Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A7/A7r kameror - ny huvudtråd för kamerafunktionsdiskussion

Produkter
(logga in för att koppla)
Tyvärr gäller devisen: "Sälj en och förlora för tre" just nu. Givetvis finns det undantag gällande A-mount, men läget är inte så kul just nu.

Vad gäller A7/A7R är det lite bättre och kunde varit mycket bättre med större urval dedicerad optik för FE-fattningen.

//Lennart
 
Blev med en a7r på Media Markt igår för 15090 SEK (efter avdragen Sony 900 SEK Cash back rabatt). Sveriges trevligaste säljare på Fotoavdelningen i deras affär i Gallerian. Finns enligt dem bara två Sony kamera "Utställnings-Tempel" i Europa. Ett i England och det i Gallerian.
 
Suverän IQ men...

...trots att jag hyllat A7R med såväl 35/2.8Z och 55/1.8Z samt även adaptermonterade objektiv men F-fattning (Nikon) så har spegellösheten en rejäl nackdel enl min åsikt.

Har inte tänkt på det så mycket förr, men jag vistades på Sveriges sydligaste punkt (Smygehamn/Smygehuk) på Österlen i 4 dagar. Intensiv sol, vattenblänk, många olika valörerr i fältens skiftningar gör såväl EVF som display rejält kastrerande.

Svårt att se valörer i EVF-sökaren och hart när omöjligt att se något på displayen under dessa betingelser, men bilderna blir ju bra så varför klaga, egentligen.

Jo, för min del handlar det om känsla och direkthet. Vid andra väderförhållanden och inomhus fungerar EVF och display klockrent, men icke här vid landskapsfotografering i de nämnda ljusförhållandena. Fördelen med att ställa skärpan manuellt vid användningen av adapter är fortfarande suverän, men kastrerad under dessa förhållanden.

Jo, bilderna blev bra (och det är väl huvudsaken), men efter en dag åkte D800:an med OVF fram och allting gick så mycket smidigare och även om IQ blev ungefär densamma var det lättare att leka med kompositioner och vinklar.

Jag har plåtat liknande motiv med en lånad Fuji X-Pro 1 som har hybridsökare och det är en rätt lyckad kompromiss.

Med detta sagt så är A7R en lyckad kamera, men utan att vilja väcka någon VS-diskussion mellan EVF och OVF så anser jag att de spegellösa kamerorna (och tjockkamerorna med SLT-teknik) med EVF inte är så idealisk i vissa sammanhang ute på fältet.

//Lennart
 
Jag har aldrig tittat i en A7r, så jag vet inte hur den sökaren är, men är det inte samma som i A77II? Nån som vet?

EVFen i A77II tycker åtm jag är helt suverän och är iallafall tillräckligt bra för att komponera rätt med skuggor osv. Nu är ju du Lennart just LENNART och jag är bara lilla mats, så vi kanske menar helt olika med valörer, men att uppfatta varenda sådan zetalj vid fotograferingen är väl inte nödvändigt, det påverkar ju inte alls hur bilden blir sedan.

Visst finns det fortfarande för- och nackdelar med EVF kontra OVF, men nu med de senaste modellerna så är nackdelarna försvinnande små så att fördelarna överväger åtm för de flesta situationer.

Däremot med den gamla A77 tyckte jag inte alls att det räckte till då skuggor flöt ihop till stora svarta sjok ibland.

Vet som sagt inte om det är samma i A7orna som i nya 77an. Du borde ta en titt i A77 II, t.ex. genom att köpa min kamera så du kan begrunda i lugn och ro :)


/Mats
 
Jag håller med Lennart här.

Tog igår en romenad på stadens gator, och måste säga att det var ett rent he....e att se något vettigt både i sökaren och dispalyen. Åtminstone när man befann sig på ljusare platser. I skuggan var det ju bättre förståss !

Fokuserade manuellt med hjälp av avståndsvärde, och med hjälp av histogram. Blev kanon !
 
Jag tycker sökaren i A6000 fungerar bättre i solljus än den i NEX-7 (som är samma som i A7r, men med mindre förstoring och sämre optik). Den är dock lägre upplöst och mindre, men det tycker jag det är värt tack vare andra fördelar. Det är uppenbarligen svårt att göra en EVF bra på allt ...

Skärmen på A6000 är däremot usel i starkt ljus - där var NEX:en bättre. A7r har jag inte testat i starkt ljus, så där kan jag inte säga något om skärmen.
 
Det finns mycket att skriva om i-landsproblem. Jag sitter och klagar på en sökare som i de flesta lägen är helt okej, men i nämnda fall inte känns så bra på en i övrigt alldeles utmärkt kamera.

Afe har rätt i att A7R:s EVF och display påminner om NEX-7 i det mesta. EVF dock marginellt bättre men display samma egenskaper i de ljusförhållanden jag beskrev.

Gården beskriver precis samma sak jag upplevde.

Att kolla bildresultatet efter tagningen i starkt solsken som reflekteras i havsblänk, ljusa åkrar, vit sand, kalksten mm är hart när omöjligt även på en kamera med OVF för där kollar man ju på bakre display.

Här finns en liten fördel med EVF på A7R: Att kolla resultatet där istället, men det är känslan precis INNANman trycker av som detta med valörer känns viktiga för mig. I det beskrivna ljuset försvann minst 3 valörer i mellandagrarna och blev till en enda jämfört med en OVF. Det förtar just känslan under tiden man komponerar bilden. Att lågdagrarna "sotar" igen är ju välkänt i starkt ljus med hög kontrast.

Okej, det blir ju bra i alla fall till slut. Så man får ta en EVF:s fördelar med dess nackdelar. Det är dock störande ibland. Dessutom KAN AF träffa fel rejält om man upplever tre kontrasttoner (valörer) som en vid landskapsfotografering då AF letar upp den högsta kontrasten som kanske ligger längre bort eller närmare än där man vill lägga huvudskärpan för att medvetet få ett DOF man eftersträvar.

Den som plåtar i läge M där både tid och bländare ställs manuellt får det lättare om ändring vid nedbländning/tidsändring deaktiveras och istället läser av på EV-skalan. Då håller sig EVF lika ljus hela tiden. Men det har ju sina nackdelar om man glömmer sig.

Och Mats! Jag förstår att du bara menar väl och absolut inte har någon baktanke att få mig att ramla ned i A-mountträsket:):) :):)

Dock har jag redan tittat i en sökare på A77II och den är bättre än på den gamla A77, men inte bättre i sådana situationer jag beskrev jämfört med en A7R.

Men som jag tidigare skrev. OVF vs EVF är helt onödigt att dra upp igen. Dock tycker jag det är viktigt att jag som mest strött rosor över A7R (och med rätta enl min åsikt) är ärlig och påvisar något som jag tycker är problematiskt med kameran.

Sedan ska inte förnekas att det finns gamla schaktsökarkameror där man sannolikt i vissa lägen fick lika mycket valördifferenser som om man fokuserade på de inre delarna i ett elefantarsel. (Och nej, jag har inte försökt det:)

//Lennart
 
Ja, det där med kontrastavkännande autofokus kan ställa till det rejält i vissa ljussituationer. Jag har råkat ut för totalt felfokuserade bilder när jag fotograferat stillastående hus, och i sådant ljus är det inte helt enkelt att se i sökaren heller att det blir rätt (utan att använda förstorad sökarbild). Peaking hjälper förstås inte heller i och med att den går på samma kontraster.

Där har hybridfokuseringen i A7 och A6000 en klar fördel mot de kameror som enbart kör kontrastfokus.
 
Ja, det där med kontrastavkännande autofokus kan ställa till det rejält i vissa ljussituationer. Jag har råkat ut för totalt felfokuserade bilder när jag fotograferat stillastående hus, och i sådant ljus är det inte helt enkelt att se i sökaren heller att det blir rätt (utan att använda förstorad sökarbild). Peaking hjälper förstås inte heller i och med att den går på samma kontraster.

Där har hybridfokuseringen i A7 och A6000 en klar fördel mot de kameror som enbart kör kontrastfokus.

Bara så att vi inte missförstår varann:

Rent allmänt har jag inga problem med CDAF. Betraktar det som säkrare än PDAF i vissa situationer som exempelvis stillastående hus, (Och de flesta jag känner till brukar stå stilla, mendet finns ju husvagnar, husbilar och i extrema fall jordskalv) ;)
Bara man ger CDAF tid att ställa in sig.

Det jag menade var att om det av flera intilliggande valörer blir ett helt sjok man själv ser i sökaren som EN valör blir det svårt att veta var man riktar AF-punkten. Brukar använda den i mitten, förminskad till minsta storlek och brukar inte bomma på något motiv så länge jag verkligen ser skillnaden mellan valörerna.

Då uppstår det problem även med en vanlig A7 och PDAF och skulle bli även med en D800 om den inte hade OVF.

Jag ska försöka illustrera det med ett bildexempel om en stund.

I övrigt har du naturligtvis rätt.

//Lennart
 
sol = keps på

Vad jag har lärt mig från mycket utefotografering med a77 på klart soligare platser är att en keps hjälper massor.
EVF blir mörk för ögat när allt annat är ljust omkring.....Pupillen blir liten. Speciellt stort problem med ökad ålder....Men en keps som skyddar en från ströljus etc hjälper fruktansvärt. OVF blir ju automatisk mycket ljusare..... OVF skulle tillockmed kunna bli skadligt ljus....
Även ställa upp ljusheten på EVF brukar hjälpa till lite.

//rikard (obs små bokstäver ;) )
 
Znutt!
Jag föredrar att låta min betjänt Jean gå ut och plåta åt mig hellre än gömma mig under en keps:).
Trots din smiley räcker inte en keps till för stark frätande sol som "suddar ut" vissa valörer i en EVF.
Möjligtvis skulle det hjälpa om jag tog på mig långkjol och trädde den över huvudet OCH objektivet.

Ska visa en simulerad sökarbild med EVF vs som sensorn ser den default i ACR om ett ögonblick.

//Lennart
 
Som det kan bli

1. Visar simulerar hur en EVF kan ställa till det genom bortsuddning av vissa valörer trots att det finns kontraster. . Visar helbild av motivet som EVF "ser den" under vissa förhållanden

2,. Visar hur kamerans sensor ser helbilden i ACR default (dvs obearbetad)

3. Visar utsnitt i 100% hur många valörer som EVF missat och gjort till en enda. ACR default. Jag hade kunnat lyfta skuggorna ännu mer utan att skada högdagrar, men har låtit alla reglage stå på 0.

4. Visar punkten där jag lagt skärpan. Klippt ur exempel 1. AF klarar att se valörskillnaden och ställa skärpan rätt, men jag ser inte att så många valörer finns.

//Lennart
 

Bilagor

  • Skärmklipp_1.JPG
    Skärmklipp_1.JPG
    11.5 KB · Visningar: 174
  • Skärmklipp_2.jpg
    Skärmklipp_2.jpg
    36.6 KB · Visningar: 24
  • Skärmklipp_3.jpg
    Skärmklipp_3.jpg
    61.9 KB · Visningar: 25
  • Skärmklipp_4.jpg
    Skärmklipp_4.jpg
    169.2 KB · Visningar: 24
Lycka till :)
Det är rätt dött på marknaden för sådana prylar...

Man får nog leva med att man förlorat o h satt sist med Svarte Petter på hand. :-(

/Mats

Brukar kolla genom blocket och fotosidan då och då efter objektiv till mina a-fattningar och visst är det dött i den meningen att ingen j*vel säljer något. Svårt att köpa när ingen säljer något och då menar jag inte kit-objektiv som finns i parti och minut på blocket. För övrigt har jag två dylika som aldrig ens varit monterade på en kamera.

Intressanta objektiv är alltid intressanta och jag tänker fortsätta på a-spåret rätt länge till. Köpte för övrigt ett mer eller mindre oanvänt Tamron 24-70/2.8 så sent som i förrgår.
 
Fattar inte riktigt 100.... Kan bero på blykeps idag (dock ej synlig) ;)

Bild 1 är vad du tycker dig se i sökare ? Eller?

Håller med om din Point. Kan tycka att omfånget på sökaren inte alltid räcker till för att se exakt var skärpan ska läggas. Kan hjälpa att snabbförstora bilden.

Fördelen är ju att då de uppkommer (för mörka/ljusa ytor) blir man uppmärksam på att det kan vara ett problem på ge typ om man fotar både ljusa saker och mörka samtidigt. Risken är då att man bör exponeringskompesnsera, speciellt om de är de ljusa partierna man vill åt (typ fota vitsippa), de mörka går vanligen att rädda i partsiell efterbehandling mm.

Det jag saknar mest är skälva beskådandet är mycket tråkigare i EVFn, vilket jag kan tycka är halva nöjet. Men är det betjänten som fotar kan man ju göra annat under tiden
 
Det finns mycket att skriva om i-landsproblem. Jag sitter och klagar på en sökare som i de flesta lägen är helt okej, men i nämnda fall inte känns så bra på en i övrigt alldeles utmärkt kamera.

Afe har rätt i att A7R:s EVF och display påminner om NEX-7 i det mesta. EVF dock marginellt bättre men display samma egenskaper i de ljusförhållanden jag beskrev.

Gården beskriver precis samma sak jag upplevde.

Att kolla bildresultatet efter tagningen i starkt solsken som reflekteras i havsblänk, ljusa åkrar, vit sand, kalksten mm är hart när omöjligt även på en kamera med OVF för där kollar man ju på bakre display.

Här finns en liten fördel med EVF på A7R: Att kolla resultatet där istället, men det är känslan precis INNANman trycker av som detta med valörer känns viktiga för mig. I det beskrivna ljuset försvann minst 3 valörer i mellandagrarna och blev till en enda jämfört med en OVF. Det förtar just känslan under tiden man komponerar bilden. Att lågdagrarna "sotar" igen är ju välkänt i starkt ljus med hög kontrast.

Okej, det blir ju bra i alla fall till slut. Så man får ta en EVF:s fördelar med dess nackdelar. Det är dock störande ibland. Dessutom KAN AF träffa fel rejält om man upplever tre kontrasttoner (valörer) som en vid landskapsfotografering då AF letar upp den högsta kontrasten som kanske ligger längre bort eller närmare än där man vill lägga huvudskärpan för att medvetet få ett DOF man eftersträvar.

Den som plåtar i läge M där både tid och bländare ställs manuellt får det lättare om ändring vid nedbländning/tidsändring deaktiveras och istället läser av på EV-skalan. Då håller sig EVF lika ljus hela tiden. Men det har ju sina nackdelar om man glömmer sig.

Och Mats! Jag förstår att du bara menar väl och absolut inte har någon baktanke att få mig att ramla ned i A-mountträsket:):) :):)

Dock har jag redan tittat i en sökare på A77II och den är bättre än på den gamla A77, men inte bättre i sådana situationer jag beskrev jämfört med en A7R.

Men som jag tidigare skrev. OVF vs EVF är helt onödigt att dra upp igen. Dock tycker jag det är viktigt att jag som mest strött rosor över A7R (och med rätta enl min åsikt) är ärlig och påvisar något som jag tycker är problematiskt med kameran.

Sedan ska inte förnekas att det finns gamla schaktsökarkameror där man sannolikt i vissa lägen fick lika mycket valördifferenser som om man fokuserade på de inre delarna i ett elefantarsel. (Och nej, jag har inte försökt det:)

//Lennart

De problem du lyfter finns där men är väldigt marginella i förhållande till de verkliga problemen som jag tycker är den sega uppstarten (ja jag har uppgraderat firmware). Ett annat irritationsmoment är ögondetektorn som ibland (om den blir belyst bakifrån) stänger av EVF:en. På samma sätt stängs bakdisplayen av om man kommer för nära den med exv. kläderna. Men det har den gemensamt med NEX 7:an också. Tycker normalt att den automatiska ögondetektor styrningen av EVF och bakdisplay är bra men ibland kan den som sagt vara klart irriterande och man kan ju stänga av den.

Om man har effekts on så kan man ibland få helt konstiga resultat (sökaren blir mörk om man har spottmätningen på). Irriterade mig starkt på det när jag var i det skarpa dagsljuset i Kenya i vintras. Det slipper man dock om man stänger av "effects on".

Förrestän, är inte displayen i A7r är bättre i sina valörer än i NEX:en? NEX 7 har dessutom en verkligt taskig coating på displayen som partiellt försvinner efter ett tag. Hoppas A7:eek:rna är bättre men det får väl tiden utvisa. Jag ska försöka helt ta bort de patetiska rester som fortfarande finns kvar. Gummit på NEX 7 har jag limmat flera gånger så det är uselt det med. Hoppas det är bättre på A7:eek:rna och det visar sig väl snart hur det är med det.

Sökaren i A6000 tycker jag förde tillbaka mycket till tunnelseendet i mina gamla APS-C DSLR:er. Det jag har emot EVF:en i den är den dåliga förstoringen. Annars tror en sökare med lägre upplösning i en del fall kan vara en fördel om det leder till snabbare hantering. Det viktiga är att DR är bra tycker jag. Kommer ihåg hur det såg ut i min A55:a (den var ju Sonys första försöksballong med SLT-tekniken och EVF:en i den hade det svårt med dynamiken i exv. moln och skuggor.
 
Znutt!
Jag föredrar att låta min betjänt Jean gå ut och plåta åt mig hellre än gömma mig under en keps:).
Trots din smiley räcker inte en keps till för stark frätande sol som "suddar ut" vissa valörer i en EVF.
Möjligtvis skulle det hjälpa om jag tog på mig långkjol och trädde den över huvudet OCH objektivet.

Ska visa en simulerad sökarbild med EVF vs som sensorn ser den default i ACR om ett ögonblick.

//Lennart

Znutt har en poäng med keps när det gäller den automatiska avstängningen av EVF:en. Att stänga av "Effects on" hjälpen mot nedbländningen av EVF:en i kontrastrika omgivningar men det gör också att man inte kan se i realtid i EVF:en hur ens exponeringsval påverkar bilden. Så det är ju som sagt ett val man får väga beroende på egna preferenser.
 
Sten-Åke!

Visst har Znutt rätt i just den delen, men ssv hjälper det inte mot taskiga valörer i sökaren.

I övrigt: Uppstartstid är irriterande lång på A7R, men det är inget problem för mig eftersom jag vet om det och jag använder A7R till 90% på motiv där jag inte irriterar mig på denna sämre egenskap.

Problemet med valörernas frånvaro känns värre för mig än alla andra lite sämre egenheter kameran har.

Det du skriver om NEX-7 gällande skiktet på displayen och lossnande klädsel har jag inte råkat ut för, men du har sannolikt använt kameran mer i skiftande miljöer (Afrika) med skiftande temperaturer och fuktighet resp torrhet i luften. Min ser nästan ny ut fortfarande.

Nikon har en hel del kameror med mycket lättrepade displayer. Å andra sidan finns det ju displayskydd att köpa till på A7R och NEX-7.

Det enda jag har emot display och EVF är deras beteende i starkt solljus. I alla andra situationer tycker jag de fungerar utmärkt.

Men visst, det finns nog mycket kvar att åtgärda på EVF innan den kan konkurrera med OVF:s fördelar. Fast en OVF kan aldrig konkurrera med en EVF:s fördelar.

//Lennart
 
Ni vet att ni kan sätta skärmen på ett "sunny weather" läge? Kör jag det så har iaf inte jag haft några som helst problem i stark sol. EVFen däremot är svårare, men den använder jag nästan aldrig ändå, så mig stör det inte iaf..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.