Det finns mycket att skriva om i-landsproblem. Jag sitter och klagar på en sökare som i de flesta lägen är helt okej, men i nämnda fall inte känns så bra på en i övrigt alldeles utmärkt kamera.
Afe har rätt i att A7R:s EVF och display påminner om NEX-7 i det mesta. EVF dock marginellt bättre men display samma egenskaper i de ljusförhållanden jag beskrev.
Gården beskriver precis samma sak jag upplevde.
Att kolla bildresultatet efter tagningen i starkt solsken som reflekteras i havsblänk, ljusa åkrar, vit sand, kalksten mm är hart när omöjligt även på en kamera med OVF för där kollar man ju på bakre display.
Här finns en liten fördel med EVF på A7R: Att kolla resultatet där istället, men det är känslan precis INNANman trycker av som detta med valörer känns viktiga för mig. I det beskrivna ljuset försvann minst 3 valörer i mellandagrarna och blev till en enda jämfört med en OVF. Det förtar just känslan under tiden man komponerar bilden. Att lågdagrarna "sotar" igen är ju välkänt i starkt ljus med hög kontrast.
Okej, det blir ju bra i alla fall till slut. Så man får ta en EVF:s fördelar med dess nackdelar. Det är dock störande ibland. Dessutom KAN AF träffa fel rejält om man upplever tre kontrasttoner (valörer) som en vid landskapsfotografering då AF letar upp den högsta kontrasten som kanske ligger längre bort eller närmare än där man vill lägga huvudskärpan för att medvetet få ett DOF man eftersträvar.
Den som plåtar i läge M där både tid och bländare ställs manuellt får det lättare om ändring vid nedbländning/tidsändring deaktiveras och istället läser av på EV-skalan. Då håller sig EVF lika ljus hela tiden. Men det har ju sina nackdelar om man glömmer sig.
Och Mats! Jag förstår att du bara menar väl och absolut inte har någon baktanke att få mig att ramla ned i A-mountträsket
Dock har jag redan tittat i en sökare på A77II och den är bättre än på den gamla A77, men inte bättre i sådana situationer jag beskrev jämfört med en A7R.
Men som jag tidigare skrev. OVF vs EVF är helt onödigt att dra upp igen. Dock tycker jag det är viktigt att jag som mest strött rosor över A7R (och med rätta enl min åsikt) är ärlig och påvisar något som jag tycker är problematiskt med kameran.
Sedan ska inte förnekas att det finns gamla schaktsökarkameror där man sannolikt i vissa lägen fick lika mycket valördifferenser som om man fokuserade på de inre delarna i ett elefantarsel. (Och nej, jag har inte försökt det
//Lennart