Photocon
Aktiv medlem
Jag tror att DRO stod på auto eller var av helt, men det hade ju varit kul att göra några experiment med att tvångsstyra denna stegvis och se vad som händer. Då hade ju skuggorna även där fått mera liv. Färgmättnad tror jag även den stod på default. Den kanske borde minskas?
Auto DRO brukar lätta bildens skuggpartier lite grand. Ska man gradera den kunde du gärna tvinga den 1 eller 2 snäpp till (på det kontrastrika och välbelysta motiv du plåtat. Nu är jag väl ganska försiktig med DRO då Joakim Bengtsson upptäckte att den kan "smitta" rawfilen marginellt. Men skit samma.
Färgen är en smaksak. Den bilden såg ut som gammal "Minolta-stil" fast aningen mörkare. Själv föredrar jag neutral ton eftersom det är så lätt att ändra efter behag i en snabb efterbearbetning.
Men oavsett om man gillar den lite mörkare patinan som jpegfilen ger går det inte att bortse från att detaljering blir bättre i en rawfil som konverterats till jpeg. man hade ju förresten kunnat lagt den i samma ton om man så önskar. Personligen anser jag att jpegmotorn är bra i A7r och den kan säkert ställas mer "to taste" vad gäller en del algoritmer, men jag märker någonstans mellan öronen att Zeiss+A7r+raw för mig är en ypperlig kombination.
Jpeg till vänster, raw till höger. KLICKA på dem för att kolla i 100%. Tog med hela motivet också. När man ser det på skärm i 100% (vilket inte går här, tyvärr) så är det oerhört många detaljer man ser att man missar jämfört med rawbilden som konverterats, men har man bara originaljpegbilden och inget att jämföra med så ser även jpegen mycket detaljrik ut. Ska även tillägga att jag får i princip identiskt resultat med D800 och ett Zeiss 35/2.0 ZF och liknande rawbearbetning.
//Lennart
Bilagor
Senast ändrad: