknadsföring som att bygga kameror.

/ Kalle
 
Vadå gått på det?

Jag tycker det är jätteintressant att en stor tidning byter märke med tanke på den enorma kostnad det medför i form av nya hus och gluggar till många. Det är ju inte lågbudgetvarianter.
Och som vi tidigare nämnt är det knappast bildkvaliten som är grunden då märkena är likvärdiga på den punkten. Oavsett subjektivt tyckande.

Tror inte enbart det beror på duktiga Nikonförsäljare.
Mervärdet efter bytet måste ju genererat i någonting som försvarar investeringen.
Kan inte heller vara för att det är kul med nya grejor. Skulle aldrig funka som alibi för kostnaden hos en affärsdrivande tidning.

Därför är jag oerhört nyfiken på anledningen
 
Anledningen påstår ju vara att Nikons service är bättre än Canons. Det är viktigt nog för professionella dagstidningsfotografer.

Kom igen! Det är ju NIkon själva som säger det :)

"Istället är det vår reparationsservice som fällt avgörandet, menar Peter Brodin på Nikon Nordic."

/ Kalle
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.