Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag tycker inte att det är någon större vits att skilja på a7 och a7R, förrän man bestämt sig för att konceptet med dessa kameror passar en. Det vill säga; man måste acceptera att de är rätt begränsade jämfört med en motsvarande spegelreflexkamera.
Fotar du mestadels saker som inte kräver snabb och exakt AF, samt att du vill ha en minimal kamera med bästa möjliga bildkvalitet? Då kan du gå vidare till valet mellan a7 och a7R, där den sistnämnda är ytterligare ett steg i samma riktning. Alltså bättre möjlig bildkvalitet, på bekostnad av mångsidighet.
Behöver du inte 36 miljoner pixlar så är valet enkelt. A7R ger inga fördelar utom detta över a7, vad jag kan se. Däremot en del nackdelar som måste vägas mot den högre upplösningen.
Båda levererar fantastisk bildkvalitet, förutsatt att du vet vad du gör och använder bra objektiv. Det är mycket svårare att hålla dessa kameror still vid långa slutartider, än en tung spegelreflexkamera med stor masströghet. Avsaknaden av spegel spelar i det avseendet ingen som helst roll vad jag har märkt.
För mig är a7 nära perfekt. Jag har alltid drömt om en liten och lätt FF-kamera som kan ta vilka objektiv som helst med adapter. Och jag fotar till 99% bara stillastående motiv. Det blir som att ha en mellanformatare i fickan och jag använder den just så. Långsamt och metodiskt, men utan att behöva släpa på klumpiga prylar.
Bra sammanfattning och check-lista tycker jag. Har bara en kommentar och det är att "behöver 36 MP" borde utvecklas. Fördelen med det är att du får mer att beskära i och att du får 16 MP med vanliga NEX-objektiv istället för 10. Det är inte oväsentligt. Man får mer svängrum helt enkelt. Det gör en A7r mer flexibel i det sammanhanget. I övrigt är A7 en bättre kompromiss generellt när det gäller framförallt AF och blixtsynk. Att Sony ens brytt sig att diversifiera med sämre materialval i front och vred på A7 är ju bara en suck. Det är bara dökorkat att diversifiera på det sättet.
A7 har ju dessutom snabbare seriebildtagningsfrekvens också. Det brukar ju vara en av de saker man får med dyrare kameror och här är det tvärtom. Kollar man upplösningstester med riktigt bra objektiv som exv. Zeiss OTUS eller Zeiss FE-objektiv så är dessa typ 10% vassare på en A7r än en A7:a. Det kan säkert de flesta leva med. . En A7r är också mer optimerad för att just ge mer detalj och det syns om man tittar efter det men för de flesta spelar nog det ingen roll heller. A7 är mindre extrem och mer förlåtande med manuella vidvinklar än A7r vad det verkar.
Många ser säkert en fördel i 1/3 så stora filer också.