Annons

A7/A7r kameror - ny huvudtråd för kamerafunktionsdiskussion

Produkter
(logga in för att koppla)
Läste på dpreview att den hade utlösare för trådutlösare? Någon som vet om det är samma som A77/A700/A900 etc..... Hittade ej det i manualen på nätet :(
 
Kameran hittar ansikten och fokuserar på ett öga. Man brukar kunna välja om den ska fokusera på höger, vänster eller närmaste öga.
Du har den funktionen i dina kameror också ...
Jag har inte hittat var man kan välja vilket öga den tar. Tror(och hoppas)den väljer det närmaste.
 
Det lustiga för min del var att jag först efter att ha sett en koreansk Youtube-film på orginalspråk (ja det räckte med att se hur de gjorde för att jag skulle förstå trots språket), fixade att förstå hur funktionen skulle konfigureras och användas. Så där får jag väl ge Youtube ett plus trots att det nästan är ogörligt att ersätta en bra manual med alla dessa filmklipp som finns där.
 
Har nu kollat Dpreviews "recension" av A7 (A7R:s är inte färdig än). Ömsom vin, ömsom vatten och en mindre dos kloakvatten med finkel.

Menysystemet såg inte så farligt ut, men jäkligt många underfunktioner som ligger begravda. Den som saknar NEX-7:s menysystem (start med symboler som innehåller undergrupper) kan välja att få ett liknande utseende.

Auto-iso tenderade att alltid ställa sig så att 1/60 sek blev snabbaste tiden.

Ja, det stod en massa saker och om ni inte läst A7 deep review så finns en länk här
http://www.dpreview.com/reviews/sony-alpha-a7

Men mest kloak blev det i mina ögon för jpegrenderingen. Överaggressiv NR (återigen har Sony tagit fel på WC-dörren och det blå skåpet). Spelar ingen roll för min del då jag kör raw+jpeg och använder bara jpeg för att snabbsortera/snabbtitta, men andra kanske inte blir så glada.

Men ganska synd då A7 i grunden har samma sensor som D600/D610. Skillnaden mellan kamerorna syns nämligen även i raw vad gäller lite högre iso (typ 3200-6400). Färgbruset är mer märkbart i A7 då.

Jag tror/hoppas detta kommer att kunna fixas med en ny FW. I alla för de som vill köra jpeg.

Men det mesta var vin vad gäller IQ och video.

Mycket beröm för FE 55/1.8 och FE 35/2.8. Zoomen FE 28-70 levererade tunn- och kuddformad distorsion i varsin ände av brännviddsomfånget på den, men var tydligen lätt att korrigera och ansågs "okej" i övrigt.

Så en del kritik, men också mycket beröm för olika lösningar samt att A7 är billigare än sina närmsta konkurrenter i 24mp-segmentet.

//Lennart
 
Läste på dpreview att den hade utlösare för trådutlösare? Någon som vet om det är samma som A77/A700/A900 etc..... Hittade ej det i manualen på nätet :(
Vet ej säkert, men bor du i närheten av Göteborg kan du testa med min Minolta RC-1000S fjärrkontroll. Har haft sagda fjärrkontroll sedan ca 20 år tillbaka, och den har passat på allt från gamla Minolta systemkameror från den analoga tiden och till alla de Sony-kameror jag har provat den på, upp t.o.m. A77 (tror att den passar på A99 också). Men Multi-Interface hot Shon som ersatte iISO-blixtskon vid årsskiftet 2012-2013 innehåller kontakter för fjärrstyrning, så det blir uppenbarligen andra trådstyrda fjärrkontroller framöver. Som användare vill man förstås ha kvar kompatibilitet så länge som möjligt, men såväl Canon som Nikon har ju bytt kontakter flera gånger, så detta är väl inte så mycket att göra åt.

Vet som sagt inte ifall de äldre fjärkontrollerna passar till A7-serien (tror inte att de gör det), men för inte så längesedan kom ju Sonys Remote Control RM-VPR1 ut. Adapterkablar för såväl Minolta/Sonys tidigare 3-stiftsfjärrutlösarkontakt som till nyare Sonykameror med Multi Terminal USB kontakt medföljer. Förmodar att den är kompatibel med A7/A7R, men säkrast att du kollar med Sony.

Vill du köra trådlöst så ska det gå att använda RMT-DSLR1 eller RMT-DSLR2.

'Wireless notes with NFC and wireless control via PlayMemories Mobile app' finns ju också.


Edit: Du hade tydligen ingen A7/A7R, så det var ju inte så mycket idé med att erbjuda dig att prova min fjärrkontroll. Men kanske någon annan här i Götet har någon så att vi kan se ifall min fjärr passar?
.
 
Hittade på nätet en bild på A7:s kontaktrad. Den gamla fjärrkontrollen (Minolta RC-1000S/RC-1000L = Sony RM-S1AM/RM-L1AM) passar inte, så det är den nya Sony RM-VPR1 som gäller för A7-serien. RM-VPR1 har dock som sagt dubbla adapterkablar, så den passar till såväl nyare som äldre Sony och Minolta-kameror.

Eh, är vi Off-Topic nu igen, eller? Detta borde kanske ha avhandlats i någon tillbehörstråd?
 
Hittade även denna fråga med svar på Amazon, där mr Akoubian bekräftar att han använder fjärrkontrollen RM-VPR1 till sin A7R (samt att den som sagt kan användas även till kameramodeller med den tidigare 3-stiftskontakten):


"Question:
The camera end is a micro "B" type connector but what is the remote end? No images I can find. Thanks

asked by Dougie on January 13, 2014


Answer:
It comes with a couple of different cables, one of which is the micro "B" end. It works with the newer alpha models. The other cable is for the older alpha models. I use the release with the new a7R.

David Akoubian answered on January 14, 2014"
.
 
..........................Vill du köra trådlöst så ska det gå att använda RMT-DSLR1 eller RMT-DSLR2.

'Wireless notes with NFC and wireless control via PlayMemories Mobile app' finns ju också.


Edit: Du hade tydligen ingen A7/A7R, så det var ju inte så mycket idé med att erbjuda dig att prova min fjärrkontroll. Men kanske någon annan här i Götet har någon så att vi kan se ifall min fjärr passar?
.

Min ser ut som RMT-DSLR2 (kostar den 299 spänn så är väl det hyfsat för jag tror Sony Center på sin tid tog mellan 4 och 500 spänn). Funkar utan problem med både NEX 7 och A7r.

Varför vill man ha en utlösare med kabel?
 
Har nu kollat Dpreviews "recension" av A7 (A7R:s är inte färdig än). Ömsom vin, ömsom vatten och en mindre dos kloakvatten med finkel.

Menysystemet såg inte så farligt ut, men jäkligt många underfunktioner som ligger begravda. Den som saknar NEX-7:s menysystem (start med symboler som innehåller undergrupper) kan välja att få ett liknande utseende.

Auto-iso tenderade att alltid ställa sig så att 1/60 sek blev snabbaste tiden.

Ja, det stod en massa saker och om ni inte läst A7 deep review så finns en länk här
http://www.dpreview.com/reviews/sony-alpha-a7

Men mest kloak blev det i mina ögon för jpegrenderingen. Överaggressiv NR (återigen har Sony tagit fel på WC-dörren och det blå skåpet). Spelar ingen roll för min del då jag kör raw+jpeg och använder bara jpeg för att snabbsortera/snabbtitta, men andra kanske inte blir så glada.

Men ganska synd då A7 i grunden har samma sensor som D600/D610. Skillnaden mellan kamerorna syns nämligen även i raw vad gäller lite högre iso (typ 3200-6400). Färgbruset är mer märkbart i A7 då.

Jag tror/hoppas detta kommer att kunna fixas med en ny FW. I alla för de som vill köra jpeg.

Men det mesta var vin vad gäller IQ och video.

Mycket beröm för FE 55/1.8 och FE 35/2.8. Zoomen FE 28-70 levererade tunn- och kuddformad distorsion i varsin ände av brännviddsomfånget på den, men var tydligen lätt att korrigera och ansågs "okej" i övrigt.

Så en del kritik, men också mycket beröm för olika lösningar samt att A7 är billigare än sina närmsta konkurrenter i 24mp-segmentet.

//Lennart

Ja jag har ju ställt det mot Imaging Resources slutsatser om A7r som både innehåller bildexempel och dessa slutsatser. Jämför man mot både A7 och inte minst Nikons D800E som ju har samma sensor enligt uppgift så ser A7r oftast bättre ut (D800E tycker jag klarar det röda tygets textur lite bättre men annars ger den kameran mindre detalj i denna jämförelse). Dessa bilder togs innan det fanns några RAW-konverterare på banan så det är JPEG orginal.

IR skriver detta om A7r:

(http://www.imaging-resource.com/camera-reviews/sony/a7r/)

•Superbly detailed out-of-camera images, rivaling medium-format cameras for resolution
•Some of the best JPEG processing we've seen yet
•Excellent sharpness with few sharpening artifacts
•Extremely high resolution
•Excellent dynamic range
•Very good high ISO performance
•Decent performance, bearing in mind its extremely high resolution
•Good buffer depths, again bearing in mind its resolution
•Optimized for new FE-mount full-frame lenses

Jag har sett en annan uppsättning bilder från samma källa om jag inte missminner mig där man tagit jämförande bilder på bland annat bladtextur och jag tycker A7r gav mest detalj där med. Men frågan är vad man ska tillmäta sånt för vi vet inget om förhållandena. Objektiven är ju nästan allt i det sammanhanget. De nya FE-objektiven är fantastiska men det är mindre fantastiskt med annat som skruvas på.

Negativt:

•Extreme resolution makes focus, lens quality and technique more critical
•Very limited selection of native full-frame lenses (but many planned in the next two years)
•Lack of low-pass filter makes it prone to aliasing artifacts, however the JPEG engine suppresses chrominance moiré quite well
•Autofocus speeds and shutter lag are a little slower than average compared to most CSCs
•Sluggish standard burst mode (1.7fps) with AF tracking
•No autofocus in 4fps burst mode
•Mediocre battery life with the EVF (270 shots per charge)
•AF not as good in low-light as most prosumer DSLRs
•No built-in flash
•Slow X-sync (1/160s)
•Loud shutter
•Menus somewhat disorganized


Min kommentar:

Det allvarligaste för mitt vidkommande tycker jag varit min ovana med det korta skärpedjupet. Jag ser att jag inte är helt nöjd med en del av mina bilder jag tagit i Kenya på min semester. Det har varit mitt svåraste problem. Det handlar alltså inte bara om 36 MP utan väldigt mycket om skärpedjupet. Jag tar ofta arkitektur och natur och då är ett kort skärpedjup inte alltid en tillgång utan snarare ett ibland svårt problem som i dåligt ljus tvingar en till dåliga kompromisser utan stativ och stativ funkar inte under wildlife-foto som regel.

EVF:en tycker jag inte varit något problem faktiskt för den är bättre än NEX 7:ans.

Den usla batteritiden var heller inget problem och jag klarade vissa dagar utan att vare sig NEX 7 eller A7r gick torr. Så jag har slutat oroa mig för det så där måste jag ge Makten rätt som tidigt hävdat att han inte såg detta som något problem på det sätt han fotade. Jag tog ju ändå en massa bilder som man ju gör vid tillfällen som dessa och jag hade buffrat med extra batterier men behövde sällan använda dem.

Autofokushastigheten tycker jag heller inte var något problem utan mer då att fokus ibland missade utan att jag har någon bra förklaring (med mitt Sony 50mm/1,8 mest). Inte alls nöjd med det. Mitt Zeiss missar aldrig på samma sätt och 35mm är väl mer förlåtande än 50. Hänger säkert ihop med 1/60-problemet så det ska man tänka på också om man kör A-prio ofta.
 
Senast ändrad:
Varför vill man ha en utlösare med kabel?
Kanske för att slippa hålla reda på om batteriet i ytterligare en apparat fortfarande ger tillräckligt med kräm. Batterier i trådlösa utlösare brukar hålla i åratal, men om man använder den ytterst sällan så kan man ge sig den på att batteriet är dött när man ska använda den nästa gång.

Trots det föredrar jag trådlöst.
 
Jag får väl kolla.

Då får jag be om en tjänst (eller om någon annan kan svara som är ägare till A7/A7R). Tänkte inte mycket på detta den korta stund jag lånade A7R, men NU när jag ser olika bilder på den igen undrar jag om mekanismen som man öppnar kortfacket med är "smäck" eller verkar hålla för att öppnas och stängas ofta.

Jag kör alltid med kort i separat kortläsare när filerna ska in i datorn så det blir ofta ett öppnande och stängande av kortfacket.

När jag lånade A7R tankades bilderna av ägaren över via kabel direkt.

Så den korta frågan är; Hur fungerar luckan och vilken typ av mekanism är det.? Ser en liten reffla på sidan av kameran. Har den något att göra med lucköppning?

//Lennart
 
Beträffande luckan:

Jag tycker luckan känns gedigen och hållbar. Bra passform och destinkta öppnings- och stängningslägen. Jag tankar också över bilder via kortläsare och har inte reflekterat över att luckan skulle kunna ge upphov till några problem.


Beträffande trådad utlösare:

Jag skulle gärna vilja ha en trådad utlösare som jag skulle kunna koppla till diverse enkla (eller komplicerade) elektromekaniska styrdon. Det kan till exempel vara styrenheten till StackShot makrosläde eller droppautomat för att plåta vattendroppar. Man kan också tänka sig situationer där kameran står ett stycke framför fotografen och inte riktad mot denne. Då kan det bli svårt att få en IR-styrd fjärrutlösare att nå fram eftersom mottagaren på kameran sitter just på framsidan. Ett sinnrikt spegelsystem skulle i och för sig kanske kunna råda bot på just den situationen.
 
Någon som har något att dela med sig om FE 55/1.8? Skärpa verkar vara på topp men hur är det men handhavande och fokusfart?
 
Optiskt är det precis så fint som beskrivet på flera ställen redan. Prisvärt, trots att det är dyrt, så att säga.

Handhavande finns inte mycket att säga om. Fast brännvidd. Fokusring med bra känsla. Ej mekaniskt kopplad, dock.

AF är svårare att uttala sig om i absoluta termer. Det känns inte som det är objektivets egenskaper som sätter gränserna här. När PDAF biter så nyper objektivet snabbt. När PDAF inte biter, nä, då går det inte så snabbt. Kommer du från DSLR blir du sannolikt besviken.

Klart snabbare AF än ex E 50/1,8 OSS oavsett ljus. Ungefär lika snabb som E 35/1,8 OSS i dåligt ljus, men märkbart snabbare i bra ljus. Typ. Med lite reservation för E-objektivens egenskaper. Har inte A/B-jämfört i drösvis med situationer utan jämför med gamla erfarenheter från NEX-6.

Se även separat tråd om AF på A7:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=156624

Personligen känner jag att FE55:an är ett objektiv som skulle kunna få mig att vara Sony-trogen på obestämd framtid, trots att husen har en del egenheter.
 
Senast ändrad:
Tack för summeringen Anders.
Det var precis vad jag ville höra; tänkte att om AF är snabbare än på min 50/1.8 så slår jag till.

Jag har haft lite svårt att leva utan zoom hittills faktiskt- fast objektiv med AF är ok, men manuell fokus på fasta objektiv ger lite för mycket begränsningar i vissa situationer.

Tror 55:an blir perfekt...då har jag täckt upp 24 (MF), 35 (AF), 50 (MF), 55 (AF) och 85 (MF). 4 av 5 objektiv är Zeiss :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.