Annons

A7/A7r kameror - ny huvudtråd för kamerafunktionsdiskussion

Produkter
(logga in för att koppla)
Zonfokus och hyperfokalavstånd betyder inte samma sak.

My mistake! Principen är dock liknande. När vi gick en 3 dagars fördjupningskurs för fotojournalister som betalades av arbetsgivaren använde alla uttrycket "hyperfokal" även om man skulle ha ett förinställt skärpeområde på exv 3-10 m.
Gamla hundar har svårt att lära sig sitta:) Zonfokus är ju ett bättre uttryck.

//Lennart
 
Det går utmärkt att få till indikering för zonfokus i sökaren - Fuji har det i sina kameror och det fungerar enligt min erfarenhet väl. En funktion Sony borde sno å det snaraste tycker jag :)

Fuji har också åtminstone ett objektiv (23mm f/1,4) som i manuellt läge har fysisk indikering av skärpedjup på själva objektivet. Gissar att det inte kör fly-by-wire ...

Blir mer och mer imponerad av Fuji. De går lagom sakta och metodiskt fram och har vettiga lösningar på det mesta. Trodde ett tag att de var på väg att göra en FF-kamera.

//Lennart
 
Såg också dessa rykten. Det gällde dock en epigon till RX1. Antingen var detta rykte 100% önsketänkande från Fuji-entusiaster, eller också kände sig Fuji akterseglade när Sony släppte loss A7-serien och skrotade sitt projekt.
 
... eller så väntar man bara tills man ligger "rätt" i produktcyklerna. Om man släpper en ny modell när Sonys A7:eek:r dessutom droppar lite i pris som de nu gjort med 35:an i kit exv. så blir det ju ännu svårare att få ekonomi i det hela.

Att inte ta fram en FF idag känns väl som ett vågspel om man vill vara med på allvar. Priserna på FF har ju sjunkit så pass nu med A7:eek:rna att det är en tidsfråga när husen kommer ner kring 10 000 en bit in i produktcyklerna.

Jag undrar verkligen över intresset för A77 och NEX 7 uppföljarna. Tveksam till om det ens kommer vara värt besväret för Sony. I alla fall till det pris jag sett i förhandssnacket för A77:an.
 
.................Vill ändå avsluta med att jag letar efter jämförelsefiler mellan A7R och D800. Jag är nämligen aningen skum över hur olika AWB verkar fungera mellan märkena. A7R tenderar att plussa på med för många Kelvingrader. Inte för att det gör mig något, men för jpeg-brukare har det ju viss betydelse.

//Lennart

Jag tror Imaging Resource hade en del jämförelser
 
Min a7 levererade övermättade färger i jpeg tyckte jag. Ställde om till "portrait". Tycker det ser bättre ut nu.

AWB på både min NEX-6 och A7 är rätt usel i glödljus. Missar både temperatur och grön/magenta-balans. Men aldrig för kallt, alltid för varmt.

Ingen big deal, jag tar WB-ref med gråkort då och då, så jag har ngt att jämföra med.

Utomhus fungerar det bättre.

Även min Fuji sumpar WB i glöd/konstgjort ljus på liknande sätt. Upplevde även att min D7000 satte WB för varmt i konstgjort ljus - fast mindre extremt.

(Känns fö som många testare provar kameror en dag utomhus och ger omdömet "excellent AWB". Seriöst, så länge kameran hajar att det är uteljus kan den ju drämma till med ~5500K från höften och allt kommer se rätt ok ut. Borde vara lag på att testa AWB i blandljus ;-))
 
Woops vilket klagande på SLT
Tycker det fungerar bra, ser inga större problem.....
Känner att jag tvekar lite för en A7, följer spänt dessa trådar.
Känner dock att om en ny SLT med sensor stabilisering kommer väger det rätt tungt. Eller om de sänker a99.... Fördel mot A7 är swirvlande skärm och sensor stabilisering
Någon som har kört lite macro? Problem med A7r och Micro skakningar.
Känner möjligen att avyttra nex7 och köra med A7r även med bef e-mount. Men då är man högt i pris... :(
 
Det finns en färginställning som heter just "Neutral", den skulle du nog gilla bäst. Det är den jag kör på alla mina Sony-kameror. Jag började med det sedan en bekant som är filmare sa att man alltid filmade med så neutrala färger som möjligt. Då får man lite mer höjd innan någon färgton "går i taket" under själva filmningen. (Fungerar såklart bäst om man jobbar i raw.)

Vill man sedan safta på med färger i graderingen så är det sällan något problem, för själva grunden finns ju där, även i en neutral bild.
 
Neutral är en bra inställning som standard. Jag föredrar den. Men eftersom det i slutänden bara behöver påverka jpeg så kan man gärna ställa jpegparametrarna på det sätt man personligen gillar.

//Lennart
 
Precis, det gör den inte. Gråpunkten är åt h-e! Verkar ligga en rödtonad slöja över bilden. Men notera min brasklapp: 14-24;an är en svår glugg på sitt vis. Visserligen ansedd som den bästa vidvinkelzoomen i många avssenden, men den samlar på sig ljus från när och fjärran och A7R:s sensor har ju vad jag fattar lite annorlunda vinklade microlinser.

Dock borde det inte märkas i bildens centrum där utsnittet är taget från. Fast detta är orsaken att jag ville exemplifiera med dina båtbilder istället eftersom de var exponerade genom en dedicerad FE-glugg.

Även där noterade jag en varmare färgton, men den förklarades av dig bero på lågt stående sol och då höjs färgtemperaturen så jag tror att detta egentligen är ett ickeproblem för de flesta.

Det går sannolikt att mickla med jpeginställningarna och få en neutralare ton för den som så önskar. Portrait som Ljusdressyr ställt in är ju väldigt neutralt.

//Lennart

Det finns en "neutral" också tror jag.

Jag har också regerat över detta vid något tillfälle då jag plåtade det gula Waxholms Hotel för någon månad sedan (solljus). Det blev alldeles för starka färger. Jag förde dock upp det på Adobe RGB Kalle Anka-färgskontot.
 
Är det nån som lyckats få ingång den där standby-funktionen? I inställnings-menyn längst till höger o sida 2 så finns ju "Pwr Save Start Time" som oavsett vad jag sätter den på inte gör nånting. Har googlat lite på det o hittat nån som har samma problem, men ingen lösning.
Hur funkar den för er?
 
Nope, enda gången den stänger av sig är när jag själv stänger av den. Nån remote-grej kör jag inte, utan jag kör på "Single shot". Hittar inte ens nån remote under drive mode..
 
Skumt. Ändrade just min från en till två minuter och klockade, och det fungerade som förväntat...

muqade8u.jpg


Edit: ...och som Patrik är inne på - det är med stor sannolikhet någon annan inställning som upphäver, ex sidan 3 samma meny "Remote Ctrl".
u9egy6y4.jpg


Står den i "On" går inte kameran i strömsparläge alls. Kolla den.

I värsta fall kan du alltid prova att nollställa kameran helt och se om det hjälper.
 
Senast ändrad:
Kanske OT, men prissättning i förhållande till funktioner/finesser bör ju kanske höra ihop. Var det någon som nappade på helgens erbjudande att köpa en A7R med 3.000:- rabatt eller en A7 med 2.000:- rabatt från Cyberphoto?

//Lennart
 
Menyrubrik Zebra?? vad är det

Ny fråga om rubrik i menyn
Zebra kallas en inställning på engelska och svenska. Vad står det för?? verkar vara ngn högdagervarning men varför graderad i så många steg?
 
Det är högdagervarning. Väldigt användbar.

Notera att du väljer ett värde för zebra - och därefter är det enbart det värdet som "zebrar".

70% ger alltså zebra enbart i de områden som är 70% exponerade, inte 70-100+, så att säga.

Min står på 100+, så jag ser vilka högdagrar som klipper. Hejdå histogram ;-)
 
Det är högdagervarning. Väldigt användbar.

Notera att du väljer ett värde för zebra - och därefter är det enbart det värdet som "zebrar".

70% ger alltså zebra enbart i de områden som är 70% exponerade, inte 70-100+, så att säga.

Min står på 100+, så jag ser vilka högdagrar som klipper. Hejdå histogram ;-)

Bra förklaring.....TACK
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.