Annons

Aftonbladet vs Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jo jag läste det, men det känns även lite som att gräset är grönare på andra sidan :)
Jag vet några som alltid plåtat med Canon och nu gått över till Nikon så det är nog inte bara Aftonbladet som bytat, det verkar vara en liten trend?
en trend som bottnar i att just nu så gör Nikon bättre grejer, precis som det var för några år sedan när sportfotografer mfl lämnade Nikon för Canon var helt enkelt bättre..
 
Kul läsning.

Känner igen en hel del av argumentationen från egen erfarenhet. För några år sedan använde jag en D2X med allt vad det innebär. Var kalasnöjd med den. Jag använde ju ändå aldrig mer än iso800-iso1600 och upp dit levererade den oftast kalasbilder. Hade långa diskussioner med bla Mikael i ämnet. Precis på samma sätt som många av er idag säger att "jag behöver inte mer" än iso12800 (eller något sådant). Jag sa samma sak.

Vad många glömmer bort när ni gör ett sådant påstående är att med bättre egenskaper öppnas nya möjligheter. Om ni idag max kan använda iso12800 mer era befinltliga kameror så kanske ni använda iso25600 eller ännu mer med en annan kamera. Och det med samma bildkvalitet. Skulle inte det kunna vara till en fördel? Kanske använda lättare och ljusvagare optik? Kunna använda en kortare slutartid i våra mörka inomhushallar och samtidigt behålla skärpedjupet? Och allt detta utan att bildkvaliteten försämras.

Eller bara att kunna plåta i helt nya situationer. För mig så innebar bytet från D2X till D300 ett lyft rent motivmässigt. Jag kunde helt plötsligt plåta i helt nya miljöer. Ta bilder på motiv som tidagare var omöjliga.....

Nej, jag är ingen pressfotograf. Har aldrig varit det heller men jag arbetar ibland på frilans och har tidigare jobbat mycket på uppdrag så viss erfarenhet har jag allt. Tillräckligt mycket för att inse att jag skulle ha nytta av D3S egenskaper högt upp i isoskalan, Dock är det en helt annan sak om det skulle vara ekonomiskt försvarsbart att byta om jag satt med en komplett Canonutrustning. Förmodligen inte.....men då utgår jag från min fotografering. Inte era..... Inte heller säger jag att 1D4 är en dålig kamera. Långt i från men att D3S är bättre på höga iso är så uppenbart att man måste nog vara blind eller märkestaliban för att missa det.

Själv så drömmer jag om en D700S. Dvs huset från D700 men med sensorn från D3S. Lär väl knappst hända om jag tolkat signalerna från Nikons ledning rätt så det får bli en D700 istället...

Håll i dina pengar ett tag till! Du ska inte prata med Nikons ledning om kameranyheter, de vet aldrig något :) Än så länge är 5D Mark II herre på täppan inom sitt segment men det kan snabbt ändras ju närmare PMA vi kommer!
//Chasid
 
du Elbe är väl den som har minst erfarenhet praktiskt av alla här men delger gärna dina erfarenheter

Jo, jag vet vad jag kan och delar gärna med mej av mina erfarenheter.
Vad är det för konstigt med de?

I det här fallet har du visat skillnader vid iso25000 på skärm i 100% med obehandlade råfiler. Jag har visat skillnader på iso6400 och iso12800 med råfiler körda genom Capture One med standardinställningar och utskrivna i 36 x 24 cm på fotopapper, den praktiska användningen alltså.
Vad är det för konstigt med de?

Nikon blev en vinnare i kampen med Canon om affärsuppgörelsen med Aftonbladet.
Vad är det för konstigt med de?

Nikon har sedan 2007 kommit ikapp Canon.
Vad är det för konstigt med det?

Sony har i höst plockat fram en ny sensor för APS-C med extremt lågt läsbrus enligt DxOMarks mätningar.
Vad är det för konstigt med det?

Jag har inget behov av att vare sej se mej själv som en vinnare eller kora någon annan/annat till de, jag har ett fint liv som inte bygger på materiell lycka och jag ser en utveckling inom fotografin som gagnar oss alla.
Men det är nog konstigt... ;-)
 
Senast ändrad:
Håll i dina pengar ett tag till! Du ska inte prata med Nikons ledning om kameranyheter, de vet aldrig något :) Än så länge är 5D Mark II herre på täppan inom sitt segment men det kan snabbt ändras ju närmare PMA vi kommer!
//Chasid

Jag vill inte ha en 5DmkII i Nikons kläder. Vill alltså inte ha en kommande D700X eller vad den nu kan heta. Har noll behov av fler pixlar såsom teknologin ser ut i dagsläget. Däremot skulle jag väldigt gärna köpa en D700S. Dvs ett hus i klass med D300/D700 men med den relativt "lågupplösta" sensorn från D3S.

Och jo jag kommer att hålla i mina pengar. Ser faktiskt inte ett enda reellt behov av att köpa en enda pryl just nu. Undantaget är enbegagnad D700 när ersättaren kommer eller en ny D700S OM den kommer.

Har faktsikt inte köpt en enda pryl under de senaste 2,5 åren (förutom minneskort och ersatt lite prylar som blev stulna. Har inget behov av någon uppgradering och ser inte något i nära framtid heller.... Trist men sant.

Orsaken är väl tudelad. Dels så har jag ett väldigt kompetent system med en rad riktigt bra gluggar och att teknologin är på en nivå som inte innebär så speciellt stora förbättringar längre. Jag har en "gammal" D300 och har MYCKET svårt att se några större fördelar med tex 7D. Speciellt om jag skall väga in ekonomin. Detta trots att 3 år har gått....... Nu lär jag inte köpa 7D i alla fall då mina gluggar inte passar men om inte D300ans ersättare revolutionerar ordentligt så lär jag behålla min gamla trotjänare. Nix, inte ens D7000 är en tillräckligt bra utveckling. Men man skall väl aldrig säga aldrig. FF i sig är ingen fördel för mig. Jag bryr mig alltså inte ett dugg om själva sensorstorleken. Om Nikon lanserade en DX eller något annat med mindre sensor än FF men med egenskaper som liknar D3S så.... inte mig emot. Det jag vill åt är egenskaperna på riktigt höga iso. Om en DX klarar av det så.....
 
Senast ändrad:
kommer ihåg vår diskussion
problemet är att det finns så många märkesfanatiker på fotosidan som aldrig har jobbat med bilder, ännu mindre testat varken en 1dmk4 eller en d3s och jämfört. Flera uttalar sig utan någon som helst kunskap i ämnet.
.


Det finns dock en liten skillnad. Till mitt försvar så kan jag säga att jag aldrig någonsin påstod att D2X var lika bra som dess konkurrenter var på höga iso. Det jag sa var att D2X levererade jättefina bildfiler om du, som jag gjorde på den tiden, aldrig går över iso800-iso1600. Hade helt enkelt inget behov av något mer.

Dock har ljuset gått upp även för mig. Det är ju skitkul att plåta vidare när den stora gula lampan på himlen börjar gå ner....
 
Det finns dock en liten skillnad. Till mitt försvar så kan jag säga att jag aldrig någonsin påstod att D2X var lika bra som dess konkurrenter var på höga iso. Det jag sa var att D2X levererade jättefina bildfiler om du, som jag gjorde på den tiden, aldrig går över iso800-iso1600. Hade helt enkelt inget behov av något mer.

Dock har ljuset gått upp även för mig. Det är ju skitkul att plåta vidare när den stora gula lampan på himlen börjar gå ner....

och snart har vi tider och bländare i ett visst ljus som motsvarar 100000iso med en kvalitet som d2x gav vid 800iso.
jag arbetar mycket i befintliga miljöer där exv blixt är bannlyst och blixt gör det hela inte mycket snyggare exv för Lunds universitet och i gamla aulan.
Aulan är punktbelyst, i skuggorna sitter svartklädda kvinnor och män och väntar på sin professorsutnämning, en ganska tuff miljö för en sensor/kamera

Hans Blix talar inför en fullsatt aula i Annas Lind minne. 5dmk2 är bra upp till ca 3200iso och ganska stora upplättningar kan göras med exv kurvverktyg eller fillight i ACR, därefter tar färgbruset över, vilket givetvis inte ses i denna lilla bild
 

Bilagor

  • Blix04b.jpg
    Blix04b.jpg
    33.4 KB · Visningar: 729
  • Blix04c.jpg
    Blix04c.jpg
    43.4 KB · Visningar: 724
Senast ändrad:
http://blogs.reuters.com/fullfocus/2010/11/15/best-of-the-year/#a=1

Jag har räknat att bara 5 av 55 bilderna var tagit med Nikon, resten med Canon och en bild med Sony.Reuters vet inte att bilderna skulle vara så så mycket bättre med Nikon ( it is the shame).

Fantastiska bilder. Även från Nikon.

Prisbelönta bilder tagna med Olympus kompaktkameror
Vart vill du komma?

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-6468-7844

Kul. Här finns uppmärksammade bilder tagna med iPhone från Afghanistan. Lägg märke till den sista med ett fältmässigt Canon 70-200L. Vart vill DU komma?

http://blogs.denverpost.com/captured/2010/03/24/captured-guttenfelders-iphone-photos/1616/
 
Lite fundering kring detta med det viktiga att ha det bästa.Jag tittade lite i DXOm. jämförde skillnader mellan Nikons och Canons modeller nu och då och hur resp kameror presterat och presterar. Kan det kanske finnas de som nu tycker att endast det bästa är gott nog men som tidigare inte var så noga med den saken? Canon fick ju en stor dominans men det fanns ju "fanatiker" som höll fast vid det sämre märket även tidigare.
 
Lite fundering kring detta med det viktiga att ha det bästa.Jag tittade lite i DXOm. jämförde skillnader mellan Nikons och Canons modeller nu och då och hur resp kameror presterat och presterar. Kan det kanske finnas de som nu tycker att endast det bästa är gott nog men som tidigare inte var så noga med den saken? Canon fick ju en stor dominans men det fanns ju "fanatiker" som höll fast vid det sämre märket även tidigare.

Jo, men det tror jag inte är så fel tänkt. Å andra sidan har det alltid funnits, och kommer att finnas "prylfanatiker" som finner tillfredsställelse i att ha det bästa oavsett om det ökar deras fotografiska alster inte. Och det är väl okej för de som har råd eller offrar något annat för att bekosta det hela.

Å andra sidan har väl medvetenheten ökat hos de som verkligen är intresserade om skillnader i prestanda. DXO är ju ganska rättvisande. Att vara nöjd med det man har är ofta inte "comme il faut" även om prylarna räcker mer än väl till för ens behov och kompetens.

Personligen har jag mött många som absolut inte tänjt gränserna hos de dslr (eller ens utnyttjat hälften av möjligheterna) de säljer innan man köper nya och säljer de gamla.

Det finns enl min åsikt en stor skillnad mellan verkligt och upplevt behov. Till den senare faktorn ska man nog foga "köpklåda". Men skänker det köparen en bra tillfredsställelse är det ju bra. Värre är om man inte fortsätter att utvecklas som fotograf utan bara byter p g a prestandajämförelser.

I fallet D3s tror jag dock att det är så att det handlar om en kamera som har sådana prestanda att flertalet som köper den har ett verkligt behov av kamerans egenskaper.
 
"de känns väldigt digitalt allting om ni förstår vad jag menar"

Ja vad kan man förvänta sig av en digitalkamera 2010? Antenningång kanske vore något för han.
Det är ett yrkesverktyg! Wennman är en canon fanboy.

Ja, ett yrkesverktyg för en yrkesfotograf på samma sätt som knivarna är yrkesverktyg för en kock. Med tanke på att Magnus Wennman erövrat en hel del priser de senaste åren så verkar han ha god hand med sitt "yrkesverktyg".
 
Det är bara det att just nu är Canonkniven slöare än Nikonkniven, och det har en del kockar svårt att acceptera, hade det varit tvärtom så hade canonkockarna snabbt slagit fast hur vass deras egen kniv är i jämförelse med andra knivar.Det kan inte vara lätt att inte vara vassaste kniven i lådan längre.
 
Det är bara det att just nu är Canonkniven slöare än Nikonkniven, och det har en del kockar svårt att acceptera, hade det varit tvärtom så hade canonkockarna snabbt slagit fast hur vass deras egen kniv är i jämförelse med andra knivar.Det kan inte vara lätt att inte vara vassaste kniven i lådan längre.

Precis! thumbup.gif
Men det är ju en himla tur att man kan laga god mat oavsett vilken kniv man har tillgång till...
 
Nej, ska man delta i den tävlingen så finns det ju bara en som kan vara skarpast. Men, för en del fotografer handlar inte allt bara om brusnivåer och serviceavtal är med ett visst märke. (Minns bara när Nikon förlorade många pressfotografer som kunder eftersom agenturen försvann från Sverige.)
Användningen och valet av en kamera kanske handlar om menysystem, ergonomi, objektivprogram, processorsnabbhet, vädertätning och vikt? Eller det som Magnus Wennman själv förklarade, att hans bilder med Canon (i alla fall just nu) får en stil som passar hans sätt att fotografera och de bilder han tar.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.