PMD
Aktiv medlem
Jag är inte så säker på att det är det han menar, men min mening är att det inte är snobbism. JPEG är inte alltid kass (och kamerorna blir allt bättre på att göra snygga JPEG:ar), men det går inte att komma ifrån att man vid JPEG-konvertering kastar bort en massa information som man aldrig kan få tillbaka. Dessutom måste man, om man vill vara noga, ställa in sin kamera ordentligt beroende på motivsituation så att JPEG-konverteraren i kameran kan göra sitt bästa. Inställningar som man ofta kan strunta i att göra i kameran för RAW-filer eftersom man lika gärna kan göra dem i efterhand.Vad han mer sympatiskt menar är nog troligen att det förekommer en viss snobbism i "jag kör alltid raw för jpeg är kass". och det är en löjlig snobbism att vidmakthålla.
Jag sparar alltid både JPEG och RAW när jag fotograferar. Även i min kompaktkamera. Allra oftast är JPEG:en tillräckligt bra så att jag använder den (web och email, mest), men då och då har kameran missat så att jag får ta till en RAW-konverterare och pula lite med en RAW-fil. Minne är så billigt att bekvämligheten med att göra så här överväger starkt. (Det kanske hjälper lite att jag väldigt sällan använder serietagning.
Jag citerar inte resten av ditt inlägg eftersom jag inte har någon invändning, och håller med helt och hållet.
Så kan man spara JPEG+RAW i A7(r)?
Det tycks ju behövas om man får tro Dpreview. Det vore intressant om någon kunde göra experimentet att spara JPEG+RAW och sen göra RAW-konvertering enligt standardinställningarna i lämplig RAW-konverter. Kanske både i Sonys egen och i Adobes.
En jämförelse av de båda JPEG-varianterna (kamerans och RAW-konverterarens) vore mycket intressant att se.